AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Nettopp kommet hjem fra optiker, og har fått følende konklusjon på brilleseddel: Høyre: sf -0.5, cyl -1.75 Venstre: sf -0.75, cyl -1.75 Forstår at jeg er litt nærsynt med skeive hornhinner. Optiker mente skeive hornhinner er største problem. Men hva tilsier -1.75? Dere som har nærsyn -0.75 men med normale hornhinner, hvor godt/dårlig ser dere? Bruker dere briller? Jeg (eller optiker) har bestillt linser idag, håper jeg får til å bruke dem og at det ikke tar så lang tid før de kommer. Anonymkode: b49ef...b22
Minya Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 -0,50 og -0,75 er ikke veldig dårlig syn, men nok til at du føler at "noe" er galt. Helt til du får briller/linser og har brukt dem en uke. Da ser du plutselig "ingenting" uten briller eller linser på og skjønner ikke hvordan du har klart å gå så lenge uten. Sleng på -1,75 i form av skjev hornhinne, så er du effektivt oppe i ca -2,25 og -2,50, noe som er vesentlig dårligere. Selv har jeg -1,75 og -0,25 cylinder, så jeg er effektivt ca -2,00 på det dominante øyet. (subdominant øye er -1,00, men det dominante øyet bestemmer hvor godt jeg ser til sammen) Uten briller/linser ser jegklart omtrent en meter foran meg, alt annet blir grumsete og utydelig og på lenger avstand er det som et maleri av Monet; mye farger og fasonger, men ingen klare linjer. Det er feks ulovlig for meg å kjøre bil uten at jeg har briller eller linser på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå