Gå til innhold

"Jeg ønsker ikke å holde deg med selskap når du skal røyke mens du er gravid". Over streken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser det jeg skrev, skrev jeg uttrykkelig at "hvis hun (kollegaen) sier hun har lyst til å slutte, men ikke får det til".
Jeg skrev ikke at kollegaen ga uttrykk for at hun ønsket råd, men jeg kom med et tips til trådstarter dersom kollegaen ville gjøre det på et senere tidspunkt.

Dessuten, et uttrykt ønske om røykeslutt fra den gravide åpner for en samtale (i motsetning til moralpreken) om røyk og alternativer, og da er det greit å spørre om den gravide har prøvd ulike hjelpemidler, inkludert e-sigarett.
Etter min mening er det langt bedre å komme med konstruktive forslag fremfor dømmende kommentarer.

Anonymkode: 96bc5...c08

Eller så kan man gi et velmenet råd der og da, i stedet for å begynne å moralisere og gni andres feil inn i ansiktet på dem.

"Har du prøvd nikotinspray? Kanskje det kan hjelpe? Har du forsøkt å trappe ned med røyketyggis?"

Da ville man jo være til hjelp, i stedet for å være et moralpoliti, som snur ryggen til en kollega med en frekk uttalelse, før man går på en fiendtlig måte.

Endret av Tøytigern
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke som at TS sin kollega ville stumpet røyken og gått inn igjen, med det samme TS sa dette til henne.

Hva mente TS hun skulle oppnå?

Jeg skjønner ikke helt hvordan TS kan mene hun ikke opptrådte som en bitch...

Men, nei. Det er ikke over streken å gi uttrykk for at man ikke vil være med når en gravid røyker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Eller så kan man gi et velmenet råd der og da, i stedet for å begynne å moralisere og gni andres feil inn i ansiktet på dem.

"Har du prøvd nikotinspray? Kanskje det kan hjelpe? Har du forsøkt å trappe ned med røyketyggis?"

Da ville man jo være til hjelp, i stedet for å være et moralpoliti, som snur ryggen til en kollega med en frekk uttalelse, før man går på en fiendtlig måte.

Det var nøyaktig det samme som jeg sa, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du siterte meg på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nøyaktig det samme som jeg sa, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du siterte meg på dette?

Fordi jeg var enig med deg. Jeg mener det samme som det du sier, også, men ikke ville gjenta noen andre. Så da siterte jeg deg.

Man må ikke alltid være uenig for å sitere...

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det er jo ikke som at TS sin kollega ville stumpet røyken og gått inn igjen, med det samme TS sa dette til henne.

Hva mente TS hun skulle oppnå?

Jeg skjønner ikke helt hvordan TS kan mene hun ikke opptrådte som en bitch...

Men, nei. Det er ikke over streken å gi uttrykk for at man ikke vil være med når en gravid røyker.

Dette!

Jeg skjønner heller ikke hva TS ønsket å oppnå ved å være en bitch. Det funker i de aller fleste tilfeller ekstremt dårlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Fordi jeg var enig med deg. Jeg mener det samme som det du sier, også, men ikke ville gjenta noen andre. Så da siterte jeg deg.

Man må ikke alltid være uenig for å sitere...

Jeg reagerte på at du siterte meg, og svarte "eller så kunne man", noe som vanligvis uttrykker uenighet.
Og jeg skjønte ikke helt hva du var uenig i siden vi skrev det samme.

Men nå er det oppklart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerte på at du siterte meg, og svarte "eller så kunne man", noe som vanligvis uttrykker uenighet.
Og jeg skjønte ikke helt hva du var uenig i siden vi skrev det samme.

Men nå er det oppklart. :)

Å, ja. Beklager surret. :) Dårlig formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Sirah skrev:

Dette!

Jeg skjønner heller ikke hva TS ønsket å oppnå ved å være en bitch. Det funker i de aller fleste tilfeller ekstremt dårlig.

Uenigheten i denne tråden handler ikke om det er greit å være bitch eller ikke i dette tilfellet. Jeg synes heller ikke det er greit å være bitch; men jeg mener ts ikke var i nærheten av å være bitch her. Hun ga et rolig, saklig svar på et direkte spørsmål og utbroderte ikke noe mer enn det. Ikke noe kjefting, navnekalling eller noe ufint. 

Jeg stusser fremdeles over at det er feil å si noe, fordi kollegaen sannsynligvis har dårlig samvittighet allerede, samtidig som det eneste riktige i denne situasjonen tydeligvis hadde vært å sette i gang en tale om farene ved røyking som om det var en femåring det var snakk om? Hvis hun allerede vet det, og har dårlig samvittighet for det er jo en slik fremgangsmåte like mye å "gni det inn" slik jeg ser det.

Anonymkode: 3663c...aba

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uenigheten i denne tråden handler ikke om det er greit å være bitch eller ikke i dette tilfellet. Jeg synes heller ikke det er greit å være bitch; men jeg mener ts ikke var i nærheten av å være bitch her. Hun ga et rolig, saklig svar på et direkte spørsmål og utbroderte ikke noe mer enn det. Ikke noe kjefting, navnekalling eller noe ufint. 

Jeg stusser fremdeles over at det er feil å si noe, fordi kollegaen sannsynligvis har dårlig samvittighet allerede, samtidig som det eneste riktige i denne situasjonen tydeligvis hadde vært å sette i gang en tale om farene ved røyking som om det var en femåring det var snakk om? Hvis hun allerede vet det, og har dårlig samvittighet for det er jo en slik fremgangsmåte like mye å "gni det inn" slik jeg ser det.

Når man snur seg og går så er man i mine øyne bitch jo... Men det er MIN mening og der får vi heller være enige om å være uenige :)

Dersom du leser resten av innleggene mine så skriver jeg IKKE at det er feil å si noe, men at JEG mener at TS sa ifra på feil måte. Så klart bør man si noe, for det denne moren driver på med er forkastelig. Det finnes bare så veldig mange bedre måter å gjøre det på enn å snu seg å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad røykende gravide blir stigmatisert.

Da jeg ble gravid med førstemann var jeg en ung partyjente, uventet smelt på tjukka av min veldig ferske kjæreste. Forsto ikke omfanget og klarte ikke å se for meg at det var ett barn inni der som jeg kom til å elske.

Jeg røykte som en svamp før jeg ble gravid, men siden jeg var veldig redd for hva folk skulle synes om meg røykte jeg ikke blandt folk i svangerskapet. Klarte desverre ikke å slutte helt, men inviterte på besøk og var ute å fartet så mye som mulig, så det ble 2-3 røyk i smug per dag istedet for en pakke. 

Da barnet kom ble jeg totalt overveldet av kjærlighet og dårlig samvittighet og stumpet røyken for godt. Er utrolig glad for at det finnes moralens voktere og selv om jeg ikke klarte å slutte selv så håper jeg virkelig ikke at det blir normalisert å røyke som gravid, om ikke viljen eller selvkontrollen er der, så kan skammen og det sosiale stigmaet gjøre mye.

Anonymkode: cb1a0...6ce

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Sirah skrev:

Det finnes bare så veldig mange bedre måter å gjøre det på enn å snu seg å gå. 

Ser det er mange her i tråden som sier det, men jeg er ikke overbevist om at det er SÅ mange måter å si det på uten å være nedlatende eller behandle vedkommende som et barn. Noe som ikke er det spor bedre, da vi tross alt snakker om en voksen person som snart skal få et barn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns ikke det var frekt å si ifra at "selv om du velger å røyke så velger jeg og ikke stå her og se på" - det er jo et valg TS gjør for seg selv, fordi hun ikke ønsker å være tilskuer til en røykende gravid kvinne. Jeg syns det var helt greit å si ifra.

På samme måte hvis en gravid skulle spurt om en kollega ville være med og ta et glass vin. "selv om du velger å drikke alkohol så ønsker ikke jeg å være vitne til det"

Anonymkode: 712e4...4b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om dere som sier at TS var frekk, mener at TS hadde vært frekk dersom hun hadde reagert på samme måte i en situasjon der kollegaen hadde bestilt seg alkohol å drikke?

For øvrig ble hun ikke med kollegaen ut for å røyke men for å få litt frisk luft. Røyken ble plutselig tatt frem av kollegaen etter at de to var kommet ut.

Anonymkode: 7cfce...bfb

Nå er det ikke levelig å drikke alkohol på norske arbeidsplasser, så situasjonen blir en litt annen, men Nei jeg syntes heller ikke hun burde være frekk om hun drakk alkohol ( på et sted det er lovlig) det er ikke hennes sak å kommentere. Hva tror alle dere, som syntes TS sin oppførsel var prisverdig, at hun oppnår med dette? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Puny skrev:

Nå er det ikke levelig å drikke alkohol på norske arbeidsplasser, så situasjonen blir en litt annen, men Nei jeg syntes heller ikke hun burde være frekk om hun drakk alkohol ( på et sted det er lovlig) det er ikke hennes sak å kommentere. Hva tror alle dere, som syntes TS sin oppførsel var prisverdig, at hun oppnår med dette? 

Vanligvis er jeg 100% enig i at man ikke skal kommentere slike ting, da det er en privatsak - men ikke når det er barn involvert. De kan ikke snakke for seg selv og er avhengig av at folk rundt gjør det beste for dem, inkludert si fra når noe er skadelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Puny skrev:

Hva tror alle dere, som syntes TS sin oppførsel var prisverdig, at hun oppnår med dette? 

Nettopp. Det er kun for å strø salt, ikke for å hjelpe. Og også formidle at man selv er bedre.

Anonymkode: 89339...80e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det var frekt å si ifra at "selv om du velger å røyke så velger jeg og ikke stå her og se på" - det er jo et valg TS gjør for seg selv, fordi hun ikke ønsker å være tilskuer til en røykende gravid kvinne. Jeg syns det var helt greit å si ifra.

På samme måte hvis en gravid skulle spurt om en kollega ville være med og ta et glass vin. "selv om du velger å drikke alkohol så ønsker ikke jeg å være vitne til det"

Anonymkode: 712e4...4b6

Hvis en gravid kvinne hadde sagt at hun visste hun burde slutte drikke helt men ikke klarte det, hadde jeg ikke snudd ryggen til, og sagt "du gjør som du vil, men jeg vil ikke se det".

Det tror jeg ingen hadde gjort.

Jeg tror alle ville vært oppmuntrende og støttende, foreslått andre alkoholfri alernativer, foreslått at hun snakket med legen om hjelp, og lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neh, jeg syns ikke TS gikk over streken. Det må da være greit å gi beskjed på en ordentlig måte om at en ikke har lyst til å betvitne at noen røyker som gravid.

Og ikke syns jeg at TS behøvde å være konstruktiv heller. Jeg leser ikke noe sted i innlegget at hun ønsket å bidra til at den gravide skulle slutte å røyke. TS ønsket simpelthen å gi en beskjed om at hun ikke ønsket å være tilstede, og gjorde det på en ordentlig måte.

Det er heller ikke så rart at den gravide følte seg tråkket på og ble snurt.Stigmaet ved å røyke under svangerskapet er ENORMT og hun får antagelig høre fjorten ganger om dagen hvor skadelig dette er og hvor uansvarlig og egoistisk hun er som fortsetter. Hun er nok utrolig hårsår på temaet allerede, gitt at hun betrodde seg til TS om at hun sleit med å slutte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis er jeg 100% enig i at man ikke skal kommentere slike ting, da det er en privatsak - men ikke når det er barn involvert. De kan ikke snakke for seg selv og er avhengig av at folk rundt gjør det beste for dem, inkludert si fra når noe er skadelig.

Og hva tror du du oppnår med det? Personen VET at det ikke er bra, VET at det er skadelig, VET at hun ikke burde. Har mest sannsynlig dårlig samvittighet allerede. Hva tror du du oppnår, annet enn å såre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Det er kun for å strø salt, ikke for å hjelpe. Og også formidle at man selv er bedre.

Anonymkode: 89339...80e

Det tror jeg du har veldig rett i!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Puny skrev:

Og hva tror du du oppnår med det? Personen VET at det ikke er bra, VET at det er skadelig, VET at hun ikke burde. Har mest sannsynlig dårlig samvittighet allerede. Hva tror du du oppnår, annet enn å såre?

Ts har sin integritet, og den bør hun få holde på - hun bør få slippe å se det hvis hun ikke vil, og hun sa enkelt fra om det uten å bli ufin. Å bli såret av at noen ikke liker at man røyker høres rart ut, det kan jo neppe være noen overraskelse at ikke alle liker det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...