Gå til innhold

"Jeg ønsker ikke å holde deg med selskap når du skal røyke mens du er gravid". Over streken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv. 

En kollega fortalte for noen måneder siden at hun var 4 mnd på vei. Så ble jeg sykemeldt pga en operasjon, og var borte fra jobb i 3 mnd. Når jeg kom tilbake var kollegaen min temmelig synlig gravid (7 mmd). 

En dag spurte hun om jeg ville være med ut og ta en pause, jeg sa ja og ble med. Når vi kommer ut fyrer hun til min forskrekkelse opp en røyk. Hun fortalte at hun ikke hadde greid å slutte, og at hun uansett trodde det var verre for barnet at hun var stresset over å slutte kontra om hun bare fortsatte med røykingen. Hun la til at hun var nede i 5-8 stk om dagen. 

Jeg sa "beklager, men jeg forstod ikke at du ville ha en pause med meg for å ha selskap mens du røyker. Jeg ønsker ikke å stå her og se på at du røyker mens du er gravid. Du gjør som du vil, men jeg går inn igjen". Så gikk jeg inn. 

I etterkant har jeg hørt fra andre kolleger at hun klager over at jeg er tilbake, at jeg "forsurer arbeidsdagen med frekke kommentarer" (det er det eneste jeg har sagt, jeg har ikke kommentert det flere ganger), og at hun ønsker å bli flyttet til et annet prosjekt frem til hun går ut i permisjon for å slippe å jobbe med meg. 

Gikk jeg over streken? Bør jeg beklage? Hva gjør jeg videre? 

Anonymkode: 05537...8a9

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faen så kvalmt og egoistisk å røyke i svangerskapet, man kan påføre fosteret store skader, for tidlig fødsel, lav fødselsvekt.. Når hun likevel velger å røyke på tross av dette, så må hun tåle å få motsnakk. Bedre for ungen at hun røyker fremfor stress ved slutting? Hun har vel ikke prøvd, hun burde klare det for hennes egen baby sin skyld.

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hun røyker og er gravid har ikke noe med jobben å gjøre, det er ikke din jobb å reagere på det. Tror du virkelig hun vil endre seg pga deg? Nei, så ikke si noe. Send heller en bekymringsmelding til barnevernet

Anonymkode: 32564...656

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var bra at du sa ifra. Kanskje det kan få henne til å tenke...Noen trenger å høre det!

Anonymkode: 0e003...269

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyka under svangerskapene mine, men dette var i tiden før det ble så farlig som det er nå. Du må ikke tro annet enn at hun sliter veldig med at hun ikke har klart å stoppe, men hvorfor var det viktig for deg å strø salt i såret hennes?

Anonymkode: 89339...80e

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv. 

En kollega fortalte for noen måneder siden at hun var 4 mnd på vei. Så ble jeg sykemeldt pga en operasjon, og var borte fra jobb i 3 mnd. Når jeg kom tilbake var kollegaen min temmelig synlig gravid (7 mmd). 

En dag spurte hun om jeg ville være med ut og ta en pause, jeg sa ja og ble med. Når vi kommer ut fyrer hun til min forskrekkelse opp en røyk. Hun fortalte at hun ikke hadde greid å slutte, og at hun uansett trodde det var verre for barnet at hun var stresset over å slutte kontra om hun bare fortsatte med røykingen. Hun la til at hun var nede i 5-8 stk om dagen. 

Jeg sa "beklager, men jeg forstod ikke at du ville ha en pause med meg for å ha selskap mens du røyker. Jeg ønsker ikke å stå her og se på at du røyker mens du er gravid. Du gjør som du vil, men jeg går inn igjen". Så gikk jeg inn. 

I etterkant har jeg hørt fra andre kolleger at hun klager over at jeg er tilbake, at jeg "forsurer arbeidsdagen med frekke kommentarer" (det er det eneste jeg har sagt, jeg har ikke kommentert det flere ganger), og at hun ønsker å bli flyttet til et annet prosjekt frem til hun går ut i permisjon for å slippe å jobbe med meg. 

Gikk jeg over streken? Bør jeg beklage? Hva gjør jeg videre? 

Anonymkode: 05537...8a9

Hm. Det du tenkte var jo helt rett,ingen tvil. Men vet ikke om det er så lurt å moralisere ovenfor andre. Det blir sjelden tatt godt i mot. Du kunne jo bare sagt det du mener på en mer sånn bekymret,og,latt være å bli med ut igjen.

Men hun bør ikke ta det så ille opp heller! Og nei,jeg syns ikke Du bør beklage! Du har jo rett uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silfen skrev:

Salt i såret? Hun er en barnemishandler. Selvsagt bør hun få vite hvor landet ligger!  Worst case så dreper hun barnet sitt, men det er akseptert fordi det er SYND i henne? HALLO!

Du tror altså ikke at røykeren vet at hun burde la være?

Anonymkode: 60ffc...d03

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tror altså ikke at røykeren vet at hun burde la være?

Spiller vel ingen rolle. Når noen ikke ønsker å henge med barnemishandlere så burde det ikke komme som et sjokk.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aller beste er jo seff at man ikke røyker idet hele tatt,men det er verre for fostre med stresset som mefører for så slutte. Leger anbefaler faktisk at man heller fortsetter å røyke,men at man prøver holde det på ett minium.

Jeg skjønner at du reagerte på at hun røyker som gravid. Men jeg synes du gikk litt over streken, spesielt måte du gjorde det på,så jeg skjønner godt at hun reagerte på det.

Anonymkode: 07f30...0e5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper barnemishandleren fikk noe å tenke på i det minste.

Flott at du sa ifra TS!!!!!!!!

Måtte alle gravide røykere hoppe i sjøen...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silfen skrev:

Spiller vel ingen rolle. Når noen ikke ønsker å henge med barnemishandlere så burde det ikke komme som et sjokk.

Skjerp språket ditt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du gikk over streken. Det er (dessverre) ikke din jobb å leke moralens vokter. Beklager. Denne dama hadde fortjent seg en skikkelig smekk, men ikke av deg. 

Istede for å snu deg og gå så burde du heller tatt en rolig prat med henne. Prøvd å oppfordre henne til å kutte røyken helt og ikke bare trappe ned. Å snu deg og gå din vei var bare å gni salt i sårene om at hun er ubrukelig. Bland dette med en solid dose hormoner og DU er heksa med en gang. Dessverre.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...