AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #1 Skrevet 1. mars 2016 For litt siden opplevde jeg noe jeg syntes var veldig ubehagelig og jeg følte meg som den største drittsekken for ingen grunn. Jeg var på tur til jobb og satt på en benk og ventet på bussen. Jeg hadde musikk i ørene og var i min egen lille boble. Så kom det en kvinne og stilte seg rett foran meg, og jeg skvatt litt til, tok av meg ørepluggene og spurte hva det var. Hun ga meg et ark med et bilde av en familie, som hun sa var hennes, der det sto en tekst som var skrevet for hånd. Jeg leste teksten og det var noe ala: "God jul, vi er en familie på så og så mange og vi trenger mat" osv. Så sa hun noe ala "vi er sultne, vi trenger penger til mat, det er jo jul, kan du gi oss noe?", og jeg skulle gjerne gitt henne litt kontant om jeg hadde noe, men vi sliter med pengene og har så vidt råd til vår egen mat så jeg sa at jeg ikke hadde noe å gi. Da fortsatte hun med "det er jo jul, kom igjen vi trenger mat, vi er en familie, vi må ha penger" og jeg sa igjen at jeg dessverre ikke hadde NOE å gi. Jeg hadde ikke bankkort med meg, jeg hadde ikke kontant eller noe som helst. Så sa hun: "du kan jo gå inn på kiosken der borte og kjøpe noe mat eller ta ut penger". Og igjen sa jeg at jeg ikke hadde noe å kjøpe med, for jeg hadde ikke penger. Men hun holdte på i evigheter med masing om penger og mat og at jeg kunne gå på kiosken, selv om jeg ikke kunne gjøre noe som helst. Som sagt, jeg hadde ingen penger... Siste gang jeg gjentok meg selv røsket hun fra meg arket skikkelig sint og stormet unna. Folk rundt meg prøvde å overse det, men jeg hadde på følelsen av at JEG var en dårlig person som ikke hjalp henne, selv om jeg var omtrent like blakk... Jeg syntes jo selvfølgelig synd på de stakkars menneskene, men bare fordi jeg er norsk og ser velstelt ut betyr det jo ikke at jeg har masse penger. Det var utrolig ubehagelig å oppleve, å bli mast på lenge, å ikke bli trodd. Jeg skjønner at folk er desperate, men når man gang på gang sier at man ikke har råd til å hjelpe så går det jo an å gå videre... Flere som har opplevd liknende? Anonymkode: ef113...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #2 Skrevet 1. mars 2016 Har ikke opplevd akkurat dette, men har jo vært en del i utlandet der det råder en oppfatning om at nordmenn er veldig velstående. Problemet er jo at de ikke uten videre forstår at rikdommen er ganske ujevnt fordel og at det er mange som sliter også i Norge. Særlig nå med økende arbeidsledighet og innvandring. Når jeg forklarer det, så peker de igjen på oljefondet - som om det er en eneste stor bankkonto folk fleste har tilgang til... Anonymkode: d1978...21d 5
Fireflies Skrevet 1. mars 2016 #3 Skrevet 1. mars 2016 Så frekk som hun var, så ikke bruk tiden din til å tenke på det. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #4 Skrevet 1. mars 2016 Det er aggressiv tigging. Jeg hadde heller ikke gitt til en som driver med det, selv om jeg hadde hatt kontanter. Jeg belønner ikke den slags atferd. En ting er å sitte med en kopp foran seg, greit nok, men å nærmest rane noen er ikke ok. De får finne andre måter å tjene penger på, kanskje begynne med å sende barna sine på skolen, så de ikke ender opp i samme hengemyra. Anonymkode: 6d2b4...ef2 11
Ungoliant Skrevet 2. mars 2016 #6 Skrevet 2. mars 2016 I følge Carpe Diem så har jo alle hvitinger bil og båt så... 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #7 Skrevet 2. mars 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke opplevd akkurat dette, men har jo vært en del i utlandet der det råder en oppfatning om at nordmenn er veldig velstående. Problemet er jo at de ikke uten videre forstår at rikdommen er ganske ujevnt fordel og at det er mange som sliter også i Norge. Særlig nå med økende arbeidsledighet og innvandring. Når jeg forklarer det, så peker de igjen på oljefondet - som om det er en eneste stor bankkonto folk fleste har tilgang til... Anonymkode: d1978...21d Folk i fattige land tror at alle "rike" er som de rike i deres eget land. Grunnen til at folk er veldig fattige er ofte at noen få individer sitter på omtrent alle pengene, og de tror det er sånn rikdom vi snakker om når vi sier at Norge er et rikt land. De tror at alle har eget privatfly, svære gods og tjenere slik som rikingene hos dem selv. De skjønner ikke at det det egentlig betyr når et land er "rikt" er at de fattigste i vårt land slipper å sulte og fryse i hjel, og at man er sikret noen minimumsrettigheter som skole og helsehjelp. Anonymkode: 3c519...754 3
Sjela Skrevet 2. mars 2016 #8 Skrevet 2. mars 2016 (endret) Opplevde det samme som deg da jeg var i Oslo før jul. Var forferdelig ubehagelig. Damen fulgte etter meg og jeg følte meg presset for penger. Jeg ga og irriterer meg enda over det PS: Nei, det er selvfølgelig ikke deg det er noe galt med. Folk prøvde vel heller å overse henne fordi de ville unngå samme situasjon kanskje? Endret 2. mars 2016 av Sjela 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #9 Skrevet 2. mars 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk i fattige land tror at alle "rike" er som de rike i deres eget land. Grunnen til at folk er veldig fattige er ofte at noen få individer sitter på omtrent alle pengene, og de tror det er sånn rikdom vi snakker om når vi sier at Norge er et rikt land. De tror at alle har eget privatfly, svære gods og tjenere slik som rikingene hos dem selv. De skjønner ikke at det det egentlig betyr når et land er "rikt" er at de fattigste i vårt land slipper å sulte og fryse i hjel, og at man er sikret noen minimumsrettigheter som skole og helsehjelp. Anonymkode: 3c519...754 Dette! Men det er ikke bare utenlandske fattige som tror at alle nordmenn er rike. Det er mange nordmenn som tror at alle andre har like romslig økonomi som dem selv også, og som tar det som en selvfølge at alle har råd til det samme som de selv har råd til. Jeg snakker om de som ikke forstår at ikke alle har 50 kroner å avse til alle gode formål. Og som ikke ser at det ikke handler om den ene 50-lappen, men om summen av alle krav. Lenken går til en kronikk i dagbladet: Ærlig talt! Alle har 50 kroner. Anonymkode: 29313...cb2 6
ops2 Skrevet 2. mars 2016 #10 Skrevet 2. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk i fattige land tror at alle "rike" er som de rike i deres eget land. Grunnen til at folk er veldig fattige er ofte at noen få individer sitter på omtrent alle pengene, og de tror det er sånn rikdom vi snakker om når vi sier at Norge er et rikt land. De tror at alle har eget privatfly, svære gods og tjenere slik som rikingene hos dem selv. De skjønner ikke at det det egentlig betyr når et land er "rikt" er at de fattigste i vårt land slipper å sulte og fryse i hjel, og at man er sikret noen minimumsrettigheter som skole og helsehjelp. Anonymkode: 3c519...754 Nettopp, vi betaler mye i skatt i forhold til land hvor det knapt nok er skatter. I slike land er arbeidskraften superbillig også. De har hushjelp, kokk, barnepike og gartner for småpenger. Ingen ville tro at å pusse opp badet koster en årslønn, hvis en skal ha det gjort hvitt. Tenker da på å pusse opp et bad som er så gammelt at en må til med nye rør og el. Noen nordmenn tror at alle tjener minst en halv million i året. Ihvertfall journalister, når de skal skrive noe om forbruket.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #11 Skrevet 2. mars 2016 Opplever det samme her i Oslo på jevn basis. Gir dem ikke penger, samme om jeg har penger på meg eller ikke. Belønner ikke sånn oppførsel. Anonymkode: 35b8d...0c1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #12 Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, ops2 skrev: Nettopp, vi betaler mye i skatt i forhold til land hvor det knapt nok er skatter. I slike land er arbeidskraften superbillig også. De har hushjelp, kokk, barnepike og gartner for småpenger. Ingen ville tro at å pusse opp badet koster en årslønn, hvis en skal ha det gjort hvitt. Tenker da på å pusse opp et bad som er så gammelt at en må til med nye rør og el. Noen nordmenn tror at alle tjener minst en halv million i året. Ihvertfall journalister, når de skal skrive noe om forbruket. Ja nettopp. Utenlandske ledere i oljeindustrien med meget høy lønn kjøper ikke røyk, vin etc i Norge, altfor dyrt sier de. Jeg vil også nevne norske journalister i disse arbeideledighetstider og oljesmellen, når de skriver om dette så høres det ut som alle i "oljå" tjener veldig mye. Sånn er det ikke. Snakk om å skjære alle under en kam. Anonymkode: 75a64...666 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #13 Skrevet 2. mars 2016 Ja, jeg tror at de som ser på Norge utenfra og inn tror at alle er rike her, fordi det er det de ser og hører. Jeg har en iransk venn som ikke kjenner så mange norske. Etter han ble kjent med meg så sier han at han ser ting på en helt annen måte. Han skjønner at ikke alle nordmenn er rike, han skjønner at det ikke er alle som har råd til alt de peker på osv. Han prøver hele tiden å påvirke de i hjemlandet hans som maser om penger og maser om hjelp fra han. De skjønner ikke hvorfor ikke han kan hjelpe dem med penger og ting hele tiden, for han bor jo i rike Norge. Selv om han sier at nordmenn ikke er rike selv om Norge er rikt. De tror ikke på det. Mange utlendinger tror at det flyter gull i gatene omtrent. Anonymkode: 48d27...653 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 Mannen min har mye familie i Sør-Amerika, og spesielt den ene siden av familien hans, tror at vi er styrtrike, kun i egenskap av å være fra Norge. (Den andre siden av familien hans har reist mer, studert osv, så de forstår mye mer, de forstår at selv om lønningene er høyere her, så er også levekostnadene høyere osv). Iallfall, de i familien hans som tror at vi er superrike, prøver stadig å "tigge" penger av oss, de ber om penger til tannbehandling av den eldste i huset, de nevner stadig at de synes vi bør sette opp en fast, månedlig overføring med penger til dem osv. Og de virker litt snurt over at vi ikke gjør dette. Vi tjener tilsammen 900.000 og bor i Oslo med to små barn, høyt boliglån og høye studielån, så vi har ikke mer penger enn at det går akkurat rundt hver måned. Men det greier altså ikke disse i familien til mannen min å forstå, for "dere bor jo i rike Norge!" :rolleyes" Anonymkode: 436d9...e77
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 Jeg er av den oppfatningen at det stort sett er nordmenn selv som ser på seg som velstående. Noe de fleste ikke er. Anonymkode: fd815...ab1
ajarRun Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 Aldri opplevd noe slikt. Men jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å være fattig i Norge.
Gjest Leonardo Skrevet 3. mars 2016 #18 Skrevet 3. mars 2016 Faktum er vel at de aller fleste nordmenn er rike i global målestokk og ikke forstår hvor ekstrem fattigdommen er i store deler av verden. Vi har NAV og vi har sosialkontor. Jeg tenker ofte på hvor takknemlig jeg er for at jeg er født i Norge. Her har vi absolutt alle muligheter til å få et bra liv. Det er ikke lenger The American Dream, men The Norwegian Dream.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #19 Skrevet 4. mars 2016 11 timer siden, Leonardo skrev: Faktum er vel at de aller fleste nordmenn er rike i global målestokk og ikke forstår hvor ekstrem fattigdommen er i store deler av verden. Vi har NAV og vi har sosialkontor. Jeg tenker ofte på hvor takknemlig jeg er for at jeg er født i Norge. Her har vi absolutt alle muligheter til å få et bra liv. Det er ikke lenger The American Dream, men The Norwegian Dream. Jeg tror du bommer sterkt når du sier at nordmenn ikke forstår at vi er rike sammenlignet med den ekstreme fattigdommen som eksisterer i andre deler av verdenen. Alle forstår at vi snakker om ulik type fattigdom. Min erfaring er at det er langt fler som ikke forstår relativ fattigdom enn det er mennesker som ikke forstår absolutt fattigdom. Den relative fattigdommen er vanskelig å forstå for de som ikke har opplevd den selv. Det er for eksempel veldig mange tiggere (både utenlandske og norske) som tror at de er de eneste som sliter økonomisk, og at alle andre enn de som tilhører deres gruppe er rike. Alle ikke-tiggende nordmenn er kanskje* rikere enn tiggerne, men kan likevel leve langt under fattigdomsgrensen. Fattige nordmenn, som ikke er narkomane og eller uten fast bopel, møter liten forståelse fra andre grupper for sin økonomiske situasjon. Ingen forstår at de må prioritere mat på bordet, og tak over hodet til seg selv og egen familie før de gir penger andre. *Jeg skriver kanskje, for enkelte av tiggerne har uttalt til aviser at at de kan tjene 500-1000 kr pr dag, og dette er mer enn mange av de lavlønte eller trygdede har pr dag. Anonymkode: 29313...cb2 2
Cashbah Skrevet 4. mars 2016 #20 Skrevet 4. mars 2016 Jeg smiler høflig og rister på hodet hver gang noen spør meg. Gir dem seg ikke, sier jeg bestemt og høyt "Nei!". Har aldri opplevd at de fortsetter etter det. Det at du nøler og viser sympati får deg til å se ut som en pengesekk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå