AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Har sett en del episoder fra luksusfellen i dag. Lite å gjøre. Det er noe jeg lurer på, som dere her inne kanskje kan hjelpe meg med. - Hvordan kan de fortsatt ha hus, eie eller leie, og biler, når de har 300 000 f.eks i forbrukslån? - Hvordan kan de bare ignorere en regning uten konsekvenser? Annet enn at regninger blir større... Har alltid trodd at når man har gjeld så skal man betale. Betaler man ikke så kommer staten å tar tingerne dine. Hus, biler, dyre ting.. Ingen penger = hjemløs og må bo på gata. Hvordan fungerer det egentlig, kan noen forklare meg det? Jeg eier ingen kreditkort, aldri betalt noe som helst på avbetaling eller lånt penger av noen. Aldri fått inkassovarsel eller purregebyr på noe som helst. Jeg har ikke mye å rutte med, men klarer meg akkurat. Hadde aldri falt meg inn å kjøpe noe jeg ikke har penger for. Samme om det er bil, klær eller reise. Anonymkode: 28cfb...6ae
Gjest Blondie65 Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 De aller fleste som leier vet at dersom de ikke betaler husleien risikerer de å bli hjemløs. Derfor prioriteres denne av de fleste, selv på Luksusfellen. De som eier bolig har også ofte prioritert denne, mens de fra tid til annen "glemmer" felleskostnadene. Noen. Av dem har jo også begjæring av tvangssalg i papirbunken når rådgiverne kommer. Når en regning ikke betales går det til namstrekk - dvs trekk i lønn. Svært mange ser op dette som en ekstra skatt og en grei måte å betale regningene på (ja, det er innstillingen ...). De har ikke begrep om renter og salærer og ingen tro på at det finnes løsninger. Noen av dem har også feil innstilling til det å betale regninger. Hadde alle kreditorene visst om hverandre hadde det nok gått fortgang i tvangssalg og namstrekk, men det gjør de ikke og dermed blir det som det blir.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Likegyldighet og redsel for å kjenne på følelsen man får når man ser realitetene i øynene. Nesten slik som de som bare har negativt å si om FrP, når det faktisk er det eneste partiet som kaller en spade for en spade. Anonymkode: fb51b...337
stan Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Det er omstendelig å inndrive pengene. Imens går tiden og gjelden øker. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har alltid trodd at når man har gjeld så skal man betale. Betaler man ikke så kommer staten å tar tingerne dine. Hus, biler, dyre ting.. Ingen penger = hjemløs og må bo på gata. Det er ikke så enkelt i praksis. Det er en lang prosess som koster mye tid og energi for de som skal drive inn pengene før hus og bil kan bli tvangssolgt. Dette er aller siste utvei. Anonymkode: bd296...ae1 1
Gullik Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Manglede impulskontroll (en av symptomene på flere psykiske diagnoser) kan være årsaken hos mange.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Sorry for at jeg spør så mye. Jeg er bare nysgjerrig av natur. Er det slik at NAV kan nekte å hjelpe noen som har så mye gjeld? Hvis man har 300 000 i gjeld, aldri betaler annet en husleie f.eks. Kaster bort mye penger på f.eks bensinstasjon, røyk, festing og ferie. Får de fortsatt støtte fra NAV? Hvorfor? ts Anonymkode: 28cfb...6ae
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry for at jeg spør så mye. Jeg er bare nysgjerrig av natur. Er det slik at NAV kan nekte å hjelpe noen som har så mye gjeld? Hvis man har 300 000 i gjeld, aldri betaler annet en husleie f.eks. Kaster bort mye penger på f.eks bensinstasjon, røyk, festing og ferie. Får de fortsatt støtte fra NAV? Hvorfor? ts Anonymkode: 28cfb...6ae Jeg kjenner ei som har rundt 200.000 kr i inkassogjeld. Hun er ikke flau over det heller. Hun går på overgangsstønad og trøkker ut unger med jevne mellomrom. Hun betaler hverken husleie eller strøm, men siden det bor barn i huset kan hun ikke kastes ut. Hun har nå fått innvilget gjeldsordning. Google det. I tillegg kjøper hun mat hver eneste dag i kantine/kiosk/resturant. Fatter ikke hvordan hun har råd til det! Anonymkode: fa33e...745
makkapakka Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 jeg har iallefall ikke is i magen til å holde på slik. Særlig økonomien har jeg i orden. Jeg lurer ofte på hvorfor enkelte har så utrolig god råd, men vet ikke hvordan det står til med betaling av regninger.
