Gå til innhold

Han blir så redd!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en hund som har slitt med forhudskatarr en liten stund, og de siste månedene har det blitt veldig mye verre. Jeg har da, etter instruks fra veterinær, begynt å skylle forhuden hans med medisinsk saltvann. Det går egentlig veldig greit, han løper ikke av gårde eller noe, og han løfter til og med beinet så jeg kommer bedre til, MEN; han er livredd! Det å få han inn på badet er ganske vanskelig (han hater å dusje, så han går ikke inn på badet frivillig), og når han først står i dusjen så skjelver han, og jeg hører hjertet hans slå vilt. Det slår fortere når jeg nærmer meg han.

Jeg syns det er veldig vondt at han skal være så redd, han må jo tro han blir straffet eller noe. Er det noe jeg kan gjøre for at han skal bli mer komfortabel? Jeg prater rolig med han, jeg har prøvd å gi han godbiter men de vil han ikke ha (og han er et matvrak uten like, så det sier litt). Jeg roser han når han oppfører seg fint (for det gjør han jo), og han får noe godt eller så leker vi litt rett etter at vi er ferdige. Jeg har også prøvd å synge for han, haha. Men det er ingenting som hjelper virker det som, så er det noen som kan fortelle meg hva jeg gjør galt her? Jeg forventer ikke at han skal elske det, men det hadde vært kjekt om han ikke var så forferdelig redd. 

Anonymkode: a2f88...2c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det finnes ikke en annen plass enn badet du kunne skylt han da? evt utendørs, spørs jo vel hvordan man bor osv:fnise:

Anonymkode: 4160c...82a

Skrevet

Du kan starte mer gradvis. F.eks kaste et par godbiter inn på badet også la ham spise dem uten at du gjør noe mer enn det. Du kan gi ham noe av maten på badet. Skal du gi ham noe ekstra godt så kan du også gjøre det på badet, leke der osv. Rett og slett lage positive assosiasjoner til badet.

Når han går inn på badet frivillig med forventning, så kan du begynne å gjøre det samme i dusjen. Og når han går frivillig inn i dusjen, så kan du begynne å gjøre tilsvarende bevegelser/finne frem utstyr osv som du bruker til skylling (uten å gjøre det) mens du fortsatt gir gode godbiter.

Ikke tving eller lokk hunden. Hvis hunden virker motvillig, så må du gå litt tilbake i treningen.

Min hund ville ikke gå inn i dusjen frivillig fordi han ikke liker å bade. Så jeg tok noen godbiter, og startet med å si "Bra!" og belønne bare han tok noen få skritt mot dusjen og det tok bare 3-4 godbiter å få ham helt inn. Nå går han inn av seg selv uten at jeg trenger å si noe (men nå var ikke han redd som din, han liker det bare ikke. Så med din vil det nok ta en del lenger tid).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...