Gå til innhold

Mamma snakker om meg til venninnene sine..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg overhører stadig vekk min mor snakke i telefonen om meg til venninnene sine. Jeg er 19 år, bor hjemme og er arbeidsledig. Har spesielt ei som ringer stadig vekk, og jeg hører jo bare hva min mor sier. Kan jeg kreve at hun sier hva samtalene går ut på? Har sagt til henne at jeg ikke er komfortabel med at alt NAV-greien blir kringkastet til disse venninnene, men hun deler liksom alt. 

Anonymkode: 1451e...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kreve at hun slutter. Vips så er du nabo eller kollega med den venninnen, hvor kleint er ikke det? Moren din må forstå at du ikke er 9 lengre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, klart du kan si ifra. Jeg fikk klar beskjed av min sønn at han ikke skulle være sosialt lim mellom meg og andre

Anonymkode: 7a28c...378

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror at de som snakker om barna sine til "alle", aldri slutter med det, uansett hva man sier til de... På jobb så er det mange damer som har fortalt meg alt om barn og barnebarn. Utroskap, skilsmisser. at de sliter med å få barn, sykdommer osv. Jeg vet jo nesten mer om disse barna deres enn hva jeg vet om noen venner. :P 

Anonymkode: 3dd82...764

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ufint å utlevere noen på den måten, selv når det dreier seg om egne barn. Du kan jo ikke kreve at hun skal slutte, men du kan si at du ikke ønsker at hun skal gjøre det. Om hun respekterer det eller ei er jo opp til henne. Får håpe hun gjør det etter en lang alvorsprat.

Anonymkode: ceb8f...9bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Lou Salome skrev:

Du kan kreve at hun slutter. Vips så er du nabo eller kollega med den venninnen, hvor kleint er ikke det? Moren din må forstå at du ikke er 9 lengre. 

Det er nettopp det, når vi får besøk av disse venninnene, så spør de om ganske personlige ting. 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, klart du kan si ifra. Jeg fikk klar beskjed av min sønn at han ikke skulle være sosialt lim mellom meg og andre

Anonymkode: 7a28c...378

Har prøvd, men hun sier at hun trenger råd fra andre til å hjelpe meg. 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror at de som snakker om barna sine til "alle", aldri slutter med det, uansett hva man sier til de... På jobb så er det mange damer som har fortalt meg alt om barn og barnebarn. Utroskap, skilsmisser. at de sliter med å få barn, sykdommer osv. Jeg vet jo nesten mer om disse barna deres enn hva jeg vet om noen venner. :P 

Anonymkode: 3dd82...764

Vi bor i en nokså liten bygd, og tror alle kjenner meg.. Hun jobber i kommunen. 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er ufint å utlevere noen på den måten, selv når det dreier seg om egne barn. Du kan jo ikke kreve at hun skal slutte, men du kan si at du ikke ønsker at hun skal gjøre det. Om hun respekterer det eller ei er jo opp til henne. Får håpe hun gjør det etter en lang alvorsprat.

Anonymkode: ceb8f...9bc

Helt enig. Men hun vil liksom ha råd fra andre som kjenner nav-systemet osv. Hun vil liksom bare hjelpe meg. Derfor dette er litt vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Si i fra,og pass på hva du deler med moren din. For det er ikke garantert at hun slutter. Moren min deler alt av problemer som broren min har med de som vil høre. Hva hun deler om meg aner jeg ikke, og derfor har jeg sluttet å fortelle henne de mest private tingene. Synd, siden hun er en god støtte egentlig. Men jeg vil helst ikke at alle nabodamene og venninnene hennes(som jeg også kjenner godt) skal vite alt mulig om meg.

Hadde også en tidligere kollega som delte alt om sin voksne barn til alle på jobben. Sikkert moro for sønnen(som etterhvert begynte å jobbe på samme plass) at alle vet at han hadde 2 selvmordsforsøk bak seg osv.