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #10 Skrevet 3. mars 2016 Det finnes ikke register over gjeld i Norge. Det tar evigheter å få en betalingsanmerkning (og de forsvinner når du betaler). Så du kan få 5-6 kredittkort på 200-300 000 hver og når et går tomt bruker du bare det neste.
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #11 Skrevet 3. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sorry for at jeg spør så mye. Jeg er bare nysgjerrig av natur. Er det slik at NAV kan nekte å hjelpe noen som har så mye gjeld? Hvis man har 300 000 i gjeld, aldri betaler annet en husleie f.eks. Kaster bort mye penger på f.eks bensinstasjon, røyk, festing og ferie. Får de fortsatt støtte fra NAV? Hvorfor? ts Anonymkode: 28cfb...6ae NAV hjelper deg ikke med å betale gjelden din. Alle som ikke klarer å forsørge seg selv får husleie + oppvarming + livsopphold. NAV kan kreve at husleien skal betales direkte av dem. Livsopphold kan du bruke på akkurat hva du vil. Om du bruker det på heroin, strippere eller starbuckskaffe har de ingenting med.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #12 Skrevet 3. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ei som har rundt 200.000 kr i inkassogjeld. Hun er ikke flau over det heller. Hun går på overgangsstønad og trøkker ut unger med jevne mellomrom. Hun betaler hverken husleie eller strøm, men siden det bor barn i huset kan hun ikke kastes ut. Hun har nå fått innvilget gjeldsordning. Google det. I tillegg kjøper hun mat hver eneste dag i kantine/kiosk/resturant. Fatter ikke hvordan hun har råd til det! Anonymkode: fa33e...745 Du skal nok se at hun blir trekt snart, og at hun skal føle på at hun snart ikke har så mye og rutte med. Anonymkode: 8a9c0...f59
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #13 Skrevet 3. mars 2016 Eier man bolig eller bil eller andre verdigjenstander så tas det pant i verdigjenstandene. Eide boliger har gjerne gjeld til langt over pipen. Får man dom på et krav så står kravet der i to år, så må den som har lånt ut penger enten gå for forsøk på utpanting eller få beløpet pådømtmpå nytt. Som regel er der ikke n særlig å ta pant i i slike saker, dermed blir ikke det gjort. Flere i luksusfellen er på grensen til å bli kastet ut av både eid og leid bolig, og blir reddet i siste liten av luksusfellen. Når gjelden vokser ennover hodet så vet en ikke hvordan regningene skal stokkes og prioriteres, derfor gjør mange den feilen at de løser dette med nye kredittlån, og så baller det raskt på seg. Man ser jo og på kg en skremmende uvitenhet om hvordan renten fungerer på kredittkort og kredittlån. Ingen har visst fått medmseg at der er renters rente osv. Siste skrekkeksempel var hun som ville kjøpe bumad med kredittlån! Anonymkode: bc050...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ei som har rundt 200.000 kr i inkassogjeld. Hun er ikke flau over det heller. Hun går på overgangsstønad og trøkker ut unger med jevne mellomrom. Hun betaler hverken husleie eller strøm, men siden det bor barn i huset kan hun ikke kastes ut. Hun har nå fått innvilget gjeldsordning. Google det. I tillegg kjøper hun mat hver eneste dag i kantine/kiosk/resturant. Fatter ikke hvordan hun har råd til det! Anonymkode: fa33e...745 Det jeg ikke forstår. Hvordan er det mulig? Barna er jo ingen unnskyldning, faktisk så synes jeg det er en god grunn til å ta barna. Altså barnevernet. Det å ha ei mor som ikke klarer noe så enkelt som å betale regninger, er ikke bra for barna... helt på trynet. Noen havner jo i gjelds-fellen på grunn av sykdom eller arbeidsledighet. Ærlig sak det. Det er ikke disse folkene jeg snakker om. Noen må ty til kreditt på grunn av arbeidsledighet og NAV bruker lang tid med søknadene f.eks, eller sykdom/skade. Men de som havner i en slik knipe på grunn av... hva skal man si, egoisme? Idioti? Er det oppdragelsen som er problemet? Forstår det ikke helt jeg. Vet om ei som er datter av ei mor som er typisk luksusfellen-person. Kreditt og avbetaling. Flytter hit og dit fordi hun aldri betaler husleie, hun blir altså kastet ut, samtidig så reiser hun til syden flere ganger i året, jobber ikke fordi hun ikke tjener nok (mener hun selv altså, helt normal lønn hadde hun). Heldigvis vil jeg si, så lærte datteren hva hun ikke skulle gjøre. Hun er det stikk motsatte av sin mor. Selv om at hun fikk dyre klær og ting i barndommen så har hun lært av sin mors problemer. Selv så vokste jeg opp på fattigdomsgrensen. Pappa døde av kreft da jeg var 4 år. Mamma var helt alene med 3 barn. Vi hadde ikke dyre klær eller dyre mobil. Men mamma har aldri eid et kredittkort. Vi hadde det vi trengte og aksepterte det. For meg er det helt på trynet å betale 800 kr for ei jakke eller et par sko. Selv om at jeg nå har penger til det. Hadde aldri klart å kaste bort så mye penger uten å få dårlig samvittighet. Jeg har klart meg helt fint, søsknene mine også. Selv om at jeg har tenkt at jeg har lyst til å være uansvarlig og bruke pengene på en reise. Har jo tenkt tanken, aldri i verden om jeg har gjort det. Regninger først, så mat også lever jeg etter det. Klarer bare ikke å forstå hvordan det er mulig.. Vet jo at 10 000 kan bli mye hvis man bruker kredittkort og aldri betaler tilbake. Men dette er jo snakk om folk som bruker store summer hele tiden... ts Anonymkode: 28cfb...6ae
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #15 Skrevet 3. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Sorry for at jeg spør så mye. Jeg er bare nysgjerrig av natur. Er det slik at NAV kan nekte å hjelpe noen som har så mye gjeld? Hvis man har 300 000 i gjeld, aldri betaler annet en husleie f.eks. Kaster bort mye penger på f.eks bensinstasjon, røyk, festing og ferie. Får de fortsatt støtte fra NAV? Hvorfor? ts Anonymkode: 28cfb...6ae Nav velferd driver ikke med gjeldsannering. Nytter ikke å skaffe seg gjeld og tro at Nav ordner opp. Har man pådrqtt seg gjeld, så forsvinner ikke gjelden før boet er gjort opp og utlåner ser at pengene er tapt. De fleste om ikke alle i Luksusf3llenner i tillegg arbeidsføre og har evnen til,å få innmpenger og har dermed ingen rettighetr i forhold til å få Nav hjelp til livsopphold eller bolighjelp. (Luksusfellen tar heller ikke i mot søknader fra arbeidsuføre eller sosialklienter.) Anonymkode: bc050...4ef
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav velferd driver ikke med gjeldsannering. Nytter ikke å skaffe seg gjeld og tro at Nav ordner opp. Har man pådrqtt seg gjeld, så forsvinner ikke gjelden før boet er gjort opp og utlåner ser at pengene er tapt. De fleste om ikke alle i Luksusf3llenner i tillegg arbeidsføre og har evnen til,å få innmpenger og har dermed ingen rettighetr i forhold til å få Nav hjelp til livsopphold eller bolighjelp. (Luksusfellen tar heller ikke i mot søknader fra arbeidsuføre eller sosialklienter.) Anonymkode: bc050...4ef Jeg snakker ikke om at NAV fjerner gjelden. Men la oss si Per har 200 000 i kredittgjeld, den stiger for han kjøper fortsatt ting på kredit. Ikke på grunn av sykdom, skade eller noe slikt. Bare ren idioti og egoisme. Han har en normal lønn, men kaster bort pengene sine på dyre klær, spiser ute vær dag, biler og reiser. Drar til NAV og ber om dagpenger eller arbeidsavklaringspenger eller hva man nå spør om. Hjelp fra NAV for å betale husleie og livsopphold f.eks. Ole jobber i samme jobb som Per. Lik lønn, samme livssituasjon (la oss si singel og barnefri, begge to). Han klarer seg helt fint han, reiser til Syden om sommeren, men lever sparsommelig eller normalt resten av året. Er fornøyd med det han har og bruker ikke kredittkort. Får Per da avslag fra NAV? Hvis ikke, hvorfor? Er det virkelig riktig at han skal få mer, bare fordi han kaster bort pengene sine og lever i luksus. Mens Per som har like lite/mye klarer seg helt fint, men hvis han går til NAV så får han blankt avslag, for han har jo penger til hus og mat. ts Anonymkode: 28cfb...6ae
smilo Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker ikke om at NAV fjerner gjelden. Men la oss si Per har 200 000 i kredittgjeld, den stiger for han kjøper fortsatt ting på kredit. Ikke på grunn av sykdom, skade eller noe slikt. Bare ren idioti og egoisme. Han har en normal lønn, men kaster bort pengene sine på dyre klær, spiser ute vær dag, biler og reiser. Drar til NAV og ber om dagpenger eller arbeidsavklaringspenger eller hva man nå spør om. Hjelp fra NAV for å betale husleie og livsopphold f.eks. Ole jobber i samme jobb som Per. Lik lønn, samme livssituasjon (la oss si singel og barnefri, begge to). Han klarer seg helt fint han, reiser til Syden om sommeren, men lever sparsommelig eller normalt resten av året. Er fornøyd med det han har og bruker ikke kredittkort. Får Per da avslag fra NAV? Hvis ikke, hvorfor? Er det virkelig riktig at han skal få mer, bare fordi han kaster bort pengene sine og lever i luksus. Mens Per som har like lite/mye klarer seg helt fint, men hvis han går til NAV så får han blankt avslag, for han har jo penger til hus og mat. ts Anonymkode: 28cfb...6ae I dette tilfellet ville begge fått avslag, da de har egen lønn. NAV hjelper bare der det er arbeidsledighet, sykdom eller ingen mulighet for jobb.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #18 Skrevet 4. mars 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ei som har rundt 200.000 kr i inkassogjeld. Hun er ikke flau over det heller. Hun går på overgangsstønad og trøkker ut unger med jevne mellomrom. Hun betaler hverken husleie eller strøm, men siden det bor barn i huset kan hun ikke kastes ut. Hun har nå fått innvilget gjeldsordning. Google det. I tillegg kjøper hun mat hver eneste dag i kantine/kiosk/resturant. Fatter ikke hvordan hun har råd til det! Anonymkode: fa33e...745 Du er nok feilinformert ang hva størrelsen på gjelden hennes er. Ikke et menneske i Norge har noensinne fått gjeldsordning pga 200000 kr. For at gjeldsordning skal innvilges, må gjelden være uhåndterbar i overskuelig fremtid.10 år er en mal på dette, men ikke definitiv. 200000 er ikke uhåndterbart 10 år frem i tid for noen. Anonymkode: c2009...47d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå