Gå til innhold

Bemanningsbyrå har sendt personalia på avveie. Hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått mailen under. Burde jeg foreta meg noe? Hvor skummelt er det at dette har kommet på avveie? 

----------------------------------------

Den 14. desember i 2015 ble det gjennomført en revisjon av Personalhuset Staffing Group der blant annet utbetaling av lønn ble kontrollert. Lønningsavdelingen fikk forespørsel fra revisor om å fremlegge banklister som viser utbetalt lønn på bestemte datoer og oversende disse pr.e-post.

Personalhuset Staffing Group sendte opplysningene til epostadressen som forespurt. Noe senere ble det oppdaget at epost-adressen revisor oppgav var feil, og at listene var sendt til en adresse som var ukjent for revisjonsselskapet. E-posten ble forsøkt tilbakekalt, men dette var ikke mulig. Verken revisjonsselskapet eller Personalhuset Staffing Group har lyktes i å finne eller kontakte eier av e-postadressen, og tjenesteleverandøren gir ikke ut denne type informasjon uten en kjennelse.

Datatilsynet er varslet om hendelsen i avviksmelding.

Følgende informasjon ble sendt ut:

Ansattes bankkontonummer, netto beløp til utbetaling/overføring til konto, ansattnummer (nummer i lønnssystemet), ansattes navn og ansattes postnummer.

Vi har i ettertid hatt en gjennomgang av våre interne rutiner og lager en ny instruks for hvordan dokumenter med konfidensielt innhold skal behandles og sendes.

Personalhuset Staffing Group beklager det inntrufne.

Anonymkode: a1ef1...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uvedkommende har fått vite hvor mye lønn du har fått inn på kontoen din, samt kontonummeret?

De kan ikke bruke disse opplysningene til noe. Da må man ha personnummer.

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke se at dette er opplysninger som uten videre kan misbrukes.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Blånd skrev:

Uvedkommende har fått vite hvor mye lønn du har fått inn på kontoen din, samt kontonummeret?

De kan ikke bruke disse opplysningene til noe. Da må man ha personnummer.

Så bra, takk for svar. Ble litt nervøs av den mailen. 

TS

Anonymkode: a1ef1...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...