Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en leilighet som jeg vurderer å selge for å kjøpe meg noe større. Jeg har hatt en megler til å se for å få en prisantydning. Skal hente inn tilsvarende fra minst et annet meglerfirma. 

Er i stuss om jeg skal selge eller kjøpe først. Jeg følger foreløpig med på husmarkedet her jeg vil bo, men synes det er lite som frister ordentlig så langt. Har ikke sett noe som jeg seriøst kunne vurdert å kjøpe. Tenker derfor det er lite vits i å selge nå for så å ende opp med å måtte leie og stue vekk tingene mine på lager på ubestemt tid inntil den perfekte bolig dukker opp. Akkurat nå velger jeg å bruke tiden på å følge med på boligmarkedet, hente inn vurderinger av leiligheten min, undersøke med bank og evt fikse opp mindre skavanker før evt salg. Etter hvert så tar jeg nok en beslutning på om jeg skal selge eller kjøpe først. Hva er andres erfaring omkring dette med slag eller kjøp først, og evt leie seg inn på boligmarkedet mens man venter på å finne noe?

I denne potensielle forberedelsen til salg og kjøp forsøker jeg også å snakke med banken min om mulighet for å ha lån på to boliger i en mellomperiode. Jeg har lånet mitt hos Skandiabanken men akkurat omkring denne problemstillingen så har jeg opplevd banken som tungvindt å henvende seg til fordi alt går via nett eller chat. Mulig jeg bør ringe en kundeveileder og høre. Alternativt vurderer jeg å oppsøke en bank her jeg bor for å høre hva de kan tilby.Jeg vil legge til at jeg har lavt huslån og en god del egenkapital, så jeg vil totalt for to boliger sitte med et lån på mellom 2-3 millioner. Er det noen som har erfaring med huslån på to boliger i en overgangsperiode mellom kjøp og slag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg skal gjøre det samme. legg inn i lånekalkulatoren og se om du klarer et lån på 2-3 mill :)

Anonymkode: 77310...517

Skrevet

Vi gjør det samme nå, sitter på to boliger. Av flere grunner, men en fordel er absolutt at vi da kunne kjøpe huset vårt da vi kom over det, heller enn å måtte ut på boligjakt for å flytte nærmere jobb. Hjelper selvsagt at leiligheten vi har i dag er gjeldsfri. Uansett, det jeg gjorde var å regne på om det gikk greit å ha begge boligene en periode. Dvs, at alle utgifter minst dekkes på en vanlig lønn. Da lar det seg jo gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...