AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Hva er smartest å gjøre først? skifte bordkledningen ? eller renovere veggene fra innsiden? (isoleringen har jeg inntrykk av skjer oftest fra innsiden) noen som har gjort dette nylig? :-) Anonymkode: 9343b...372
prt90 Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er smartest å gjøre først? skifte bordkledningen ? eller renovere veggene fra innsiden? (isoleringen har jeg inntrykk av skjer oftest fra innsiden) noen som har gjort dette nylig? :-) Anonymkode: 9343b...372 Sikker på at det ikke blir billigere å rive huset og bygge nytt? 1
ajarRun Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 Jeg er enig med @prt90, doner det til brannvesnet eller noe og bygg nytt.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 Hvis jeg hadde hatt noen milioner kr tilgjengelig hadde jeg kjøpt nytt på flekken. Å brenne ned huset eller rive det er ikke tillatt, og hadde per nå ikke vært økonomisk mulig uansett. Nå er jeg så heldig å ha kommet meg inn på boligmarkedet og planlegger en gradvis renovering over flere år, derav spørsmålet. ts Anonymkode: 9343b...372 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Det kommer vel an på nåværende tilstand henholdvis utvendig vs innvendig. Samt totalbudsjett selvsagt - og dine prioriteringer i forhold til bostandard. Selv begynte jeg innvendig for å gjøre huset beboelig og hyggelig. Dvs det var strengt tatt beboelig allerede, men slitt og av deprimerende standard. Jeg rehabiliterte alle overflater (ny parkett, gipsvegger, gipstak m/downlights osv, installerte nytt kjøkken og helrenoverte badet. I tillegg byttet jeg samtlige vinduer i hele huset, fikk lagt nye rør i rør og skiftet ut det meste av det elektriske anlegget. Utvendig var det (og er fortsatt) riktignok gammel og mindre pen kledning, men den er funksjonell - altså hel og tilnærmet uten råte (av nysgjerrighet hentet jeg likevel inn pris på å bytte av kledning samt etterisolering og fikk et tilbud på drøyt 400.000 kr - det får bli på neste budsjett). Generelt så anbefales det gjerne å begynne med taket. Er taket lekk har du ikke mye valg - da må du begynne der. I mitt tilfelle var taket og det utvendige ellers funksjonelt og utgjorde ikke noen risiko for husets tilstand de nærmeste årene. Derfor valgte jeg å prioritere å oppgradere/modernisere huset innvendig og gjøre det til et trivelig sted å bo. Dvs disse vurderingene gjorde jeg før jeg kjøpte huset etter å ha satt opp budsjett. Resultatet ble helt topp og kledning samt evt etterisolering har jeg ikke planer om å bekymre meg for på noen år. Isolere kan du godt gjøre innvendig hvis du likevel skal rehabilitere vegger. Jeg valgte å vente med isolering til det blir aktuelt å bytte utvendig kledning. Det har jeg ikke angret på for huset holder helt greit på varmen også om vinteren, mye takket være de nye vinduene selvfølgelig. Vurderer å legge isolasjonsmatter på loft, det er en relativt enkel og billig jobb som gir "mye isolasjon for penga". Anonymkode: 40cd0...cba 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Er ike taket i orden, så begynner du der. Når taket er tett, tar du ytterbveggene før vær og vind lager mer skade. Når det er tett på utsiden og ikke kan komme fukt og råte inn, er tiden moden for å fikse på innsiden. Logisk tenkning tror jeg kan fungere i de fleste tilfeller men tydeligvis ikke på kvelden, for deg. Anonymkode: e2f4a...aee 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Tak er viktigst, eller bad om det ikke er tett. Dårlig kledning kan gi store råteskader på innsiden av kledningen (snakker dessverre ev erfaring!). Fikk beskjed om at det er smartest å isolere på utsiden både når det gjaldt tak og kledning, for å ikke miste for mange kvadratmeter. Ca 400K for å skifte kledning og isolere. Turde ikke ta noen polakken så var en del billigere for jeg vet hvor viktig det er med lufting i gamle hus, så tok ikke sjansen på å bruke arbeidere som har lært seg selv.... Det blir fort dyrt med gamle hus :-( men elsker mitt allikevel, har en helt spesiell atmosfære! Anonymkode: 9d72b...720
debattanten Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 (endret) Som de andre sier. Det viktigste og mest kritiske utvendig er tak, må det tas så gjør det først. Så kledning og det er oftest best å isolere utvendig. Når du tar kledning utvendig med ny vindtetting og det hele er det ofte greit å bytte vinduer om de er gamle. Vinduer er dyrt så her er det ofte lurt å planlegge så du får det på tilbud, ofte 50-70% på vinduer nå på våren. Følg med på kampanjer. Om du ikke har planlagt noe enda ville jeg tatt høyde for å prosjektere slik at dere står klare neste år. Når "værskallet" er tett, altså tak, vegger og vinduer. Ville jeg sett på bad og vaskerom innvendig, samt røropplegg. Dette er veldig kritisk og koster mye penger om dere ikke gjør det selv. Bad og rør kan alle gjøre selv, men det må selvsagt utføres fagmessig. Så er man ikke litt dreven er det like greit å sette bort jobben. Hent masse tilbud og skriv en god kontrakt i tilfellet. Mye å spare og masse kjipe overraskelser å unngå med en grundig kontrakt. Så til slutt ville jeg sett på vegger og tak innvendig. Kanskje ikke så gøy å vente med å få de fine overflatene inne, men det er faktisk det minst viktige med tanke på teknisk standard ofte. Ikke mye info i første innlegg så ta innlegget mitt med en klype salt, jeg tok meg mange friheter med å tolke her. Edit: Sist, men ikke minst. Ta og opprett en bruker på www.byggebolig.no før dere starter. Her er det en haug med eksperter, både amatører og proffe, som kan gi knallgode råd og erfaringer. Endret 3. mars 2016 av debattanten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå