palamina Skrevet 1. mars 2016 #61 Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg reagerer mest på at denne gravide dama syns det er ok å be andre holde seg med selskap mens hun røyker. Hadde hun skjønt hva hun gjorde mot barnet i magen og forstått andres syn på gravide som røyker hadde hun ikke syntes det var greit å stå der og blomstre og kosa seg sammen med andre med røyken i hånda. Da hadde hun diskret stukket ut og tatt seg noen trekk for å holde suget i sjakk. Det virker ikke som hun har motforestillinger mot å fortsette å røyke, og hun sliter tydeligvis ikke med dårlig samvittighet som skulle indikere at ts "strør salt i såret" når hun parkerer henne. Hun trenger å høre det, med store bokstaver, og ts gjorde det eneste rette. Skulle hun stått der og koseprata og gjort gode miner til slett spill bare fordi det ikke tar seg ut å kritisere røyking i en profesjonell setting? Nei, barnet i magen er mer verdt enn det, og jeg hadde i hvert fall ikke greid å holde kjeft. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minitroll Skrevet 1. mars 2016 #62 Del Skrevet 1. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du gjorde det riktige. Mamma røyket da hun var gravid med meg, og i hele barndommen min. Det som skjedde med meg som kan ha vært på grunn av røyk; - Lav fødselsvekt og født for tidlig - Hadde problemer med lungene som nyfødt, for de var underutviklet. Slet mye med lungebetennelse, også den dag i dag. - Slet mye med halsbetennelse og problemer med halsen. - Astma som barn. Jeg vokste ikke bare opp med ei mor som røyket, men også en far. De bodde altså sammen, to som røyket inne. Den dag i dag har jeg "dårlige lunger". Legen kan ikke si noe annet enn det. Hvis jeg røyker selv så er jeg dømt til å få KOLS. På grunn av lungeproblemene mine og arv (mamma har kols, bestefar på begge sider har kols, to onkler på ene siden og ei tante på den andre.. altså mange har kols i min familie. pluss flere lengre ute i slekten) Legen har skrevet i journalen at jeg har en begynnende KOLS, eller noe veldig likt KOLS. Det vil si jeg har dårlige lunger, jeg får ikke puste når det er mye vind ute. Jeg sliter med slim om morgningen, trening er umulig for jeg besvimer av for lite oksygen. Er ofte blå/lilla på leppene på grunn av for lite oksygen. Er ofte kald og blek på grunn av for lite oksygen. Spesielt når det er mye vind ute, eller hvis jeg har vært for aktiv. Får lungebetennelse 2-3 ganger i året. Blitt lagt inn flere ganger i løpet av mitt liv på grunn av det. Røyker jeg så er jeg dømt til å få kols. Nå bor jeg for meg selv. En dag var jeg på besøk til mamma og pappa, begge røyket inne. Jeg fikk ikke puste, ble svimmel og hvit i ansiktet, leppene mine var blå. Etter et halvt år i friskluft så tålet ikke lungene mine å være der inne. Tårene rant for jeg ble så redd. Den dagen stumpet de begge røyken. Pappa gikk over til snus, mamma sluttet helt. Jeg sier det kan ha vært på grunn av røyk, de punktene over her. For man kan ikke si at hvis mamma og pappa ikke røyket så hadde jeg vært frisk. Ingen vet hvordan jeg hadde vært, hvis de ikke røyket. Legen og spesialister mener at røyking er grunnen til mine problemer, men arv kan også være en stor del av det. Kan nevne at lillebroren min hadde også astma som barn, og har det enda. Han har også slitt med luftveisinfeksjoner og lungebetennelse. Han vokste det meste av seg. Mamma og pappa stumpet røyken da han var 14, så han levde ikke like lenge som meg i røyken, men han sliter en del han også. Det å utsette barn for passivrøyking er det mest egoistiske man gjør. Det burde være ulovlig å røyke inne når det er barn til stede og uskyldige familiemedlemmer. Snus er skadelig for fosteret det også. Men når amming er over, da er snus den beste løsningen. For det skader ikke andre! Anonymkode: ca520...a99 Jeg får skikkelig vondt av å lese innlegget ditt. Det høres ut som om du har pådratt deg kronisk bronkitt. Blå lepper (cyonose) er et symptom på dette. Det er sikkert fint for familien din at du ikke klandrer dem for mye og kanskje også til det beste for deg; men lungene dine hadde nok vært mye sterkere hadde du vokst opp i røykfrie omgivelser. Til TS: Synes du var tøff som sa ifra. Tror alle kan slutte å røyke om den indre motivasjonen er sterk nok. Men ingen kan tvinges til å slutte dessverre. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 1. mars 2016 #63 Del Skrevet 1. mars 2016 15 minutter siden, lunamuna skrev: Hun har et poeng. Den gravide vet nok allerede at hun er ubrukelig og idiot. Det virkelig ikke sannsynlig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lunamuna Skrevet 1. mars 2016 #64 Del Skrevet 1. mars 2016 Et øyeblikk siden, palamina skrev: Det virkelig ikke sannsynlig. Jo, det gjør egentlig det. Hun følte seg enormt truffet. Det er derfor hun klager på TS på jobben, og vil bytte prosjekt. Det er min konklusjon, men jeg vet selvfølgelig ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 1. mars 2016 #65 Del Skrevet 1. mars 2016 1 minutt siden, lunamuna skrev: Jo, det gjør egentlig det. Hun følte seg enormt truffet. Det er derfor hun klager på TS på jobben, og vil bytte prosjekt. Det er min konklusjon, men jeg vet selvfølgelig ikke. Eller hun har ikke truffet på noen som kaller en spade for en spade hittil. Hvem vet hva slags mennesker hun pleier å omgi seg med, jeg tenker mitt. Hadde den gravide dama vært nogen lunde oppegående ville hun ikke tatt initiativ til å dra med seg folk ut for å røyke, som hun attpåtil ikke kjenner noe særlig. Det sier sitt spør du meg. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lunamuna Skrevet 1. mars 2016 #66 Del Skrevet 1. mars 2016 1 minutt siden, palamina skrev: Eller hun har ikke truffet på noen som kaller en spade for en spade hittil. Hvem vet hva slags mennesker hun pleier å omgi seg med, jeg tenker mitt. Hadde den gravide dama vært nogen lunde oppegående ville hun ikke tatt initiativ til å dra med seg folk ut for å røyke, som hun attpåtil ikke kjenner noe særlig. Det sier sitt spør du meg. Jeg ser hva du mener, og kanskje har du rett. Det er umulig for meg å si. For min del kan hun like så godt være dårlig på de sosiale kodene, og at det er derfor hun har bedt om selskap mens hun røyker. Hun er tydelig åpen om nederlaget sitt også "jeg klarte ikke slutte, men er nede i så og så mange sigaretter...". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 1. mars 2016 #67 Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg orker ikke å lese gjennom alle svarene her, så med fare for å si noe som er sagt før: min mening er at du gikk langt over streken! Alle som er gravide og røyker vet at det er galt, de trenger ikke å høre det om igjen og om igjen! Dersom det skal være "greit" å si i fra hele tiden, må det også være greit å si i fra om alt du ser rundt deg som kan være til skade for barn, både fødte og ufødte, og da skal du få det travelt! Og du blir nok adskillig mindre populær enn om du kjefter på en gravid som røyker, for det er visstnok helt sosialt akseptabelt! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 1. mars 2016 #68 Del Skrevet 1. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv. En kollega fortalte for noen måneder siden at hun var 4 mnd på vei. Så ble jeg sykemeldt pga en operasjon, og var borte fra jobb i 3 mnd. Når jeg kom tilbake var kollegaen min temmelig synlig gravid (7 mmd). En dag spurte hun om jeg ville være med ut og ta en pause, jeg sa ja og ble med. Når vi kommer ut fyrer hun til min forskrekkelse opp en røyk. Hun fortalte at hun ikke hadde greid å slutte, og at hun uansett trodde det var verre for barnet at hun var stresset over å slutte kontra om hun bare fortsatte med røykingen. Hun la til at hun var nede i 5-8 stk om dagen. Jeg sa "beklager, men jeg forstod ikke at du ville ha en pause med meg for å ha selskap mens du røyker. Jeg ønsker ikke å stå her og se på at du røyker mens du er gravid. Du gjør som du vil, men jeg går inn igjen". Så gikk jeg inn. I etterkant har jeg hørt fra andre kolleger at hun klager over at jeg er tilbake, at jeg "forsurer arbeidsdagen med frekke kommentarer" (det er det eneste jeg har sagt, jeg har ikke kommentert det flere ganger), og at hun ønsker å bli flyttet til et annet prosjekt frem til hun går ut i permisjon for å slippe å jobbe med meg. Gikk jeg over streken? Bør jeg beklage? Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 05537...8a9 Helt innafor. Bare forhold deg rolig, og blir du spurt om hva som har skjedd, så sier du sannheten. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #69 Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg synes det var helt ok det du sa. Hun spurte jo tross alt om du ville være med ut. Hadde vært litt annerledes om du hadde gått bort til henne og sagt det uoppfordret. Som noen andre nevnte, det at hun gjør dette såpass åpent og til og med spør folk om å bli med ut indikerer at hun ikke har allverdens dårlig samvittighet, så hun er neppe på bristepunktet slik at det du sa fikk henne til å tippe over. Helt ok å si at du iallefall ikke vil stå og se på. Anonymkode: 3663c...aba 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #70 Del Skrevet 1. mars 2016 11 timer siden, Silfen skrev: Salt i såret? Hun er en barnemishandler. Selvsagt bør hun få vite hvor landet ligger! Worst case så dreper hun barnet sitt, men det er akseptert fordi det er SYND i henne? HALLO! Enig! Hva er det med dere som synes synd på dama? Å huff, stakkars. Som må ha det så tøft og fælt fordi hun ikke klarer å slutte med å røyke. Det var bra du sa i fra ts. Når man bevisst skader barnet, så må man jo tåle å få tilsnakk. Ærlig talt. Blir kvalm av slike som denne damen. Hvis det var motsatt (at det var ts som røyka under svangerskapet ) så Vedder jeg på alle her hadde kjeftet på ts og sagt kollegaen gjorde det riktige ved å si ifra til ts. På KG elsker folk å gi ts kjeft Anonymkode: 53619...eaf 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #71 Del Skrevet 1. mars 2016 2 timer siden, palamina skrev: Jeg reagerer mest på at denne gravide dama syns det er ok å be andre holde seg med selskap mens hun røyker. Hadde hun skjønt hva hun gjorde mot barnet i magen og forstått andres syn på gravide som røyker hadde hun ikke syntes det var greit å stå der og blomstre og kosa seg sammen med andre med røyken i hånda. Da hadde hun diskret stukket ut og tatt seg noen trekk for å holde suget i sjakk. Det virker ikke som hun har motforestillinger mot å fortsette å røyke, og hun sliter tydeligvis ikke med dårlig samvittighet som skulle indikere at ts "strør salt i såret" når hun parkerer henne. Hun trenger å høre det, med store bokstaver, og ts gjorde det eneste rette. Skulle hun stått der og koseprata og gjort gode miner til slett spill bare fordi det ikke tar seg ut å kritisere røyking i en profesjonell setting? Nei, barnet i magen er mer verdt enn det, og jeg hadde i hvert fall ikke greid å holde kjeft. Signerer. Anonymkode: 53619...eaf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cartina Skrevet 1. mars 2016 #72 Del Skrevet 1. mars 2016 Nei, det var ikke over streken. Helt på sin plass og du var tøff som turte å si det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cartina Skrevet 1. mars 2016 #73 Del Skrevet 1. mars 2016 2 timer siden, Pås skrev: Jeg orker ikke å lese gjennom alle svarene her, så med fare for å si noe som er sagt før: min mening er at du gikk langt over streken! Alle som er gravide og røyker vet at det er galt, de trenger ikke å høre det om igjen og om igjen! Dersom det skal være "greit" å si i fra hele tiden, må det også være greit å si i fra om alt du ser rundt deg som kan være til skade for barn, både fødte og ufødte, og da skal du få det travelt! Og du blir nok adskillig mindre populær enn om du kjefter på en gravid som røyker, for det er visstnok helt sosialt akseptabelt! Det er stor forskjellig på å uoppfordret si det og å si at man ikke vil stå å se på når man blir bedt med ut som selskap. Hadde ikke det skjedd hadde hun sannsynligvis ikke sagt noe heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rose11 Skrevet 1. mars 2016 #74 Del Skrevet 1. mars 2016 Hvorfor sier dere hun vet hun har gjort noe galt og må skamme seg? Hadde hun visst hun gjorde noe galt, så hadde hun faktisk ikke spurt om noen ville ut og røyke med henne . Da hadde hun gått ut alene og gjort det diskré. Vet man at man gjør noe galt, så viser man ikke det for alle andre. Sorry, jeg får ikke noe sympati for henne. Hun er nok sur fordi ingen har vært hard med henne og turt å si ifra før. Det verste jeg ser, er gravide som står i offentligheten og røyker. De som vet det er feil, står ikke og røyker foran alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #75 Del Skrevet 1. mars 2016 9 minutter siden, Rose11 skrev: Hvorfor sier dere hun vet hun har gjort noe galt og må skamme seg? Hadde hun visst hun gjorde noe galt, så hadde hun faktisk ikke spurt om noen ville ut og røyke med henne . Da hadde hun gått ut alene og gjort det diskré. Vet man at man gjør noe galt, så viser man ikke det for alle andre. Sorry, jeg får ikke noe sympati for henne. Hun er nok sur fordi ingen har vært hard med henne og turt å si ifra før. Det verste jeg ser, er gravide som står i offentligheten og røyker. De som vet det er feil, står ikke og røyker foran alle. Det er klart hun vet at hun gjør noe galt! Om man i 2016 ikke vet at det er skadelig og galt å røyke under svangerskapet, så er man enten psykisk utviklingshemmet, eller man har levd i en hule under jorda i hele sitt liv. Anonymkode: dd221...6f6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 1. mars 2016 #76 Del Skrevet 1. mars 2016 30 minutter siden, Cartina skrev: Nei, det var ikke over streken. Helt på sin plass og du var tøff som turte å si det! Signerer. Om bare flere hadde gjort det samme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. mars 2016 #77 Del Skrevet 1. mars 2016 2 timer siden, Pås skrev: Jeg orker ikke å lese gjennom alle svarene her, så med fare for å si noe som er sagt før: min mening er at du gikk langt over streken! Alle som er gravide og røyker vet at det er galt, de trenger ikke å høre det om igjen og om igjen! Dersom det skal være "greit" å si i fra hele tiden, må det også være greit å si i fra om alt du ser rundt deg som kan være til skade for barn, både fødte og ufødte, og da skal du få det travelt! Og du blir nok adskillig mindre populær enn om du kjefter på en gravid som røyker, for det er visstnok helt sosialt akseptabelt! Hun kjeftet ikke. Skjerp deg og les hva som faktisk står. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lingua franca Skrevet 1. mars 2016 #78 Del Skrevet 1. mars 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig! Hva er det med dere som synes synd på dama? Å huff, stakkars. Som må ha det så tøft og fælt fordi hun ikke klarer å slutte med å røyke. Det var bra du sa i fra ts. Når man bevisst skader barnet, så må man jo tåle å få tilsnakk. Ærlig talt. Blir kvalm av slike som denne damen. Hvis det var motsatt (at det var ts som røyka under svangerskapet ) så Vedder jeg på alle her hadde kjeftet på ts og sagt kollegaen gjorde det riktige ved å si ifra til ts. På KG elsker folk å gi ts kjeft Anonymkode: 53619...eaf Folk misforstår tydeligvis hva vi som mener TS gikk over streken prøver å få frem. Regner med jeg snakker for de andre med samme mening når jeg sier at ingen synes spesielt synd på denne dama. Poenget er ikke hvorvidt røykedama blir sur eller ikke. Poenget er, for å gå logisk frem, at det finnes et problem X (gravid dame røyker). Så har vi, for enkelhets skyld, to løsninger, Y (kjefte/henge ut) og Z (prat). Dersom vi ønsker å løse X, så må vi vurdere hvorvidt det er Y eller Z som med størst sannsynlighet vil løse X. Etter min mening er det mer sannsynlig Z vil løse X, enn at Y gjør det. Altså ville jeg gått for løsning Z. Dersom motivasjonen derimot IKKE er å løse X, men å statuere et eksempel, være selvrettferdig, føle seg prektig, etc (som jeg mistenker er motivasjonen for mange i slike tilfeller), blir selvsagt løsningen en annen. Da vil løsning Y være den opplagte. Som sagt - det kommer an på hva man vil oppnå, rett og slett. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. mars 2016 #79 Del Skrevet 1. mars 2016 TS kjeftet ikke. Hun ga en enkel beskjed. Så tror du må frem med litt mer enn Xer og Yer for å få frem det manglende poenget ditt. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glidelås Skrevet 1. mars 2016 #80 Del Skrevet 1. mars 2016 Poenget er vel ikke om hun vet det er skadelig eller ei,- for det vet hun vel garantert. Poenget er at hun inviterte noen ut for å røyke, selv om hun er klar over farene, klar over hvor utrolig dårlig gjort det er å påtvinge et annet levende vesen et avhengighetsskapende rusmiddel. I verste fall kan den nyfødte oppleve svake abstinenser. Det er ekkelt å tenke på. At fra det sekundet babyen blir født, må kroppen gjennom en liten avvenningsperiode fra nikotinet den var vant med å få pumpet inn i blodet. Helt fra den dagen den utviklet blodårer. Uverdig måte å møte verden på. For å ikke snakke om senvirkningene. Og de øyeblikkelige skadene, slik som hun ovenfor som ble født med underutviklete lunger. DET er poenget. Hun burde vite at folk kan komme til å reagere på hvor lett hun tar på det. Om noen hadde tvunget et menneske (baby eller voksen) til å innta nikotin hver dag, flere ganger daglig, i 9 måneder,- da hadde verden klikket. Men så lenge det skjer inni magen til mor, i de månedene hvor kroppen blir bygget, så er det lov. Hvorfor er det egentlig lovlig? (Min mor røykte hver dag gjennom hele svangerskapet.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå