AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Hei! Jeg skal i år forhåpentligvis bruke min nye festdrakt. Greia er bare den at drakten er kremhvit og blå, og jeg syns ikke at svarte, polerte bunadssko ser noe fint ut til denne drakten. I tillegg er spennen allerede støpt med et mønster, og det er vanskelig å finne et mønster som jeg syns passer til resten av drakten. Jeg har derimot et fint par slike sko, litt mer nøytrale: Rent historisk var sko med skaft og snøring mye vanligere "i gamledager", men drakten jeg har valgt er nyere og ikke tegnet etter tradisjoner i området, men inspirert av naturen og blomsten som det vokser mest av i området (i allefall ifølge husfliden). Jeg ser videre at husfliden selger sko med snøring, men de er høye i skaftet, og det er ikke de jeg har. Uansett; er det lov å bruke andre sko enn de sorte med spenne på? Eller blir det uglesett? Anonymkode: 779bf...e96
Nanja Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 Hei. Jeg liker skoene og synes de var fine. Til bunad vil nok de fleste si at det er "strengt forbudt" å bruke disse, men til en festdrakt mener jeg at det er mye større frihet. Skulle gjerne sett et bilde av drakten. Hvilke strømper du bruker til om de er tynne eller tykke har også noe og si. Har du f.eks tykkere hvite eller blå strømper/ strømpebukse tror jeg kanskje det passer bedre med litt høyere snørestøvletter. Tror også det ikke passer med sorte sko.
Gjest Margit Spat Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 Fantasibunad eller «ekte» bunad: de skoene der er like feil til antrekket som joggesko til gallakjole eller fjellstøvler til bikini på stranda i Syden. De snørestøvlettene som selges til bunader er tydelig damesko, med nett fasong og litt hæl. Det du har bilde av er maskuline damesko som passer til et mer androgynt antrekk.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 Er hvite bunadsko et alternativ? Usikker på hvor man får kjøpt slike, men legger med en link til en gammel Finnanonse slik at kan se hvordan de ser ut. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=48144899 Anonymkode: 191f6...bb4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #5 Skrevet 2. mars 2016 (endret) 2 timer siden, Nanja skrev: Hei. Jeg liker skoene og synes de var fine. Til bunad vil nok de fleste si at det er "strengt forbudt" å bruke disse, men til en festdrakt mener jeg at det er mye større frihet. Skulle gjerne sett et bilde av drakten. Hvilke strømper du bruker til om de er tynne eller tykke har også noe og si. Har du f.eks tykkere hvite eller blå strømper/ strømpebukse tror jeg kanskje det passer bedre med litt høyere snørestøvletter. Tror også det ikke passer med sorte sko. Det er denne: (ikke mitt bilde) s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/9f/5e/14/9f5e140c22cdd95b2210ff331cdf301d.jpg Jeg har tenkt litt på noen høyere snøresko også, egentlig, og skulle hatt hvite strømper/strømpebukser til TS Anonymkode: 779bf...e96 Bildet i dette innlegget er gjort om til link. - Pavilion, mod Endret 2. mars 2016 av Pavilion
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #6 Skrevet 2. mars 2016 Så klart kan du og "må" du bruke sorte bunadssko til drakten din. Spennene på bunadsskoene "passer" også til alle bunader. Anonymkode: 2b25a...04e 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er denne: (ikke mitt bilde) s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/9f/5e/14/9f5e140c22cdd95b2210ff331cdf301d.jpg Jeg har tenkt litt på noen høyere snøresko også, egentlig, og skulle hatt hvite strømper/strømpebukser til TS Anonymkode: 779bf...e96 Bildet i dette innlegget er gjort om til link. - Pavilion, mod Nei, den drakten passer ikke til de skoene. Anonymkode: 168cd...f43 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå