Redlady Skrevet 2. mars 2016 #1 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg bruker privatbil i jobben. Kjører en god del i løpet av et år og opplever at det er et tapsprosjekt og enda verre nå når Bergen kommune innførte rushtidsavgift. Vi har fast kontor som er oppgitt i arbeidskontrakten, men grunnet virksomhetens art, så er vi mye ute hos kunder og ikke alltid inne på kontoret først. Finnes det regler som sier hvor vi skal skrive kjøring fra? Vår leder mener vi skal skrive kjøring fra korteste sted. Det vil si at om jeg bor i nord, kontoret i sentrum og skal til vest, så skal jeg skrive kjøring fra kontoret. Men om jeg skal lenger nord, så skal jeg skrive fra hjemmet. På den måten vil det alltid være fordelsaktig for min arbeidsgiver. Jeg tenker det er mest naturlig å skrive kjøring fra kontoret uansett, for min arbeidsgiver har egentlig ingenting med hvor jeg bosetter meg. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 2. mars 2016 #2 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg har det litt på samme måte. Jeg er fast tilknyttet et kontor i en kommune, men jobber ofte fra andre kontor i regionen. Jeg har rett på kjøregodtgjørelse dersom jeg jobber annet sted enn mitt faste kontor. Dersom jeg ikke er innom kontoret først skriver jeg kjøring fra hjemmet til arbeidsplass, uansett om det er kortere eller lengre unna. Dette er i staten, da, og vi følger altså statens regulativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 2. mars 2016 #3 Del Skrevet 2. mars 2016 Vi følger også statlig regulativ (selv om jeg ikke jobber i staten). Drar jeg direkte hjemmefra til et annet sted enn kontoret, så skriver jeg kilometer hjemmefra uavhengig av hva som er nærmest eller hvor det ligger, er jeg innom kontoret først, så skriver jeg derfra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 2. mars 2016 #4 Del Skrevet 2. mars 2016 Vi skriver alltid fra kontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #5 Del Skrevet 2. mars 2016 1 minutt siden, Glitnir skrev: Vi følger også statlig regulativ (selv om jeg ikke jobber i staten). Drar jeg direkte hjemmefra til et annet sted enn kontoret, så skriver jeg kilometer hjemmefra uavhengig av hva som er nærmest eller hvor det ligger, er jeg innom kontoret først, så skriver jeg derfra. Skriver du km hjemmefra når du skal ut til kunde selv om du i praksis kjører forbi kontoret og det ville vært kortere fra kontoret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 2. mars 2016 1 minutt siden, VinterSnø skrev: Vi skriver alltid fra kontoret. Det er det jeg tenker er naturlig også... Syns ikke at arbeidsgiver skal tjene på at jeg bor nærmere en kunde. Arbeidsgiver sparer jo på min reisetid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 2. mars 2016 #7 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg har jobbet i to forskjellige kommuner, og i begge to gjaldt kjøregodtgjørelsen fra kontorstedet, enten man var innom der først eller skulle i en annen retning. I private virksomheter kan reglene være litt ulike, men det virker som om de fleste har kjøring fra kontorstedet som hovedregel, der også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 2. mars 2016 1 minutt siden, Margit Spat skrev: Jeg har jobbet i to forskjellige kommuner, og i begge to gjaldt kjøregodtgjørelsen fra kontorstedet, enten man var innom der først eller skulle i en annen retning. I private virksomheter kan reglene være litt ulike, men det virker som om de fleste har kjøring fra kontorstedet som hovedregel, der også. Jeg skjønner at det er ulik praksis rundt jo, ja. Bare lurer på om det finnes noen regler jeg kan vise til i forhold til at jeg ønsker å skrive kjøring fra kontoret uansett retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 2. mars 2016 #9 Del Skrevet 2. mars 2016 Et øyeblikk siden, Redlady skrev: Jeg skjønner at det er ulik praksis rundt jo, ja. Bare lurer på om det finnes noen regler jeg kan vise til i forhold til at jeg ønsker å skrive kjøring fra kontoret uansett retning. Siden praksisen er ulik, så er det ingen bestemt regel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #10 Del Skrevet 2. mars 2016 1 minutt siden, Margit Spat skrev: Siden praksisen er ulik, så er det ingen bestemt regel. Du har vel et poeng der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runi Skrevet 2. mars 2016 #11 Del Skrevet 2. mars 2016 Du skal skrive fra kontoret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 2. mars 2016 #12 Del Skrevet 2. mars 2016 Siden sjefen din har bedt deg skrive hjemmefra til kunden når avstanden er kortere, ville jeg gått ut ifra at sjefen mener du skal skrive den faktiske reisen. Dvs. drar du rett til en kunde på morgenen føres reise hjemmefra til kunden, uavhengig av distansen? Sålenge men ikke passerer arbeidsplassen. Er du på kontoret først, føres det fra arbeidsplass til kunden, uavhengig av avstanden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 2. mars 2016 Forfatter #13 Del Skrevet 2. mars 2016 1 minutt siden, runi skrev: Du skal skrive fra kontoret Det er det jeg har gjort til nå. Bortsett fra når jeg har på kalenderen min hjemmekontor halve dagen. Men har du noe bakgrunn for å mene det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dk73 Skrevet 2. mars 2016 #14 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg har hatt kjøregodtgjørelse etter statens regulativ i mange år og i flere av mine jobber. Jeg(mine kollegaer også) skriver den reelle km. Dvs, kjører jeg hjemmefra en dag og DIREKTE til en kunde, er det aktuelle kilometer og evt bompasseringer(ut ifra kontantbetaling) som jeg/vi fører opp. Kjører jeg/vi fra kontoret og rett til kunde er det det vi fører opp og evt bompasseringer. Ved at du bruker kontoret som utgangspunkt er jo ikke reelt hver gang og derfor heller ikke helt riktig. For hvis du kjører hjemmefra og til kunden og dette er 40km + 90kr i bompasseringer. Blir det jo feil å skrive at du kjørte fra kontoret og til kunden når det for eksempel bare er 30km + 40kr i bompasseringer. Da vil du jo tape stort på det i det lange løp. Jeg har også jobbet som leder i flere år og har aldri reagert på at de ansatte skriver at de har kjørt hjemmefra når jeg vet at det er sant. Og hvis din leder/sjef ikke godtar det så hadde jeg vært deg og bedt om firmabil i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runi Skrevet 2. mars 2016 #15 Del Skrevet 2. mars 2016 Har vært leder i statlig bedrift. Da skulle de skrives fra det sted hvor de er ansatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #16 Del Skrevet 2. mars 2016 Du skal skrive fra bolig til ikke-fast arbeidssted når du reiser direkte fra hjem til f.eks. kunde, og ikke er innom kontoret på veien. Reiser du ut fra kontoret, skal du skrive derfra. Sitat 6-44-13.Yrkesreise Som yrkesreise anses: a.Reise mellom bolig og ikke-fast arbeidssted. b.Reise mellom fast arbeidssted og ikke-fast arbeidssted. c.Reise der skattyter av hensyn til arbeidet må bo utenfor hjemmet. Dette gjelder likevel ikke besøksreise til hjemmet. d.Reise der stortingsrepresentant av hensyn til stortingsvervet må bo utenfor hjemmet. e.Reise fra bolig til fast arbeidssted før en yrkesreise påbegynnes fra arbeidsstedet dersom skattyter oppholder seg på arbeidsstedet i kort tid, og ikke utfører alminnelig arbeid under oppholdet. Det samme gjelder tilsvarende returreise. f.Reise mellom bolig og fast arbeidssted når arbeidet regelmessig gjør det påkrevet å frakte arbeidsutstyr med bil. g.Reise fra det sted skattyter oppholder seg til fast arbeidssted når reisen foretas på grunn av nødvendig tilkalling utenom ordinær arbeidstid. Det samme gjelder returreisen. h.Reise fra oppmøtested som nevnt i § 6-44-11 første ledd d til fast arbeidssted på sokkelinnretning, fartøy eller i utlandet. Det samme gjelder returreisen. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-11-19-1158/*#* Anonymkode: c627e...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #17 Del Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, Redlady skrev: Jeg bruker privatbil i jobben. Kjører en god del i løpet av et år og opplever at det er et tapsprosjekt og enda verre nå når Bergen kommune innførte rushtidsavgift. Vi har fast kontor som er oppgitt i arbeidskontrakten, men grunnet virksomhetens art, så er vi mye ute hos kunder og ikke alltid inne på kontoret først. Finnes det regler som sier hvor vi skal skrive kjøring fra? Vår leder mener vi skal skrive kjøring fra korteste sted. Det vil si at om jeg bor i nord, kontoret i sentrum og skal til vest, så skal jeg skrive kjøring fra kontoret. Men om jeg skal lenger nord, så skal jeg skrive fra hjemmet. På den måten vil det alltid være fordelsaktig for min arbeidsgiver. Jeg tenker det er mest naturlig å skrive kjøring fra kontoret uansett, for min arbeidsgiver har egentlig ingenting med hvor jeg bosetter meg. Noen som kan hjelpe meg? Dette har Bergen kommune lang praksis på og det er utarbeidet skriftlige regler for hvordan det gjøres. Finn de reglene du, så vil jeg anta at din overordnede sin forklaring er i tråd med lover og regler. Alltid er det noen som skal lage sine egne særordninger fordi det er mest naturlig i deres hoder. Anonymkode: b701f...bcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vea Skrevet 2. mars 2016 #18 Del Skrevet 2. mars 2016 I alle jobber jeg har hatt skriver en km fra stedet en reiser fra. reiser du hjemmefra til kunde som er 30km deretter til kontoret som er 45km så utgjør dette en reise på 30km og en på 45km. min manns arbeidsplass har snudd om på sine rutiner å krever at de kommer inn på arbeidsplass, får leiebil og reiser fra arbeidsplassen på bakgrunn av misbruk av kmgodtgjørelser. Det å reise til jobben om morgenen skal en ikke ha kjøregodtgjørelse for, men bruker en egen bil i arbeidstiden blir det noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 2. mars 2016 #19 Del Skrevet 2. mars 2016 55 minutter siden, Redlady skrev: Skriver du km hjemmefra når du skal ut til kunde selv om du i praksis kjører forbi kontoret og det ville vært kortere fra kontoret? Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redlady Skrevet 19. august 2016 Forfatter #20 Del Skrevet 19. august 2016 Den 1.3.2016 at 10.07, AnonymBruker skrev: Dette har Bergen kommune lang praksis på og det er utarbeidet skriftlige regler for hvordan det gjøres. Finn de reglene du, så vil jeg anta at din overordnede sin forklaring er i tråd med lover og regler. Alltid er det noen som skal lage sine egne særordninger fordi det er mest naturlig i deres hoder. Anonymkode: b701f...bcf Det er ikke Bergen kommune som er arbeidsgiver. Privat selskap med kontor i Bergen, men arbeidsområdet i mange av kommunene rundt også. Den 1.3.2016 at 10.29, vea skrev: I alle jobber jeg har hatt skriver en km fra stedet en reiser fra. reiser du hjemmefra til kunde som er 30km deretter til kontoret som er 45km så utgjør dette en reise på 30km og en på 45km. min manns arbeidsplass har snudd om på sine rutiner å krever at de kommer inn på arbeidsplass, får leiebil og reiser fra arbeidsplassen på bakgrunn av misbruk av kmgodtgjørelser. Det å reise til jobben om morgenen skal en ikke ha kjøregodtgjørelse for, men bruker en egen bil i arbeidstiden blir det noe annet. En visst form for konsekvens i det en gjør. Vi må ha egen bil til jobb fordi vi skal ha den videre ut til kunde, så kollektivtransport er ikke et alternativ. Den 1.3.2016 at 10.04, AnonymBruker skrev: Du skal skrive fra bolig til ikke-fast arbeidssted når du reiser direkte fra hjem til f.eks. kunde, og ikke er innom kontoret på veien. Reiser du ut fra kontoret, skal du skrive derfra. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-11-19-1158/*#* Anonymkode: c627e...233 Tror vi lander på denne nå, heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå