AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Oppskrift på en god og enkel hjemnelaget saus til torsk og potet? Må være uten sitron/sitrus pga allergi. Anonymkode: ea2c1...aa1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 Smelt smør, kok et egg og finhakk egget og bland i smøret. Det er perfekt til tosk. Anonymkode: 40181...007 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 Stek i ovnen i en form med litt smør, sil kraften og kok inn litt før du heller i litt mat fløte og litt maisenna til passe tykkelse. Krydre med salt og pepper og dill og ingefær:) Anonymkode: 08008...6e2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smelt smør, kok et egg og finhakk egget og bland i smøret. Det er perfekt til tosk. Anonymkode: 40181...007 Takk Anonymkode: ea2c1...aa1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #5 Skrevet 2. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stek i ovnen i en form med litt smør, sil kraften og kok inn litt før du heller i litt mat fløte og litt maisenna til passe tykkelse. Krydre med salt og pepper og dill og ingefær:) Anonymkode: 08008...6e2 Vi har frysern full av skrei med masse bein og skinn så det går ikke men takk for tipset Var derfor jeg spurte om saus, må ha den ved siden av Anonymkode: ea2c1...aa1
Frk.Show Skrevet 2. mars 2016 #6 Skrevet 2. mars 2016 Hollandaisesaus er kjempegodt til torsk. Har ikke oppskrift.
Mis(s)Understood Skrevet 2. mars 2016 #7 Skrevet 2. mars 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oppskrift på en god og enkel hjemnelaget saus til torsk og potet? Må være uten sitron/sitrus pga allergi. Anonymkode: ea2c1...aa1 Smelt 100 gram meierismør i en liten kjele. Tilsett 3 ss grovhakket persille og 1,5 dl fløte (matfløte fungerer gull, du trenger ikke bruke kremfløte), salt og pepper etter smak. Egentlig skal det også saft av en sitron oppi, men den smaker svært godt uten sitronen også. Det kalles sandefjordsmør Endret 2. mars 2016 av Mis(s)Understood
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #8 Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, Frk.Show skrev: Hollandaisesaus er kjempegodt til torsk. Har ikke oppskrift. Tips: Om TS googler etter oppskrift kan det være fort gjort å tro at hollandaise skal lages med sitron (det er veldig vanlig), men den kan lages med hvitvinseddik også. Ellers: Hva med en hvitvinssaus? Hakk løk og surr i litt smør til blankt, tilsett hvitvin og laurbærblad og la koke inn litt. Ha i en god del kremfløte, kok inn litt mer. Smak til med salt og hvit pepper. Sil av løk og laurbærblader, jevne evt. med ønsket jevning (beurre manie eller maizenna) om sausen er for tynn. Tilsett gjerne hakket persille før servering. Anonymkode: 7d6a5...872
Frk.Show Skrevet 2. mars 2016 #9 Skrevet 2. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tips: Om TS googler etter oppskrift kan det være fort gjort å tro at hollandaise skal lages med sitron (det er veldig vanlig), men den kan lages med hvitvinseddik også. Ellers: Hva med en hvitvinssaus? Hakk løk og surr i litt smør til blankt, tilsett hvitvin og laurbærblad og la koke inn litt. Ha i en god del kremfløte, kok inn litt mer. Smak til med salt og hvit pepper. Sil av løk og laurbærblader, jevne evt. med ønsket jevning (beurre manie eller maizenna) om sausen er for tynn. Tilsett gjerne hakket persille før servering. Anonymkode: 7d6a5...872 Det visste jeg ikke. Moren min lager dette uten sitron hvertfall, men med en eddik ja.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #10 Skrevet 2. mars 2016 Sabayonne er godt til fisk. Anonymkode: 03afa...936
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #11 Skrevet 2. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sabayonne er godt til fisk. Anonymkode: 03afa...936 Moroklumpen. Sabayonne er dessert. Anonymkode: 7d6a5...872 1
Gjest Ennasus Skrevet 2. mars 2016 #12 Skrevet 2. mars 2016 Anbefaler deg å gå på godfisk.no og søke etter saus
Gjest Zeitgeist Skrevet 3. mars 2016 #13 Skrevet 3. mars 2016 Jeg tror den enkleste sausen jeg kommer på, er helt vanlig hvitsaus (altså Bechamel-saus). Tilsetter også en god del muskatnøtt (jeg er veldig glad i muskat), og kanskje litt vanlig karri. Med kokt torsk og poteter, samt revet gulrot (eller dampet brokkoli og/eller blomkål) - enkelt, greit, og mettende. I tillegg kan du jo steke opp bacon og ha det, samt stekefettet, til torsken (alt blir bedre med bacon ).
debattanten Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 soyasmørsaus. Brun smør i en kjele, tilsett finhakket sjalottløk og et 1 fedd finhakket hvitløk. Når smøret har brunet litt og løken er blitt gyllen smak til med litt soyasaus. Kan ha i litt finhakket persille helt til slutt. Veldig enkel og god saus. Mengde smør må nesten tilpasses, men vi bruker vel 3-4 gode spiseskjeer til 2 personer og 2 sjalottløk. Soyasaus tar du i til du er fornøyd. Kan klarne smøret under bruningen før du tar i løk, men det er valgfritt Mest for syns skyld. Jeg smaker ikke forskjell.
Librarian Skrevet 3. mars 2016 #15 Skrevet 3. mars 2016 Vi skal prøve fisk i løk- og paprikasaus, fra den "legendariske" Boller og burritos i dag Kan jo ikke garantere for at det blir godt ennå, men det ser nå enkelt og godt ut! Oppgitt for 2 porsjoner: 1/2 løk i skiver 1/2 paprika i strimler (bruk forskjellige farger for lekkert resultat) 1 ss myk margarin/olje 1 ss hvetemel 1 dl vann 1/2 fiskebuljongterning 1 dl fløte 1. Surr løk og paprika i margarinen til løken er blank. 2. Dryss over melet og blandt godt, spe så med vann og fløte. Rør inn fiskebuljongterningen. Så sier oppskriften at man skal la fiskebitene trekke i sausen i ti minutter, vet ikke om du skal tilberede fisken ved siden av? I så fall er det vel bare å la sausen putre litt mens fisken blir ferdig
Lou Salome Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 En variant av soyasmør, jeg foretrekker de med en del ingefær: http://www.nrk.no/mat/soyasmor-1.11681219 soyasmør: 100 gr usaltet meierismør tre spiseskjeer lys soyasaus en liten finhakket sjalottløk to fedd finrevet hvitløk en halv teskje frisk revet ingefær finhakket gressløk etter smak en teskje finhakket rød chili (kan sløyfes) Finn frem en liten panne med litt kant og smelt meierismøret sakte over svak varme. Når smøret er lett brunt tilsetter du soya, hvitløk, ingefær og sjalottløk og lar det mykne seg litt i smøret. Det er viktig at smøret ikke blir stående og koke. Avslutt med frisk gressløk og chili hvis du ønsker det Eller: 3 ss smør 1 sjalottløk, finhakket 1 fedd hvitløk, finhakket 1/2-1 ts finhakket rød chili 2-3 ss soyasaus 1 ss finhakket persille
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 Jeg liker godt gulrotstuing til hvit fisk. http://www.frukt.no/oppskrifter/tilbehor/god-gammeldags-gulrotstuing Anonymkode: 046d9...a75
Gjest sjalabais Skrevet 3. mars 2016 #18 Skrevet 3. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker godt gulrotstuing til hvit fisk. http://www.frukt.no/oppskrifter/tilbehor/god-gammeldags-gulrotstuing Anonymkode: 046d9...a75 Bruker det istede for saus da 😄
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #19 Skrevet 3. mars 2016 Brunet smør er også godt uten soyasaus, men med noe syrlig istedet som feks sherryeddik. Jeg bruner smør og siler det over i en liten bolle der jeg har lagt feks finhakket sjalottløk. Godt med kapers i, urter (persille, dill). Eller ristede og hakkede hasselnøtter, som passer fint til hvit fisk. Anonymkode: 96f9f...080
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #20 Skrevet 3. mars 2016 Tomatbasert saus er godt til torsk Anonymkode: 77ab6...ae0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå