AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Jeg og samboeren min har nå kjøpt bolig sammen, og vi flytter inn nå i vår. Tenkte derfor det kunne være veldig greit med en samboerkontrakt. Vi er midten av 20 årene og vi eier ikke noe store verdier, egentlig. Jeg har bil, men den står i mitt navn og den har kun jeg betalt, så den er vel min Må denne skrives ned da? Må vi oppsøke advokat eller hvordan gjør vi dette? Er det viktig selv når vi ikke eier så mye sammen? Det dyreste er vel Tven og sofaen. Samtidig er sofaen kjøpt rimelig og brukt, og Tven kostet 4k. Er det noe poeng i det når verdien er så lite? Føler vi nesten blir å bruke mer penger på advokat enn på hva tingene er verdt Anonymkode: ccd42...8ed
Mis(s)Understood Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 Det går helt fint å søke opp en standard samboerkontrakt på nettet og bruke den. For deres del vil det viktigste nå være å få inn i avtalen hvordan leiligheten og lånet er fordelt mellom dere. Dette siden lån normalt settes opp med en hovedlåntaker og en medlåntaker. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 Hvis dere planlegger felles økonomi så er det ihvertfall ikke noe spesielt å tenke på utover eieforholdet. Dersom dere skal ha separat økonomi kan dere sørge for å ha et tilleggsark til samboerkontrakten der dere fører på større innkjøp. Anbefalingen nå man starter sammen er felles økonomi!! Mye mer inkluderende,hyggeligere, mye lettere!! Ha evt en felles konto for alle felle utgifter slik at dere beholder lommepenger selv Anonymkode: f0e89...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min har nå kjøpt bolig sammen, og vi flytter inn nå i vår. Tenkte derfor det kunne være veldig greit med en samboerkontrakt. Vi er midten av 20 årene og vi eier ikke noe store verdier, egentlig. Jeg har bil, men den står i mitt navn og den har kun jeg betalt, så den er vel min Må denne skrives ned da? Må vi oppsøke advokat eller hvordan gjør vi dette? Er det viktig selv når vi ikke eier så mye sammen? Det dyreste er vel Tven og sofaen. Samtidig er sofaen kjøpt rimelig og brukt, og Tven kostet 4k. Er det noe poeng i det når verdien er så lite? Føler vi nesten blir å bruke mer penger på advokat enn på hva tingene er verdt Anonymkode: ccd42...8ed Hurra, endelig ennsommhar forstått verdien av samboerkontrakt! Bilen må skrives ned, bytter dere senere bil så må det der og da avklares hvordan den skal eies og fordeles ved et brudd. Men det viktigste er boligen dernligger pengene og muligheten for konflikt. Det koster deg noen tusenlapper å få forklart og satt opp en juridisk holdbar samboerkontrakt hos en advokat. Da får du og forklart hva du skal gjøre når dere kjøper nye og felles ting. Vel verdt pengene med tanke på hva en konflikt senere kan komme til å koste uten samboerkontrakt. Dere bør og sette opp en avtale om hbordan forsikringer, strøm og mat fordeles og betales av dere. Anonymkode: a31e9...bc2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå