Gå til innhold

Blomster, blader osv - i matavfallet?


Grooo

Anbefalte innlegg

Ok, er helt grønn på det her.. Er kildesortering der vi har flyttet nå, og vi har en boks til "matavfall". Kan jeg kaste visne blomsterbuketter og blader som detter av plantene mine der, eller skal dette i restavfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Har ikke kildesortering her jeg bor, men regner med at blomster etc kastes i matavfallet. Det er jo biologisk avfall som skal bli jord igjen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forskjell. Enkelte steder i landet brukes matavfallet til dyrefor, og da skal man selvfølgelig ikke kaste hveken kaffegrut eller planter og jord i matavfallet. Hos oss komposteres matavfallet, og da går det fint med både jord og blomsterbuketter. Litt papir av typen kaffefilter/tepose/kjøkkenpapir går også greit, og jeg pleier å legge en eggekartong i bunnen av dunken (den ute) for at det skal bli luftig og ikke så lett stygg lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk forskjell. Enkelte steder i landet brukes matavfallet til dyrefor' date=' og da skal man selvfølgelig ikke kaste hveken kaffegrut eller planter og jord i matavfallet.[/quote']

Var det jeg tenkte på også.

Vi har slike tynne, rare, ekkle plastposer som vi samler det i. Men det står ikke noe noe sted om hvorvidt det skal kompisteres eller gis som grisemat, de burde jo ha informert oss nyinflyttede om slik også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen poser kan brukes som dyremat, så det sier egentlig ingenting. Foreslår at du tar kontakt med renovasjonsavdelinga i komunen og spørr. Eller kanskje du har fått en kastekalender der det står hvor du kan ringe om du har spørsmål. Det har vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noen kalender heller vi, jeg får kanskje ta kontakt med kommunen og høre om vi kan få en. Forrige huseier tok den sikkert med seg til Stavanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke tenker så langt. Vår kommune har lagt ut kastekalenderen til hvert enkelt område på web, sånn at man kan laste den ned om den ikke henger igjen når man flytter. Kanskje det står på web hvordan du skal stortere avfallet også? Vi har fått ett eget hefte der det står hvordan man skal sortere i de ulike kategoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte servicekontoret i kommunen nå jeg, de skal sende meg en slik kalender. Så får vi se, det står sikkert all slags info der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i tvil kan du faktisk bruke LOOP sine nettsider - der finner du hvor du skal/kan kaste ulike typer avfall over hele landet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan være sikker på at avfallet ikke går til griser. Matavfall som blir dyrefor må være garantert smittefritt (det er derfor rester av flymat ikke kan bli dyrefor). Kompost fra husholdninger oppfyller ikke smittefri-kravet.

Dermed kan du kaste all biologisk avfall i komposten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være sikker på at avfallet ikke går til griser. Matavfall som blir dyrefor må være garantert smittefritt (det er derfor rester av flymat ikke kan bli dyrefor). Kompost fra husholdninger oppfyller ikke smittefri-kravet.

Dermed kan du kaste all biologisk avfall i komposten :)

I en periode fikk vi faktisk beskjed om å ikke kaste planteavfall i matavfallet, selv om det ble kompostert. Selv om avfallet ikke brukes til dyremat kan det altså hende at det ikke skal planterester og jord i. Det beste er uansett alltid å sjekke hvordan reglene er der man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

[

I en periode fikk vi faktisk beskjed om å ikke kaste planteavfall i matavfallet, selv om det ble kompostert. Selv om avfallet ikke brukes til dyremat kan det altså hende at det ikke skal planterester og jord i.  Det beste er uansett alltid å sjekke hvordan reglene er der man bor.

Det er sant. Naboen min prøvde å stappe hage-avfall i komposten :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...