Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke økonomi til å kunne spa opp 3-500K til hvert barn jeg har, men jeg har svært god egenkapital i huset jeg eier.

Det jeg lurer på er om jeg kan feks belåne huset mitt med tilsammen 1 million og at barna mine da kan bruke det som EK?

Har ikke tenkt å gå inn som kausjonist eller medeier, men bare belåne det jeg selv har per i dag.

Dette vil vel kanskje på ene måte gå som forskudd på arv, jeg aner ikke.

Noen her som vet noe om dette, evt får jeg ringe banken en av dagene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange måter å gjøre det på, det beste er å prate med banken så kan dere sammen finne en løsning som passer best for deg:)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du gjøre. Eventuelt kan du flytte til billigere bolig og dermed frigi pengene.

Selv om renten er lav, så er det ganske dyrt å låne en mill. Og renta kommer til å stige en dag...

Men det er jo en fin måte å gjøre det på dersom du ikke bryr deg om å betale masse renter. :)

Anonymkode: 1be21...ac9

Skrevet

Hvorfor ikke kausjonere? Hvor tett i alder er ungene, om det er litt spredning i alder er du kanskje ferdig med å kausjonere for en før du begynner på neste....

AnonymBruker
Skrevet

Du har EK fordi du har betalt ned boligen, så du kan absolutt belåne huset ditt. At barna får en eiendom i ung alder er alfa omega etter min mening. Men var jeg det ville jeg hatt en unntaket du ser på boligen og område, så dem får mest mulig for pengene. Altså ikke kjøper en 25kvm leilighet i Oslo for 3m. Ikke gjør det!

Anonymkode: a6732...98b

AnonymBruker
Skrevet

Da vi kjøpte lånte vi penger av familien som vi betalte tilbake hver eneste måned i 5 år til renten som de "tapte". 

Anonymkode: 182a3...9af

Gjest incognita
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har EK fordi du har betalt ned boligen, så du kan absolutt belåne huset ditt. At barna får en eiendom i ung alder er alfa omega etter min mening. Men var jeg det ville jeg hatt en unntaket du ser på boligen og område, så dem får mest mulig for pengene. Altså ikke kjøper en 25kvm leilighet i Oslo for 3m. Ikke gjør det!

Hvorfor ikke? Her er man sikret en prisøkning på minimum 7% pr år. Bor man her i noen år kan man kjøpe seg hus for pengene man en gang la i leiligheten.

(25m2 til 3mill regner jeg med var en overdrivelse fra din side. Det finner man vel knapt.)

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, incognita skrev:

Hvorfor ikke? Her er man sikret en prisøkning på minimum 7% pr år. Bor man her i noen år kan man kjøpe seg hus for pengene man en gang la i leiligheten.

(25m2 til 3mill regner jeg med var en overdrivelse fra din side. Det finner man vel knapt.)

For noe vas. 7% pr år. sette seg selv i gjeld for på 2.5m for en liten leilighet er helt høl i hode. Noen har tjent på det, men folk som kjøper slike leiligheter nå. Bedre og kjøpe en risiko aksje i disse tider spør du meg.

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Puny skrev:

Hvorfor ikke kausjonere? Hvor tett i alder er ungene, om det er litt spredning i alder er du kanskje ferdig med å kausjonere for en før du begynner på neste....

Det er 14 mnd mellom de og per idag ønsker ikke jeg å flytte fra huset jeg bor i. Jeg ønsker å bo her i minst 5 år til. Jeg bor ett sted hvor prisene bare går til himmels og den avkastningen vil jeg ha med meg.

Barna arver alt etter meg uansett en dag og siden jeg allerede har svært god EK, så vil de ikke lide noen nød etter meg.

Jeg kommer til å sette noen krav til hva de evt får kjøpe og ett krypinn med plass til 1 person + 1 undulat blir ikke snakk om. Det skal være noe ordentlig fra første stund. Mulig jeg er streng, men jeg har noen år på baken og vet nogenlunde hva som lønner seg eller ikke.

Ved å kausjonere for ett helt lån, så føler jeg mer usikkerhet. Jeg vet at per idag kan jeg fint klare 1 mill til i lån, men ikke feks 5 mill hvis begge kjøper seg leilighet til 2.5 mill hver. Man vet aldri hva som kan skje og skulle en av de bli varig syk og lav inntekt, så sitter jeg med begge beina i salaten. Blir veldig vondt å måtte be de selge alt pga evt sykdom.

Ja, jeg er ei skikkelig hønemor og alt jeg foretar meg er av hensyn til barna mine 😍

Skrevet

Husk at du kan kausjonere for kun EK. 

Skrevet
3 minutter siden, listefyll skrev:

Husk at du kan kausjonere for kun EK. 

Det hadde jo vært supert hvis det var mulig 😊

Har ikke fått forespørsel om hjelp fra de ennå, men i løpet av 1-2 år trur jeg nok begge har flyttet ut av redet.

Skrevet
2 timer siden, EvaLena skrev:

Det er 14 mnd mellom de og per idag ønsker ikke jeg å flytte fra huset jeg bor i. Jeg ønsker å bo her i minst 5 år til. Jeg bor ett sted hvor prisene bare går til himmels og den avkastningen vil jeg ha med meg.

Barna arver alt etter meg uansett en dag og siden jeg allerede har svært god EK, så vil de ikke lide noen nød etter meg.

Jeg kommer til å sette noen krav til hva de evt får kjøpe og ett krypinn med plass til 1 person + 1 undulat blir ikke snakk om. Det skal være noe ordentlig fra første stund. Mulig jeg er streng, men jeg har noen år på baken og vet nogenlunde hva som lønner seg eller ikke.

Ved å kausjonere for ett helt lån, så føler jeg mer usikkerhet. Jeg vet at per idag kan jeg fint klare 1 mill til i lån, men ikke feks 5 mill hvis begge kjøper seg leilighet til 2.5 mill hver. Man vet aldri hva som kan skje og skulle en av de bli varig syk og lav inntekt, så sitter jeg med begge beina i salaten. Blir veldig vondt å måtte be de selge alt pga evt sykdom.

Ja, jeg er ei skikkelig hønemor og alt jeg foretar meg er av hensyn til barna mine 😍

Du kausjonere ikke for et helt lån. Du stiller din bolig som sikkerhet for den manglende EKen til barna. Det vil bli mindre enn en mill som du skisserer, Men 275000kr til hver hvis de kjøper til 2,5 mill. Så snart de har betalt ned nok på lånet sitt så er du ikke kausjonist lenger. Da betaler de selv ned på eget lån og du får ingen økte utgifter, forutsatt at de ikke roter det til da...

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Puny skrev:

Du kausjonere ikke for et helt lån. Du stiller din bolig som sikkerhet for den manglende EKen til barna. Det vil bli mindre enn en mill som du skisserer, Men 275000kr til hver hvis de kjøper til 2,5 mill. Så snart de har betalt ned nok på lånet sitt så er du ikke kausjonist lenger. Da betaler de selv ned på eget lån og du får ingen økte utgifter, forutsatt at de ikke roter det til da...

Nemlig....

Skrevet
20 minutter siden, O.G. skrev:

Nemlig....

Jo da, men da står valget mellom TS rar opp lån på egen bolig og betaler for dette selv, eller stas kauajonerer mens barna betaler og i verste fall ender opp med å måtte betale selv. I det første scenarioet er hun jo garantert å måtte betale...

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, EvaLena skrev:

Ville aldri belånt egen bolig for å hjelpe andre, selv om det er egne barn. 

Den dagen du selger boligen må lånet innfries,  det er jo ikke noe problem slik boligmarkedet ser ut i dag. Men noe holder på,å skje i boligmarkedet nå, så hva om boligprisene ramler sammen? Da står du men 2 mill i lån. 

Din situasjon kannog endres. Ingennhar garanti for at ikke sykdom eller ulykke rammer. Om du havner i rullestol, vil du da kunne bo i nåværende bolig? Vil du ha råd til ombygging/tilpassinger? Eller å flytte? Med 2. Mill i lån, og uten å låne bort med sikkerhet i huset? 

Tenk deg om og se på ulike heldige og mindre heldige hendelser og hvordan du da står økonomisk. (Unntaket er om du er en av dem som mener sykdom og ulykker bare rammer alle andre. ) Og tro ikke at all verdens gode forsikringer vil hjelpe deg. Det gjør de nemlig ikke med en gang, det kan ta år før du får noe utbetalt, nemlig. 

Anonymkode: 9623a...98d

• Liker 1
Gjest kira87
Skrevet

Som andre sier; det er fullt mulig å kausjonere bare for den manglende egenkapitalen. Mine svigerforeldre står som kausjonister for 15% av lånet til meg og samboeren med sikkerhet i deres bolig. 

Skrevet
16 timer siden, incognita skrev:

1988 ringte, de vil ha rådet sitt tilbake.

Gjest incognita
Skrevet
13 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

1988 ringte, de vil ha rådet sitt tilbake.

i 2015 steg prisene i Oslo med hele 9%. Prisøkningen de siste 5 årene har vært 40% (i Oslo). Boligtypen med høyest prisøkning er 1 og 2-roms leiligheter. Fortell meg gjerne hvordan det ikke er lønnsomt å kjøpe bolig i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, incognita skrev:

i 2015 steg prisene i Oslo med hele 9%. Prisøkningen de siste 5 årene har vært 40% (i Oslo). Boligtypen med høyest prisøkning er 1 og 2-roms leiligheter. Fortell meg gjerne hvordan det ikke er lønnsomt å kjøpe bolig i Oslo.

Fordi det er høye priser og en boligboble som snart vil sprekke. 

Anonymkode: 9500b...41e

Skrevet
Et øyeblikk siden, incognita skrev:

Hva er det alle fond advarer folk med? "Historisk avkastning er ikke en garanti på fremtidig avkastning". Hvis spørsmålet var om man burde ha kjøpt en bolig i Oslo fem år siden, da er svaret selvsagt ja. Men at den stigningen fortsetter framover er langt fra garantert, rentene kommer til å gå opp hvis oljeprisene plutselig stiger. Økt ledighet kan også senke boligprisene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...