AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #1 Skrevet 1. mars 2016 Har prøvd å lete litt gjennom Facebook sine retningslinjer og søkt litt generelt på nettet, men finner ikke et klart nok svar. Jeg mener at jeg har lest i forskjellige sosiale mediers retningslinjer at man må være forsiktig med hva man poster, for når det er der ute, så har man ikke lenger eierett på det man har skrevet. Betyr det da at jeg som enten privatperson, journalist, blogger eller noe annet, fritt kan dele noe andre har skrevet utenå sensurere navnet deres? Ville jeg brutt en eller annen lov om jeg gjorde dette? Altså tok et skjermbilde av en offentlig kommentar på FB eller Twitter og delte det på et annet medie - uten å sensurere navn? Hva sier sosiale medier og Norges lover om dette - og ikke minst Vær Varsom-plakaten? Noen som vet? Anonymkode: 35e45...eae
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #2 Skrevet 1. mars 2016 Kommer an på hvor mange som kan lese posten. Om det er over 30 stykker, ansees det som offentlig. Og da kan man nok ikke straffes for å dele det videre. Anonymkode: 6e6ef...d1c
Rosa Sitron Skrevet 1. mars 2016 #3 Skrevet 1. mars 2016 Det meste på FB er etter norsk lov ansett som offentlig. Vær varsom plakaten er nok strengere enn loven i dette tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #4 Skrevet 1. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd å lete litt gjennom Facebook sine retningslinjer og søkt litt generelt på nettet, men finner ikke et klart nok svar. Jeg mener at jeg har lest i forskjellige sosiale mediers retningslinjer at man må være forsiktig med hva man poster, for når det er der ute, så har man ikke lenger eierett på det man har skrevet. Betyr det da at jeg som enten privatperson, journalist, blogger eller noe annet, fritt kan dele noe andre har skrevet utenå sensurere navnet deres? Ville jeg brutt en eller annen lov om jeg gjorde dette? Altså tok et skjermbilde av en offentlig kommentar på FB eller Twitter og delte det på et annet medie - uten å sensurere navn? Hva sier sosiale medier og Norges lover om dette - og ikke minst Vær Varsom-plakaten? Noen som vet? Anonymkode: 35e45...eae Det er en grunn til at noen ikke har facebook konto, nemlig den at bilder og tekst som legges på facebook de eier facenook og ikke en selv lengre når det er lagt ut uansett hvilken konto en har. Vet mer enn 8 - 10 personer om en sak så regnes den som offentliggjort. (Antall personer som vet varierer litt med hvilken kilde en bruker.) Du må gå,og,lese på nytt på betingelsene og reglene for å,opprette en facebookkonto. Anonymkode: 9897b...8c0
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #5 Skrevet 1. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på hvor mange som kan lese posten. Om det er over 30 stykker, ansees det som offentlig. Og da kan man nok ikke straffes for å dele det videre. Anonymkode: 6e6ef...d1c Ja, jeg tenker på ting som folk skriver i kommentarfeltet til avisers facebooksider, offentlige videoer, reklamer ol. Altså kommenterer på offentlige ting. Snakker ikke om det som folk skriver på egen vegg (men hva er forresten reglene her om man har satt sine statusoppdateringer til offentlig i stedet for privat?) 7 minutter siden, VinterSnø skrev: Det meste på FB er etter norsk lov ansett som offentlig. Vær varsom plakaten er nok strengere enn loven i dette tilfellet. I hvilket punkt sier plakaten noe om dette? Har den foran meg, men finner ikke helt det jeg ser etter Og, kan bloggere, som ikke er bedrift, bli felt av PFU? Anonymkode: 35e45...eae
Rosa Sitron Skrevet 1. mars 2016 #6 Skrevet 1. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tenker på ting som folk skriver i kommentarfeltet til avisers facebooksider, offentlige videoer, reklamer ol. Altså kommenterer på offentlige ting. Snakker ikke om det som folk skriver på egen vegg (men hva er forresten reglene her om man har satt sine statusoppdateringer til offentlig i stedet for privat?) I hvilket punkt sier plakaten noe om dette? Har den foran meg, men finner ikke helt det jeg ser etter Og, kan bloggere, som ikke er bedrift, bli felt av PFU? Anonymkode: 35e45...eae Jeg vil tro at denne er gjeldene: Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre. En blogger kan nok bli felt av PFU, men det er jo ikke verre enn at du må beklage.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #7 Skrevet 1. mars 2016 3 minutter siden, VinterSnø skrev: Jeg vil tro at denne er gjeldene: Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre. En blogger kan nok bli felt av PFU, men det er jo ikke verre enn at du må beklage. Takk! Har et eksempel relevant til en ganske typisk holdning i Norge i dag. Om noen skrev dette i kommentarfeltet til VG: "Håper muslimjævelen blir hengt. Folk tilhørende denne religionen fortjener ikke livet." eller "Kim Kardashian er jeg feit dundre som er dummere enn brød!" Dette er jo trolig uvitende mennesker og har naturligvis en svak dømmekraft som skriver noe sånt, men de skriver likevel dette på et offentlig sted. Eller vil de kun falle inni denne kategorien om de har en sykdom eller noe? Ser jo at aviser til tider sladder navnet på den type hets. Det er vel for å unngå å henge noen ut, men er de nøtt til å sladde? Anonymkode: 35e45...eae
Rosa Sitron Skrevet 1. mars 2016 #8 Skrevet 1. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Har et eksempel relevant til en ganske typisk holdning i Norge i dag. Om noen skrev dette i kommentarfeltet til VG: "Håper muslimjævelen blir hengt. Folk tilhørende denne religionen fortjener ikke livet." eller "Kim Kardashian er jeg feit dundre som er dummere enn brød!" Dette er jo trolig uvitende mennesker og har naturligvis en svak dømmekraft som skriver noe sånt, men de skriver likevel dette på et offentlig sted. Eller vil de kun falle inni denne kategorien om de har en sykdom eller noe? Ser jo at aviser til tider sladder navnet på den type hets. Det er vel for å unngå å henge noen ut, men er de nøtt til å sladde? Anonymkode: 35e45...eae Aviser har et større ansvar til å følge vær varsom enn en enkelt blogger. De må ikke, men om de ikke sladdet hadde de nok vært nødt til å sjekke alder på den som kommenterte. De hadde fått mye pes om det var en 14-åring som ble outet slik og deretter ble mobbet så han ville begått selvmord. Bare for å sette det på spissen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå