Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har begrepet "hverdagsrasisme" og påstandene om hvor utbredt rasismen er i Norge, spredt seg under hashtags som #norskrasisme. Det er vanlig med personlige historier i kronikker, om hvordan det er å bli sett stygt på hvis man bærer hijab, eller spurt om man støtter IS hvis man har et arabisk utseende.

Nordmenn med innvandrerbakgrunn hevder at de har en rett til å definere hat. Hvite antirasister får også uttale seg for å gi støtte og medfølelse. Rasisme er en "vi mot dem" holdning. http://journalisten.no/2016/03/krever-svar-fra-redaktorer-og-journalister Man krever å få en kjent kritiker av islamisme definert som en hater.

Men er det bevis på at Norge er gjennomsyret av rasistiske holdninger? Å snakke om den gjennomgripende rasismen i Norge, hatere og hverdagsrasisme, er en beskrivelse av virkeligheten som kan sammenlignes med et kart. Man konstruerer et bilde av virkeligheten. Det er ikke virkeligheten. Det finnes deler som ikke passer inn.

I følge teorien om samfunnet som hatsk og rasistisk, er det hvite som undertrykker en annen kultur. Det er de hvite som er rasister. Når dette enkle kartet ikke stemmer med virkeligheten, forsøker mange å late som om det er kartet som gjelder. Når en svart mann eller jøde helt uprovosert blir mishandlet av muslimer på åpen gate, får journalister vansker med å skrive om dette. Mye mer vanskelig enn om det var hvite utøvere, da hadde overskriften gitt seg selv. Eller hvis statistikken viser at innvandrere er overrepresentert i voldtektsaker.  Man nøler med å bruke begrep som asylsøkere, ernisitet, innvandrere og innvandrerbakrunn, mens man hele tiden holder øye med andre aviser, for man vil ikke være den første til å bruke slike ord og dermed bli beskyldt for rasisme. Etnisitet er ikke bare en merkelapp, det er en betegnelse som dekker en realitet. Ikke et sted i denne omfattende overdrepssaken nevnes gjerningsmennenes etnisitet. Hva om en gruppe hvite, etnisk norske gjerningsmenn voldtok en 14-årig jente, født i afrika? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politiet-her-startet-gjengvoldtekten/a/23336457/

Når et nettsted samler slike artikler, men tar med etnisitet, så står de straks til for hugg. De kommer i kategorien "hatside" selv om det som offentliggjøres er fakta. La oss se hvis en "hatside" poster en artikkel om en rettskraftig dom, med punkt for punkt historien fra 2011 til 2016. Fengselstraffen er sonet. Anken på vedtaket om utvisning ble avslått 9. februar 2016. Gjerningsmannen kan ikke returneres på grunn av at  hans hjemland ikke mottar returer. Han går fritt i samfunnet nå. Hadde jeg linket til dette nettstedet som en politiker, under fullt navn, ville det kommet krav om at jeg måtte gå av. Hadde jeg delt en slik link på Facebook, kunne jeg bli rapportert til arbeidsgiver med spørsmål om jeg var egnet til jobben. Bloggere ville ha skrevet om mitt "evige fokus på fremmedfrykt". Det er risikabelt å engasjere seg i asyl- og innvandringspørsmål. Det tillates ikke å uttale seg sleivet eller i affekt. Man må være meget forsiktig med ordvalg og kilder. Dette selv om innholdet i den saken jeg linket til var helt korrekt. Feil avsender, rett innhold - spiller ingen rolle.

Denne formen av "antirasisme", er ofte det motsatte av det den utgir seg for å være, nemlig rasistisk. Den selvutnevnte antirasisten deler nemlig selv inn mennesker i raser og tildeler de ulike rasene ulike verdier. Og er man hvit - noe man ikke kan gjøre noe med like lite som om en var svart eller brun - er det lett å få rasiststempelet klistret på seg, uansett hva en sier, tenker eller gjør. Om ikke noe annet hjelper, kan nemlig antirasisten komme med triumfkortet, vestens kolonialisering og dermed skylden for at det finnes fattige land. Arvesynden er byttet ut med vår etniske skyld, som man aldri blir fri ifra.

Hva man ikke innser, er at man behandler alle utlendinger som en gruppe. De kan ikke gjøre noe rasistisk, for det er jo de som blir undertrykt. At det innenfor gruppen kan være en mengde ulike grupper, og fremfor alt individer, som kan være minst like rasistiske, hatske og kriminelle, det har mange vanskelig for å se.

Når rasismebegrepet utvides til å omfatte en så stor andel av befolkningen som ikke tenker på seg selv som rasister, hva skal man da kalle de som åpent preker den hvite rases overlegenhet, de som vil kaste ut alle med mørk hudfarge basert bare på hudfargen, de som kaller de "aper" og som vil drepe eller mishandle navngitte personer kun på grunn av hudfargen?

Det finnes selvsagt rasisme i Norge, men det finnes også noe mer. Det finnes en motvilje mot det fremmede, mot det ukjente. Skepsis og kritikk er ikke det samme som rasisme. Norge er et land med lite rasisme, selv i et kriseår som 2015. Spesielt har holdningen til å ha en svigersønn eller datter fra et annet land sunket dramatisk.  http://www.ssb.no/innvhold/

Deler av dette er inspirert og omskrevet fra forfatteren og foredragholderen Dan Korns bok "Vi er alle rasister". http://dankorn.se/

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dette jeg har sagt i alle år. Jeg har ikke peiling på hvor ofte jeg er blitt kalt rasist. Vi er alle forskjellige raser fra forskjellige kulturer, hvorfor skal vi late som at vi er prikk like? Hvis alle kunne kalt en spade for en spade her i landet, hadde vi ikke hatt disse problemene. Dessverre kjemper de aller fleste om å være mest mulig politisk korrekte, og å tråkke på/latterliggjøre oss som mener nok er nok. Sjeldent hører jeg faktiske argumenter mot det du skriver, men så er disse rødstrømpene eksperter i å bruke hersketeknikker som til syvende og sist truer ytringsfriheten. Kanskje dette blir noe off topic, men jeg har aldri hørt noen si de støtter FrP eller er kritiske til romfolket/flyktninger offentlig, hverken på arbeidsplass eller skole. Likevel støtter omkring 15% av befolkningen partiet. 

Var det ikke også Norges største avis som fremmet videoen med denne apekatten som absolutt skulle henge ut personer som hadde ytret sin mening om flyktninger? En moderne offentlig gapestokk, bare fordi han selv ikke var enig i det de sa? Det var jo et genialt trekk, egentlig, siden meningsmotstanderne hans fikk munnkurv. Nå tror jeg mange som støtter det "kjemperasistiske" partiet FrP ikke helt tør å åpne munnen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var en usammenhengende blokk med tekst. Kan du oppsummere? Hva prøver du egentlig å si? 

Anonymkode: d49a5...6e5

Skrevet

Som en av mine forelesere en gang rådet meg til: "Si det du prøver å si med færre ord."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De mener vel ting som når tilfeldige folk som har utenlandskutseende blir ropt "jævla utlending" etter på gaten. Sparket bein på bussen osv. De hadde jo naturligvis ikke trengt å skrive om disse tingene/oversett det. Men så ønsker de å presenter et viss "image" om at Norge er "venner" med ikke-vestlige, og dermed må de sette fokus på alle disse sakene. Det er et valg som er tatt, men det må ikke være slik, kan like godt "vise fingeren" til ikke-vestlige og gå i frontalangrep og slenge så mye drit som mulig osv.

http://nettavisenblogg.blogg.no/?url=http://hijabbloggen.blogg.no/1456932540_jvla_utlending_pell_d.html

http://gjest.blogg.no/1448115978_muslimjvelen_er_ingen.html

Anonymkode: 14e36...b64

Skrevet (endret)

Er det du prøver å formidle noe à la «vi overeksponeres for historier om hverdagsrasisme, og på grunn av dette oppfattes hverdagsrasismen som mer omfattende enn den er»? I så fall hadde det jo vært nærliggende å forklare dette resonnementet. Dessuten, om en slik påstand skulle vært riktig, er de eneste som har grunnlag for å uttale seg om noe sånt nettopp de som tilhører grupper som i større grad blir utsatt for hverdagsrasisme. Hva gjør det mulig for deg å beskrive andres opplevelse av virkeligheten som uriktig? Alle opererer etter en forenkling av virkeligheten, fordi, vel, ingen er i stand til å bearbeide alle aspekter ved den "virkelige verden", men du behandler "virkeligheten" som om du har en objektiv forståelse av begrepet.

Eller er poenget ditt rett og slett at de som egentlig er undertrykt i et land med en hvit majoritet, er den hvite majoriteten, fordi det noen ganger kan være fare for at man blir kalt "rasist" selv om man ikke er det? 

...eller er poenget ditt simpelthen at rasismebegrepet er for utvannet? 

Endret av Arsenikk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...