Anonymkode: 1de74...d1f

• Liker 3
Skrevet

Krev at hun slutter, si at å verne om ditt privatliv er viktigere enn å få innspill på NAV-greier fra andre. Om venninnene spør deg for private spørsmål, så si nettopp det, det ønsker jeg ikke å svare på da det er privat.

Si til din mor at om hun ikke slutter, så ser du ingen annen råd enn å filtrere hva du forteller henne.

Min mor har rett foran meg fortalt andre ting jeg har bedt henne holde for seg selv. Så da kan jeg jo ikke fortelle slikt mer, når hun ikke er lojal og respekterer mine grenser. Hun gjør det for å gjøre seg interessant, ha noe gøy og spennende å si, tror jeg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at du syns det er ekkelt at hun snakker om deg. At det er fint hun vil hjelpe, men at du føler at alle vet hvem du er og hva problemene dine er, og at det ikke er noe morsomt dersom du en dag skal jobbe sammen med noen av de

Anonymkode: 92aac...e22

AnonymBruker
Skrevet

Moren min gjør det der mot meg enda...Jeg er over 40!

Hun føler vel et slags eierskap og en rett ettersom man snakker med venninner om "alt"

Jeg har hatt mange runder med henne om det.

Samtidig må jeg si at jeg snakker om mine voksne barn med venninner og føler det naturlig også.... 

Jeg mener jo ikke den dobbeltmoralen jeg opplagt har!!! Jeg tilstår...

Anonymkode: 5dd25...807

AnonymBruker
Skrevet
Den Tuesday, March 01, 2016 at 18.15, AnonymBruker skrev:

Jeg overhører stadig vekk min mor snakke i telefonen om meg til venninnene sine. Jeg er 19 år, bor hjemme og er arbeidsledig. Har spesielt ei som ringer stadig vekk, og jeg hører jo bare hva min mor sier. Kan jeg kreve at hun sier hva samtalene går ut på? Har sagt til henne at jeg ikke er komfortabel med at alt NAV-greien blir kringkastet til disse venninnene, men hun deler liksom alt. 

Mødre snakker om barna sine med venninner og søsken, foreldre og svigerforeldre fra før barna er født. 

Men mødre børmikke utlevere barna sine til andre, det handler om fintfølelse ikke alle foreldre har. 

Men det enkleste du gjør er å komme deg  jobb og står på egne bein, så trenger ikke moren din bekymre seg over deg og diskutere den delen av livet ditt med andre. Det er nemlig enkleste løsning her. 

Anonymkode: a8a39...10f

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er 19, hvorfor tar du ikke bare en bachelor i afrikastudier eller nordisk lektor eller noe annet piss som ingen bryr seg om? Da får du lån og stipend i sånn 7 år der du kan loffe rundt og drikke vin og røyke pipetobakk mens du bor i en subsidiert hybel på Oslos beste vestkant.

• Liker 2
Skrevet

Si rett ut til henne at dette er ubehagelig, at du ikke lenger kan dele noe med henne og det plager deg, men slik går det når man ikke stoler på noen. Si til vennene som spør om private ting, at det har de ingenting med å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Men egentlig ts så må du flytte ut. Studere.:)

Anonymkode: 73bf0...a97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært meg noe veldig viktig, og det er å ikke mate min mor om informasjon om meg selv eller mine barn. Jo mindre hun vet om meg, jo mindre har hun å snakke om til andre.

Anonymkode: 93c21...b23

Skrevet

Moren min gjorde noe lignende, jeg sluttet bare å fortelle henne ting som hvordan jeg har det, hva jeg gjør og til og med hvor jeg bor, men siden hun er moren min, fikk hun etter noen måneder vite hvor jeg bor da.

Hun klager over at jeg aldri forteller noe om meg selv, men har sagt hvorfor så :)  Har hatt et overfladisk forhold til henne i mange mange år.

AnonymBruker
Skrevet

Min esvigerforeldre gjrø det samme, så jeg forteller dem minimalt.

Anonymkode: 3a81e...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Får prøve å snakke med henne om det igjen. Skal studere til høsten, men fortsatt bo hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...