Gå til innhold

Si i fra om skrikebaby om natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den siste uka har jeg våknet i 3-4 tiden om natten av en unge som skriker av full hals, og gjør det gjerne i minst en halvtime. Ungen er over 2 år vet jeg (bor i firemannsbolig, og jeg bor over dem). Nå har det seg sånn at jeg mister nattesøvn pga dette, og kjenner jeg blir utrolig frustrert av å høre skrikinga (nei, brølinga) klokka 3 om natten. Jeg hører moren prøver og berolige barnet, men gir etterhvert opp, og jeg må ligge og høre på skrikinga i lang tid før ungen til slutt sovner... Og etter det har jeg våknet såppass mye at jeg sliter med og sovne igjen... Foreldrene har ikke samme rom som ungen slik jeg har forstått det, så de går jo og legger seg igjen når ungen ikke slutter og skrike, så barnet ligger bare der og skriker seg i søvn.

Er det fair å si i fra om dette? Hva sier jeg i så fall? 

Anonymkode: 62259...4c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det burde du, ungen våkner sikkert mindre om natta hvis du klager 

Det er irriterende med lyd fra naboer absolutt. Men du har valgt å bo i firemannsbolig, får flytte mer øde hvis du ikke takler lyd. Toåringer lar seg ikke kommandere i søvn, og hvis du hører mammaen prøve å roe barnet kan du ikke forvente mer, hva skulle de gjort med ungen mener du? 

Anonymkode: 951cb...c0e

• Liker 49
Skrevet

Invester i et par gode ørepropper :) hva hjelper det om du sier ifra?

• Liker 10
Skrevet

Stakkars foreldre! De er nok rimelig oppgitte og desperate over dette fra før av om ikke du skal komme og klage også. 

Kjøp deg noen ørepropper. Det går nok over om ikke så lenge. 

• Liker 31
Skrevet

Mitt tips til deg: IKKE få egne barn

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt fra. En unge på to er ingen baby mer. De får ta den med til legen da, noe gæli må det være når den hyler og bærer seg hele tiden. Kanskje den har låsninger i nakken. Det er jævlig vondt. En KID jeg kjenner hadde det og han slutta å vræle da de var fikset. 

Anonymkode: 8e4d7...ca2

• Liker 8
Gjest chisandra
Skrevet

Noen tråder må være laget her inne kun for at vi andre skal få noe å riste på hodet av? :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg du får rare svar. Selvfølgelig skal du si i fra. De kan ikke la barnet sitt ligge å skrike mitt på natten og holde naboene våkne. 
Klarer de ikke å roe barnet der det ligger, får de søren i meg ta barnet med seg inn på soverommet sitt eller stå opp.
Det er ikke bra for barnet at det skal ligge en time hver natt og skrike seg i søvn heller.

Anonymkode: 71abe...c4a

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg du får rare svar. Selvfølgelig skal du si i fra. De kan ikke la barnet sitt ligge å skrike mitt på natten og holde naboene våkne. 
Klarer de ikke å roe barnet der det ligger, får de søren i meg ta barnet med seg inn på soverommet sitt eller stå opp.
Det er ikke bra for barnet at det skal ligge en time hver natt og skrike seg i søvn heller.

Her synes jeg du gir rart svar. 

De aller færreste foreldre "lar barnet sitt ligge å skrike midt på natten" på pur f! Sannsynligvis er foreldrene opp, sove gjør de garantert ikke. Uansett handler ALLE råd om hvordan avvenne små barn med uønsket soveatferd om å ikke gi etter og la dem få det de vil, nemlig komme opp i foreldresengen og/eller stå opp. Gir man etter fordi naboen klager (eller fordi man blir så desperat etter søvn selv ...), har man gjort seg en gedigen bjørnetjeneste. Da vil barnet være betydelig eldre før det lærer seg å sove natten gjennom. Fint for naboen, ikke fullt så bra for hverken foreldrene eller barnet.

Søk gjerne opp barn og søvnvansker og Haukeland sykehus hvis du ønsker mer info om barn og søvnvansker og "dos and don'ts".

• Liker 10
Skrevet

Du kan sikkert si ifra, men jeg tror neppe det skjer noe på den fronten fordi du gjør det. Annet enn at mor og far kommer til å føle irritasjon over deg, mest trolig. Samt enda dårligere samvittighet for å ikke klare å hjelpe barnet sitt gjennom natten uten skriking.

Barnet våkner og skriker for en grunn. Voksesmerter kan være helt hinsides vondt. Mareritt eller urolige drømmer er helt vanlig i denne alderen. Dette barnet har kanskje en drømmefase i 3-4 tiden, eller i lett søvn, så det våkner av voksesmertene.

Det er heller ikke sikkert at barnet ligger alene og skriker seg i søvn. Kan hende mor bare har gitt opp å godsnakke/kose, og heller har lagt seg i senga til barnet og holder rundt det til det sovner (mens det skriker), eller har lagt seg på en madrass ved siden av, og prøver å trøste ved å holde hånden etc... Jeg har gjort dette utallige ganger, og har flere slike netter i vente. Alle mine barn har hatt slike perioder, og det går over. 

Hun som skriver at de bør stå opp med barnet, tror jeg ikke har barn selv. Man tar ikke fra barnet flere timer søvn fordi barnet har en våkenperiode på natten! Kjære vene, DA skal du få se at du får hele dagen din forstyrret. Inkludert natten. Det er heller ikke alle barn som klarer å roe seg i foreldrenes seng. Det gjør ikke min 3 åring, selv om de andre ungene gjør det. 

Du kan jo bytte soverom, så slipper du å ligge over rommet til ungen. Ørepropper er også en idè.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, lunamuna skrev:

Du kan sikkert si ifra, men jeg tror neppe det skjer noe på den fronten fordi du gjør det. Annet enn at mor og far kommer til å føle irritasjon over deg, mest trolig. Samt enda dårligere samvittighet for å ikke klare å hjelpe barnet sitt gjennom natten uten skriking.

Barnet våkner og skriker for en grunn. Voksesmerter kan være helt hinsides vondt. Mareritt eller urolige drømmer er helt vanlig i denne alderen. Dette barnet har kanskje en drømmefase i 3-4 tiden, eller i lett søvn, så det våkner av voksesmertene.

Det er heller ikke sikkert at barnet ligger alene og skriker seg i søvn. Kan hende mor bare har gitt opp å godsnakke/kose, og heller har lagt seg i senga til barnet og holder rundt det til det sovner (mens det skriker), eller har lagt seg på en madrass ved siden av, og prøver å trøste ved å holde hånden etc... Jeg har gjort dette utallige ganger, og har flere slike netter i vente. Alle mine barn har hatt slike perioder, og det går over. 

Hun som skriver at de bør stå opp med barnet, tror jeg ikke har barn selv. Man tar ikke fra barnet flere timer søvn fordi barnet har en våkenperiode på natten! Kjære vene, DA skal du få se at du får hele dagen din forstyrret. Inkludert natten. Det er heller ikke alle barn som klarer å roe seg i foreldrenes seng. Det gjør ikke min 3 åring, selv om de andre ungene gjør det. 

Du kan jo bytte soverom, så slipper du å ligge over rommet til ungen. Ørepropper er også en idè.

Da tror du feil, jeg har flere barn selv. Og selv om jeg har barn så må jeg ta hensyn til naboene mine. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Si fra du. De vet sikkert ikke at ungen skriker :rolleyes:

Nei altså, eneste grunn til å "si fra" må jo være om du har en megabra idiotsikker løsning på problemet! 

Anonymkode: 5a143...b7b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og ditt svar er ikke rart??. Hvordan vet TS i det hele tatt at barnet bare ligger alene å vræler? 

Anonymkode: 69ce5...094

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis skal du si fra. Blir det ikke bedring, klager du til styret. Bråk fra unger på natten går under brudd på husordensreglene om stilletid. 

Anonymkode: 54c8e...a52

• Liker 4
Gjest Castielz
Skrevet (endret)

Hadde noen naboer som fikk unge som lå å vrælte hele natten.
Ga beskjed flere ganger, da det ikke ble bedre siktet jeg bare høytalerne mine mot deres bolig, og spilte musikk hver gang ungen deres vekket meg.
De flyttet HELDIGVIS rimelig raskt, 2-3 mnd.

Endret av Castielz
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det lite å gjøre med hylskriking.

Selv har jeg en unge med natteskrekk. Da er det fint lite å gjøre annet enn å passe på at barnet ikke skader seg.

Det går over TS.

Anonymkode: d7606...11a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det burde du, ungen våkner sikkert mindre om natta hvis du klager 

Det er irriterende med lyd fra naboer absolutt. Men du har valgt å bo i firemannsbolig, får flytte mer øde hvis du ikke takler lyd. Toåringer lar seg ikke kommandere i søvn, og hvis du hører mammaen prøve å roe barnet kan du ikke forvente mer, hva skulle de gjort med ungen mener du? 

Anonymkode: 951cb...c0e

Jeg takler ganske mye lyd, men de færreste ønsker vel og ligge våken og lytte til et barn som skriker for full hals når du har jobb kun timer etterpå.

Har man virkelig ikke rett til og sove (selv om man bor i firemannsbolig)?! 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og ditt svar er ikke rart??. Hvordan vet TS i det hele tatt at barnet bare ligger alene å vræler? 

Anonymkode: 69ce5...094

Fordi det er lytt her. Jeg pleier og våkne av skrikingen, og så hører jeg at mor som regel kommer inn og prater rolig til ungen. Ungen skriker videre, og jeg hører deretter at hun lukker døren til soverommet og tusler videre. De siste 15-20 minuttene skriker ungen til h*n blir så matt at h*n sovner.

Selv om mange kanskje tenker at jeg er ei heks som vil si i fra om dette, så er jeg faktisk glad i barn. Ungen er utrolig søt, og veldig blid de gangene jeg har møtt barnet, men uansett hvor egoistisk jeg enn høres ut, så bryr jeg meg om de timene jeg får sovet i løpet av natta. 

Skal prøve ørepropper og se om det hjelper. Ellers takk for svar.

Hilsen TS.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, lunamuna skrev:

Men mener du virkelig at alle andre skal ta hensyn til deg fordi du har barn? Ikke misforstå meg, jeg er glad i barn og vil gjerne ha barn selv, men det går an og respektere andre. Jeg tar alltid hensyn til at jeg ikke bor helt alene, ved og aldri spille høylytt musikk, sjeldent har fest her, og trår forsiktig når jeg vet ungen har lagt seg. Hvorfor kan ikke det samme hensynet bli tatt til meg? De vet jeg har soverom rett over barnets rom (og bytte soverom er ikke et alternativ, da jeg kun har ett soverom). Eller mener du at jeg bør legge meg på sofaen? (som forresten heller ikke hjelper, da jeg hører skrikingen uansett hvor i leiligheten jeg er).

Hilsen TS.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sagt fra. En unge på to er ingen baby mer. De får ta den med til legen da, noe gæli må det være når den hyler og bærer seg hele tiden. Kanskje den har låsninger i nakken. Det er jævlig vondt. En KID jeg kjenner hadde det og han slutta å vræle da de var fikset. 

Anonymkode: 8e4d7...ca2

Har du hørt om natteskrekk? Et av våre barn hadde det i en periode, det var faktisk ingenting vi kunne gjøre og jeg skal love deg at vi prøvde! Foreldre synes jo det er fantastisk å være våken på natten. Det er ingenting som er som å høre på barneskrik i timesvis.

Anonymkode: f404d...ce3

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...