Gå til innhold

"Jeg ønsker ikke å holde deg med selskap når du skal røyke mens du er gravid". Over streken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gravide jeg har kjent tidligere som fortsatte å røyke under svangerskapet har gjerne blitt møtt med en form for aksept av omgivelsene sine. "Så bra at du prøver å trappe ned, 6 sigaretter om dagen er nok mye bedre enn 20, stresset ved å slutte er jo også dumt, folk er så hysteriske ovenfor gravide nå for tiden, vi ble jo folk vi også" osv. Dessverre er min erfaring at de færreste av venner og familie er villig til å si rett ut at "Nei, det er faktisk veldig skadelig for barnet, du MÅ slutte HELT", og dermed føler den gravide at hun gjør en god nok jobb ved å trappe litt ned. Leger og jordmødre sier selvfølgelig at det er best å slutte helt, men uten reaksjoner fra omgivelsene nytter det jo ikke.

På hennes reaksjon tenker jeg at TS kanskje er den første som har gitt uttrykk for at dette faktisk ikke er akseptabelt? Om andre som blir invitert ut for holde henne med selskap ikke sier i fra, så tenker hun vel at det egentlig er greit/sosialt akseptert?

Syns det er kjempefint at du sa i fra TS, det virker som hun trengte å høre at andre faktisk syns dette er langt over grensen spør du meg!

Endret av Momseguri
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 timer siden, Puny skrev:

Ja du gikk over streken. Å være frekk hjelper henne ikke i å slutte. Du burde heller støtte henne i å prøve og slutte. Det er IKKE din oppgave å moralisere overfor henne. 

Jeg synes det er flott at folk gir uttrykk for at barnemishandling (eller i dette tilfelle fostermishandling) ikke er OK. Hadde du snudd ryggen til om et barn hadde blitt fysisk eller psykisk mishandlet? 

Anonymkode: e9092...46f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Puny skrev:

Hun greier vel ikke slutte da!? Det er uansett ikke TS sin business. Skal man påpeke alle dumme ting folk gjør?  Skal man gå bort til narkomane og slenge med leppa? Skal man moralisere ovenfor overvektige? Altså de er selv klar over at set ikke er sunt og bra, de trenger ikke kollegaer til å påpeke det for dem... Hva tror du man oppnår med det? Tror du de ikke sitter på nødvendig informasjon? Tror du de finner styrken til å slutte ved at TS er frekk? 

Når det går utover andre individer er det helt klart man har rett til å blande seg. JA, man skal reagere når noen behandler hunden sin dårlig. JA, man skal reagere når noen har latt babyen være innelåst i bilen i en time. JA, man skal reagere! At noen er overvektige eller ruser seg på narkotika er deres business, men at man skader fosteret går det over til å bli fosterets business også. Ettersom fosteret ikke kan stå opp for seg selv er det klart at noen andre må gjøre det. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er herlig at det fins tobakksbrukere. Det er ikke lenger god tone å mobbe andre, men heldigvis for oss småsadister har vi de som røyker. Dem er det helt på sin plass å plage med uthenging og frekke kommentarer samt ubedt servere gode råd. 
Slik  sett bidrar røykerne til bedre folkehelse mentalt hos oss hakkere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

at man skader fosteret går det over til å bli fosterets business også. Ettersom fosteret ikke kan stå opp for seg selv er det klart at noen andre må gjøre det. 

Du er med andre ord abortmotstander. Går du og kjefter opp de som har tatt abort også?

Anonymkode: 8a45a...b96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det går utover andre individer er det helt klart man har rett til å blande seg. JA, man skal reagere når noen behandler hunden sin dårlig. JA, man skal reagere når noen har latt babyen være innelåst i bilen i en time. JA, man skal reagere! At noen er overvektige eller ruser seg på narkotika er deres business, men at man skader fosteret går det over til å bli fosterets business også. Ettersom fosteret ikke kan stå opp for seg selv er det klart at noen andre må gjøre det. 

Det er ikke ulovlig å røyke når man er gravid. Det er individets rett og ansvar. Kvinnene har rett til å bestemme over egen kropp. Du oppnår ingenting av det du ønsker ved å være frekk til folk. 

Endret av Puny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, palamina skrev:

Når man skader andre, så er det på sin plass å si ifra. Jeg driter da i om noen er overvektig eller bruker narkotika. Jeg bryr meg når noen bevisst velger å skade andre. Bestemme over sin kropp? Jo jøss. Hun må jo få røyke så mye hun vil, selv om det kan gå utover barnet.  No big deal :roll:

Anonymkode: 186b4...886

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er med andre ord abortmotstander. Går du og kjefter opp de som har tatt abort også?

Anonymkode: 8a45a...b96

Det er 2 forskjellige ting da. Tar man abort, så dør fosteret.  Mye verre når man røyker under svangerskapet og kan få en unge med skader for resten av livet. Det er ekstremt egoistisk. Jeg er ingen abortmotstander pga jeg synes det er egoistisk og feil å røyke når man er gravid. 

Anonymkode: 186b4...886

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusser litt over at så mange mener at hun (kollegaen) vet hva at det hun gjør er skadelig, og at det derfor ikke er noe poeng i å si noe - samtidig som man av bekymring bør snakke rolig med vedkommende og forklare farene ved røyking i svangerskapet? Hvor er logikken?

Anonymkode: 3663c...aba

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får dere faen meg ta dere sammen. Skal man virkelig trenge å leke pedagog overfor et voksent menneske for å få henne til å forstå at hun må slutte å skade barnet sitt?? :overrasket: 

Hun ble tydeligvis dødelig fornærmet, og nå gjør hun TS' "oppførsel" til et problem. Snakk om barnslig reaksjon.

Anonymkode: dd221...6f6

Hun vet sannsynligvis at det hun gjør er skadelig (med mindre hun er tilbakestående eller har levd under en stein hele livet). Det er ikke snakk om å "leke pedagog", men å snakke høflig til folk fremfor å buse ut med noe og så stikke av. Skal man si fra til noen om noe, får man i alle fall snakke normalt, som en voksen person og ikke som en tenåring. Konstruktiv tilbakemelding blir i de fleste tilfeller tatt mer seriøst enn utbrudd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er tøff som gjorde dette. Det er klart innafor, og ikke over streken. Kollegaen din ikler seg en offerrolle i stedet for å ta ansvar for egne handlinger og skadene hun påfører sitt ufødte barn.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Hun greier vel ikke slutte da!? Det er uansett ikke TS sin business. Skal man påpeke alle dumme ting folk gjør?  Skal man gå bort til narkomane og slenge med leppa? Skal man moralisere ovenfor overvektige? Altså de er selv klar over at set ikke er sunt og bra, de trenger ikke kollegaer til å påpeke det for dem... Hva tror du man oppnår med det? Tror du de ikke sitter på nødvendig informasjon? Tror du de finner styrken til å slutte ved at TS er frekk? 

Ts var ikke frekk. Hun var ærlig og med god grunn. Hun invitere med seg ts til å ta en røyk. Da får hun bare finne seg i at ts reagerte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt TS var frekk eller ikke, kan strengt talt ingen av oss vite. Tonefall, kroppsspråk etc spiller også inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, smalls skrev:

Ts var ikke frekk. Hun var ærlig og med god grunn. Hun invitere med seg ts til å ta en røyk. Da får hun bare finne seg i at ts reagerte. 

Det var ingen som ba om hennes ærlighet, den var høyst uvelkommen. Det er frekt å buse ut med sin ærlige mening om alt til enhver tid. Hun inviterte TS til en røyk ikke til å dømme hennes livsvalg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noen fremdeles er så dumme at de røyker under svangerskapet med dagens kunnskaper, er helt utrolig. Du gikk ikke over streken..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Puny skrev:

Det var ingen som ba om hennes ærlighet, den var høyst uvelkommen. Det er frekt å buse ut med sin ærlige mening om alt til enhver tid. Hun inviterte TS til en røyk ikke til å dømme hennes livsvalg. 

Hva vet du om at ts buser ut sin ærlige mening til enhver tid?  Skal man bare holde kjeft hvis man ser noen slå barnet sitt fordi de ikke har bedt om din ærlige mening? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du gikk langt over streken. Langt. 

Anonymkode: 60ffc...d03

Det synes ikke jeg, det jeg derimot synes var og gå langt over streken var og bruke pausen sin til å gå ut og stå å se på at en person forpester omgivelsene sine. Det hadde aldri jeg gjort.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, smalls skrev:

Hva vet du om at ts buser ut sin ærlige mening til enhver tid?  Skal man bare holde kjeft hvis man ser noen slå barnet sitt fordi de ikke har bedt om din ærlige mening? 

Hun slo ikke barnet sitt, det er fullt lovlig å røyke som gravid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Puny skrev:

Det er ikke ulovlig nei, men fy faen så egoistisk!

Anonymkode: eed31...43e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Puny skrev:

Det er ikke ulovlig nei, men det er definitivt skadelig. Så at folk reagerer er ikke veldig rart.

Anonymkode: 3663c...aba

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...