Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som servitør/bartender?

Gjest FruPotter

Anbefalte innlegg

Gjest FruPotter

Jeg har søkt på et par jobber som servitør/bartender (enkelte jobber der de behøver en som kan gjøre begge deler), og av ren nysgjerrighet lurer jeg på om noen her har erfaring fra det og kan komme med noen ord? Gjerne gode tips og råd for en relativt uerfaren person! :) Er jo langt fra sikkert jeg får jobben, men greit å høre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FruPotter

Kan legge til at det ligger i en stor by, og jeg har søkt på fulltids- og deltidsstillingen. 

Endret av FruPotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig belastende for rygg og håndledd, men ellers helt greit. Spørs sikkert hvor man jobber da :)  Jeg gjorde en del feil og hadde en elendig sjef, hun slo meg faktisk :sjokkert: Angrer på at jeg ikke gjorde noe med det, selv om det bare var en gang. Jeg var ung, usikker og var litt vant med røff behandling, sikkert derfor jeg ikke gjorde noe. 

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, FruPotter skrev:

Jeg har søkt på et par jobber som servitør/bartender (enkelte jobber der de behøver en som kan gjøre begge deler), og av ren nysgjerrighet lurer jeg på om noen her har erfaring fra det og kan komme med noen ord? Gjerne gode tips og råd for en relativt uerfaren person! :) Er jo langt fra sikkert jeg får jobben, men greit å høre! 

Greit å kunne noen triks. Kaste glass i lufta og sånn. Kan du sjonglere så kan du nok lære dette også. Og viktig å kunne blande drinker selvfølgelig. 

Anonymkode: 43454...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter
2 minutter siden, Evilposelos skrev:

Veldig belastende for rygg og håndledd, men ellers helt greit. Spørs sikkert hvor man jobber da :)  Jeg gjorde en del feil og hadde en elendig sjef, hun slo meg faktisk :sjokkert: Angrer på at jeg ikke gjorde noe med det, selv om det bare var en gang. 

Herregud, nei hun hørtes ikke særlig grei ut! :ohmy: 

Var det pga stress/mange folk at feilene skjedde? det er det jeg er mest redd for i slike jobber; masse folk, lang kø, sinte kunder, osv :fnise: men jeg er jo et lite nervevrak da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pass på hørselen din om du får jobb på en uteplass. Få egne ørepropper som du bruker på jobb.

Anonymkode: 8fe90...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, FruPotter skrev:

Herregud, nei hun hørtes ikke særlig grei ut! :ohmy: 

Var det pga stress/mange folk at feilene skjedde? det er det jeg er mest redd for i slike jobber; masse folk, lang kø, sinte kunder, osv :fnise: men jeg er jo et lite nervevrak da! 

Nei, jeg sølte på folk i et forsøk på å servere folk på en spesiell måte, husker ikke hva det heter, men det var da jeg skulle holde det tunge fatet i en hånd og plukke med en pinne fra fatet for å legge ned på tallerkenen deres. Det høres lett ut, men det er ikke det. Man holder på å dø av det tunge fatet om man ikke er vant med det og det er utrolig nok vanskelig å bruke de pinnetingene. Mulig jeg bare var en idiot som ikke fikk det til da :fnise: Var i selskaplokaler. 

Der jeg  jobbet måtte vi også bære veldig mange ting på en gang, mer enn jeg har sett andre servitører bære, så det slet veldig på håndleddet. 

Kundene var greie, selv om jeg sølte på dem, de fikk gratis mat og penger til nytt tøy, som jeg betalte med lønna mi. Det synes jeg var rettferdig, men sjefen burde aldri ansatt meg til en sånn jobb, når jeg hadde sagt fra før av at jeg ikke klarte det første jeg nevnte her. 

Jeg tror du greier deg greit om det bare er å gi maten på vanlig måte. Det klarte jeg veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit å kunne noen triks. Kaste glass i lufta og sånn. Kan du sjonglere så kan du nok lære dette også. Og viktig å kunne blande drinker selvfølgelig. 

Anonymkode: 43454...795

Kaste glass og flasker er ikke lov i Norge. Man kan lære det, men ikke bruke det.

Jobben er ganske tøff. Spesielt en del godt voksne mennesker kan ikke å oppføre seg som folk når de er ute. 

Vet ikke helt hvilke råd jeg kan gi, men du kommer til å lære mye av jobben. Du blir en god menneskekjenner og konfliktløser. I begynnelsen kan det være helt overveldene, for å stå bak disken er som å se inn i et reir med fuglunger. Alle gaper og skriker. Etterhvert lager du en kø oppi hodet ditt uten at du tenker over det, husker gjerne sju drinker i slengen og serverer før du rekker å tenke.

Berusede mennesker bør behandles som barn. Vær trygg, bestemt og konsekvent :)

Anonymkode: 8a51a...34b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dele min erfaring som servitør og litt fra da jeg har hjulpet til i baren, men har ikke egentlig vært skikkelig bartender da.

Det jeg synest er veldig positivt er at det er veldig gøy å være servitør og at tiden som regel går veldig fort på jobb. Iallfall når man har gjester og har nok å gjøre. Til tider så kunne tiden gå veldig langsomt når man ventet på gjestet og alt var klart, men jeg var etterhvert veldig flink til å finne oppgaver å gjøre, det er alltid noe å gjøre. F.eks. rense stearinlysholdere, etc., brette servietter, pusse glass. Det er alltid masse forfallende arbeid. Men det er jo noe man bruker tid til å finne ut av. Først og fremst skal man jo forholde seg til oppgavene som sjef/ansvarsvakten delegerer, så det er jo ikke lurt å gjøre andre ting om man egentlig har noe annet man bør gjøre, så man må jo alltid spørre den ansvarlige først. 

Det er også veldig hyggelig når det er koslige gjester og medarbeidere. De fleste er som regel veldig hyggelige, men du har jo alltid noen som er litt mindre blide. Et tips: Vær hyggelig og smil til alle gjester uansett, så får du kanskje et smil tilbake. Det er også viktig å være oppmerksom på hver gjest om du har tid. Du trenger ikke å patruljere rundt dem hele tiden, men vær oppmerksom, se i deres retning og om du f.eks. ser at de er tom for drikke, gå og spør om de trenger påfyll o.s.v. Gjerne før det er helt tomt. Sånne ting. Men det er jo ikke alltid man rekker det. 

Det som er negativt er hvor belastende det er å jobbe som servitør. Du vil måtte ha gode sko. Du kommer til å kjenne det så godt i føttene etter en normal arbeidsdag og til tider også i arm/skuldre, men dette har ikke vært mitt største problem. Du går tross alt og trakker i mange timer.  Ikke sjelden blir noen dager lenger. Det kan gjerne bli opp mot 9-10 timer på enkelte dager. Det er iallfall viktig å drikke mye vann, for man beveger seg mye og blir gjerne litt varm. 

Du kan på forhånd øve deg på balansere tallerken o.s.v, det er jo viktig å få til, men det er jo sånn man lærer teknikk på og som tar tid. 

Når det gjelder barjobbing har jeg bare vært og hjulpet når det har vært skikkelig travelt. Folk kan være umåtelig frekke i baren, de anklager deg for at de har ventet lenge og aldri får hjelp, men bare vær tålmodig, svar hyggelig og ikke la deg vippe av pinnen. Det er vanskeleg å holde styr på hvem som har stått og ventet lengst når det er sånn, men de fleste er jo bare anklagende fordi de er fulle. Min erfaring er også at det er mange som prøver å sjekke det opp. Bare ta det med et smil og vær profesjonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, lillsunshine skrev:

Jeg kan dele min erfaring som servitør og litt fra da jeg har hjulpet til i baren, men har ikke egentlig vært skikkelig bartender da.

Det jeg synest er veldig positivt er at det er veldig gøy å være servitør og at tiden som regel går veldig fort på jobb. Iallfall når man har gjester og har nok å gjøre. Til tider så kunne tiden gå veldig langsomt når man ventet på gjestet og alt var klart, men jeg var etterhvert veldig flink til å finne oppgaver å gjøre, det er alltid noe å gjøre. F.eks. rense stearinlysholdere, etc., brette servietter, pusse glass. Det er alltid masse forfallende arbeid. Men det er jo noe man bruker tid til å finne ut av. Først og fremst skal man jo forholde seg til oppgavene som sjef/ansvarsvakten delegerer, så det er jo ikke lurt å gjøre andre ting om man egentlig har noe annet man bør gjøre, så man må jo alltid spørre den ansvarlige først. 

Det er også veldig hyggelig når det er koslige gjester og medarbeidere. De fleste er som regel veldig hyggelige, men du har jo alltid noen som er litt mindre blide. Et tips: Vær hyggelig og smil til alle gjester uansett, så får du kanskje et smil tilbake. Det er også viktig å være oppmerksom på hver gjest om du har tid. Du trenger ikke å patruljere rundt dem hele tiden, men vær oppmerksom, se i deres retning og om du f.eks. ser at de er tom for drikke, gå og spør om de trenger påfyll o.s.v. Gjerne før det er helt tomt. Sånne ting. Men det er jo ikke alltid man rekker det. 

Det som er negativt er hvor belastende det er å jobbe som servitør. Du vil måtte ha gode sko. Du kommer til å kjenne det så godt i føttene etter en normal arbeidsdag og til tider også i arm/skuldre, men dette har ikke vært mitt største problem. Du går tross alt og trakker i mange timer.  Ikke sjelden blir noen dager lenger. Det kan gjerne bli opp mot 9-10 timer på enkelte dager. Det er iallfall viktig å drikke mye vann, for man beveger seg mye og blir gjerne litt varm. 

Du kan på forhånd øve deg på balansere tallerken o.s.v, det er jo viktig å få til, men det er jo sånn man lærer teknikk på og som tar tid. 

Når det gjelder barjobbing har jeg bare vært og hjulpet når det har vært skikkelig travelt. Folk kan være umåtelig frekke i baren, de anklager deg for at de har ventet lenge og aldri får hjelp, men bare vær tålmodig, svar hyggelig og ikke la deg vippe av pinnen. Det er vanskeleg å holde styr på hvem som har stått og ventet lengst når det er sånn, men de fleste er jo bare anklagende fordi de er fulle. Min erfaring er også at det er mange som prøver å sjekke det opp. Bare ta det med et smil og vær profesjonell. 

Jobbet du i Oslo? Hvordan fikk du en fot inn i bransjen? Jeg føler det er umulig og at arbeidsgivere bare er intr i svenske 20 åringer? :vetikke:

Anonymkode: c366f...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet du i Oslo? Hvordan fikk du en fot inn i bransjen? Jeg føler det er umulig og at arbeidsgivere bare er intr i svenske 20 åringer? :vetikke:

Jobbet dessverre ikke i Oslo nei. Jeg fikk jobben kastet etter meg, ettersom mamma jobbet på det aktuelle hotellet som jeg jobbet og jeg er fra en liten bygd uten så mye jobbkonkurranse. Så det har ikke vært så vanskelig for meg. Kanskje du må begynne på en mindre kafé først for å få erfaringen, så er det kanskje lettere å få jobb andre plasser. Ellers ville jeg anbefalt å møte opp med CV og søknad for å gi et positivt inntrykk. 

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Spørs hvor man jobber. Men generelt sett er det mye gåing. Hele dagen.  Så man må ha gode sko. Og det er lurt å trene rygg....for der kjente jeg det godt om jeg i perioder var lat med treningen. 

Sosial jobb da det er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, lillsunshine skrev:

Jobbet dessverre ikke i Oslo nei. Jeg fikk jobben kastet etter meg, ettersom mamma jobbet på det aktuelle hotellet som jeg jobbet og jeg er fra en liten bygd uten så mye jobbkonkurranse. Så det har ikke vært så vanskelig for meg. Kanskje du må begynne på en mindre kafé først for å få erfaringen, så er det kanskje lettere å få jobb andre plasser. Ellers ville jeg anbefalt å møte opp med CV og søknad for å gi et positivt inntrykk. 

Okei :) Ja, har forsøkt de mindre stedene også, men de virker rett og slett besatt på at kun svensker er gode nok.. :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...