Gå til innhold

Ingen fattige i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge denne artikkelen på www.liberaleren.no har vi ikke det.... :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tror jeg de tar grundig feil ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Anonymous
Skrevet

Artikkelen har jo et poeng da. Antall fattige er avhengig av hvordan vi definerer det. Hva er fattig?

Det er ingen som trenger å sulte i Norge f.eks.

Skrevet

Det er jo bare tull! Er helt sikker på at det fins mange som må hoppe over maten til fordel for å få betalt for taket over hodet

Det fins hjelp i Norge men mange søker ikke den hjelpen fordi de vet at deblir tvunget til å selge eiendelene sine før det får hjelp til f.eks mat på sosialen - og dermed havner i en mye verre situasjon senere :-?

Skrevet
Artikkelen har jo et poeng da. Antall fattige er avhengig av hvordan vi definerer det. Hva er fattig?

Neida, man kan gå til frelsesarmeen og få en pose med mat i ny og ne. Det vil jeg si er å være fattig.

Når man leier en leilighet med mugg og råte, og ikke har råd til mat hver dag. Når ungene ikke kan være med på noen ting og er avhengig av å arve klær - da er man fattig i Norge.

(At man bor i jordhytter i Afrika har lite med saken å gjøre.)

Skrevet

for en idiotisk artikkel.

vi skiller mellom absolutt og relativ fattigdom, og det artikkelforfatteren forsøker er ved et lettvint grep bortdefinere det relativbe fattigdomsbegrepet. lettvint, useriøst og fint lite overbevisende.

Skrevet
for en idiotisk artikkel.

vi skiller mellom absolutt og relativ fattigdom, og det artikkelforfatteren forsøker er ved et lettvint grep bortdefinere det relativbe fattigdomsbegrepet. lettvint, useriøst og fint lite overbevisende.

Ja, er den ikke totalt meningsløs og direkte teit? jeg satt sånn ---> :o mens jeg leste den. Maken til idioti!

For meg virker disse menneskene så totalt enkle i hodene sine at det er rart de overlever uten hjelp

Skrevet

Hei!

Min psykisk syke tante og som i tillegg har både spisevegring og litt av hvert, regner jeg som fattig. Hun ble uføretrygdet da hun var i 20-årsalderen, og slike argumenter om "du er din egen lykkes smed", osv, osv, betyr svært lite. Min tante kan ikke noe for den sinnslidelsen hun har. Hun har knapt råd til mat, høye ugifter, hun må legge alt til et minimum. Klærne kjøper hun i bruktbutikker, noen regninger har mine foreldre/bestefar hjelpe til med. Hun har nå, endelig etter å ha tilbragt livet i institusjoner hun ikke hører hjemme eller råtne leiligheter, fått innvilget en bolig med tilsyn, som er helt nyopppusset. Nå er det gledelig å se at min tante blir passet på slik at hun tar alle medisinene sine, osv.

Det forferdelige her er at hun kan, i perioder der hun er relativt bra og mye friskere, innstilt på å jobbe litt, for å ha noe gjøre. Dette dreier seg kanskje om noen få måneder i året, men vil miste sin bostøtte eller få den redusert, det samme gjelder hvis hun sparer litt penger, kanskje en hundrelapp hver måned og setter det inn på bok! Det synes jeg er forferdelig!

Skrevet

På meg virket det nesten som det var viktigere å komme med masse fremmedord og begrep og så hang det ikke på greip til slutt noe av det...

Jeg leste igjennom, men det ble for dumt, så nå husker jeg ikke halvparten.

Siden vi lever i globaliseringens tidsalder kan vi kategorisk slå fast at (tilnærmet) ingen Oslo-beboere er fattige dersom man bruker alle verdens mennesker som målestokk. For at det skal bli noen fattige i Oslo gjennom denne måten å regne på, så må vi bli nasjonalistiske.

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å si at det ikke finnes noen fattige i Oslo og så bruke hele verden som målestokk...

Enig med Mysan: de virker så enkle at det er rart de overlever uten hjelp...

Skrevet
Hei!

Min psykisk syke tante og som i tillegg har både spisevegring og litt av hvert, regner jeg som fattig. Hun ble uføretrygdet da hun var i 20-årsalderen, og slike  argumenter om "du er din egen lykkes smed", osv, osv, betyr svært lite. Min tante kan ikke noe for den sinnslidelsen hun har. Hun har knapt råd til mat, høye ugifter, hun må legge alt til et minimum. Klærne kjøper hun i bruktbutikker, noen regninger har mine foreldre/bestefar hjelpe til med. Hun har nå, endelig etter å ha tilbragt livet i institusjoner hun ikke hører hjemme eller råtne leiligheter, fått innvilget en bolig med tilsyn, som er helt nyopppusset. Nå er det gledelig å se at min tante blir passet på slik at hun tar alle medisinene sine, osv.  

Det forferdelige her er at hun kan, i perioder der hun er relativt bra og mye friskere, innstilt på å jobbe litt, for å ha noe gjøre. Dette dreier seg kanskje om noen få måneder i året, men vil miste sin bostøtte eller få den redusert, det samme gjelder hvis hun sparer litt penger, kanskje en hundrelapp hver måned og setter det inn på bok! Det synes jeg er forferdelig!  

La et annet familiemedlem opprette en egen konto som hun kan spare på, men som står i en annens navn. En som ikke vil ta pengene hennes selvfølgelig. En hundrelapp i ny og ne kan jo bli en vinterkåpe en dag. :)

Det er ille å lese dette, og det er med det velferdssystemet vi har i dag. hvordan det ville gått med henne i et blåere samfunn er ikke godt å si.

Sin egen lykkes smed - jovisst. Supert for de som er ressurssterke og pågående - en liten del av befolkningen.

Skrevet

La et annet familiemedlem opprette en egen konto som hun kan spare på, men som står i en annens navn. En som ikke vil ta pengene hennes selvfølgelig. En hundrelapp i ny og ne kan jo bli en vinterkåpe en dag.  :)  

Det er ille å lese dette, og det er med det velferdssystemet vi har i dag. hvordan det ville gått med henne i et blåere samfunn er ikke godt å si.  

Sin egen lykkes smed - jovisst. Supert for de som er ressurssterke og pågående - en liten del av befolkningen.

Hun har allerede opprettet en konto i min mors navn, men det er fælt at det skal være sånn! Det er ikke snakk om mange kronene heller!

Gjest Valhalla
Skrevet

Ser vi på fattigdom slik den tidligere var er ingen i Norge fattig. Vi klarer ikke å forstå skikkelig fattigdom. Det er faktisk ingen i Norge som behøver å dø av sult. Har man de grunnleggende ting som er nødvendig for å fortsette å eksistere er man ikke fattig. Man kan kanskje ha mindre i forhold til andre, men så lenge man har tilgang på mat, drikke, beskyttelse mot vær og vind trenger man egentlig ikke mer for å eksistere. Fattigdom forutsetter at det er så lite ressurser i et område at det ikke er nok til å dekke de grunnleggende behov for antallet mennesker som bor der. Da blir det reell fattigdom der et stort antall vil dø for å igjen skape balanse med ressursene.

Skrevet

den definisjonen på fattigdom var jo kreativ.

som sagt ovenfor, vi skiller mellom absolutt og relativ fattigdom.

Skrevet
Ser vi på fattigdom slik den tidligere var er ingen i Norge fattig. Vi klarer ikke å forstå skikkelig fattigdom. Det er faktisk ingen i Norge som behøver å dø av sult. Har man de grunnleggende ting som er nødvendig for å fortsette å eksistere er man ikke fattig. Man kan kanskje ha mindre i forhold til andre, men så lenge man har tilgang på mat, drikke, beskyttelse mot vær og vind trenger man egentlig ikke mer for å eksistere. Fattigdom forutsetter at det er så lite ressurser i et område at det ikke er nok til å dekke de grunnleggende behov for antallet mennesker som bor der. Da blir det reell fattigdom der et stort antall vil dø for å igjen skape balanse med ressursene.

Hvordan kan du si det når mennesker må gå til frelsesarmeen for mat, i perioder ikke ha tak over hodet, etc?! Jommen sa jeg smør! Jeg bare refererer til min tante som faktisk har opplevd det!

Skrevet

...og mennesker som fryser ihjel i leilighetene sine fordi de ikke har råd til å fyre...

Gjest Fighter
Skrevet

En god venn av meg tok livet sitt i sommer. En av de største problemene hans var konstant bekymring over økonomien og hvordan han skulle klare å beholde en liten leilighet og å få betalt små regninger...

Skrevet

...et par kamerater av min eks gjorde det samme (ikke samtidig, det var med noen år i mellom)...

De slet økonomisk og så ingen utvei... enn å skyte seg selv...

DET er tragisk i et samfunn der alle visstnok skal ha nok til å klare seg...der ingen skal behøve å sulte...

Skrevet

Heldigvis har tante oss-men hva skulle hun ha gjort hvis hun ikke hadde det? Hva ville skjedd da? Jo, antageligvis hadde hun lykkes i å ta livet sitt-slik hun har prøvd så mange ganger at jeg ikke engang kan telle dem...Det som er feilen er at folk ikke blir hørt fordi de fattige ikke har ressurser til å klage, og det blir til at deres kontakt personer gjør det, men kontaktpersonene har for god råd til at man blir trodd. " Hun har jo dere, så hvorfor skal vi da gidde å bry oss?"..

Skrevet

Sånn går det når tallmagi brukes for å definere fattigdom....

Går ut fra at Frelsesarmeen kan svare bedre på dette enn forfatteren av denne artikkelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...