Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er 8 mnd og det er tid for å gå over til middagsglass for 8 mnd. Han elsker middagsglassene til 6 mnd, da renner det bokstavelig talt sikkel når han kjenner lukta :) 

Men vi har litt problemer med disse 8 mnd glassene da han styrer med klumpene i munnen og satte en bit i halsen her forleden som har gitt meg helt skrekken. Er det trygt å gi dette til en baby uten tenner egentlig? Vurderer å fortsette med 6 mnd glassene eller kjøre 8 mnd glassene i stavmikseren men vil jo at han skal lære seg å tygge også? :klo: 

Anonymkode: 07f2b...283

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Gummene er harde nok til at baby kan tygge. Det er mer at de ikke er vant med det og i starten vil de brekke seg litt inntil teknikken sitter. Klumpene er såpass små og myke at baby ikke blir kvelt, de hoster det opp igjen. 

Men det gjør ikke noe å mose maten litt til enda. Mange babyer brekker seg f.eks av brød lenge og da ser ikke jeg vitsen med å gi det før de er klar. Prøv deg litt frem så merker du når din baby er klar for større biter :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ta en gaffel og knept klumpene, så gjør du tingene litt enklere for minien. 

Vil tro, uten å ha lest på glassene, at næringsinnholdet er litt lavere på 6 mnd glassene enn i 8 mnd glassene. Derfor bør du ikke bruke 6 mnd lengre. Men les på vitaminer, minerale og ellers,innholdsfortegnelsen. 

Anonymkode: 80294...ece

Gjest Runforit
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta en gaffel og knept klumpene, så gjør du tingene litt enklere for minien. 

Vil tro, uten å ha lest på glassene, at næringsinnholdet er litt lavere på 6 mnd glassene enn i 8 mnd glassene. Derfor bør du ikke bruke 6 mnd lengre. Men les på vitaminer, minerale og ellers,innholdsfortegnelsen. 

Stavmiks funker også fint :) Klump borte på et blunk.

Skrevet

Akkurat rundt åtte måneders alderen husker jeg godt tiden da guttungen min skulle gå over til middagsglass med BITER i. Herregud, så mye spying det ble i starten! :fnise: Var nesten så jeg ga opp og tenkte at "tygging får vente, det kan han lære som tenåring" :-) Men neida, vi fortsatte og prøve og etter en tilvenningsperiode så gikk det mye bedre. Han vente seg til det, og magen hans vennet seg til å få fast føde i form av myke biter, og da sluttet han å spy opp igjen maten.

Jeg husker første gangen jeg prøvde et sånt middagsglass med biter i. Det husker jeg, fordi jeg tok bilder av resultatet etterpå. Det var nemlig spy nedover hele guttungen, nedover høystolen han satt i og en stor dam spy på gulvet. Skulle ikke tro et sånt middagsglass rommet sååå mye mat, men det ser voldsomt mye ut når det ligger utover overalt, iallfall!

Men det er bare å fortsette og forsøke, det går bra til slutt. De må bare venne seg til å treffe på biter i munnen, og magen må bli vant til å håndtere fastere føde. Så bare fortsett med 8 måneders glassene, du :-)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Runforit skrev:

Stavmiks funker også fint :) Klump borte på et blunk.

Det fungerer for deg, men er ikke bra for barn på 8 måneder å få finmost mat. De må lære seg å håndtere mat med litt ulik konsistens, de kan ikke ha stavmixermat resten av livet. Selv ikke vår med åpne leppe ganespalte får finmost mat. 

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerer for deg, men er ikke bra for barn på 8 måneder å få finmost mat. De må lære seg å håndtere mat med litt ulik konsistens, de kan ikke ha stavmixermat resten av livet. Selv ikke vår med åpne leppe ganespalte får finmost mat. 

Jeg sier jo ikke for alltid. Men i en overgang så kan det være greit med stavmikser (må ikke mikse det tIl helt tyntflytende). 

Skrevet

Det går fort over. Det er en viktig del av læringsprossessen det med klumper, også for å trene kjevemotorikken. Jeg hadde ikke most mat til ett så stort barn. Middagene mini har fått her hjemme har vært med biter fra 7 mnder ca, da uten tenner. Jeg ville fortsatt med biter. Innen kort tid er han inne i klumpetygging

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar!! :) Da fortsetter jeg med 8 mnd, og kan kanskje ta de verste klumpene med stavmikser om vi prøver noe nytt med ekstra store klumper. Så jeg har ingen grunn til å være redd mtp kvelning syns dere? Er redd noe skal feste seg så godt at ikke jeg eller han får det opp igjen. 

Skrevet

Min baby på 8 mnd og uten tenner, har spist brødbiter, grovt brød, i mange uker uten problemer. Og middag moser vi med gaffel slik at det er endel klumper. (vi brukte en måneds tid på å venne henne til grøt ved fem måneders alder, men etter at hun knekte den koden, går resten fint). Så bare kjør på, så venner han seg fort til klumpene :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, bush babe skrev:

Min baby på 8 mnd og uten tenner, har spist brødbiter, grovt brød, i mange uker uten problemer. Og middag moser vi med gaffel slik at det er endel klumper. (vi brukte en måneds tid på å venne henne til grøt ved fem måneders alder, men etter at hun knekte den koden, går resten fint). Så bare kjør på, så venner han seg fort til klumpene :)

Takk for svar. Må innrømme at jeg tydde til stavmikser til spaghettiglasset i dag :/ ikke helt flytende men dog. Han begynte å skravle og vippe brutalt i matstolen (elsker vippestolen) så jeg feiget helt ut når han skulle spise store klumper mens han holdt på sånn. Tør bare de gangene han er rolig og det er sjeldent. 

Ah, han må jo lære seg dette for sin egen del så jeg må jo bare begynne ordentlig men syns det er helt grusomt. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Må innrømme at jeg tydde til stavmikser til spaghettiglasset i dag :/ ikke helt flytende men dog. Han begynte å skravle og vippe brutalt i matstolen (elsker vippestolen) så jeg feiget helt ut når han skulle spise store klumper mens han holdt på sånn. Tør bare de gangene han er rolig og det er sjeldent. 

Ah, han må jo lære seg dette for sin egen del så jeg må jo bare begynne ordentlig men syns det er helt grusomt. 

Da ville jeg forsøkt en annen matstol som ikke kan beveges. Vi har tripp trapp og ikea sin. Fine begge to

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min baby sitter heller ikke stille i det hele tatt, hverken vippestol eller tripp trapp, så det er ganske slitsomt. Jeg prøver å dytte inn en bit/skje i det hun sitter stille på tripp trappen. på vippestolen holder jeg fast i stolen i det jeg mater, slik at hun får den i seg mens hun er stille :o Men jeg har aldri hatt noen problemer med at hun setter ting fast i halsen selv om hun er "vill" i stolen altså. Jeg tror nok de er laget slik at de klarer å styre dette slik vi voksne gjør, og en sjelden gang når hun setter ting i vranga, så har hun hostet det greit opp igjen. Men lykke til uansett :)

Skrevet

Min baby på 8 mnd spiser stort sett det samme som oss til middag, hvis det ikke er snakk om sterkt krydret mat. Han spiser klumper og alt, bare litt most med gaffel. Om morgenen får han brødskive i biter. Av og til brekker han seg, men det gjør han av silkemyk grøt også, så det er vel heller snakk om at maten havner langt bak i munnen uten at han er helt klar til å svelge. 

Kanskje du kan prøve med brødbiter før du gir middagsglass uten å mose klumpene? Her fikk han brød før han begynte å spise glass som ikke var helt most. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...