AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #1 Skrevet 1. mars 2016 Hei Jeg skal forsøke meg på hjemmelagede kjøttboller for første gang idag. Jeg Googlet etter oppskrifter, men fant så mye forskjellig. Noen anbefaler blandet annet å ha i innmaten av noen brødskiver f.eks. For å få de mer luftige. Det foreslås også 1dl vann, noe jeg synes virker veldig mye på 400g karbonadedeig, da jeg bruker bare ett par korker med farris på kjøttkaker uten at de blir tørre. Egger gir jo mye fuktighet. Jeg blir heller ikke enig i krydringa. Jeg vil ha mye smak, men ikke sterke. Det foreslås hvitløk, løk, salt og pepper. Noen foreslår urter i tilegg. Men det er så vanskelig synes jeg. Derfor tenkte jeg at dere kanskje har noen gode råd til krydringa og væskeinnhold? Anonymkode: 5d336...052
Gjest Dwight Skrevet 1. mars 2016 #2 Skrevet 1. mars 2016 (endret) Denne bruker jeg, men legger til løk http://www.godt.no/#!/oppskrift/3359/kjoettkaker-i-brun-saus Men alt er smak og behag. Du får de ikke perfekte første gangen, men etter hvert så finner du din balanse av væske og krydder. Endret 1. mars 2016 av Dwight
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #3 Skrevet 1. mars 2016 Jeg bruker 400 g karbonadedeig, 3 moste husmann knekkebrød (moser med kjevle, men antallet knekkebrød må du kjenne på selv), 2 egg, ca 1 dl melk, salt og pepper. Jeg smaker meg fram selv på deigen om jeg synes den er god. Anonymkode: 22047...aa8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #4 Skrevet 1. mars 2016 1 minutt siden, Dwight skrev: Denne bruker jeg, men legger til løk http://www.godt.no/#!/oppskrift/3359/kjoettkaker-i-brun-saus Men dette er jo kjøttkaker ikke kjøttboller? Og ikke så mye hjelp med krydringa heller. Men takk for at du forsøkte TS Anonymkode: 5d336...052
Gjest Dwight Skrevet 1. mars 2016 #5 Skrevet 1. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men dette er jo kjøttkaker ikke kjøttboller? Og ikke så mye hjelp med krydringa heller. Men takk for at du forsøkte TS Anonymkode: 5d336...052 Sorry jeg leste kjøttkaker, rettet innlegget etter du siterte. Men ang krydringen så blir alt smak og behag, så du må lage flere ganger
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #6 Skrevet 1. mars 2016 3 minutter siden, Dwight skrev: Sorry jeg leste kjøttkaker, rettet innlegget etter du siterte. Men ang krydringen så blir alt smak og behag, så du må lage flere ganger Så du har ingen tips til krydringa som kan være lurt å teste ut? Synes dette er kjempevanskelig faktisk (noe som egentlig er litt flaut, da det i utgangspunktet er så lett å lage), men godt å høre at jeg ikke trenger å ha de største forventningene første gangen ts Anonymkode: 5d336...052
Jerry Lee Skrevet 1. mars 2016 #7 Skrevet 1. mars 2016 Her kan jeg lære noe. Kan man bruke nyrevet muskat slik som i kjøttkaker? 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #8 Skrevet 1. mars 2016 Når jeg lager kjøttboller til pasta, bruker jeg en pakke kjøttdeig, blandet med ca 60 g. finrevet parmesan, en god bunt finhakket basilikum, to hvitløksbåter som er finhakkede og salt og pepper. Litt Cayenne hvis jeg vil ha litt snert i dem. Pga osten blir ikke disse tørre, men gooooode..... Anonymkode: 0ec00...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #9 Skrevet 1. mars 2016 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Her kan jeg lære noe. Kan man bruke nyrevet muskat slik som i kjøttkaker? Godt jeg ikke er alene om å være blank på dette 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når jeg lager kjøttboller til pasta, bruker jeg en pakke kjøttdeig, blandet med ca 60 g. finrevet parmesan, en god bunt finhakket basilikum, to hvitløksbåter som er finhakkede og salt og pepper. Litt Cayenne hvis jeg vil ha litt snert i dem. Pga osten blir ikke disse tørre, men gooooode..... Anonymkode: 0ec00...b3a Tusen takk! Dette hørtes ut som en veldig spennende oppskrift! Kan jeg bruke basilikumkrydder eller bør jeg bruke fersk? Er det en annen type ost du kunne anbefalt? Regner med det går greit med helt vanlig ost? ts Anonymkode: 5d336...052
Jerry Lee Skrevet 1. mars 2016 #10 Skrevet 1. mars 2016 TS : Hehe. ☺ Jeg kan mye, men veldig lite. Lærer stadig nye ting. Beklager avsporinga.
Jerry Lee Skrevet 1. mars 2016 #11 Skrevet 1. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg lager kjøttboller til pasta, bruker jeg en pakke kjøttdeig, blandet med ca 60 g. finrevet parmesan, en god bunt finhakket basilikum, to hvitløksbåter som er finhakkede og salt og pepper. Litt Cayenne hvis jeg vil ha litt snert i dem. Pga osten blir ikke disse tørre, men gooooode..... Anonymkode: 0ec00...b3a Men hvorfor så mange ingredienser for enkle ting? Forstår det er for smaken, som jo varierer. Men ting kan vel gjøres enkelt, eller...?
Jerry Lee Skrevet 1. mars 2016 #12 Skrevet 1. mars 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette er jo kjøttkaker ikke kjøttboller? Og ikke så mye hjelp med krydringa heller. Men takk for at du forsøkte TS Anonymkode: 5d336...052 Slik jeg har opplevd det, er kjøttboller ofte bare en mindre variant av kjøttkaker nå. Før var de vesentlig ulike på smak. Men jeg vet ikke... ☺
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #13 Skrevet 1. mars 2016 3 minutter siden, Jerry Lee skrev: Slik jeg har opplevd det, er kjøttboller ofte bare en mindre variant av kjøttkaker nå. Før var de vesentlig ulike på smak. Men jeg vet ikke... ☺ Jeg er vant til svenske eller spanske kjøttboller, og det er ikke i nærheten av smaken av kjøttkaker. Kjøttboller har mye mer krydder, er mindre luftige i konsistensen og er sååå mye bedre 6 minutter siden, Jerry Lee skrev: Men hvorfor så mange ingredienser for enkle ting? Forstår det er for smaken, som jo varierer. Men ting kan vel gjøres enkelt, eller...? Selvfølgelig kan det gjøres enkelt, men da hadde jeg jo selv brukt kjøttkakeoppskrift. Som du selv sier, så handler det om å få frem smak. Jeg har bestemt meg for å teste oppskriften du siterte, men ta med litt paprikakrydder også for å få enda mer smak Så synes jeg ikke dette var mange ingredienser, men det handler kanskje litt om hva man er vant til og ts Anonymkode: 5d336...052 1
Jerry Lee Skrevet 1. mars 2016 #14 Skrevet 1. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vant til svenske eller spanske kjøttboller, og det er ikke i nærheten av smaken av kjøttkaker. Kjøttboller har mye mer krydder, er mindre luftige i konsistensen og er sååå mye bedre Selvfølgelig kan det gjøres enkelt, men da hadde jeg jo selv brukt kjøttkakeoppskrift. Som du selv sier, så handler det om å få frem smak. Jeg har bestemt meg for å teste oppskriften du siterte, men ta med litt paprikakrydder også for å få enda mer smak Så synes jeg ikke dette var mange ingredienser, men det handler kanskje litt om hva man er vant til og ts Anonymkode: 5d336...052 Takk for svar. I min ungdom var kjøttboller lagd av farse (fine) og kjøttkaker av deig (grove)...med ulike krydder og tilbehør. Og, ja..smak, ingredienser og konsistens man foretrekker handler for det meste om hva man er vant til. ☺
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #15 Skrevet 1. mars 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt jeg ikke er alene om å være blank på dette Tusen takk! Dette hørtes ut som en veldig spennende oppskrift! Kan jeg bruke basilikumkrydder eller bør jeg bruke fersk? Er det en annen type ost du kunne anbefalt? Regner med det går greit med helt vanlig ost? ts Anonymkode: 5d336...052 Jeg liker ikke basilikumkrydder, syns ikke smaker godt i forhold til fersk. Da tror jeg heller jeg ville ha valgt oregano i stedet. Vet ikke hvordan det blir med vanlig ost. Men det smaker ikke så mye av parmesanen når den smelter inne i bollene. Syns jeg da. Men prøv deg fram - kanskje det blir like godt med gulost Anonymkode: 0ec00...b3a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #16 Skrevet 1. mars 2016 31 minutter siden, Jerry Lee skrev: Men hvorfor så mange ingredienser for enkle ting? Forstår det er for smaken, som jo varierer. Men ting kan vel gjøres enkelt, eller...? Stort mer enkelt enn dette er det ikke mulig å få det, egentlig. Mener nå jeg da Anonymkode: 0ec00...b3a
Jerry Lee Skrevet 1. mars 2016 #17 Skrevet 1. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Stort mer enkelt enn dette er det ikke mulig å få det, egentlig. Mener nå jeg da Anonymkode: 0ec00...b3a Ser noen mener det. Hehe. Så jeg bøyer meg. Men er litt tilhenger av færrest mulig ingredienser uten at det forringer smaken. Men mange retter krever det, selvsagt. Vet det. ☺
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #18 Skrevet 1. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg lager kjøttboller til pasta, bruker jeg en pakke kjøttdeig, blandet med ca 60 g. finrevet parmesan, en god bunt finhakket basilikum, to hvitløksbåter som er finhakkede og salt og pepper. Litt Cayenne hvis jeg vil ha litt snert i dem. Pga osten blir ikke disse tørre, men gooooode..... Anonymkode: 0ec00...b3a Må igjen takke for dette tipset! De ble kjempegode! :D Hadde i vann og egg i tilegg, og det er jeg glad for ts Anonymkode: 5d336...052 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå