Gå til innhold

Lite lån med lave renter. Vet du om et?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På lån man har, er det nominell rente som gjelder?

Jeg har kjøpt en seng på nedbetaling (16.000 kr) som jeg har betalt på i noen måneder. Har prøvd å søke litt på nett for å finne ut hva renta er, men er usikker på forskjellen mellom effektiv rente og nominell rente? Hva er det jeg betaler?

Dette er første gang jeg har noen form for lån, om man ser bort fra studielån, så jeg er litt "blond" på dette området :)

Uansett, jeg tror at jeg betaler ganske mye i renter siden beløpet står så og si stille hver gang jeg betaler, så tenker kanskje jeg skal ta opp et lån med lavere renter for å betale, for å spare meg litt penger. Det står 21% på nominell og mener det sto 33 på effektiv. Er det mye?

Noen som vet om noen rimelige lån der ute? Kredittkort, kanskje?

Eller er det kanskje noen lån som ikke er så billige, men som er gratis de første månedene? Får jo snart skattepenger og feriepenger, så kan snart betale bort hele beløpet :)

Anonymkode: d88a2...ecb

AnonymBruker
Skrevet

Nominell rente er renten på selve lånet. Effektiv rente er inkludert gebyrer. Det er alltid effektiv rente du må se på for å se hvor mye lånet koster deg. Skal du sammenlige lån må du også se på effektiv rente.

33% effektiv rente er veldig mye. F.eks. Skandiabanken har 15% effektiv rente på sitt kredittkort. Et boliglån ligger på 2-3% effektiv rente.

Anonymkode: c4c30...def

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nominell rente er renten på selve lånet. Effektiv rente er inkludert gebyrer. Det er alltid effektiv rente du må se på for å se hvor mye lånet koster deg. Skal du sammenlige lån må du også se på effektiv rente.

33% effektiv rente er veldig mye. F.eks. Skandiabanken har 15% effektiv rente på sitt kredittkort. Et boliglån ligger på 2-3% effektiv rente.

Tusen takk!!

Vil den effektive renten vanligvis regulere seg etter hvor mye man er skyldig? Altså, vil den være annerledes når jeg bare har 5.000 igjen å betale?

På en av regningene mine står det 21,00% rente. På baksiden står det dette (se bilde) om effektiv rente. Det har gått over tre måneder, og jeg vil ha betalt alt innen det har gått ett år. Betyr dette at jeg betaler 31,73% i renter?

Og det er veldig mye? Bør jeg finnet et annet lån for å kvitte meg med dette?

Beklager om jeg plager med dumme spørsmål, men jeg må lære meg dette :P

effektiv rente 2.jpg

AnonymBruker
Skrevet

21,00% nominell rente*

TS

AnonymBruker
Skrevet

Uten å ha studert det for nøye...

Sitat

Vil den effektive renten vanligvis regulere seg etter hvor mye man er skyldig? Altså, vil den være annerledes når jeg bare har 5.000 igjen å betale?

Ja, den effektive renten går opp, ettersom periodegebyret holder seg konstant på 50 kr mens lånesummen går ned. 21% er også konstant. Mao.. første måneden har du gjeld på 16 000 kr og betaler 21% årlig rente på dette beløpet + 50 kr gebyr. Om du på et eller annet tidspunkt har 5000 kr igjen på lånet, betaler du fortstt 21% + 50 kr. Ettersom 50 kr er en høyere andel av 16 000 enn 5000, er den effektive renten høyere. 

Kredittkort er muligens lurt i ditt tilfelle, da du kan finne et med ca samme rente som du allerede har (21%), uten 50 kr i periodegebyr.

Anonymkode: 217a1...282

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

.. mente høyere andel av 5k enn 13k.

Anonymkode: 217a1...282

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en av regningene mine står det 21,00% rente. På baksiden står det dette (se bilde) om effektiv rente. Det har gått over tre måneder, og jeg vil ha betalt alt innen det har gått ett år. Betyr dette at jeg betaler 31,73% i renter?

Og det er veldig mye? Bør jeg finnet et annet lån for å kvitte meg med dette?

Den effektive renten vil variere noe ettersom hvor lang tid det er igjen av nedbetalingsperioden. 

De 31,73% rentene gjelder dersom du låner kr 15000 og betaler kr 1446,71 per måned i 12 måneder. Når dine tall varierer fra dette vil du få en annen effektiv rente. Det er ikke enkelt å regne på, men du kan regne med at den effektive renten på lånet ditt vil ligge på ca 30%. Dette er veldig mye.

Ved å finne et annet lån med lavere rente vil du spare noen kroner. Hvor mye avhenger av hvor stort restbeløpet er, hvor lang nedbetalingstid du har igjen på det eksisterende lånet og hvor lang nedbetalingstid og rente du har på det nye lånet. Dersom du velger et forbrukslån må du betale etableringsgebyr så da vil det nok bli dyrere å bytte lån.

Ditt beste alternativ er da et kredittkort, men ikke sikkert det er mange kronene du sparer på det hvis du likevel har nedbetalt i løpet av sommeren (feriepenger/skattepenger).

Skrevet

Tror du får rimeligst lån i banken du bruker :) De pleier ofte å ha litt lavere rente, og om du har alt mulig annet der også (forsikring, konto, huslån, billån, etc) så har i hvert fall jeg opplevd at de gir lån med MYE rimeligere rente enn 30% i hvert fall!!

:)

Ellers så kan du jo bruke Lendo eller noe? Sjekke tilbudene du får også ta det derifra :) 

• Liker 1
Skrevet

Vanvittig høy rente, du kan helt sikkert finne noe mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...