Gå til innhold

Hjelp, jeg er voksen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal prøve å holde meg kort her. Jeg er 18 år gammel, bor alene og kostholdet mitt er KRISE. Jeg hater å lage mat og alt som følger med, så om jeg spiser her så er det noe man slipper å koke/steke/lage.. Jeg er ekstremt kresen, men veldig glad i: frukt, gresk mat, karbonadedeig..

Jeg er student og har ikke all verden med penger. Hva har man i kjøleskapet? Føler det er på tide å skjerpe seg på dette punktet nå.. Hva kan jeg forberede av ordentlig mat? Hva er enkelt og godt å lage?? 

Alle tips tas imot med STOR takk<3

Anonymkode: 4da95...72c

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet (endret)

en god suppe som du kan fryse ned i porsjoner (lett å bare ta opp å tine, gi et oppkok å så ferdig) 

2 kyllingfileter
1 løk 
2,5 dl kyllingbuljong (bruk sånne terninger fra butikken) 
1 boks hakkede tomater
2,5 dl matfløte
brokkoli

skjær kylling i biter og stek sammen med løk. 
kutt brokkoli i passe biter
kok buljong, tilsett kylling, løk og brokkoli. 
tilsett tomater og fløte. 

krydre med carry til du syns den er sterk nok på smak :) denne suppen er snadder og blir flittig brukt her. har servert den når jeg har invitert til middag med hvitløksbaguetter og en salat feks. 

denne oppskriften kan du også doble om du vil så har du nok for en stund

Endret av HappyWaffle
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Skal prøve å holde meg kort her. Jeg er 18 år gammel, bor alene og kostholdet mitt er KRISE. Jeg hater å lage mat og alt som følger med, så om jeg spiser her så er det noe man slipper å koke/steke/lage.. Jeg er ekstremt kresen, men veldig glad i: frukt, gresk mat, karbonadedeig..

Jeg er student og har ikke all verden med penger. Hva har man i kjøleskapet? Føler det er på tide å skjerpe seg på dette punktet nå.. Hva kan jeg forberede av ordentlig mat? Hva er enkelt og godt å lage?? 

Alle tips tas imot med STOR takk<3

Anonymkode: 4da95...72c

Nå du sier ekstremt kresen kjenner jeg det blir vanskelig å komme med forslag.

Anonymkode: 7bdcd...c83

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet (endret)

kom på noe mer. lag wrap med div grønt og feks røkt laks om du liker det :) det er sååå mye du kan lage som er så enkelt! tar ikke mer tid enn å steke en grandiosa å smaker 100 ganger bedre :) 

du er bare pent nødt til å ta deg i nakkeskinnet og sette ev en halvtime til matlaging :)

Endret av HappyWaffle
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå du sier ekstremt kresen kjenner jeg det blir vanskelig å komme med forslag.

Ditto....alt man foreslår blir "nei, liker ikke". 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Jerry Lee skrev:

Ditto....alt man foreslår blir "nei, liker ikke". 😉

Nettopp! 

Skrevet

Tomatsuppe med stekt karbonadedeig, pasta, egg, grønnsaker i. 

Lapskaus - kan fint lages med karbonadedeig. Kok opp en del vann med kjøttbuljongterninger, ha i poteter, gulrøtter, purre, kålrot og kjøtt, og la det koke til grønnsakene er møre. Stek kjøttet først. 

Pasta carbonara om du eter pasta og bacon. Kok pasta. Stek bacon i panna med hvitløk. På forhånd lager du sausen, 3 egg, litt melk, litt parmesan og litt salt. Hell pastaen og 1-2 dl av pastavannet i stekepanna når baconet er stekt, skru av varmen, rør som en helt, og ha i sausen og fortsett å røre så det ikke lager seg eggehakk. 

Ris, kylling/kalkun bryst, salat med eple og rødløk saus fra Toro

Kyllingpitasalat - stek kylling med curry, kutt opp salat, paprika, agurk, mais, rødløk. Hvitløksdressing - 2dl rømme, 1,5dl majones, gressløk, 2 feddhvitløk, en klype salt og 1 ss sitronsaft. 

Skrevet

Du finner oppskrifter på nettet eller kjøper deg en liten kokebok med mat som er laget av råvarer du liker.

"Kresen" tolker jeg som det britene kaller "picky", altså er det ikke kvaliteten du er kresen på.

Med kokeboken så kjøper du råvarer og lærer deg å lage mat.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Trodde du skulle skrive at du har begynt å drikke kaffe. At det liksom er voksent. PUH. Da slapp vi den diskusjonen:laugh:

Skrevet

Gyros må jo være perfekt for deg :)

Det er mye du kan lage med karbonadedeig :) Lasagne, wraps, hamburgere, karbonader, gratenger. Anbefaler deg å gå inn på matprat og huke av middagsretter og kjøttdeig så får du opp mange forslag.

Liker du kylling eller svinekjøtt? Du kan lage wok og ha oppi akkurat det du vil.

Kylling passer med det meste, ris, pasta, poteter i ulike former osv. Jeg anbefaler deg å finne noen blogger som forklarer hvordan man lager maten og har bilder. Da får man gjerne inspirasjon. Du bør også smake på nye ting, kanskje du oppdager noe du liker godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...