Gå til innhold

Min mor vil låne ut rommet mitt. Hva tenker dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Arabella skrev:

Har du lest innlegget over ditt? Er det rimelig å forvente at TS skal måtte gå til innkjøp av alt dette?

Altså, nå svarte jeg basert på hovedinnlegget. Om hun ikke eier en dritt av møbler? Ja, litt verre da. Har hun sengeplasser o.l.? Da ser jeg ikke problemet. Men det er min mening. I min familie kommer det naturlig å bidra og hjelpe hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Juanita
Den Thursday, March 03, 2016 at 23.11, Arabella skrev:

Ikke i og for seg, men å få sitt første barnebarn når man er 60, synes jeg nok man er oppe i årene.

Oj....jaha? Synes det er veeeeldig ungt å bli bestemor når man er under femti, så fryktelig lite normalitetsvindu der altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juanita

Til Ts: Har du anledning og utstyr synes jeg egentlig du bør si ja, for å være snill og gjøre andre en tjeneste. Er litt pes, men det er jo ikke lenge! 

Som det kommer tydelig fram er det nok kulturforskjeller mellom familier, for noen er det helt naturlig å stille opp og være raus og gjestfri, andre er mer knipne og lukket og opptatt av egen komfort.

Det kan være det er normalt for moren at familien er raus sånn. Må innrømme at jeg er av den forsiktige og knipne sorten, men skulle gjerne vært rausere! Prøver å bli det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan være såpass hjelpsom og raus til din mor og slekt at du tilbyr overnatting i kun 4 dager når du har plass. Jeg synes du er vrang. Fin mulighet til å bli bedre kjent, og å hjelpe din mor som har brukt hvor mange tusen timer på å ta seg av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mor som har invitert gjestene. Hun skulle tenkt på det tidligere at hun ikke hadde plass, i stedet for å forvente at TS skal huse dem. Hva hadde mor gjort om TS fortsatt bodde hjemme? TS har all rett til å si nei uten at mor skal bli sur for det. Jeg hade heller ikke likt å hatt ukjent mennesker boende hos meg i 4 netter. Mors tante og onkel er ikke nær familie som noen antyder. Nær familie for mor, men kanskje fjerne slektninger for TS.

For å være litt i møtekommende hadde jeg heller foreslått at foreldrene kunne bodd hos TS, så hadde gjestene fått låne foreldrenes hus i den tiden de skal være på besøk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sofa, madrass..? Man kan da alltids finne en grei, billig løsning.

Bare tull å forvente at de skal bo hos deg. Vært annerledes om du kjente dem godt, da ville du vel bare vært glad for besøket.

Anonymkode: 8d210...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, ViljaH skrev:

Jeg synes du kan være såpass hjelpsom og raus til din mor og slekt at du tilbyr overnatting i kun 4 dager når du har plass. Jeg synes du er vrang. Fin mulighet til å bli bedre kjent, og å hjelpe din mor som har brukt hvor mange tusen timer på å ta seg av deg.

Dette argumentet opplevde jeg nesten som slemt. Jeg vet at du sikkert ikke mener det slik, ViljaH, men hallo!? 

Setningen din kan jo nesten sammenlignes med argumenter slik som: "Jeg brukte 20 timer på å føde deg, min datter, så dette synes jeg at du skylder meg".  Eller: "Jeg spinket og sparte for at du skulle få slippe å ta opp studielån, så da kan du jo unne en stakkars mor et par overnattinger fra slekt og bekjente i retur".  Eller hva med: "Du fikk lov til å reise til Kreta sammen med dine nieser og venninner, så å la den gamle moren din få lov til å bruke leiligheten din slik det passer meg, burde du virkelig unne meg". 

Og så videre.

Det er ikke sikkert at TS har en mor som bruker slike typer argumenter for å få igjennom viljen sin, men det finnes nok av slike mødre som spiller på samvittigheten til sine barn for å triumfe igjennom viljen sin, og det er forferdelig å være vitne til slike situasjoner, eller å havne i en slik "felle" hvor du hele tiden skylder noen noe fordi de var så snille mot deg en gang i en fjern fortid.

Jeg synes ikke TS skylder moren sin noe som helst, selv om moren var "snill nok" og passet på barnet sitt. Det skulle da bare mangle at ikke moren tok seg av barnet sitt! Hvorfor kan ikke TS bestemme over sitt liv og sin leilighet selv? Hun skal faktisk leve sitt liv uavhengig av hva foreldrene hennes måtte foreta seg i sitt eget liv. Hun skylder ikke moren sin en dritt! 

Anonymkode: 870a5...206

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette argumentet opplevde jeg nesten som slemt. Jeg vet at du sikkert ikke mener det slik, ViljaH, men hallo!? 

Setningen din kan jo nesten sammenlignes med argumenter slik som: "Jeg brukte 20 timer på å føde deg, min datter, så dette synes jeg at du skylder meg".  Eller: "Jeg spinket og sparte for at du skulle få slippe å ta opp studielån, så da kan du jo unne en stakkars mor et par overnattinger fra slekt og bekjente i retur".  Eller hva med: "Du fikk lov til å reise til Kreta sammen med dine nieser og venninner, så å la den gamle moren din få lov til å bruke leiligheten din slik det passer meg, burde du virkelig unne meg". 

Og så videre.

Det er ikke sikkert at TS har en mor som bruker slike typer argumenter for å få igjennom viljen sin, men det finnes nok av slike mødre som spiller på samvittigheten til sine barn for å triumfe igjennom viljen sin, og det er forferdelig å være vitne til slike situasjoner, eller å havne i en slik "felle" hvor du hele tiden skylder noen noe fordi de var så snille mot deg en gang i en fjern fortid.

Jeg synes ikke TS skylder moren sin noe som helst, selv om moren var "snill nok" og passet på barnet sitt. Det skulle da bare mangle at ikke moren tok seg av barnet sitt! Hvorfor kan ikke TS bestemme over sitt liv og sin leilighet selv? Hun skal faktisk leve sitt liv uavhengig av hva foreldrene hennes måtte foreta seg i sitt eget liv. Hun skylder ikke moren sin en dritt! 

Her er jeg uenig med deg. Klart man skylder foreldrene sine noe, hvis man har hatt gode foreldre! De kunne jo gitt faen og prioritert seg selv over ungen. Nok av foreldre som gjør det. Jeg hadde forventet at mine barn stilte opp såpass for meg at de kunne låne bort et soverom til egen slekt, når jeg har strukket meg så langt for dem. Husk - man slutter ikke å ha barn selv om de blir voksne. Gode foreldre stiller opp også for voksne barn med råd, praktisk hjelp til hus, heim og barnepass, økonomisk iblandt. Så jeg er ikke enig i at foreldre og barns veier skilles ad når barnet blir 18. De fortsetter å ha et forhold, men det blir mer jevnbyrdig hvor hjelp og omtanke går begge veier!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, ViljaH skrev:

Her er jeg uenig med deg. Klart man skylder foreldrene sine noe, hvis man har hatt gode foreldre! De kunne jo gitt faen og prioritert seg selv over ungen. Nok av foreldre som gjør det. Jeg hadde forventet at mine barn stilte opp såpass for meg at de kunne låne bort et soverom til egen slekt, når jeg har strukket meg så langt for dem. Husk - man slutter ikke å ha barn selv om de blir voksne. Gode foreldre stiller opp også for voksne barn med råd, praktisk hjelp til hus, heim og barnepass, økonomisk iblandt. Så jeg er ikke enig i at foreldre og barns veier skilles ad når barnet blir 18. De fortsetter å ha et forhold, men det blir mer jevnbyrdig hvor hjelp og omtanke går begge veier!

Jeg mente ikke at foreldre og barn sier adjø til hverandre med en gang barnet blir voksent nok til å flytte ut for seg selv, men du får det til å høres ut som at barnet skylder foreldrene noe bare fordi foreldrene var snille og oppofrende nok til å sette ham/henne til verden! Og jeg skrev ikke at de skilles fra hverandre for godt, men ungene har faktisk lov til (bør ha lov til) å leve sitt eget liv uavhengig av sine foreldre.

Og joda, selvfølgelig skal man stille opp for hverandre. Selvfølgelig skal man hjelpe til hvis det dukker opp en situasjon hvor det kreves hjelp fra slekt, familie og venner, men å bruke argumenter slik som feks.: "Jeg fødte deg, og dermed skylder du meg verden"-lignende tankegang virker jo helt bak mål! 

Skal ungen leve med en evig skyldfølelse, kanskje? 

Da blir det jo nesten slik hver eneste gang mor og barn møtes da?  -  "Vet du hvor mye jeg har ofret for deg, min sønn? Jeg har skiftet bleier på deg, jeg har trøstet deg når du har grått, jeg har møtt opp til foreldresamtaler, jeg har gitt deg penger slik at du kunne dra ut sammen med vennene dine, og dette er takken?" 

Moren i denne saken ser ut til å ta det som en selvfølge at hun kan bruke leiligheten til TS akkurat slik det passer henne, uten å ha spurt barnet først, og så blir moren sur fordi hennes gullunge sier nei til henne. Til henne??? Som ofret seg og sin stakkars kropp for å føde ungen sin. Så da er det kanskje slik da, at folk som velger å få barn gjør det kun for å skaffe seg slaver?

Ok, den siste setningen ble litt dumt, men når du skriver at man skylder foreldrene noe, så virker det nesten som om man blir født kun for at foreldrene skal kreve noe tilbake fra deg for all og evig tid. At man blir født kun fordi foreldrene vil ha en å kreve noe i retur fra. Jeg er enig i at man skal stille opp for hverandre, men jeg foretrekker den snille varianten, hvor man spør om hjelp fra andre fremfor å kreve ting i retur. Og at det skal være lov å si nei eller ja alt etter som passer for den enkelte.

Det blir virkelig for dumt at moren blir pottesur på TS fordi TS har en 3-roms leilighet som hun vil bestemme over selv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fatter ikke at denne tråden har blitt så lang. Her har TS sin mor rett og slett ikke tatt over seg at datteren har flyttet hjemmefra. Da jeg leste overskriften trodde jeg det dreide seg om en datter som fortsatt bodde hjemme. Når man bor for seg selv bestemmer man selv, det sier seg selv. TS bør sette grenser nå, ellers kommer dette til å fortsette. Det er ikke vanlig å ta inn ukjente husgjester uten å bli spurt på forhånd. Takk nei med god samvittighet, TS. 

Anonymkode: a666d...a88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg syntes TS er litt vrang som ikke vil låne ut sengeplass til to slektninger i 4 dager. Selvsagt kan hun gjøre som hun vil, men da får vi bare håpe foreldrene hennes ikke er like egoistiske den dagen TS kanskje får barn og behøver barnepass og besteforeldrene egentlig kunne tenke seg å gjøre noe annet de aktuelle dagene. Man gir og får. Gir man aldri kan man heller ikke forvente å få. Siden onkelen og tanten til moren kommer for å besøke foreldrene hennes regner jeg ikke med at de kommer til å sitte i stua sammen med TS hver kveld heller, og TS står da fritt til å både trekke seg tilbake på sitt soverom samt å tilbringe tiden sin ute eller hos venner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det ikke er noe som tilsier at dere ikke skal komme overens (som at de har oppført seg dårlig ved tidligere familitetreff o.l.) så syntes jeg du bør være litt velvillig. Gjør det som en gest til familien din. Forstår at du kjenner på følelsen av å endelig ha fått noe eget, men leiligheten blir jo ikke mindre din om du er litt grei mot familie, selv om du ikke kjenner dem så godt. 

Anonymkode: 3fa27...eb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke er noe som tilsier at dere ikke skal komme overens (som at de har oppført seg dårlig ved tidligere familitetreff o.l.) så syntes jeg du bør være litt velvillig. Gjør det som en gest til familien din. Forstår at du kjenner på følelsen av å endelig ha fått noe eget, men leiligheten blir jo ikke mindre din om du er litt grei mot familie, selv om du ikke kjenner dem så godt. 

Enig

Og en annen gang blir det TS som får overnatte gratis hos morens venner eller tanter hvis TS er på reise og trenger gratis overnatting i steden for dyrt hotellopphold :)

Anonymkode: 4dab9...45c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, ViljaH skrev:

Niks. Foreldrene valgte å få barn, barna skylder dem ingenting. Man kan ha et forhold når man blir voksen der man hjelper hverandre, men barnet har ikke noe plikt eller ansvar for å gjøre det, det må komme av egen vilje

Anonymkode: 89e54...8eb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at denne tråden har blitt så lang. Her har TS sin mor rett og slett ikke tatt over seg at datteren har flyttet hjemmefra. Da jeg leste overskriften trodde jeg det dreide seg om en datter som fortsatt bodde hjemme. Når man bor for seg selv bestemmer man selv, det sier seg selv. TS bør sette grenser nå, ellers kommer dette til å fortsette. Det er ikke vanlig å ta inn ukjente husgjester uten å bli spurt på forhånd. Takk nei med god samvittighet, TS. 

Anonymkode: a666d...a88

Det er snakk om å gi og ta litt, og dersom man har et ledig rom uansett så syntes jeg ikke det er så fælt å la slekt bo der noen dager, og kanskje man blir litt bedre kjent med dem også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått med på det :) 

Rett og slett fordi, jeg fikk en jobb i en ukjent by en gang og hadde ikke klart å funnet en plass å bo.
Hvor min mor snakket med en av sine søsken og jeg fikk bo hos dem til jeg fant en hybel/leilighet.
Sist gang jeg møtte de var jeg 4-5år gammel, husket de nesten ikke, men er glad for det nå. Har blitt bedre kjent med min onkel og tante ^^ 

Jeg tenker at familie er der for hverandre, man bør ikke tenke bare på seg selv.
Og man kan bli bedre kjent med slekta også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
33 minutter siden, Chibi skrev:

Jeg ville gått med på det :) 

Rett og slett fordi, jeg fikk en jobb i en ukjent by en gang og hadde ikke klart å funnet en plass å bo.
Hvor min mor snakket med en av sine søsken og jeg fikk bo hos dem til jeg fant en hybel/leilighet. Sist gang jeg møtte de var jeg 4-5år gammel, husket de nesten ikke, men er glad for det nå. Har blitt bedre kjent med min onkel og tante ^^ 
Jeg tenker at familie er der for hverandre, man bør ikke tenke bare på seg selv.
Og man kan bli bedre kjent med slekta også.

Hvordan henger dette sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Niks. Foreldrene valgte å få barn, barna skylder dem ingenting. Man kan ha et forhold når man blir voksen der man hjelper hverandre, men barnet har ikke noe plikt eller ansvar for å gjøre det, det må komme av egen vilje

Anonymkode: 89e54...8eb

Voksne har ansvar for sine små barn, og sine gamle foreldre. Jeg er ikke med på et sånn "kun meg selv"-egosentrisk verdenssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, appelsinjuice skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg syntes TS er litt vrang som ikke vil låne ut sengeplass til to slektninger i 4 dager. Selvsagt kan hun gjøre som hun vil, men da får vi bare håpe foreldrene hennes ikke er like egoistiske den dagen TS kanskje får barn og behøver barnepass og besteforeldrene egentlig kunne tenke seg å gjøre noe annet de aktuelle dagene. Man gir og får. Gir man aldri kan man heller ikke forvente å få. Siden onkelen og tanten til moren kommer for å besøke foreldrene hennes regner jeg ikke med at de kommer til å sitte i stua sammen med TS hver kveld heller, og TS står da fritt til å både trekke seg tilbake på sitt soverom samt å tilbringe tiden sin ute eller hos venner. 

Du kan ikke sammenligne fjerne slektninger som man ikke har møtt med barnebarn! Det er 2 vidt forskjellige ting. Jeg synes ikke TS er egoistisk i det hele tatt. Det er jo moren som bare tar det som en selvfølge TS skal huse hennes gjester. 

Anonymkode: cd54c...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner godt at TS er frustert! Jeg hadde sagt nei.

Søsteren min bor i en forstad til København. Hun (med mann og to barn) bor i en romslig villa. De har gjesterom, men når jeg er i København foretrekker jeg å bo på hotell. Selv bor jeg alene i en tre-roms leilighet, men det ekstra soverommet er ikke innredet som gjesterom. Det er mitt private kontor/arbeidsrom.  Jeg kjøpte ikke tre-roms for å ha plass til overnattingsgjester, men fordi jeg ønsket å ha et eget kontor i leiligheten min. Mamma har mer enn en gang nevnt at hun synes det er dumt at jeg ikke har innredet ekstrarommet som gjesterom siden vi har en del slekt som bor i andre landsdeler og svaret mitt er hver gang "Min leilighet! Jeg disponerer den som jeg ønsker, ikke som det passer deg og tante Gudrun og onkel Ragnar som er for kjipe til å betale for et par netter på hotell."

Anonymkode: 02da2...752

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...