Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg en bunad, og er nå i begynnelsen av 20 årene. Mine foreldre hadde ikke midler til å betale bunad for meg og alle mine søsken da jeg konfirmerte meg, så jeg har bestemt meg for å betale selv nå. Jeg studerer og har en deltidsjobb vedsiden av der jeg tjener rundt 6-8000 kr i mnd. Jeg sparer på BSU og har god kontroll over min egen økonomi ellers. Siden jeg ikke kan betale for bunad ut av egne penger med en gang, har jeg tenkt tanken på forbrukslån i banken på 20.000 kr. Resten klarer jeg å dekke ut av egen lomme. 

Jeg er utrolig dårlig når det kommer til alt om renter og lån, så jeg lurte på om det er lurest å ha en nedbetalingsplan på 1 år eller lenger? Banken ga meg et eksempel på at rentene kom til å havne på ca. 3500 kr om jeg betaler det ned på 1 år. Jeg vil jo helst betale det ned så fort som mulig, men er renten lavere om man velger nedbetalingsplan på 2 eller 3 år? Føler meg helt dum nå hehe. 

Håper ikke noen kommer med krasse kommentarer, jeg har tenkt veldig lenge på dette og bunad er noe jeg ser på som en stor investering.

Anonymkode: 0aeae...4ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke sette av pengene du vanligvis ville ha  puttet på BSU inn i en bunadsparekonto? Da slipper du rentene, og kan betale fullt og helt med dine egne penger? 

• Liker 4
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Hvis du klarer å nedbetale et bunadslån i løpet av et år, bør du heller spare tilsvarende sum og kjøpe bunaden selv. Du vil komme unna med mindre penger på den måten fordi du slipper å betale renter. 

Edit: vi var visst to som svarte samtidig, ja. Godt vi er noenlunde enige :) 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet

Må du ha bunaden nå med en gang da? 

Anonymkode: f79b3...62c

• Liker 2
Skrevet

En bunad er en unødvendig luksusting som brukes maks 2-3 ganger pr år. For meg er det helt ufattelig at noen er villig til å betale titusenvis av kroner de ikke engang har, men må låne til dyr rente for en bunad som stort sett henger i et skap.

• Liker 1
Skrevet

Forbrukslån bare for en bunad? Med de skyhøye rentene? Hvorfor ikke spare til bunad og slippe unna de tusenlappene i renter?

• Liker 4
Skrevet

Vent et år og spar penger så du kan betale den kontant i stedet. Bare rentene på forbrukslånet dekker jo nesten bunadssølvet.

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har tenkt på det lenge, hvorfor har du ikke spart? :klo:

Du kan forresten sjekke her hva du må betale for et forbrukslån i DNB: https://www.dnb.no/privat/laan/forbrukslaan.html

Hva gjør du om du plutselig ikke klarer å betale ned på lånet noen måneder? 

Skrevet

Enig med alle som sier at du bør vente et år og spare :)  kan du betale ned på et år kan du jo spare tilsvarende (og mer!). Underveis får du (litt) renter på pengene i stedet for å måtte betale renter til banken. Opprett en høyrentekonto hos eks bluestep for å få en god (under forholdene) rente mens du sparer.

forøvrig er en investering noe som forventes å gi avkastning, hvilket en bunad ikke gjør. Det er et forbrukskjøp som så mye annet :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prisen på bunad justeres oppover med jevne mellomrom, så det er ikke sikkert det er så dumt økonomisk å låne. Kan godt hende prisen stiger mer enn renta. 

Anonymkode: 057e2...4b6

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg en bunad, og er nå i begynnelsen av 20 årene. Mine foreldre hadde ikke midler til å betale bunad for meg og alle mine søsken da jeg konfirmerte meg, så jeg har bestemt meg for å betale selv nå. Jeg studerer og har en deltidsjobb vedsiden av der jeg tjener rundt 6-8000 kr i mnd. Jeg sparer på BSU og har god kontroll over min egen økonomi ellers. Siden jeg ikke kan betale for bunad ut av egne penger med en gang, har jeg tenkt tanken på forbrukslån i banken på 20.000 kr. Resten klarer jeg å dekke ut av egen lomme. 

Jeg er utrolig dårlig når det kommer til alt om renter og lån, så jeg lurte på om det er lurest å ha en nedbetalingsplan på 1 år eller lenger? Banken ga meg et eksempel på at rentene kom til å havne på ca. 3500 kr om jeg betaler det ned på 1 år. Jeg vil jo helst betale det ned så fort som mulig, men er renten lavere om man velger nedbetalingsplan på 2 eller 3 år? Føler meg helt dum nå hehe. 

Håper ikke noen kommer med krasse kommentarer, jeg har tenkt veldig lenge på dette og bunad er noe jeg ser på som en stor investering.

Anonymkode: 0aeae...4ab

Deg får vi vel se i luksusfellen, om noen år? 

Forbrukslån til bunad er det mest vannvittige jeg har sett ogmhørt. Er du klar over hva den bunaden vil koste deg totalt? Ikke bare er det renter men renters renter......... Spar og kjøp bunad når du har penger. Og hva brukte du konfirmasjonspengene til? De burde gått til bunad! 

Anonymkode: 76125...fea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, penny_ skrev:

Hvis du har tenkt på det lenge, hvorfor har du ikke spart? :klo:

Du kan forresten sjekke her hva du må betale for et forbrukslån i DNB: https://www.dnb.no/privat/laan/forbrukslaan.html

Hva gjør du om du plutselig ikke klarer å betale ned på lånet noen måneder? 

Dermer renta 16.20 % andre steder kan renta ligge opp mot 30 %!

Anonymkode: 76125...fea

Skrevet

Høres ut som en utrolig dårlig idé! Spar heller til bunaden og kjøp den når du får råd!

Gjest Blondie65
Skrevet

20.000 nedbetalt over et år er kr 1.667/mnd i avdrag. I tillegg kommer rente, et sted mellom 2 og 300 kr pr mnd i tillegg. La oss si at det blir ca 2.000/ mnd i avdrag og renter. Hvis du sparer dette i et år istedet vil du ha 24.000 etter ett år. Du trengte bare 20.000 så de 4.000 bør mer enn veie opp for en eventuell prisstigning.

Hvis du ikke har råd til 2.000/mnd i sparing har du i hvertfall ikke råd til forbrukslånet. Setningen om at du ikke kan så mye om renter og sånn er nok til å si "ikke ta forbrukslån".

Lykke til med sparingen!

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du betaler ned etter planen, blir bunaden "bare" noen tusenlapper dyrere. Det er ikke Luksusfellemat før det faktisk misligholdes, jeg synes noen her i tråden bikker over mot det hysteriske. Forbrukslån eller kredittkort er aldri en veldig god løsning, men brukt fornuftig trenger det heller ikke bety ruin og konkurs. 

I enkelte tilfeller (for eksempel bilreparasjon, ny vaskemaskin etc) kan det være verdt å betale litt mer totalt for å få det NÅ. Men faller bunad i den kategorien? Jeg synes ikke det, og mener helt klart at TS bør spare fremfor å låne. 

Anonymkode: d4781...2a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her avslører du at du bør holde deg langt unna forbrukslån.

Jo lenger tid du bruker på å betale ned jo mer må du betale i rente. Det vil være mye dyrere å betale ned på 2 eller 3 år istedenfor 1 år.

20 000 kroner nedbetalt over 1 år med en rentekostnad på 3 500 kroner skulle tilsi en rente på over 30%. Det er galskap. Hvis du velger å betale ned over 3 år vil du måtte betale over 10 000 kroner i renter. Enda mer galskap.

Spar opp pengene først. Har du råd til å betale ned et lån på 20 000 kroner på ett år, bruker du 10 måneder på å spare opp samme beløpet.

Anonymkode: 7e792...6e6

• Liker 1
Skrevet

Men er det noe grunn til at du må ha bunaden NÅ? Eller er det fordi du virkelig ønsker å eie en bunad og bruke den i tiden fremover? Isåfall burde du heller spare :)

Jeg har selv tatt et forbrukslån for noe jeg faktisk trengte NÅ, og fy søren hvor surt det var å betale på det. Hauger av tusenlapper jeg kunne gjort noe annet gøy med.. Fikk heldigvis betalt det ned rimelig kjapt, men om det ikke er noe du virkelig  ha NÅ, så anbefaler jeg deg å vente. Det er gøy i det du får den og de 2 gangene i året du bruker den, men alle de andre månedene er det bare surt å se den henge der og trekke penger.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...