Gå til innhold

Er dette blodtrykket greit eller for lavt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Målte blodtrykket mitt på en slik blodtrykksmaskin faren min har, og det var 99/67. Er dette for lavt? Eller er det greit? Hva er grensen for hva som er altfor lavt?

Anonymkode: 54e0f...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er et fint blodtrykk. Man snakker ikke om problematisk lavt blodtrykk før undertrykket er under 80. Da er er man utsatt for besvimelse pga det lave trykket. Du kan slappe helt av. 

Anonymkode: a9cfb...251

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er et fint blodtrykk. Man snakker ikke om problematisk lavt blodtrykk før undertrykket er under 80. Da er er man utsatt for besvimelse pga det lave trykket. Du kan slappe helt av. 

Jeg mente overtrykket :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Målte blodtrykket mitt på en slik blodtrykksmaskin faren min har, og det var 99/67. Er dette for lavt? Eller er det greit? Hva er grensen for hva som er altfor lavt?

Hvis du føler deg OK så er det ikke noe galt med det blodtrykket. :)

Anonymkode: 69e34...8a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor svarer du på ting du åpenbart ikke har peiling på? Undertrykket er ikke det som bestemmer om et blodtrykk er "lavt", det er overtrykket og evt differansen mellom dem. Hvis undertrykket er høyt vil det være av større betydning. Et blodtrykk kan være problematisk lenge før overtrykket er nede på 80, men det avhenger av flere faktorer som alder, tidligere sykdom, medisiner osv. Folk kan ha lavt bt uten å besvime, og du kan besvime uten at trykket er lavt. 

TS, for en ung frisk person er blodtrykket ditt helt fint

Anonymkode: 28778...7b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å svare på fordi du gir ikke opplysninger av betydning for å vurdere hvordan blodtrykket er målt. 

Anonymkode: 7773e...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk er forskjellige. Jeg hadde blitt ganske svimmel av det der. Men det er ikke farlig :)

Anonymkode: b7aaf...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å svare på fordi du gir ikke opplysninger av betydning for å vurdere hvordan blodtrykket er målt. 

Det er målt med en slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er målt med en slik

Gå til lege og få kontrollmålt blodtrykket ditt dersom du er usikker. Det er ikke uten grunn at dette er en legeoppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blodtrykk er blodtrykk, og det spiller i utgangspunktet ikke noen rolle hva du måler det med, så lenge apparatet er kalibrert, og du oppgir verdiene i standardverdier (mm/Hg). Gamle kvikksølvapparater er de mest pålitelige, men jeg har sjelden sett alvorlige avvik på de digitale. En god tommelfingerregel er å måle trykk 3 ganger med noen minutters mellomrom, og se på gjennomsnittsverdiene.

Så fremt ts er ung og symptomfri er dette trykket helt greit. Jeg gjetter på at den lave systolen er på grunn av en lett dehydrering, som er veldig vanlig hos unge jenter (jeg antar at ts er en relativt ung jente). Samt at hun sannsynligvis trener en del.

Man må aldri ta tilbakemeldinger over nettet som konklusjonsgrunnlag. Heller ikke mitt svar. Gå til lege om du er i tvil.

Anonymkode: ef94e...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blodtrykk er blodtrykk, og det spiller i utgangspunktet ikke noen rolle hva du måler det med, så lenge apparatet er kalibrert, og du oppgir verdiene i standardverdier (mm/Hg). Gamle kvikksølvapparater er de mest pålitelige, men jeg har sjelden sett alvorlige avvik på de digitale. En god tommelfingerregel er å måle trykk 3 ganger med noen minutters mellomrom, og se på gjennomsnittsverdiene.

Så fremt ts er ung og symptomfri er dette trykket helt greit. Jeg gjetter på at den lave systolen er på grunn av en lett dehydrering, som er veldig vanlig hos unge jenter (jeg antar at ts er en relativt ung jente). Samt at hun sannsynligvis trener en del.

Man må aldri ta tilbakemeldinger over nettet som konklusjonsgrunnlag. Heller ikke mitt svar. Gå til lege om du er i tvil.

Vi vet ikke om ts har tatt blodtrykket liggende, sittende eller med beina høyt. Vi har dermed ingen muligheter for å uttale oss om hun er ung, dehydrert eller trener mye, alt dette er synsingnog antakelser fra din side. 

Gå til lege om du er usikker på BT ditt, ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke om ts har tatt blodtrykket liggende, sittende eller med beina høyt. Vi har dermed ingen muligheter for å uttale oss om hun er ung, dehydrert eller trener mye, alt dette er synsingnog antakelser fra din side. 

Gå til lege om du er usikker på BT ditt, ts. 

Dette er jeg helt enig i. Derfor skrev jeg at mine antagelser var gjetninger, at man ikke skal legge vekt på svar fra nettet, og at man skal oppsøke lege for sikker informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 19, trener ikke, og tok blodtrykket sittende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor bred mansjetten er har også betydelse for resultatet. En for bred mansjett fører til et for lavt resultat. 

Anonymkode: 81866...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19, trener ikke, og tok blodtrykket sittende. 

Mitt blod trykk er det samme til enhver tid og legen min sier at det er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Joda, du ligger litt lavt på den målingen, men det sier oss ikke så mye. Er uansett ikke noe å bekymre seg for dersom du føler deg i god form. Topptrente folk kan forsåvidt ligge lavt både i bt, puls og O2-opptak, uten at det på noen måte er galt (heller tvert om). Er du usikker råder jeg deg til å få tatt en 24-t bt-måling. Dette kan gjøres hos fastlegen. Vil bare legge til at dersom det ikke er noen helsemessige indikasjoner hos deg eller i familieanamnesen synes det ikke nødvendig å skulle bekymre seg for dette i det hele tatt per dags dato. Neste gang du måler kan bt plutselig være 110/75 eller mer/mindre. Blodtrykket hopper alltid litt opp og ned - du kan ikke se på en enkeltmåling alene (med mindre denne er alarmerende høy eller lav med dertilhørende symptomer).

Anonymkode: 6908c...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lavt blodtrykk er ikke problematisk flr det blir veldig lavt eller du plages av det. Jeg har rundt samme blodtrykk som deg og sliter veldig mye med svimmelhet, og om jeg reiser meg raskt opp hender det at alt blir svart, beina begynner å skjelve og jeg faller ned på gulvet. Ikke farlig, bare plagsomt!

Anonymkode: 66143...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et helt normalt blodtrykk! Ikke for lavt. Unge jenter har ofte et tilsvarende blodtrykk, og det er ingenting å bekymre seg for med mindre du har andre symptomer.

Anonymkode: 5e744...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...