AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #1 Skrevet 1. mars 2016 Jeg tenker på at vi er kjent som mest arrogante, innesluttede og overfladiske menneskene. Vi bir i et av verdens tryggeste land, men likevel er vi fryktelig skeptiske. Folk skal gå med de fineste klærne, veskene og ha nyeste iphonen. Og, tar vi oss ikke utdannelse er vi sett ned ned på. Nå var siste setning satt litt på spissen, men det er litt slik jeg føler det er. Har vi i Norge noe å lære av andre land? Anonymkode: 05514...6f4 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #2 Skrevet 1. mars 2016 Alle land er sånn, Hvilke land mener du vi skulle lært av? Anonymkode: e4229...d42 3
ajarRun Skrevet 1. mars 2016 #3 Skrevet 1. mars 2016 Nei, vi er ikke et nedpsykende land, og nei vi har ikke noe å lære av andre. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 8 timer siden, ambivalentReaction skrev: Nei, vi er ikke et nedpsykende land, og nei vi har ikke noe å lære av andre. Kanskje ikke for alle, men tror du ikke at Norge kan ha en nedpsykende effekt på visse individer? Folk som tenker utenfor boksen kanskje? Anonymkode: 3940c...e46 2
Haru Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Alle og alt kan lære fra hverandre. Det å blokkere et åpent sinn er bare arrogant og dumt. Så ja, Norge kan lære fra andre land selv om vi har det så godt som vi har det 7
Gjest Badebuksa Skrevet 7. mars 2016 #7 Skrevet 7. mars 2016 Fordi vi har penger, og mulighet til utdanning. Trist at samfunnet er slik det er.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #8 Skrevet 8. mars 2016 Den 3.3.2016 at 18.56, Haru skrev: Alle og alt kan lære fra hverandre. Det å blokkere et åpent sinn er bare arrogant og dumt. Så ja, Norge kan lære fra andre land selv om vi har det så godt som vi har det Hva vil det si å være åpen? Ønsker et godt svar. Anonymkode: 3940c...e46
Haru Skrevet 9. mars 2016 #9 Skrevet 9. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva vil det si å være åpen? Ønsker et godt svar. Anonymkode: 3940c...e46 Åpen i min mening og i denne sammenheng vil si å være villig til å lære fra andre, uansett hvor fornøyd en er med seg selv og uansett hvor perfekt og ferdig utviklet en føler seg. Dette er ikke sarkastisk ment men jeg må spør: trengte du virkelig en forklaring på det der? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #10 Skrevet 9. mars 2016 Ja, vi har alle mye å lære. At verdier skapes og kommer fra oss selv, uansett hvordan vi ser ut og hvilke papirer vi greier å skaffe oss. Mennesker må lære å styre seg selv, få mer selvtillitt og tro på egenverd tross materalistiske goder. I ett samfunn der vellykkenhet måles ut fra utseendet, status og matrielle goder vil det alltid utvikles marginaliserte grupper. Nav kan faktisk ta en del av skylden for folks fordommer og slit. Mye falskhet der ute, og som årene går blir jeg mer klar over menneskers ondskap og trang til å mobbe andre for egen vinning. Det starter ganske tidlig ( kan observere det i bhg ) og må gripes fatt i tidlig. Virker som om mange mennesker sliter med seg selv og eget liv. Gir seg utslag i mobbing, rus og psykriatri. Har reist en del i fattige land, likevel har det vært mer varme mennesker i mellom, men kommer vel an på hvilke miljøer du oppsøker der og. Anonymkode: 232fa...7aa 2
Gjest Blomsterert Skrevet 9. mars 2016 #11 Skrevet 9. mars 2016 Den Tuesday, March 01, 2016 at 23.35, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på at vi er kjent som mest arrogante, innesluttede og overfladiske menneskene. Vi bir i et av verdens tryggeste land, men likevel er vi fryktelig skeptiske. Folk skal gå med de fineste klærne, veskene og ha nyeste iphonen. Og, tar vi oss ikke utdannelse er vi sett ned ned på. Nå var siste setning satt litt på spissen, men det er litt slik jeg føler det er. Har vi i Norge noe å lære av andre land? Anonymkode: 05514...6f4 Hvor har du det fra at vi er kjent for å være arrogante og overfladiske?? Jo,vi er nok ganske innesluttet. Vi holder oss mye innendørs fordi det er kalde årstider her: -) Vi er også vant til små samfunn mellom bakkar og Berg,så er nok mer skeptiske til mye "nytt". Vi lever i et lite kaldt land hvor det har vært lett å holde oversikten. Problemet er at i dette landet hvor alle har muligheter til utdannelse,gode jobber og velferd,blir de som faller utenfor veldig utenfor,for å si det sånn. Misslykkes en,så syns det veldig godt. Velferdssamfunnet bør produsere tilfredse,vellykkede og fornøyde mennesker. De som da ikke makter å nyttiggjøre seg av det,blir større tapere enn i land hvor fallet ikke er så langt ned. Jeg mener nordmenn er like sympatiske og hyggelige som i andre land. Minst! Folk her er faktisk mye snillere enn en ser ut til å tro selv.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #12 Skrevet 9. mars 2016 Etter å ha bodd i USA en periode setter jeg enda større pris på nordmenn og hvordan Norge er. Føler nordmenn flest har et åpent sinn, og er mer imøtekommende og forståelsesfulle når det gjelder ting som konservative amerikanere ofte er helt i mot. Selvvalgt abort, homofili, likestilling, kjønnsroller, for å nevne noe. Dessuten oppfatter jeg nordmenn flest som svært empatiske, snille og hjelpsomme under den "kalde" fasaden sin. Man møter sjelden et smil som ikke er ektefølt. I USA er det mye falske smil og påtatt vennlighet, fordi det er forventet. MEN merket også godt hvor nordmenn har noe lære. Etter amerikansk standard har mange nordmenn så godt som NULL selvtillit. Jeg som er en nordmann med ganske høy selvtillit som kan finne på å skryte litt av meg selv i tide og utide (høy selvtillit etter norsk skala altså), fikk av og til kommentarer på at jeg måtte slutte og undergrave meg selv. What?! Aldri fått høre den før. Så jeg tror vi nordmenn undergraver ofte oss selv og våre egenskaper/prestasjoner. Skulle ønske det var MER ok å fremsnakke seg selv, skryte litt av og til, uten å måtte legge til noe for å balansere a la "men så er jeg elendig til å..." Anonymkode: 18bb3...bf8 3
Haru Skrevet 9. mars 2016 #13 Skrevet 9. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha bodd i USA en periode setter jeg enda større pris på nordmenn og hvordan Norge er. Føler nordmenn flest har et åpent sinn, og er mer imøtekommende og forståelsesfulle når det gjelder ting som konservative amerikanere ofte er helt i mot. Selvvalgt abort, homofili, likestilling, kjønnsroller, for å nevne noe. Dessuten oppfatter jeg nordmenn flest som svært empatiske, snille og hjelpsomme under den "kalde" fasaden sin. Man møter sjelden et smil som ikke er ektefølt. I USA er det mye falske smil og påtatt vennlighet, fordi det er forventet. MEN merket også godt hvor nordmenn har noe lære. Etter amerikansk standard har mange nordmenn så godt som NULL selvtillit. Jeg som er en nordmann med ganske høy selvtillit som kan finne på å skryte litt av meg selv i tide og utide (høy selvtillit etter norsk skala altså), fikk av og til kommentarer på at jeg måtte slutte og undergrave meg selv. What?! Aldri fått høre den før. Så jeg tror vi nordmenn undergraver ofte oss selv og våre egenskaper/prestasjoner. Skulle ønske det var MER ok å fremsnakke seg selv, skryte litt av og til, uten å måtte legge til noe for å balansere a la "men så er jeg elendig til å..." Anonymkode: 18bb3...bf8 Det er forskjell på selvtillit og det å være lite ydmyk -_-
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #14 Skrevet 10. mars 2016 Typisk norsk og skulle være veldig ydmyk, her skal ingen tro de er noe;) Anonymkode: 232fa...7aa
Haru Skrevet 10. mars 2016 #15 Skrevet 10. mars 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Typisk norsk og skulle være veldig ydmyk, her skal ingen tro de er noe;) Anonymkode: 232fa...7aa Siter meg heller om du reagerer på noe JEG skriver. Jeg forstår ikke helt hva du forsøker å si. Men det å være ydmyk betyr ikke at man ignorerer og kaster til side de styrkene og ferdighetene en har Endret 10. mars 2016 av Haru 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #16 Skrevet 11. mars 2016 Dette kommer fra en utlending fra et vestlig land og neste like velstående som norge... nordmenn er sympatiske, mye empati, åpne, hjelpsomme og nesten dumsnill (til neste naïve), den "dugnads" følelsen dukker opp fort når det er kriser i u-land og ved samlinger, det er kjempebra Men jeg synes at saueflokk mentaliteten er ganske utbredt, det er desverre lite rom for annerledeshet. Etter så mange år vet jeg fremdeles ikke grunnen til det... "alle" og særlig jenter virker som de er kloner av hverandre, samme klær, samme hår + smykke og sminke, osv.... Ikke så rart det er stor kjøpepress. Ellers det er jo litt arroganse og "vi er bedre enn alle" mentatiliteten men jeg mener som kan veksles med stolhet. Nordmenn er så sårbare hvis noen peker på feil, hvordan kan enkelte gjøre det bedre enn oss? Men det janteloven greie, herregud, grow some balls!! Nordmenn må heve seg opp og vær stolt over seg selv. Anonymkode: 06eba...207 1
makkapakka Skrevet 11. mars 2016 #17 Skrevet 11. mars 2016 nordmenn er dessverre dumme. Nisselua langt nedover øynene og naive til tusen.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #18 Skrevet 11. mars 2016 Den 9.3.2016 at 3.39, Haru skrev: Åpen i min mening og i denne sammenheng vil si å være villig til å lære fra andre, uansett hvor fornøyd en er med seg selv og uansett hvor perfekt og ferdig utviklet en føler seg. Dette er ikke sarkastisk ment men jeg må spør: trengte du virkelig en forklaring på det der? Min umiddelbare tolkning av det å være åpen var noe annet enn det jeg landet på når jeg måtte konfrontere det på åpent og ærlig vis. Ser du på åpenhet som en tilstand i seg selv? Har åpenhet konsekvenser? Anonymkode: 3940c...e46
Haru Skrevet 11. mars 2016 #19 Skrevet 11. mars 2016 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har åpenhet konsekvenser? Anonymkode: 3940c...e46 Alle valg har konsekvenser. Men jeg bryr meg ikke om konsekvensene hvis jeg har gjort noe jeg føler var riktig, spesielt ikke hvis det utvikler meg som person Endret 11. mars 2016 av Haru
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #20 Skrevet 11. mars 2016 Den 1. mars 2016 at 23.35, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på at vi er kjent som mest arrogante, innesluttede og overfladiske menneskene. Vi bir i et av verdens tryggeste land, men likevel er vi fryktelig skeptiske. Folk skal gå med de fineste klærne, veskene og ha nyeste iphonen. Og, tar vi oss ikke utdannelse er vi sett ned ned på. Nå var siste setning satt litt på spissen, men det er litt slik jeg føler det er. Har vi i Norge noe å lære av andre land? Anonymkode: 05514...6f4 Dette er vi slett ikke kjent for (vi er ukjente), og skeptiske? Heller innmari naive vel? Du har neppe bodd flere år og i flere forskjellige land. Hvis du blir nedpsyket her, flytt da vel? Da får du litt perspektiv, som jeg mener mange i Norge (og andre steder) mangler. Anonymkode: acb79...85a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå