appelsinjuice Skrevet 6. mars 2016 #121 Del Skrevet 6. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke sammenligne fjerne slektninger som man ikke har møtt med barnebarn! Det er 2 vidt forskjellige ting. Jeg synes ikke TS er egoistisk i det hele tatt. Det er jo moren som bare tar det som en selvfølge TS skal huse hennes gjester. Anonymkode: cd54c...0e7 Jeg sammenligner ikke barnebarn med fjerne slektninger, jeg snakker om at TS ikke kan forvente at foreldrene skal strekke seg for henne dersom hun ikke ønsker å gjøre det samme for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 6. mars 2016 #122 Del Skrevet 6. mars 2016 4 timer siden, Arabella skrev: Hvordan henger dette sammen? Altså, sist (før jeg bodde hos de) så møtte jeg de-og husket det- når jeg var 4-5år gammel. De bor ikke nært oss. Min tante og onkel, Altså min mors bror og kona hans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. mars 2016 #123 Del Skrevet 6. mars 2016 3 minutter siden, Chibi skrev: Altså, sist (før jeg bodde hos de) så møtte jeg de-og husket det- når jeg var 4-5år gammel. De bor ikke nært oss. Min tante og onkel, Altså min mors bror og kona hans Unnskyld meg, jeg var visst litt treig. Dette skulle jeg ha skjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 6. mars 2016 #124 Del Skrevet 6. mars 2016 7 minutter siden, Arabella skrev: Unnskyld meg, jeg var visst litt treig. Dette skulle jeg ha skjønt. Hehe neida Av og til kan det gå litt fort i svingene, når jeg skriver.. Så var vel litt dårlig formulert fra min side. Det går bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #125 Del Skrevet 6. mars 2016 1 time siden, appelsinjuice skrev: Jeg sammenligner ikke barnebarn med fjerne slektninger, jeg snakker om at TS ikke kan forvente at foreldrene skal strekke seg for henne dersom hun ikke ønsker å gjøre det samme for dem. Har TS forventet at de skal strekke seg for henne da? Og er det virkelig så vanlig å forvente å bo gratis hos fjerne slektninger istedenfor å betale for hotell? Anonymkode: a666d...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. mars 2016 #126 Del Skrevet 7. mars 2016 (endret) Den 5.3.2016 at 7.35, Juanita skrev: Oj....jaha? Synes det er veeeeldig ungt å bli bestemor når man er under femti, så fryktelig lite normalitetsvindu der altså.... Oi, da vet jeg sannelig ikke om jeg tør fortelle hvor gammel (ung) jeg var første gang jeg fikk barnebarn . Endret 7. mars 2016 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #127 Del Skrevet 7. mars 2016 21 minutter siden, Arabella skrev: Oi, da vet jeg sannelig ikke om jeg tør fortelle hvor gammel (ung) jeg var første gang jeg fikk barnebarn . Jeg var litt over 40 da jeg ble bestemor Anonymkode: 4dab9...45c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. mars 2016 #128 Del Skrevet 7. mars 2016 5 timer siden, ViljaH skrev: Voksne har ansvar for sine små barn, og sine gamle foreldre. Jeg er ikke med på et sånn "kun meg selv"-egosentrisk verdenssyn. Skal man som foreldre, mellomgenerasjonen, aldri ha lov til å tenke på seg selv og prioritere egne behov, mener du? Når barna etterhvert flytter hjemmefra, må man ifølge mange stille opp for barnebarn. Når man kommer så langt i livet, skal man også i tillegg til å passe arbeidet sitt, være ansvarlig for sine gamle foreldre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 7. mars 2016 #129 Del Skrevet 7. mars 2016 I denne situasjonen hadde jeg latt dem overnatte. Det er familie og du har et ekstra rom. Gudene skal vite at jeg har overnattet mange rare steder på folks generøsitet, og jeg har satt enormt pris på det. De er der for å besøke foreldrene dine, de kommer nesten garantert ikke til å sitte i stua di og trøkke hele dagen. Jeg hadde også tatt en samtale med mor, hvor jeg forklarte at jeg gjør dette denne gangen fordi jeg er kul. Men om hun én gang til låner ut hjemmet mitt uten å spørre meg først så vil jeg ikke være lite snill. Jeg ville også sagt at jeg FORVENTER at hun og far har et opplegg for besøket sitt, slik at jeg ikke skal styre med mat eller måtte underholde dem på kveldstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. mars 2016 #130 Del Skrevet 7. mars 2016 (endret) Den 5.3.2016 at 9.41, ViljaH skrev: Jeg synes du kan være såpass hjelpsom og raus til din mor og slekt at du tilbyr overnatting i kun 4 dager når du har plass. Jeg synes du er vrang. Fin mulighet til å bli bedre kjent, og å hjelpe din mor som har brukt hvor mange tusen timer på å ta seg av deg. Hva hjelper det om man har plass hvis rommet er tomt? Skal disse menneskene, sannsynligvis godt opp i årene, ligge på gulvet? Å innrede et gjesterom vil jeg tro ikke er førsteprioritet når man nettopp har flyttet for seg selv. Man har gjerne ikke mange sett med sengetøy, dyner og puter, heller. Kanskje TS har helt andre planer for det ekstra rommet, som kontor for eksempel. Endret 7. mars 2016 av Arabella 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 7. mars 2016 #131 Del Skrevet 7. mars 2016 6 timer siden, Arabella skrev: Skal man som foreldre, mellomgenerasjonen, aldri ha lov til å tenke på seg selv og prioritere egne behov, mener du? Når barna etterhvert flytter hjemmefra, må man ifølge mange stille opp for barnebarn. Når man kommer så langt i livet, skal man også i tillegg til å passe arbeidet sitt, være ansvarlig for sine gamle foreldre? Det er forskjell på å grader av å stille opp. Man kan stille opp for voksne barn ved å være rådgiver og iblandt organisere sosialt fellesskap for storfamilien, uten å bidra økonomisk eller praktisk i særlig grad (barnepass, fikse ting, hjelpe til med oppussing). Man kan ivareta ansvaret for gamle foreldre ved å etterse at pleien fra det offentlige er god nok, hjelpe til med småtteri, uten å være daglig omsorgsperson som tar alt stell og husarbeid for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 7. mars 2016 #132 Del Skrevet 7. mars 2016 6 timer siden, Arabella skrev: Hva hjelper det om man har plass hvis rommet er tomt? Skal disse menneskene, sannsynligvis godt opp i årene, ligge på gulvet? Å innrede et gjesterom vil jeg tro ikke er førsteprioritet når man nettopp har flyttet for seg selv. Man har gjerne ikke mange sett med sengetøy, dyner og puter, heller. Kanskje TS har helt andre planer for det ekstra rommet, som kontor for eksempel. Det kan hun da si til sin mor, det er ikke et problem. Mamma, du må gjerne benytte rommet, men jeg har ikke noe møbler der enda. Så det må du fikse. Så må moren enten flytte møbler og sengetøy dit, eller kjøpe møbler og ekstradyner til sin datter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 7. mars 2016 #133 Del Skrevet 7. mars 2016 5 timer siden, Arabella skrev: Hva hjelper det om man har plass hvis rommet er tomt? Du sitter der og fabrikkerer vanskeligheter, men selv om de skulle eksistere, er de ikke engang store, de lar seg lett løse med litt hjelp. Det vi sitter igjen med, er mennesker som ikke vil legge to pinner i kors for engang sine egne nære slektninger. Ja, grandtante eller grandonkel regner jeg så avgjort som familie øg nær slekt. Tremenning er i en mellomstilling, mens fire- og femmenninger, der har vi fjern slekt. At slike mennesker fins, har man jo forsåvidt vært klar over, men det er likevel sjokkerende når slike holdninger kommer fram i lyset. (Jeg tør ikke skrive mer nøyaktig hva jeg mener, for det fins noen på dette forumet som elsker å rapportere meningsmotstandere) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #134 Del Skrevet 7. mars 2016 9 timer siden, Arabella skrev: Hva hjelper det om man har plass hvis rommet er tomt? Skal disse menneskene, sannsynligvis godt opp i årene, ligge på gulvet? Å innrede et gjesterom vil jeg tro ikke er førsteprioritet når man nettopp har flyttet for seg selv. Man har gjerne ikke mange sett med sengetøy, dyner og puter, heller. Kanskje TS har helt andre planer for det ekstra rommet, som kontor for eksempel. Hvis TS ikke hadde møbler på rommet, så hadde hun vel nevnt det som en av argumentene i startinnlegget? Anonymkode: 13984...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 7. mars 2016 #135 Del Skrevet 7. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis TS ikke hadde møbler på rommet, så hadde hun vel nevnt det som en av argumentene i startinnlegget? Anonymkode: 13984...d18 Og om det er slik at rommet er tomt, så er det bare for moren til TS å kjøpe en sånn opplåsbsr dobbeltseng til 500kr på Jysk (?). Ts sine foreldre har helt sikkert noen ekstradyner/puter og sengetøy som kan brukes for anledningen. Det at rommet liksom er tomt er et ikke-problem, som TS heller ikke har nevnt i HI. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #136 Del Skrevet 7. mars 2016 TS trenger ingen argumenter, det er hennes leilighet. Man kan ikke låne bort noe som tilhører andre, enkelt og greit. Anonymkode: a666d...a88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #137 Del Skrevet 7. mars 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har TS forventet at de skal strekke seg for henne da? Og er det virkelig så vanlig å forvente å bo gratis hos fjerne slektninger istedenfor å betale for hotell? Anonymkode: a666d...a88 Virker jo sånn i følge noen her. Anonymkode: f2a8a...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #138 Del Skrevet 7. mars 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS trenger ingen argumenter, det er hennes leilighet. Man kan ikke låne bort noe som tilhører andre, enkelt og greit. Anonymkode: a666d...a88 Nettopp. TS sitt hjem og hun bestemmer. Anonymkode: f2a8a...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 7. mars 2016 #139 Del Skrevet 7. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS trenger ingen argumenter, det er hennes leilighet. Man kan ikke låne bort noe som tilhører andre, enkelt og greit. Hvis dette hadde vært et jus-forum, er svaret ditt godt og uimotsigelig. Men forumet heter faktisk "Vennskap og sosiale relasjoner", og åpningsinnlegget etterlyste heller ikke juridiske synspunkter. Ditt svar er mao. litt på siden av temaet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå