Gå til innhold

Listfrie overganger, er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lagt laminat på gulvet i gangen oppe og nede. Langs veggene har vi gulvlister som skjuler evt. sprekker, men mot trapp, gelendere og andre ting vil jeg gjerne unngå lister. Det er begrenset hvor presist man klarer å kappe, så det blir jo noen sprekker. Mannen min vil vi skal fuge, men min erfaring når vi har brukt fuge tidligere, er at det ALLTID sprekker, uten unntak, samme hvor bevegelig fugen er.

Jeg mener jeg har lest at det skal være mulig med listfrie overganger, men klarer ikke å finne noe om det. Det skal innrømmes at jeg suger på å google... :sjenert: :nigo:  Spørsmål til mannens eneste snekkervenn resulterer bare i "du må fuge" :roll: :sur:  Noen som kan hjelpe??

AnonymBruker
Skrevet

Listfrie overganger har de i funkishus. Men de legger løsninger for å fjerne sprekker der skitt og møkk kan falle inn. 

Anonymkode: 14ecd...65d

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Listfrie overganger har de i funkishus. Men de legger løsninger for å fjerne sprekker der skitt og møkk kan falle inn. 

Anonymkode: 14ecd...65d

Vet du noe nærmere om det du sier om "løsninger for å (...)"? Det er jo nettopp dette jeg er ute etter! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kun når gulvene er støpt at de dropper lister ?

Jeg har helt nytt funkishus og har gulvlister, men ikke taklister.

Tregulv flytter jo på seg så sprekker i fuge er bortimot umulig å unngå

Anonymkode: 48a15...6a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Apple- skrev:

Vi har lagt laminat på gulvet i gangen oppe og nede. Langs veggene har vi gulvlister som skjuler evt. sprekker, men mot trapp, gelendere og andre ting vil jeg gjerne unngå lister. Det er begrenset hvor presist man klarer å kappe, så det blir jo noen sprekker. Mannen min vil vi skal fuge, men min erfaring når vi har brukt fuge tidligere, er at det ALLTID sprekker, uten unntak, samme hvor bevegelig fugen er.

Jeg mener jeg har lest at det skal være mulig med listfrie overganger, men klarer ikke å finne noe om det. Det skal innrømmes at jeg suger på å google... :sjenert: :nigo:  Spørsmål til mannens eneste snekkervenn resulterer bare i "du må fuge" :roll: :sur:  Noen som kan hjelpe??

Håndtverkerne hos meg la ganske flate metallister på noen steder her (bl.a i overgang fra perkett til dørstokk) og jeg har sett dette hjemme hos andre også der det var brukt på gulvet i skjøtene i overgangen fra rom til rom

Anonymkode: 00e65...54e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du legge inn spørsmålet ditt her http://www.byggebolig.no/innhold/fagforum

så er det større sjanse for å få rask hjelp :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her fra det forumet jeg ga link til:

http://www.byggebolig.no/gulv/listefritt-gulv

"Jeg har gjort en slik løsning i en av mine butikker. Blir litt jobb men lager et veldig stramt uttrykk.

Du bruker en L-aluprofil som er 13mm over parketthøyde og 13mm utstikk. Man får da en skarp avslutning på gipsen. Du vil da få 13mm luft mellom den skarpe gipskanten og gulvet.
Gulvet bør fuges med akryl mot vegg i matchende farge før gipsing."

Ser omtrent slik ut i sideprofil:

l l
      l_l
_____ l
_____ l      

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Listefritt hus her http://www.byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/listefritt-hus

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 3. mars 2016 at 21.42, AnonymBruker skrev:

Det der er jo istedenfor dørkarm, ikke gulvlister!!

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Igjen:

Ikke gulv!!

Beklager at jeg misforsto.

Er det vegger eller tak du skal ha listefrie da?

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg misforsto.

Er det vegger eller tak du skal ha listefrie da?

TS lurer på gulv. Det er vanskelig å ha fint gulv uten lister.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS lurer på gulv. Det er vanskelig å ha fint gulv uten lister.

Ja, TS lurer på gulv... *sukk* Skjønner at det er tilnærmet umulig når man har tre både her og der. Syns bare det er så innmari stygt med lister overalt. Da vi kjøpte huset vårt var det allverdens merkelige lister her, mest for å skjule dårlig arbeid. Der vi nå pusser opp ønsker jeg å slippe det mest mulig (har ikke noe imot vanlige gulv- tak- og vinduslister), vil heller at arbeidet skal gjøres presis *kaster inn håndkleet* :sjenert:

Skrevet
4 timer siden, Apple- skrev:

Ja, TS lurer på gulv... *sukk* Skjønner at det er tilnærmet umulig når man har tre både her og der. Syns bare det er så innmari stygt med lister overalt. Da vi kjøpte huset vårt var det allverdens merkelige lister her, mest for å skjule dårlig arbeid. Der vi nå pusser opp ønsker jeg å slippe det mest mulig (har ikke noe imot vanlige gulv- tak- og vinduslister), vil heller at arbeidet skal gjøres presis *kaster inn håndkleet* :sjenert:

Så lenge man har enkle, hvite og like lster overalt så synes det jo nesten ikke - evt bli et fint skille mellom vegg og tak. Men hvis det er lappverk med vaskelister, eik, gult og furu om hverandre så er det skikkelig rotete!

Få en snekker til å ta listverket der det er vrient?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...