Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er antakelig 6-7 uker på vei og har kommet frem til at abort er det eneste riktige. Kan noen som har tatt abort fortelle litt om prosessen før, under og etter? 

Anonymkode: fc273...749

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Medisinsk abort: jeg kom fastende inn på sykehuset og ble lagt i narkose.  Merka ingenting,  våknet opp og har helt lost. Hadde mistet i uke 11 og kroppen klarte ikke å få ut restene, så derfor måtte jeg inn å ta en utskrapning.  Betennelse i livmoren mm. Man blør i noen dager etterpå, og kommer inn på en kontroll time. 

Når jeg tok en provosert abort, møtte jeg opp hos gynekologisk avdeling.  Vi pratet litt, ble undersøkt hvor langt jeg var på vei.  Valgte å utføre dette hjemme, men måtte svelge en tablett der og da. Fikk med hjem en tablett til, samt noe parlagin.  Gikk relativt greit, og var godt å være hjemme. Man kan også gjøre alt på sykehuset.

Det er vondt, og man blør mye i starten med kraftige menssmerter..  

Anonymkode: c79be...025

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderte det. Begynte og blø av meg selv i uke 7, ble tatt inn til ultralyd undersøkelse for å sjekke. Det var det et lite bankende hjerte på skjermen så ombestemte meg og angrer ikke.det har gått fint.

Jeg håper du er helt sikket på valget ditt. Det er sårt og angre seg etterpå.

Anonymkode: c6531...de9

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mange år siden at jeg ikke vet om de gjør det samme lenger. Den gangen jeg gjorde det så var man inne til utskrapning med full narkose, nå kan man få tabletter som også en bruker over her sa hun hadde gjort.

Jeg hadde ikke vondt etterpå. Det eneste var vel at jeg hadde "mensen" noen dager etterpå, tror jeg. 

Det var litt pinlig å ligge på firemannsrom og vente på å bli trillet inn for å utføre aborten, men ikke verre enn at det gikk over straks jeg var ute av rommet. 

Lykke til. :klem:

Anonymkode: 21efe...3e9

• Liker 1
Skrevet

Medikamentell abort, uke 10:

Før: Dro til legen, ordnet "henvisning" der. Fikk time på poliklinikken kort tid etter dette, møtte opp og fikk noen tabletter som hemmet/stoppet veksten til fosteret. Dette var noen dager før selve aborten. Husker ikke om det var 24 eller 48 timer før ..

Under: På selve dagen så var jeg tilbake på poliklinikken kl 8 på morgenen, fikk noen andre tabletter som hjelper kroppen med å "få ut" fosteret. Etter en stund så merket jeg at livmoren jobbet og verket litt (minnet om veldig sterke og intense menssmerter). Var på do regelmessig og "presset", alt innholdet havnet i en "skål" som de sjekket etter hver gang og så sa de ifra når jeg var "ferdig". 

Etter: Blødde vel i 1 måned etter aborten. Og måtte gå med bind konstant (tampong er ikke anbefalt da dette ikke er vanlig mens og en blør ganske kraftig) samt at jeg måtte unngå både sex og bading til blødningene hadde gitt seg.

Misunner deg ikke valget du må ta. Husker at det var tøft å gå igjennom, men per idag så angrer jeg ikke et sekund på mine valg. Vet at mange kan slite psykisk etter abort, men så lenge du tenker deg nøye om og velger det som passer deg best så går det bra.

Lykke til uansett hva valget ditt blir! 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått det utført på begge måter.

Under kirurgisk møtte jeg opp tidlig på sykehuset samme morgen som aborten skulle finne sted. Husker ikke om jeg måtte ta noe medikament på første undersøkelse. Måtte faste, kunne få væske (eller næring eller noe) intravenøst.
Etter noen timer ble jeg trillet inn til å få inngrepet utført. Døste inn i narkose, og våknet igjen litt fortumlet etterpå.
Måtte være på sykehuset i ett par timer. Noe, men ikke mye,  blødning i dagene etterpå.

Medisinsk abort måtte jeg ta en pille gjorde at det ikke fortsatte å utvikle seg oralt. Møtte på sykehuset 2 dager etterpå. Satt 3 små piller i skjeden, og hvilte meg i en times tid. Fikk også smertestillende. Begynte å blø. Vil si mengden var som en menstruasjon.
Hadde ikke spesielt vondt. Fikk noen nye piller oralt etter ca 4 timer. Var ferdig etter ca 8t på sykehuset.
Skulle ønske jeg hadde gjort det hjemme. Ubehagelig å dele rom med andre, det var egentlig der verste.
Blødningen var som en sterk menstruasjon i noen dager. Blødde i 9-10 dager.

Anonymkode: ed76c...01e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte direkte til sykehuset, skaffet time, samme greie med pillene som de andre her, men dro hjem og aborten "skjedde" der. Tok på et stort bind, tok en paralgin forte. Man skal ikke være alene hvis man gjør det hjemme. Jeg fortalte det ikke, men var hjemme hvor både min mor og søster var hjemme(du burde så klart ha en venninne, kjæreste eller et familiemedlem med deg, ikke gjør det slik som jeg, men moren min er lege så jeg tok sjansen). Det var som ganske vonde mensensmerter, men jeg sov for det meste og blødde litt i omtrent en måned etter aborten.

Må si at jeg er såpass kald at jeg ikke følte noen ting og var 100% sikker på at jeg hadde gjort det riktige valget fra første stund. Det var egentlig ikke noe jeg måtte vurdere i det hele tatt da jeg fant ut at jeg var gravid. Men jeg kan forstå at det er et vanskelig valg for mange.

Anonymkode: a7266...f5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt sikker på at dette er riktig valg. Har kjent på det siden jeg fant ut at jeg vr gravid. Tror ikke jeg kommer til å angre. 

AnonymBruker
Skrevet

Konstantert 8 uker på vei, og er henvist til sykehuset for å ta abort. Regner med jeg får time over helga....

AnonymBruker
Skrevet

Tok medisinsk for 1 år siden. Kom til sykehuset kl 8, og fikk tildelt et lite rom. Det kom en lege inn for å sette inn piller inn i skjeden, også måtte jeg ligge stille en time. Etter det så var det opp å gå. Det kom masse masse masse blod i do, med klumper og alt sånt. Gjorde ikke noe spesielt vondt der og da. Når jeg dro hjem så var alt over (trodde jeg).. Men to dager senere så fikk jeg så UTROLIG vondt. Vi dro inn til sykehuset to ganger den dagen uten at dem gjorde noe, selvom jeg vred meg i smerte. Var mensensmerter ganger 1000, helt forferdelig. Det varte hele dagen fra 4 på morran, til 8 på kvelden. Etter det gikk det helt Okei. Blødde i ca 6-7 dager som en normal mensen, men med klumper. Alt er fint i etter tid og er gravid i uke 39 den dag Idag :) 

Anonymkode: a09ab...429

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ryddet for slettet sitat. Mynona, mod.

TS; medisinsk abort er den eneste jeg har vært gjennom, kunne ikke tenkt meg noe annet. Gikk slik som de andre nevnte, du merker veldig lite etterpå. Jeg blødde kanskje første dagen etter inngrepet men det var ikke noe annerledes enn mensen og hadde null smerter. Jeg tror legene er flinke til å fortelle hva som vil skje like før, under og etter inngrepet så du føler at du har nok informasjon om det. Det går nok ganske bra :)

Anonymkode: 598a5...fc8

Endret av Mynona
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en uke kortere på vei enn det du er, vet ikke om det utgjør særlig forskjell. Tok hjemmeabort, og fikk først en pille på sykehuset. To dager senere var jeg på sykehuset igjen og fikk med cytotec, små piller som settes inn vaginalt, dette og sterke reseptbelagte smertestillende. Lå på sofa en times tid etter jeg tok både cytotec vaginalt + smertestillende. Tok vel et par timer før det startet å blø. Fikk en trang til å sitte på do, uten at det kjentes ut som jeg måtte på do. Da jeg satt på do kom det riktignok ut en stor rød klump. Etter en halvtimes tid kom igjen trangen til å gå på do, da kom den siste klumpen. Etter dette var det som en kraftig mensblødning i en uke før det begynte å avta. Blødde helt frem til neste mens som kom etter seks uker. Opplevde ikke noe særlig smerte underveis, så det gikk veldig greit. Hvis du tar abort fra uke 9 eller 10 tror jeg du må gjøre det på sykehuset. 

Anonymkode: 1aa3f...9c7

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min tok kirurgisk abort - husker ikke hvor langt hun var på vei.

Hun fikk sedasjon så var helt 'borte'. Hun følte seg faktisk mye bedre etterpå enn før, men det har vel sammenheng med at man er hormonell som gravid. Før aborten var hun mye lei seg og oversensitiv, etter aborten følte hun seg som "seg selv" igjen.

Folk er forskjellige. Men hennes var ingen 'vond' historie i hvert fall. Hadde kontakt med henne hele veien. 

Anonymkode: 0a9c4...d22

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene for rommet. 

Mynona, mod.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 3.3.2016 at 7.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sikker på at dette er riktig valg. Har kjent på det siden jeg fant ut at jeg vr gravid. Tror ikke jeg kommer til å angre. 

Dette vet du best selv.

Anonymkode: 01cc3...439

• 6 år senere...
Skrevet

Helt for jævlig, i k e gjør det, stå for dine valg, behold barnet, du kommer ikke til å angre fordi forhold tar slutt uansett....

Anonymkode: 1114e...aa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt for jævlig, i k e gjør det, stå for dine valg, behold barnet, du kommer ikke til å angre fordi forhold tar slutt uansett....

Tråden er seks år gammel, regner med TS er ferdig med dette nå.

Anonymkode: 23113...604

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som du angrer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange angrer på barna sine. Og mange burde absolutt ta abort.

Anonymkode: 61bb5...02a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...