AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Hei, Jeg er mamma til en gutt som fikk diagnosen som niåring, og utmålt en passende dose Ritalin. Dette er nå tre år siden, så han har vokst en del og noen må etter hvert se på dosen. Fastlegen min er usikker på om det er hans område, han har ikke vært inne i prosessen annet enn å skrive ut resepter og ha en årlig helsesjekk på gutten. På den annen side har vi ikke snakket med BUP på tre år, siden det ikke var behov for mer hjelp etter utredningen. Noen som vet hvem som gjør dette? Hva gjør dere? Anonymkode: dfd0c...0e9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Ta en telefon til BUP og spør om dosen bør justeres etterhvert som barnet blir eldre og hvilken prosedyre/fremgangsmåte for vurdering de har på dette. Anonymkode: f7359...9bc
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Han må måle verdiene i blodet først. Om det er bra slår så trenger han ikke. Fastlegen skal ta denne testen så sende videre til bup . De to må samarbeide for å regulere eller øke. Min er 12 og under vurdering av dose økning nå Anonymkode: 5c785...164
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Tusen takk for svar, begge to. Har forsøkt å nå fram til BUP i et par dager uten hell, og fastlegen var som sagt like usikker som meg. Men da er det altså et samarbeid så jeg får bare prøve BUP videre. De sa sikkert noe om dette under utredningen, men det er jo tre å siden... Anonymkode: dfd0c...0e9
Insanomanical Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Hvis dosen ikke fungerer bra nok lenger bør den i utgangspunktet justeres det nærmeste lik dose per kroppsvekt som etter titrering.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Du må bare fortsette å prøve å få kontakt med BUP. Antakeligvis må fastlegen henvise på ny til BUP som kan henvise dere til s pesialist. En lege uten kunnskap om slike medisiner kan selvsagt ikke hjelpe med å finne ny dose til sønnen din. Medlemmer her på forumet kan heller ikke hjelpe med det. Anonymkode: ccbd4...326
pompdelux Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Måler ikke ritalin speil... Her justerte fastlege opp medisiner fra 1+1+1 til 3+2+1+1, hadde stått på 30 mg lenge og manglet tilstrekkelig effekt, og nå funker det fint igjen. Planen og tanken er vel å evt prøve ut depot igjen snart men sist var det dårlig deal
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må bare fortsette å prøve å få kontakt med BUP. Antakeligvis må fastlegen henvise på ny til BUP som kan henvise dere til s pesialist. En lege uten kunnskap om slike medisiner kan selvsagt ikke hjelpe med å finne ny dose til sønnen din. Medlemmer her på forumet kan heller ikke hjelpe med det. Anonymkode: ccbd4...326 Sier du det, og jeg som håpet at en KG'er kunne finne riktig dose og sende resept på PM Men siden fastlegen også var usikker på ansvarsfordelingen, og BUP har hatt leger til lunsj siden mandag (satt på spissen, men det har vært pukk umulig å få tak i noen som kan svare), tenkte jeg det kunne være greit å høre hva som er normal prosedyre hos andre. Altså hvem som faktisk sitter med ansvaret for å initiere og foreta nødvendige justeringer. og hvor jeg skal henvende meg om hva. Men det virker jo som det er et samarbeidsprosjekt, så da har legen skrevet ut resept på vanlig dose for denne gang, og så fortsetter jeg å bedrive ufrivillig telefonterror... Det er jo ingen hastesak, men det er merkbart at det ikke har samme effekt lenger. Anonymkode: dfd0c...0e9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sier du det, og jeg som håpet at en KG'er kunne finne riktig dose og sende resept på PM Men siden fastlegen også var usikker på ansvarsfordelingen, og BUP har hatt leger til lunsj siden mandag (satt på spissen, men det har vært pukk umulig å få tak i noen som kan svare), tenkte jeg det kunne være greit å høre hva som er normal prosedyre hos andre. Altså hvem som faktisk sitter med ansvaret for å initiere og foreta nødvendige justeringer. og hvor jeg skal henvende meg om hva. Men det virker jo som det er et samarbeidsprosjekt, så da har legen skrevet ut resept på vanlig dose for denne gang, og så fortsetter jeg å bedrive ufrivillig telefonterror... Det er jo ingen hastesak, men det er merkbart at det ikke har samme effekt lenger. Anonymkode: dfd0c...0e9 Grunnen til at jeg skrev at KGere ikke kunne fortelle deg det var pga svaret over mitt. Jeg skjønner at du spør om råd :-) Anonymkode: ccbd4...326
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 I utgangspunktet mener jeg fastlegen skal kunne foreta dosejustering, ellers ville det blitt travelt ved BUPene rundt omkring, dersom alle på Ritalin skulle tas inn på BUP annet hvert år. Fastlegen er jo tildelt en myndighet til å følge opp medisinering videre. Men det er jo vanlig at fastleger selv ringer og konsulterer leger på BUP når de er usikre. Anonymkode: 13850...b4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå