Gå til innhold

Dere med marsvin.

Gjest Carrie_

Anbefalte innlegg

Gjest Carrie_

Jeg har overtatt marsvinet til ei venninne, han er fem år og har aldri vært ilag med andre marsvin. Jeg har lest at det er nærmest dyreplageri å ha dem alene, så jeg har lyst til å kjøpe en til. Men tror dere marsvinet takler det bra etter så mange år alene? Kan jeg ha to hanner sammen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde to hanner sammen og det var vel et under at det gikk bra. Det er ikke anbefalt sier de fleste jeg har møtt i ettertid 

Anonymkode: c3b4f...d06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 1.3.2016 at 23.43, Tvist skrev:

Kastrer hannen.

Marsvin tåler ikke narkose så bra, så derfor anbefales ikke kastrering for marsvin. Jeg måtte legge mitt hannmarsvin i narkose en gang, og etter det ble han aldri seg selv igjen😕 

Anonymkode: 10afc...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at hvis de er vant til å være alene vil et nytt medlem ikke være så veldig velkomment. Jeg hadde to hunner, den ene var blitt gammel da vi overtok en annen, den unge var litt vanskelig med den gamle, og måtte ha de i separate bur.

Anonymkode: d383a...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg har to hanner, men de er av samme kull og kjøpt samtidig. De er totalt avhengig av hverandre. Tar vi den ene ut for kos, holder den andre på å løpe beina av seg for å leite etter broren.

Det er riktig at de skal helst være minst to. Marsvin er flokkdyr. Du kunne jo kjøpt en yngre, en som kanskje vil være villig til å la seg dominere av den eldre (alltid en dominant). Se på marsvinsider på FB, der er det ofte marsvin som er blitt alene og som ønskes omplassert slik at de får en ny venn.

Vet ihvertfall at mine ville bli veldig ensomme om en av dem ikke var mer.

Anonymkode: ce26e...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den February 29, 2016 at 15.04, Carrie_ skrev:

Jeg har overtatt marsvinet til ei venninne, han er fem år og har aldri vært ilag med andre marsvin. Jeg har lest at det er nærmest dyreplageri å ha dem alene, så jeg har lyst til å kjøpe en til. Men tror dere marsvinet takler det bra etter så mange år alene? Kan jeg ha to hanner sammen? 

Marsvin lever i flokk i naturen, så det er best å ha dem to eller flere sammen, men om man bruker tid på det veldig mye hver dag, kan man ha et. Men da må man kose med det, stelle det, og vær sammen med det mer ofte. To hann marsvin KAN slåss, men ikke alltid. Noen kjøper en kanin og har den sammen med marsvinet, noe som heller ikke er bra, da både kanin og marsvin har forskjellig "språk", og vil bli forrvirret om de blir satt sammen for å bo med hverandre. Om du bruker mye tid på marsvinet, er det nok greit. Men for sikkerhetsskyld ville jeg skaffa meg et til marsvin. :) De skal jo helst være 2, eller fler. 

Endret av maryam1350
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den February 29, 2016 at 21.23, Carrie_ skrev:

Men kommer de ikke til å parre hvis jeg kjøper ei jente? :fnise:

Hvis du ikke vil de skal ha barn, kan du sterilisere jenta eller kastrere gutten. Jeg har kaniner da, men gutten vår er kastrert. Guttene kan ofte "markere" om de ikke er kastrert (kan hende de gjøre det om de er kastrert og), og kan bli litt roligere etter kastrering, men ikke 100% sikkert. Hvis jenta blir sterilisert, vil hun slippe å få kreft i livmoren, om hun noen gang skulle ha fått det. Men selvfølgelig går det å kjøpe en gutt, bare vende de til hverandre så tror jeg det går bra. Også koster det jo en del forkastrering/sterilisering. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må være forberedt på at to hanner kan finne på å begynne og slåss. Dersom du kjøper en hunn, er sjansen for at det går bra stor, men da må du nesten kastrere hannen. Det er en enkel og rask rutineoperasjon på et hanndyr, og kun et veldig lite snitt behøves.

Marsvin formerer seg i stort tempo om du ikke kastrerer, så det ville jeg ikke tatt sjansen på. Iflg. marsvinboken vi hadde, mener jeg å huske at det stod at marsvinungene kan bli drektige allerede i en alder av fire uker (!). Det sier seg selv at det fort kan bli overbefolket i buret av marsvin da, hvis man da ikke har ekstra bur og skiller marsvinene etter kjønn tidlig. Marsvinunger dier veldig kort periode, og er født med tenner, så de spiser vanlig marsvinfôr fra de er nyfødte.

Var jeg i dine sko, med en fem år gammel hann i hus, ville jeg kastrert han og så kjøpt en marsvinhunn til selskap til han. Marsvin er meget sosiale dyr og kommuniserer med hverandre konstant. Du bør forøvrig ha et lite trehus eller stråhus til hvert av dyrene nede i buret, ellers vil de kanskje kjempe om plassen om du bare har ett. Marsvin elsker å ha slike små marsvinhus i buret sitt. Da føler de seg tryggere.

Nå som du er fersk marsvineier, ville jeg gjort en liten investering og kjøpt marsvinboka "Marsvinet mitt". Anbefales varmt! Les den. Det er en kjempebra bok, skrevet av en entusiast, og der står alt du trenger å vite om hold av disse søte dyrene. Blant annet finner du en liste over viltvoksende planter som marsvinet kan spise, f.eks. løvetann. De elsker gress og løvetann, og det er helt gratis. PS! Ikke sank vekster i grøftekanten pga eksos på plantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...