AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Hei! Jeg og samboer har kjøpt oss et hus fra -64, og vinduene her har aldri blitt byttet. Det har vi heller ikke råd til å gjøre på en stund. Vinduene består av to glass som er satt sammen på en måte, og problemet er at det er ekstremt skittent mellom dem, og av og til ser jeg fluer og edderkopper som romsterer rundt inni der. I tillegg skulle jeg gjerne ha malt karmene. Er der noen som vet hvordan man åpner dem? (klikk for større) Anonymkode: 8e3e7...907
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 Kan det være koblede vinduer? Da må du snu vinduet og åpne med skruer på utsiden. Hvilken åpningsmekanisme erd et på vinduet? Anonymkode: 6b035...240
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 Det er slike hemper, om det er de du tenker på? Det er også to skruer øverst på vinduet, har de noe med åpningen av dem å gjøre? Jeg kan ikke åpne selve vinduet nå for å se hvordan de ser ut, for de er enormt vanskelige å få igjen og jeg er alene hjemme. Anonymkode: 8e3e7...907
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 Den skruen ser ut som den kan holde vindusrammene sammen, ja. En annen type vinduer har hengsler på den ene siden. Dvs. at når du åpner vinduene har de hengsler mellom de to rammene på den ene siden. (Hengslene synes antakelig ikke før du åpner vinduet.) Da kan du, på motsatt side av hengslene, finne en metallbrakett e.l. som holder de to delene sammen. De vinduene jeg har erfaring med hadde en rund metallbrakett i en forsenkning, som du kunne vri rundt med en kraftig skrutrekker e.l. så den "slapp taket" i en skrue og du kunne svinge vinduet opp. Anonymkode: b4fa4...470
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #5 Skrevet 2. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er slike hemper, om det er de du tenker på? Det er også to skruer øverst på vinduet, har de noe med åpningen av dem å gjøre? Jeg kan ikke åpne selve vinduet nå for å se hvordan de ser ut, for de er enormt vanskelige å få igjen og jeg er alene hjemme. Anonymkode: 8e3e7...907 Akkurat hva jeg tenkte meg ja. Første generasjon doble vinduer, koblingsvinduer. To løse ruser skrudd sammen i karmene. For å få dem opp, må de åpnes. Kanskje de skal vente til sommeren når dete r varmere og lettere å få dem opp og igjen? Prosessen er greit beskrevet i innlegget over. Anonymkode: 6b035...240
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #6 Skrevet 2. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den skruen ser ut som den kan holde vindusrammene sammen, ja. En annen type vinduer har hengsler på den ene siden. Dvs. at når du åpner vinduene har de hengsler mellom de to rammene på den ene siden. (Hengslene synes antakelig ikke før du åpner vinduet.) Da kan du, på motsatt side av hengslene, finne en metallbrakett e.l. som holder de to delene sammen. De vinduene jeg har erfaring med hadde en rund metallbrakett i en forsenkning, som du kunne vri rundt med en kraftig skrutrekker e.l. så den "slapp taket" i en skrue og du kunne svinge vinduet opp. Anonymkode: b4fa4...470 Okey, tusen takk Da skal vi nok få det til. Men får nok vente til sommeren 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat hva jeg tenkte meg ja. Første generasjon doble vinduer, koblingsvinduer. To løse ruser skrudd sammen i karmene. For å få dem opp, må de åpnes. Kanskje de skal vente til sommeren når dete r varmere og lettere å få dem opp og igjen? Prosessen er greit beskrevet i innlegget over. Anonymkode: 6b035...240 Venter nok til sommeren ja Takk for svar! Anonymkode: 8e3e7...907
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå