Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er et voksent par som lever et normalt liv og oppfører oss normalt.
Vi ble advart av en som allerede bodde i sameiet (10 leiligheter) før vi kjøpte, men tenkte at SÅ ille kan det ikke være. 
Vel...det er akkurat så ille som det ble beskrevet.
Fra starten så var det mas, og jeg kunne ikke engang gå for å kaste søppel eller gå i boda uten at den kjerringa sto der på få minutter. Blandet seg i ALT. Står å gjemmer seg i bak potteplantene for å følge med på alt som skjer i gata utenfor bygården. 

Vi røk skikkelig sammen etter 2 mnd å jeg gav klar beskjed om at de (hun og gubben) ikke tålte å ha folk rundt seg så får de kjøpe seg enebolig. (fikk nok) Hun tror de eier hele gata tror jeg.
Etter det har stemningen vært dårlig når vi møtes, men vi har fått i det minste fått fred fra den gangen- -til nå.

Nå i helga hadde vi invitert venner på mat og drikke. Var mye latter og prating, men ingen musikk. 
2 av mine gjester gikk da ut på fortauet for å røyke, da kom hun ut vinduet å gav dem beskjed om at det ikke er lov å røyke på fortauet!!(De er også voksne mennesker på 40 år)
Dette er i sentrum av en by, utenfor en bygård -altså i gata med bilene. Hun har også kjeftet på andre for det samme. Andre har også fått kjeft for å ha snakket (!!!) på fortauet...

Sannsynligvis for å provosere, så hadde hun idag streket under 3 punkter på regel-lista som har hengt i gangen som sier:
-at men ikke skal prate i gangen da naboer kan bli forstyrret
-ikke lov å røyke i gang, døråpning og fortau (de to første er en selvfølge, men nr 3??)
-og at gjentagende støy ikke blir akseptert. 
Jeg skjønte jo at det sikkert var myntet på oss og ble så irritert at jeg røska ned hele lista. Angrer nå siden det bare viser at jeg bryr meg :-P

Dette er den eneste gangen vi har hatt noen form for festligheter her (på 5 mnd). 

Så da kommer spm:
1. Har hun noen som helst rett til å jage folk bort fra fortauet i gata utenfor bygården?
2. Hvem skal jeg evt henvende meg til om dette forverrer seg? hun er styreleder. 
3. Kan hun få oss utkastet (vi eier) om hun går inn for det siden hun er leder?
4. Hvordan skal jeg forholde meg til henne? Hver gang jeg møter henne er det snøfting og stirring fra hennes side.

Endret av småsei
AnonymBruker
Skrevet

Fortauet er vel strengt tatt offentlig eiendom, så nei, der har hun ingen verdens ting hun skulle ha sagt.

Du kan henvende deg til politiet? Eller du kan gå deg en runde i borettslaget og snakke med naboene dine; kanskje dere er flere som gjerne vil ha en ny styreleder? Dersom det er flertall for et forslag om nyvalg av styreleder ved neste møte blir dere jo kvitt henne. 

Dersom dere eier kan hun selvfølgelig ikke kaste dere ut. Hun kan gjerne tro at hun er nabolagspolitiet, men noen reell jurdisk myndighet har hun ikke.

Jeg foreslår at du prater med naboene dine og lufter stemningen for å få i stand et nytt styre - det vil si for å kaste dette hespetreet fra styrerstolen ved første mulige anledning. Er dere mange nok så er det grei skuring. Er hun hysterisk, fæl og slem kan du kontakte politiet; en anmeldelse for trusler hvis hun prøver på noe sånt, eller for trakassering dersom hun nærmest overvåker dere. Det er muligheter der altså. Og da får hun se at det er flere som ikke synes oppførselen hennes er ålreit..

Anonymkode: a71ad...444

• Liker 11
Skrevet

Jeg vil tippe de andre eierne i sameiet/gården er like irritert.

Valgperioden for styreledere pleier være 2 år, og det høres ut som du burde gjøre deg til venns med de resterende eiere og ved første årsmøte hvor styreleder er på valg så kupper dere den posisjonen.

Det betyr ar enten du eller din mann må være villig til å ta på seg styreledervervet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bry seg om alt som kommer ut av kjeften på slike troll?

Bor du i en by er det raringer overalt, bryr dere dere om alt og alle?

Virker som TS absolutt krever at alle skal være som henne i en by, ingen raringer aksepteres.

Anonymkode: 9b56e...45f

Skrevet

Vi får se hva de andre sier..

Til deg siste anonym. Raringer aksepteres, folk som plager meg aksepteres ikke. Å jeg skulle ønske jeg klarte å ikke bry meg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg dro til kommunehuset idag for å ta opp dette med røyking på fortauet. 
Det viste seg at eiendomsgrensene til bygården inkluderer fortau og litt uti den offentlige veien
De fant frem litt info om røyking. De mente det ar merkelig å forby folk å røyke på veien, men det var vanskelig for kommunen å si noe konkret akkurat om hva som er lov siden det er privat eiendom OG offentlig vei. Så kom ikke så langt der. Dessverre.

Nå røyker jo ikke vi, men synest dette er forbanna vrang oppførsel at styreleder.

Skrevet
3 minutter siden, småsei skrev:

Jeg dro til kommunehuset idag for å ta opp dette med røyking på fortauet. 
Det viste seg at eiendomsgrensene til bygården inkluderer fortau og litt uti den offentlige veien
De fant frem litt info om røyking. De mente det ar merkelig å forby folk å røyke på veien, men det var vanskelig for kommunen å si noe konkret akkurat om hva som er lov siden det er privat eiendom OG offentlig vei. Så kom ikke så langt der. Dessverre.

Nå røyker jo ikke vi, men synest dette er forbanna vrang oppførsel at styreleder.

Skulle til å spørre om det. Om fortauet var borettslaget eller offentlig. Jeg syntes det virker merkelig og unødvendig strengt, men dere har ingen andre muligheter enn å velge ny leder for å få bukt med problemet..

Skrevet

Du kan jo bare be røykende selskapsdeltargere om å gå på fortauet på andre siden av gata, der de forhåpentligvis ikke har en like vrang styreleder? Nå er det vel ikke så ofte dere har behov for å finne en plass folk kan røyke, ikke akkurat daglig, så det burde vel være en ok løsning å bare bytte side av gata?

Skrevet
1 minutt siden, VinterSnø skrev:

Skulle til å spørre om det. Om fortauet var borettslaget eller offentlig. Jeg syntes det virker merkelig og unødvendig strengt, men dere har ingen andre muligheter enn å velge ny leder for å få bukt med problemet..

Har kontaktet en av de andre nå for å finne ut hvem andre som evt sitter i styret. (om det er flere) Så får jeg snakke litt med de å se hva de sier. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjeftet hu på folk som går og tar seg en røyk på fortauet når de går forbi borettslaget også da?!? Blir så provosert av sånne regelryttere!

Anonymkode: 5dbac...db4

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Du kan jo bare be røykende selskapsdeltargere om å gå på fortauet på andre siden av gata, der de forhåpentligvis ikke har en like vrang styreleder? Nå er det vel ikke så ofte dere har behov for å finne en plass folk kan røyke, ikke akkurat daglig, så det burde vel være en ok løsning å bare bytte side av gata?

Ja, helt klart! saken er jo bare den at jeg mener det er en urimelig regel. Det blir for dumt liksom.

Skrevet
13 timer siden, småsei skrev:

Så da kommer spm:
1. Har hun noen som helst rett til å jage folk bort fra fortauet i gata utenfor bygården?
2. Hvem skal jeg evt henvende meg til om dette forverrer seg? hun er styreleder. 
4. Hvordan skal jeg forholde meg til henne? Hver gang jeg møter henne er det snøfting og stirring fra hennes side.

1. Dette har du jo fått svar på selv på kommunehuset.  Enten må husordensreglene gjøres om eller så må nesten gjestene over til andre siden og røyke...  Jeg hadde faktisk satt pris på om vi hadde noen regler ang røyking her hos meg, det er så irriterende og lukter vondt :angry::no_smoking:

2. Velg en annen styreleder neste generalforsamling hun er på valg.  Henvend deg til andre i styret i mellomtiden, det må da være folk der med litt mer fornuft enn bare henne?

3. Nei.  Sørg bare for å ha all korrespondanse skriftlig og be om evt skriftlige advarseler fremover hvis der kommer flere.  Da bør dere i så fall svare disse skriftlig hvis dere synes de er uberettigede.  Styret har lite å stille opp med når de ikke har noe dokumentasjon.

4. Oppfør deg som vanlig, lat som at dette ikke er noe problem for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er vel ikke helt i vater, hun er kanskje litt tilbakestående. Er ikke så mye å gjøre med slike mennesker, bare overse de

Anonymkode: ff484...8d5

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Pikeliten skrev:

1. Dette har du jo fått svar på selv på kommunehuset.  Enten må husordensreglene gjøres om eller så må nesten gjestene over til andre siden og røyke...  Jeg hadde faktisk satt pris på om vi hadde noen regler ang røyking her hos meg, det er så irriterende og lukter vondt :angry::no_smoking:

2. Velg en annen styreleder neste generalforsamling hun er på valg.  Henvend deg til andre i styret i mellomtiden, det må da være folk der med litt mer fornuft enn bare henne?

3. Nei.  Sørg bare for å ha all korrespondanse skriftlig og be om evt skriftlige advarseler fremover hvis der kommer flere.  Da bør dere i så fall svare disse skriftlig hvis dere synes de er uberettigede.  Styret har lite å stille opp med når de ikke har noe dokumentasjon.

4. Oppfør deg som vanlig, lat som at dette ikke er noe problem for deg.

1. Her i huset er ikke røyking noe problem, jeg er var for røyklukt og kjenner aldri noe.
2. De andre i bygården er hyggelige mennesker utifra det vi har hatt av kontakt med dem.
3. vi har ikke fått noen advarsler. Bare noe passiv agressiv understreking av regler i gangen. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, småsei skrev:

1. Her i huset er ikke røyking noe problem, jeg er var for røyklukt og kjenner aldri noe. Om følk røyker på gata så spiller det jo ingen rolle mener jeg.
2. De andre i bygården er hyggelige mennesker utifra det vi har hatt av kontakt med dem.
3. vi har ikke fått noen advarsler. Bare noe passiv agressiv understreking av regler i gangen. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, småsei skrev:

Vi er et voksent par som lever et normalt liv og oppfører oss normalt.
Vi ble advart av en som allerede bodde i sameiet (10 leiligheter) før vi kjøpte, men tenkte at SÅ ille kan det ikke være. 
Vel...det er akkurat så ille som det ble beskrevet.
Fra starten så var det mas, og jeg kunne ikke engang gå for å kaste søppel eller gå i boda uten at den kjerringa sto der på få minutter. Blandet seg i ALT. Står å gjemmer seg i bak potteplantene for å følge med på alt som skjer i gata utenfor bygården. 

Vi røk skikkelig sammen etter 2 mnd å jeg gav klar beskjed om at de (hun og gubben) ikke tålte å ha folk rundt seg så får de kjøpe seg enebolig. (fikk nok) Hun tror de eier hele gata tror jeg.
Etter det har stemningen vært dårlig når vi møtes, men vi har fått i det minste fått fred fra den gangen- -til nå.

Nå i helga hadde vi invitert venner på mat og drikke. Var mye latter og prating, men ingen musikk. 
2 av mine gjester gikk da ut på fortauet for å røyke, da kom hun ut vinduet å gav dem beskjed om at det ikke er lov å røyke på fortauet!!(De er også voksne mennesker på 40 år)
Dette er i sentrum av en by, utenfor en bygård -altså i gata med bilene. Hun har også kjeftet på andre for det samme. Andre har også fått kjeft for å ha snakket (!!!) på fortauet...

Sannsynligvis for å provosere, så hadde hun idag streket under 3 punkter på regel-lista som har hengt i gangen som sier:
-at men ikke skal prate i gangen da naboer kan bli forstyrret
-ikke lov å røyke i gang, døråpning og fortau (de to første er en selvfølge, men nr 3??)
-og at gjentagende støy ikke blir akseptert. 
Jeg skjønte jo at det sikkert var myntet på oss og ble så irritert at jeg røska ned hele lista. Angrer nå siden det bare viser at jeg bryr meg :-P

Dette er den eneste gangen vi har hatt noen form for festligheter her (på 5 mnd). 

Så da kommer spm:

Begynn med deg selv. Slik du skriver og omtaler styreleder så er du ikke objektiv. 

At 10 boenheter i et sameie advarer nye potensielle kjøpere mot negative forhold i sameiet, stiller jeg store spørsmålstegn ved. Det de da gjør alle som en er å snakke prisene ned på egne boliger, og i værste fall sette ut rykter om sameiet som gjør at de selv ikke får solgt sine egne boliger på sikt. 

Du og dine holdninger og din livsførsl passer tydeligvis ikke i dette sameiet. Finn deg en mer tilpasset deg boform. Saeiets øverste organ er årsmøtet. Du får som alternativ fremme sak om ny sameieleder og melde deg selv til jobben? 

Anonymkode: cc724...f12

• Liker 4
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynn med deg selv. Slik du skriver og omtaler styreleder så er du ikke objektiv. 

At 10 boenheter i et sameie advarer nye potensielle kjøpere mot negative forhold i sameiet, stiller jeg store spørsmålstegn ved. Det de da gjør alle som en er å snakke prisene ned på egne boliger, og i værste fall sette ut rykter om sameiet som gjør at de selv ikke får solgt sine egne boliger på sikt. 

Du og dine holdninger og din livsførsl passer tydeligvis ikke i dette sameiet. Finn deg en mer tilpasset deg boform. Saeiets øverste organ er årsmøtet. Du får som alternativ fremme sak om ny sameieleder og melde deg selv til jobben? 

Anonymkode: cc724...f12

Jeg skrev ikke at jeg fikk advarsel fra 10 enheter, men at jeg fikk advarsel av en som bor i ene enheten som jeg kjenner gjennom jobb. 
hehe...mine holdninger og livsførsel?! Nå må du rulle inn!
Jeg har bodd i sameie i flere år før vi flyttet hit og har aldri hatt noen problemer med slike folk.

Ja, jeg har en plan om å finne ut hvem som sitter i styret og evt melde meg om flere er enige. Misstenker at hun kanskje er leder fordi ingen aldre vil. -Jeg skal hvertfall ikke plage folk. 

Endret av småsei
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Auda. Ikke et helt ukjent problem. Det er så enkelt som at "Narvestad"-stereotypen eksisterer av en grunn. Jeg har hatt problemer med styreleder selv, så kjenner godt til det.

Det er så enkelt som at det er en uønsket jobb, som du er inne på selv. De fleste har ikke tid eller ork til det, så de få som trår til har en tendens til å være litt spesielle karakterer - litt mye fritid og et behov for å sjefe som de ikke får tilfredsstilt ellers. 

Dette er velkjent nok til at de fleste foretrekker større sameie = mindre sjanse for at de selv må trå til som styreleder. Ikke bare ble dere advart spesifikt mot dette, men dere har valgt et lite sameie med kun ti enheter. Dersom dere skal avskaffe sittende styreleder må dere nok være forberedt på å påta dere denne jobben selv. Så det spørs om det er noe dere er interessert i. 

Styreleder kan ikke få dere kastet ut bare fordi hun ikke liker dere. Så lett er det (heldigvis) ikke. I tillegg er det som regel et styre som består av flere styremedlemmer og/eller varaledere. Deres navn og detaljer skal stå i protokollen etter generalmøtet (som alle sameier har). 

Dersom dere får ytterligere problemer ville jeg holdt kontakten skriftlig, over epost. Da kan dere kopiere inn de andre medlemmene i korrespondansen og forhåpentligvis få litt objektiv respons - og kanskje litt støtte, dersom styrelederen er så vrien som dere sier. 

Anonymkode: d28d2...d80

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Auda. Ikke et helt ukjent problem. Det er så enkelt som at "Narvestad"-stereotypen eksisterer av en grunn. Jeg har hatt problemer med styreleder selv, så kjenner godt til det.

Det er så enkelt som at det er en uønsket jobb, som du er inne på selv. De fleste har ikke tid eller ork til det, så de få som trår til har en tendens til å være litt spesielle karakterer - litt mye fritid og et behov for å sjefe som de ikke får tilfredsstilt ellers. 

Dette er velkjent nok til at de fleste foretrekker større sameie = mindre sjanse for at de selv må trå til som styreleder. Ikke bare ble dere advart spesifikt mot dette, men dere har valgt et lite sameie med kun ti enheter. Dersom dere skal avskaffe sittende styreleder må dere nok være forberedt på å påta dere denne jobben selv. Så det spørs om det er noe dere er interessert i. 

Styreleder kan ikke få dere kastet ut bare fordi hun ikke liker dere. Så lett er det (heldigvis) ikke. I tillegg er det som regel et styre som består av flere styremedlemmer og/eller varaledere. Deres navn og detaljer skal stå i protokollen etter generalmøtet (som alle sameier har). 

Dersom dere får ytterligere problemer ville jeg holdt kontakten skriftlig, over epost. Da kan dere kopiere inn de andre medlemmene i korrespondansen og forhåpentligvis få litt objektiv respons - og kanskje litt støtte, dersom styrelederen er så vrien som dere sier. 

Anonymkode: d28d2...d80

Nå ler jeg godt av Narvestad sammenligningen :-D
Takk for svar 

Skrevet

Hva sier borettslagsreglene om feks røyking?

Jeg kan vanskelig se for meg at noen har lov å forby dette på områder med allmenn ferdsel. På en inngjerdet lekeplass feks er det noe annet. Men selv da: hvilken sanksjoner har man annet enn å krangle om det? 

Sanksjoner skal også være nedskrevet og stemmer over...

Be om ekstraordinært årsmøte med valg av ny styreleder. Få med deg fler!

Hun bestemmer ikke, hun representerer flertallet hos dere!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...