Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber for sykehus, men bare dagtid (8 - 16) mand til fredag. Avdelingen jeg jobber på er døgnåpen. Dvs det finnes ikke noen måneder/dager/uker der det er mindre å gjøre. 

Min kollega sier at jeg må avvikle hovedferien (3uker) i perioden uke 25 - 31. Jeg mener at jeg kan velge hvilke 3 uker av året jeg ønsker av hovedferie da det ikke er stengt/nedetid/mindre å gjøre uke 25 - 31 Leste på lovdata at arbeidsgiver kan kreve av arbeidstaker å ta 3 uker sammenhengende ferie. Den sa også at jeg som arbeidstaker kan kreve å få ha ferien i perioden uke 25 - 31 (norsk sommer) Men jeg vil heller kreve å ha 3 uker sammenhengende  en annen tid på året. Kan arbeidsgiver avslå mine ønsker?

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie i hovedferieperioden. Men den er lenger enn uke 25-31. Ofte lar arbeidsgivere folk ta ferie når du vil så lenge det ikke er da folk flest har fri.

Anonymkode: ec61a...ca4

Skrevet

Men hvorfor kreve at jeg tar ferie i perioden uke 25 - 31 når det er akkurat like mye å gjøre i den perioden som i resten av året? Og jeg legger inn ønske for ferie 6 mnd før jeg skal ha ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har lest på lovdata, så har du antageligvis lest at ja, arbeidsgiver kan kreve det og at arbeidsgiver har styringsrett. Om du ønsker å ta de tre ukene utenom sommeren, så må du snakke med arbeidsgiver om det, ikke tenke på hva kollegaen sier eller teorier om hvorfor ditten og datten om å kreve det på sommeren.

Anonymkode: 84561...c19

• Liker 1
Skrevet

:helen: Jeg fikk av min leder men min kollega liker det ikke. Jeg liker ikke å ha ferie i fellesferien da reiser ol er mye dyrere en feks i begynnelsen av juni eller i slutten av august :D Skal ha uke 23, 24 og 25. :lur: 

Skrevet

Det kommer jo avdelingen til gode at du tar ferie når de andre er på jobb. Kjempeflott med kjentfolk på i sommertiden :P

Skrevet
2 timer siden, Hectine skrev:

Det kommer jo avdelingen til gode at du tar ferie når de andre er på jobb. Kjempeflott med kjentfolk på i sommertiden :P

Ja det mener jeg også. Kanskje hun er misunnelig. Hun klager på det hvert år. Like herlig får jeg ferie når jeg ønsker :hoho:Så min leder er nok fornøyd når hun ikke trenger så mange vikarer på sommeren :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...