Gå til innhold

Bekymringsmelding fordi jeg er i risiko for fødseldepresjoner.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg gikk fra min voldelige mann midt i svangerskapet, han ble anmeldt og varetektsfengslet. Han hadde barn fra tidligere forhold som det ble satt igang sak og barnevernet vil ta fra han omsorgen. Jeg ble tatt inn til møte hos barnevernet der dem sa til meg de skulle sende bekymring til barnevernet i min nye kommune fordi jeg er i risikogruppen for å få fødseldepresjoner på grunn av volden jeg har blitt utsatt for. For meg så er det en ekstra tung belastning å vite at barnevernet skal komme på døra mi rett etter jeg har født barnet mitt. Når jeg endelig har kommet meg ut av ett voldelig forhold, er det da rettferdig jeg skal få barnevernet etter meg fordi jeg KANSKJE kan få depresjoner?

Jeg går forresten allerede til psykolog for å bearbeide hva jeg har opplevd før fødselen kommer. 

Anonymkode: e46f6...d47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men herregud!!! Høres helt idiotisk ut. Skjønner deg godt!

Anonymkode: 9cb90...946

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenk fra deres side, de vil at barnet du føder skal vokse opp i et trygt og stabilt hjem. De vet at du har blitt utsatt for vold og at du går til psykolog (?). Det er naturlig at de vil følge opp for å være sikker på at barnet ditt får det bra. Når de ser at du fungerer bra med barnet, så vil de la deg være i fred.

Hos deg går det kanskje bra med barnet, men med en annen kvinne ville ikke barnet bli ivaretatt. Det er slik de ikke kan vite på forhånd. Det er ikke noe du trenger ta personlig, se på det som å ta på sikkerhetsbelte i bil. Det er ikke sikkert bilen kræsjer, men viss den gjør det er det bra med belte.

Anonymkode: 4ec0d...42e

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

For noe tull, ta kontakt med advokat. Det kan ikke sende en bekymringsmelding uten at de faktisk har noe å bekymre seg for. Skal man sende bekymringsmelding på alle som får barn, siden de KAN jo ende om med å slå barna?

Anonymkode: 9448c...ac5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts går jo allerede til psykolog. Denne har langt mer kompetanse og kjennskap til Ts enn barnevernsansatte, og kan vurdere om det er grunn til å dra inn barnevernet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det de gjør er jo å melde i fra slik at hjelp kan være klar om du skulle trenge det, nettopp fordi det er en stor risiko for at du vil trenge det. Barnevernet gjør jo dette for å hjelpe deg og ditt barn ikke for å angripe deg! Skulle du trenge hjelp er hjelp dess før dess bedre både for deg og barnet. Blir oppgitt av at folk kjenner seg så angreprt når noen gjør jobben sin og forsøker å hjelpe deg og ditt barn.

Anonymkode: 043af...778

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å tenk at barnevernet ikke er ute etter å ta deg, men å tilby støtte. Vi får høre mest om tilfellene der barnevernet går inn og overtar omsorg, men i all hovedsak tilbyr barnevernet ulike støttetiltak. Norge har i mange år prioritert barselomsorg og behandling av barseldepresjon og har gode ordninger på plass på disse områdene. Om du ikke utvikler post partum depresjon vil du skrives ut av systemet, og om du gjør det er det godt med den ekstra oppfølginga.

Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med oppfølginga jeg har fått.

Anonymkode: a0d84...b27

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

At de sender over bekymringsmelding er ikke synonymt med at de ønsker å ta fra deg barnet ditt, da hadde de allerede iverksatt tiltak på det. Det må foreligge tydelige bevis på at barnet blir neglisjert om det skulle bli aktuelt. De ser på deg som en som er i en sårbar situasjon på grunn av det du har gått igjennom, og ønsker å følge deg opp av hensyn til barnet.Jeg forstår at det føles som en belastning, men ikke ta det som noe "bevis" for at du ikke er egnet som mor eller noe sånn. 

Det du trenger å gjøre er å gå til behandling som vanlig, noe som viser at du selvvalgt ønsker å å perspektiv på og bearbeide det du har gått igjennom.  Dette viser at du tar ansvar for din psykiske helse og omsorgsevne. 

Å vise åpenhet og refleksjon ovenfor barnevernet vil bare styrke din posisjon. Deres hoved lojalitet vil alltid ligge hos den mest sårbare part, i dette tilfelle barnet ditt. Hvis de ser at du er åpen og reflekterende, samt står på for å øke dine ressurser og for ditt barns beste vil det kun gi et positivt inntrykk av din omsorgsevne. En person som bevisst og konsekvent jobber for å forbedre sitt liv er en person som tar ansvar og viser styrke, ikke bare for seg selv men også for sitt barn. Det er dette barnevernet vil se etter, at du har hatt en vanskelig periode og gått igjennom det du har kan skje den beste. Det viktige her er hvordan du takler og forholder deg til det, og at DU setter grenser og viser ansvarlighet der barnet kan komme i en sårbar situasjon, f.eks. i forhold til barnefar.

Hvis man begynner å motsette seg barnevernet og blir negativ vil det kun føre il at usikkerheten blir større på din evne til innsikt rundt ditt barns beste. Da vil man lettere tolke det som at du har dårlig vurderingsevne, og en god omsorgsevne vil jo basere seg på din innsikt og vurdering i forhold til barnet. 

Det at de sender en bekymringsmelding nå er fordi du har vært i en situasjon som kan bli en risikofaktor for barnet ditt, derfor blr ditt ansvar å eliminere at sånne risikofaktorer blir en del av ditt barns liv.

Anonymkode: 6c7e8...470

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Høres diskriminerende ut og verdt å stille spørsmålstegn ved en slik praksis. Skjønner at dette er svært stressende og ubehagelig. Etter diskrimineringsloven har man ikke lov å diskriminere på antakelser om at de kan bli syke i fremtiden.  

"Diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne er forbudt. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig nedsatt funksjonsevne. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne hos en person som den som diskrimineres har tilknytning til." - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-06-21-61#KAPITTEL_2

Jeg ville informert psykologen og legen din om dette, i tillegg til å snakke med en advokat. Hvis det er en risiko for at du skal få fødselsdepresjon, så må det vel kreves medisinsk dokumentasjon på dette.

Anonymkode: 7338f...d21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres vilt ut å lage en sak på bagrunn av "risiko,"-burde blitt opprettet en del saker da for å si det slik.

Anonymkode: 2ef15...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke risikoen for barnet at det har en voldelig far? Tenker de bare vil sjekke at du er ok, og at du er i stand til å skjerme barnet fra far. Det er sikkert på et statistisk grunnlag, at mange trenger noe hjelp med et sånt utgangspunkt, går alt greit går det jo greit. Det er ikke slik at de vil ta barnet fra deg, de vil vel bare sjekke. Ta dette opp med lege og psykolog, så er du forberedt (og de, hvis det blir snakk om å innhente noe opplysninger fra dem). lykke til, det går sikkert helt fint! 

Anonymkode: 4f76b...167

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønnet godt du reagerer! Hadde jeg selv gjort. 

Gikk til psykolog selv tidligere pga angst og depresjon. Skulle avslutte behandlingen, men ble gravid så jeg fortsatte. Aldri i verden om de sendte bekymringsmelding til barnevernet for at jeg var under dps på den tiden.

Og om man skulle få fødselsdepresjon, så er jo det heller ikke grunn nok i seg selv... Det kan jo ramme ALLE uavhengig av psykisk og sosial tilstand under svangerskapet. Skal alle gravide bli meldt til bv liksom...

Hvis alt det du sier stemmer ville jeg kontaktet advokat.

Anonymkode: 2fe49...58d

AnonymBruker
Skrevet

Syns selv det høres litt rart ut, men kjære TS, barnevernet vil deg nok bare godt. Kanskje kommer de på besøk etter fødselen, vil ha noen samtaler med deg, se hvordan det går. Om alt går fint så trekker de seg ut, de avslutter undersøkelsessaken (er vel innen tre måneder tror jeg). De har ikke kapasitet til å henge etter noen som ikke trenger det, ikke sant? 

Jeg forstår at dette kan føles belastende, men prøv å slapp av og fokuser på det positive i livet ditt nå. 

Husk at omtrent alle tilfeller hvor barnevernet er inne med tiltak, så gjelder det ikke omsorgsovertakelse, men hjelp og støtte i hverdagen. De er ikke noen store, skumle mennesker. De vil bare det samme som deg - det beste for barnet. 

Anonymkode: c7516...473

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange nedlatende holdninger til barnevernet. Det vises særlig godt på dette forumet. Barnevern er ikke synonymt med å bli fratatt barnet sitt. Jeg forstår at du er bekymret når du har denne oppfatningen, men denne oppfatningen stemmer ikke. Du bør heller forsøke å se på barnevernet som en støtte i stedet for en motspiller. 

Barnevernet ønsker det beste for barnet ditt, og ettersom du er i en risikogruppe er det jo ikke rart at de vil være sikker på at det går bra. Det er ikke et angrep mot deg. Det indikerer ikke at du er uegnet til å være mor. Du er heller ikke uegnet til å være mor dersom du skulle få fødselsdepresjon, men da har du flere støttespillere å lene deg på nå som barnevernet også er med i bildet. Fødselsdepresjon er ikke uvanlig, og barnevernet fratar deg ikke barnet ditt kun på grunn av dette. 

Vær glad for at vi har et system i Norge som sørger for at barn har det godt. 

Anonymkode: 1da96...a40

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler nok mer om å forsikre seg om at barnet får det bra. Dette går fint TS. Har du familie rundt deg?

Anonymkode: 3ffcc...689

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode innspill! Jeg har en veldig snill familie som støtter meg på alle måter i denne situasjonen.

Jeg har ingen erfaring fra barnevernet tidligere, så sikkert derfor dette er skummelt for meg. Barnevernet kan ikke starte sak på mitt ufødte barn, de ville ha bevis på termindato så de kunne sende bekymring med en gang barnet mitt er født .. Føler ikke jeg har gjort noe til å fortjene dette da jeg har vært oppegående nok til få en slutt på hva han gjorde mot sitt barn, vårt ufødte barn og meg. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode innspill! Jeg har en veldig snill familie som støtter meg på alle måter i denne situasjonen.

Jeg har ingen erfaring fra barnevernet tidligere, så sikkert derfor dette er skummelt for meg. Barnevernet kan ikke starte sak på mitt ufødte barn, de ville ha bevis på termindato så de kunne sende bekymring med en gang barnet mitt er født .. Føler ikke jeg har gjort noe til å fortjene dette da jeg har vært oppegående nok til få en slutt på hva han gjorde mot sitt barn, vårt ufødte barn og meg. 

Ts

Dette høres helt vilt ut! 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Men, har ikke du og barnet nettopp fortjent å få all den hjelp og støtte dere kan? Du er jo på ingen måte plukket ut som uskikket mor helt personlig, barnet ditt er i søkelyset fordi det er i en risikogruppe, og derfor utsatt. De vet for eksempel at du er enslig, får du fødselsdepresjon er det ingen barnefar tilstede for å hjelpe. De vet at du har vært gjennom noe beintøfft. De vet ingen ting om hvordan DU takler dette, og hvordan du kommer til å takle det når du får 100%omsorg for et barn hvis far har mishandlet deg. De fleste ville blitt deppa av mindre, det betyr ikke at du blir deprimert, men du er i faresonen for det. Det er ingen tvil om at du har gjort det rette for deg og barnet (barna). Det går nok helt bra! Det er godt å lese at du har støttende familie. 

Anonymkode: 4f76b...167

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du får barn med en mann som nå er i ferd med å miste omsorgen for det barnet han har, da er det vel naturlig at de er bekymret for banet som er på vei? Du har neppe noe å frykte, men tenk om barnevernet ikke brydde seg og barnet ditt blir vannskjøttet, hvordan hadde det tatt seg ut.

Anonymkode: 21f81...a2e

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...