Gå til innhold

Hvordan slutte og telle kalorier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på slankekur og ble besatt av å telle kalorier, veie mat etc. Har nå ekstremt god oversikt over kosthold og kalorier og ettersom jeg har veid mat i så lang tid så vet jeg godt på øyemål hva en potet veier, en gulrot,en ss.havregryn en mandel,you name it! Det surrer og går i hodet konstant og når jeg skal spise så må jeg regne og holde oversikt over at jeg holder meg innenfor "kvota". Nå tenker du kanskje med en gang "spiseforstyrra" men jeg kan spise alt så lenge jeg kan regne det på øyemål. Blandet mat er skummelt, men jeg spiser det meste men det går mest i det trygge som havregryn, cottage cheese, epler, egg, grovt brød, skinke, salat, gresk yoghurt, nøtter og noe annet pålegg som jeg kan måle (f.eks porsjonspakker). Spiser det meste til middag men det må være oversiktlig. Jeg spiser også ca.2000 kalorier daglig så jeg får i meg nok mat. Problemet sitter i hodet og denne kalkulatoren som er på konstant. Jeg må bare få orden på dette her for nå er jeg lei! Men hvordan?

For å få litt "ro i hodet" har jeg jeg en slags plan til måltidene der jeg allerede har regnet ut kaloriene og prøver å ikke veie. Det betyr at jeg tar en halv boks cottage cheese i stedet for å veie opp 125g og spiser et eple og satser på at det er ca. 150g uten skrotten. Vet det er sykt men sånn har det bare blitt. Jeg skjærer en brødskive og sier at den veier 50g. Men det er jo ikke 100% riktig og da begynner jeg å vurdere og vurderer jeg det til at den veier mer må jeg ta en skive mindre skinke....and so on..

Jeg blir jo stresset bare at sånne småting og så lenge jeg vet ca. kaloriinnholdet og kan beregne det så har jeg det relativt greit. Men det er jo ikke noe liv og hele tiden sitte og regne på måltidene og spise det samme dag ut og dag inn med unntak av varierende middager. 

Hvordan skal jeg gå frem for å jobbe meg ut av dette problemet? Og ikke si jeg skal oppsøke lege/psykolog etc. Jeg vet det er et problem! 😣Jeg trenger bare noen råd fra andre som har jobbet med å fri seg selv fra kaloritelling. Jeg har klart å slutte å veie maten og det er et stort fremskritt.💪

Anonymkode: 3cfdf...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i akkurat samme situasjon. Dette gikk totalt utover livskvaliteten min, da jeg heller valgte å sitte hjemme alene å spise opptelte kalorier, enn å gå på restaurant med med venner. Slike tanker kan være med å utvikle en alvorlig spiseforstyrrelse. Jeg opplevde situasjoner hvor jeg mistet denne kontrollen over kaloriene, som resulterte i oppkast. Slikt utviklet jeg bulimi av et helvette. Er heldigvis frisk i dag etter mange års arbeid. Men å telle kalorier må jeg ALDRI finne på å gjøre igjen. 

Mitt råd til deg er å utfordre deg selv. Du har nødt for å gi slipp på noe kontroll, og start i det små. Om du fortsetter å spise maten og mengden du har kontroll over, så vil jo aldri problemet løse seg.

Lag deg f.eks. en frokost som du ikke har laget under kaloritelling. Og spis det kjente resten av dagen. Så utfordrer du deg litt og litt hver dag. Ikke oppsøk nettsider med næringsinnhold. Prøv å spis noe uten å lese på pakka, og last emballasjen. 

Har du "nei-mat" så anbefaler jeg deg og også spise litt av dette også. Jeg har selv masse "nei-mat" i hode, og øver meg på å spise f.eks en liten skorpe med noen gram nugatti. I teorien vet jeg jo at dette ikke er skadelig, og ikke vil utgjøre noe forskjell på vekta. Allikevel kjenner jeg på en følelse av ubehag av å ikke ha kontroll på det jeg putter i munn. 

Den eneste måten å komme noen vei er å presse deg selv! Lykke til!

Anonymkode: dbfb7...0e4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...