Gå til innhold

Ustrukturert lærer = ustrukturert klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med formidling til alt fra barnehage til pensjonister. I den siste tiden etter skolestart har jeg jobbet mye med skoleelever fra de fleste klassetrinn (dette inkluderer alt fra barnehage til vgs). Det både jeg og mine kolleger har lagt merke til er at det er en tydelig sammenheng mellom lærerers fremferd og klassens fremferd. Med dette mener jeg at hvis læreren er strukturert og fokusert, så er gjerne klassen likedan. Samtidig, er læreren vimsete så er klassen også vimsete.

Som eksempel kan jeg bruke forrige ukes store skolebesøk. Tre klasser fra samme klassetrinn og skole synes jeg godt kan sammenlignes med hverandre:) Klassene kom hver for seg sammen med hovedlærer + ekstra lærer, dvs 30 stk + tilsammen i hver klasse. Klassene er store, så de blir delt i to grupper, der hovedlærer følger den ene og hjelpelærer følger den andre.

Den første klassen som kommer har en hovedlærer som tydligvis har skjønt at han er på jobb selv om de ikke er i klasserommet. Han har tydelig kontroll på klassen, det blir stille når han snakker og de gjør det de får beskjed om uten klaging eller somling. I tillegg er han aktiv og stiller spørsmål. Jeg går omvisning med hjelpelærer, som er mer passiv. Dette gjør at elevene også er passive, men ikke urolige. Min kollega går med hovedlærer og har en omvisning der læreren er aktiv og dermed er klassen også aktiv.

Den andre klassen kommer helt uten kontroll. Hovedlærer er vimsete og ustrukturert og det samme er klassen. Selv om læreren tar ordet er det ingen som følger med. Læreren selv er uinteressert i opplegget mitt. Formidlingen er slitsom for elvene er ukonsentrerte og prater i munnen på meg om helt andre ting. Det er helt umulig å få formidlet noe som helst. De to voksne som er med gruppen på omvisningen gjør null insats i å kontrollere klassen... Det samme sier min kollega om gruppen som gikk med hovedlærer.

Den siste klassen har igjen en lærer med kontroll og fokus, selv om han har en mindre streng stil en første klasse. Det som er litt annerleds med denne klassen er at jeg får gått omvisningen med begge gruppene, og dermed får sammenlignet klassen med hovedlærer og hjelpelærer. Hovedlærer er interessert og klassen er dermed konsentrerte. Hjelpelærer er ukonentrert noe som tar fem min. å smitte over på elevene. Det går greit, men jeg merker tyelig forskjell på gruppene.

Før den siste klassen går spør da hovedlæreren hvordan det hadde gått med de to andre klassene. Jeg sier hvordan det hadde gått og i farten nevner jeg da teorien om at lærerens fremferd (bevisst eller ubevisst) smitter over på elvene og setter standard for klassen. Han mener da at dette hovedsakelig er elevenes "feil" og ikke skyldes læreren! Dette synes jeg da er en slags ansvarsfraskrivelse (uten at jeg sier dette til læreren) av lærere. Selvfølgelig finnes det klasser med mange vansklige elever, men tviler på at dette er hele grunnen! Det betyr jo ikke at det er en dårlig lærer, men jeg tror at mange lærere ikke alltid er like bevisste på sin egen fremferd og at den smitter over på elevene.

Må nevne at denne teorien ikke bare er min, men gjelder alle mine kolleger og andre som jeg kjenner i tilsvarende jobber. I tillegg er den basert på mange flere observasjoner enn akkurat dette eksemplet. For meg stemmer det i 90% av tilfellene at læreren setter standarden for klassen gjennom sin oppførsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artig det der med den andre lærerens kommentar om at det er elevens feil også. Ansvarsfraskrivelse og beskyttelse av kollega, som jeg kjenner igjen fra mine barns skolegang. Og som har irritert meg grønn mer enn en gang..

Skrevet

Denne lærerens første reaksjon var å si at det var elevene sin "feil" fordi de var vanskelige og klassen var så ny... 2 mnd inn i skoleåret? enten har læreren kontroll eller så har h*n det ikke.... Samtidig har han jo en samlet klasse selv, skyldes det bare snille barn da? Er det bare flaks at klassen hans har respekt for læreren? Det er jo en like ny klasse som den andre.

Gjest Valhalla
Skrevet

Vi burde gjeninnføre knallhard disiplin i skolen. Denne ideen om å skåne de søte små fra regler er med på å ødelegge samfunnet. Lekeskolen gjør at barna ikke har noen respekt for lærer og dermed blir lysten til å lære mindre. Skolen skal ikke være en lek det skal være et sted for læring både faglig og hvordan man oppfører seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

HALLO?!?! Det er vel først og fremst foreldrene som har ansvaret for hvordan barna oppfører seg i klassesammenhenger! Uansett hvor strukturert og hvor godt et eksempel en lærer måtte være for sine elever, så vil h*n aldri kunne nå fram ovenfor elever som er vant med å ture fram som de vil i hjemmet. Det er så utrolig skammelig at foreldre fremdeles kan tillate seg å legge skylden på utenforstående for sin egen udugelighet på hjemmebane. Et barn med god oppdragelse vil også vise god folkeskikk i de fleste sammenhenger. Det er minnsanten ikke lærernes ansvar å rette opp foreldrenes feiltrinn, selv om det som oftest er slik det bli!

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg, Valhalla.

Mer disiplin i skolen, og mindre dikkedikk og duttelutt. Det er sannsynligvis en grunn til at norske skoler ligger langt nede på lista når det gjelder kunnskapsnivå når vi sammenligner oss med andre land. Og nå høres det som om fru Halvorsen i SV ikke synes vi dikker nok ennå.

Skrevet
Jeg er faktisk enig med deg, Valhalla.

Mer disiplin i skolen, og mindre dikkedikk og duttelutt. Det er sannsynligvis en grunn til at norske skoler ligger langt nede på lista når det gjelder kunnskapsnivå når vi sammenligner oss med andre land. Og nå høres det som om fru Halvorsen i SV ikke synes vi dikker nok ennå.

Helt enig. Og såkalte studietimer på ungdomsskolen er bortkastet. 2 av 29 elever arbeidet med ting de trengte, resten vimsa rundt som resulterte i bråk, kaos og bortkastede timer.

Skrevet

Mitt inntrykk er at mange lærere gjør den feilen at de vil være "kompis" med elevene og glemmer at de faktisk skal være en autoritetsfigur. Det er læreren som til syvende og sist avgjør hva som tolereres av klassen i ulike sammenhenger. Det sier seg egentlig selv at når hovedlærer åpentlyst er ukonenstrert og ikke følger med i undervisning gitt av andre, samt huffer og æsjer til alt, så kan man ikke forvente at elvene skal sitte der som små skolelys og følge med i timen! Læreren har igjennom sin egen oppførsle godkjent at elvene er ukonsentrerte og urolige.

Skrevet
med elevene og glemmer at de faktisk skal være en autoritetsfigur. .

Jeg har aldri hatt lærere som autoritetsfigur.

Har hatt helter, men ikke en lærerhelt. Allerede i 7 klasse hadde jeg en feministvinklet mannlig samfunnsfagslærer som beslagla en james bond film jeg hadde i ranselen, allerede da fikk jeg dyp forakt for lærere...herregud, visste ikke læreren forskjell mellom film og virkelighet tenkte jeg dengang...

Alle nordmenn som har gått på skole i norge har MINST EN gang i løpet av sine år på den norske skolen hatt UDUGELIGE LÆRERE!!!! Alle i hele norge!!!!

W

Motivasjon kommer ikke av disiplin, men av lyst kjære mysan og valhalla...

Gjest Valhalla
Skrevet

Motivasjon kommer ikke av disiplin, men av lyst kjære mysan og valhalla...

Mor kan fortsatt ramse opp det hun ble tvunget til å lære utenat da hun gikk på skolen. Man hadde respekt for læreren og var pent nødt til å gjøre det man ble bedt om.

Skrevet

Poenget her er vel ikke kadaverdisipiln, men lærere som er interresert og motivert også motiverer elevene.

Lærerens mangel på interresse førte til umotiverte elever.

Skrevet

Og bestemoren min kan skrive med både høyre og venstre hånd fordi hun er keivhendt, men på 1920 tallet var det ikke noe som het keivhendt så hun ble tvunget til å skrive med høyre hånd.

Derfor lærte hun å skrive når hun var 15 år gammel.

Ja hurra for gamle dager!!!

Waco

Og da mora de var liten gikk folk på månen... ting forandrer seg og fortid er fortid, noen vil se bakover og andre vil se fremover.... =)

Gjest Valhalla
Skrevet

Nei mor var ikke liten da folk gikk på månen, da var hun blitt mor :-)

Skrevet

Jeg var liten da folk gitt på månen :wink:

jeg mener heller ikke kadaver- eller preuserdisiplin(?),

men at ungene skjønner at læreren er sjefen i klasserommet. Det er jo ganske påfallende at ungene lærer så lite nå i forhold til da jeg gikk på skolen. Ikke pugger de gangetabeller, ikke pugger de land i Europa. De er stadig ute i skog og mark for å kose seg, og de er på turer og har kosetimer. Og jeg gjentar; den norske skolen stiller innmari dårlig i forhold til skoler i land hvor disiplin er tillatt.

I en klasse med en "svak" lærer, om jeg kan kalle det det uten å tråkke på noen, blir det så mye forstyrrelser av noen få at det går ut over de mange.

Hvem skaper det trivsel for? Ingen!

Skrevet

Mysan. Kanskje lærerne burde lære litt av elevene sine også?

Skrevet

Nå var ikke poenget i hovedinnlegget om elever lærte mer før enn nå, månelandinger eller bestemødre, men om lærer er bevisst på hvordan deres egen fremferd påvirker elevene i klassen! Poenget er at elever merker om en lærer er uinteressert og umotivert og dermed smitter lærerens holdning over på elevene. I tillegg er utrolig mange lærere tydligvis blinde for akkurat dette og legger skylden for urolig og umotivert klasser over på elevene selv uten å vurdere sin egen rolle i dette.

Skrevet
Poenget her er vel ikke kadaverdisipiln, men lærere som er interresert og motivert også motiverer elevene.

Lærerens mangel på interresse førte til umotiverte elever.

Enig!

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg var liten da folk gitt på månen :wink:

jeg mener heller ikke kadaver- eller preuserdisiplin(?),

men at ungene skjønner at læreren er sjefen i klasserommet. Det er jo ganske påfallende at ungene lærer så lite nå i forhold til da jeg gikk på skolen. Ikke pugger de gangetabeller, ikke pugger de land i Europa. De er stadig ute i skog og mark for å kose seg, og de er på turer og har kosetimer. Og jeg gjentar; den norske skolen stiller innmari dårlig i forhold til skoler i land hvor disiplin er tillatt.

I en klasse med en "svak" lærer, om jeg kan kalle det det uten å tråkke på noen, blir det så mye forstyrrelser av noen få at det går ut over de mange.

Hvem skaper det trivsel for? Ingen!

Dagens lærere skal visst fungere både som pedagoger og behandlere?? La meg få minne om at mange elever ødelegger læringsmiljøet i timene pga. sin utagerende oppførsel, som det simpelthen ikke er mulig for en "sterk" lærer å kontrollere, f.eks. elever med AD/HD og andre typer atferdsvansker, som følge av omsorgssvikt av varierende grad i hjemmet, psykiske vansker osv osv. Disse elevene skulle aldri ha vært plassert i en vanlig klasse i utgangspunktet, men det er nettopp det de blir, fordi det ikke finnes andre, mer adekvate, tilbud.

Dette er ikke lærernes feil! Å sitte som foreldre å klage på at man ikke lærer noe på skolen idag ift. hva man selv lærte en gang i tiden.. Hallo? Hvor har dere gjemt perspektivet deres? For ikke så mange år siden hadde man disiplin både i hjem og skole, idag mangles disiplin på de aller fleste arenaer, skolen vil aldri kunne ta over for foreldrenes ansvar på dette området. Hører stadig vekk lærere klage over at situasjonen blir verre for hvert år som går. Har dere noensinne selv hatt ansvar for 20 elever 6 timer per dag? Tror neppe det finnes lærere som bare godtar bråk i timesvis fordi "de ikke får gjort noe med det", og selv får ødelagt hele arbeidsuka si, helsa si, i tillegg til at man føler at man svikter ift. yrkesmålene sine. Skjerp dere som foreldre i stedet!

Mvh et lærerbarn som har hørt om de fleste tilfeller!

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå var ikke poenget i hovedinnlegget om elever lærte mer før enn nå' date=' månelandinger eller bestemødre, men om lærer er bevisst på hvordan deres egen fremferd påvirker elevene i klassen! Poenget er at elever merker om en lærer er uinteressert og umotivert og dermed smitter lærerens holdning over på elevene. I tillegg er utrolig mange lærere tydligvis blinde for akkurat dette og legger skylden for urolig og umotivert klasser over på elevene selv uten å vurdere sin egen rolle i dette.[/quote']

Og hvor har du dette fra, at "utrolig mange lærere er blinde for akkurat dette.."?? Kan vel hende at det går motsatt vei, at motivasjonen til lærer er dalende i takt med hvor umotiverte og ukonsentrerte elevene er? Skal ikke mye til før man blir sliten av å stadig måtte hysje, be elever som vandrer rundt i klasserommet om å sette seg, etc etc. Synes dette blir utrolig naivt og helt utenfor realitetene. Dersom du kjenner til tilstandene i norsk skole per idag hadde du ikke uttalt deg så snevert,

Skrevet

Pussig nok, gjest, så har jeg akkurat den informasjonen om lærernes manglende innsikt fra mange lærere selv! Veldig mange lærere jeg snakker med ser ingen sammenheng mellom egen fremferd og klassens fremferd. Dette er heller ikke noe bare jeg opplever i jobben, men er felles for de fleste av mine kolleger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...