Gå til innhold

Forlovet, men venter på å bli fridd til o.O

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke... Jeg har sett flere par som sier de er forlovet, men hvor damene maser om at de venter på frieri fordi de vil gifte seg...

What?! En forlovelse er jo et frieri? Hva er det jeg ikke har fått med meg? Hvordan kan man være forlovet uten å ha fridd? Noen som vil opplyse meg?

Anonymkode: fa64a...5c9

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh? Den der skjønte ikke jeg heller! man blir jo forlova NÅR man har blitt fridd til eller har fridd selv :klaske:

Anonymkode: 9cdcd...608

• Liker 2
Skrevet

Noen har et rart syn på forlovelse. De forlover seg, kun for å forlove seg. Synes det er skikkelig sært.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ei venninne hvor det der var et tema hun snakka mye om. De var forlovet og hadde satt dato for bryllup osv, men hun styra masse med at han skulle fri for det hadde han ikke gjort. I tillegg styra hun mye med bryllupet, brudepiker, kjoler, ringer, frisør osv. Greia var at han etter at de hadde forlova seg skulle gå ned på kne og fri slik at det ble ordentlig. Hun planla faktisk frieriet hans, det ble lagt til en eller annen helg mener jeg å huske. .

Det er sikkert mye romantikk knyttet til det å fri, eller bli fridd til. Men samtidig er vel ekteskap noe man blir enige om å gjøre i de fleste tilfeller, og mange ganger så er det juridiske og praktiske hensyn som ligger til grunn i tillegg til det romantiske.

Anonymkode: 36684...271

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veeldig spesielt ut. Men virker som om ikke alle forstår hva en forlovelse egentlig er. Kan jo ta min egen bror, som forlovet seg med dama si for et par år siden. Jeg gratulerte og spurte når de planla bryllup, da ble han helt i villrede. Han visste helt klart ikke hva en forlovelse var. 

Anonymkode: 6c7d1...e39

• Liker 6
Skrevet

Forlovelse uten planer om bryllup er litt sånn... tenårings-aktig? Sånn jeg husker folk gjorde på videregående, liksom...

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ei venninne hvor det der var et tema hun snakka mye om. De var forlovet og hadde satt dato for bryllup osv, men hun styra masse med at han skulle fri for det hadde han ikke gjort. I tillegg styra hun mye med bryllupet, brudepiker, kjoler, ringer, frisør osv. Greia var at han etter at de hadde forlova seg skulle gå ned på kne og fri slik at det ble ordentlig. Hun planla faktisk frieriet hans, det ble lagt til en eller annen helg mener jeg å huske. .

Det er sikkert mye romantikk knyttet til det å fri, eller bli fridd til. Men samtidig er vel ekteskap noe man blir enige om å gjøre i de fleste tilfeller, og mange ganger så er det juridiske og praktiske hensyn som ligger til grunn i tillegg til det romantiske.

Høres kjemperomantisk ut :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, lingua franca skrev:

Forlovelse uten planer om bryllup er litt sånn... tenårings-aktig? Sånn jeg husker folk gjorde på videregående, liksom...

Hadde et par sånne jenter i klassen på ungdomsskolen. De giftet seg ikke. :P

Anonymkode: 42351...de9

Skrevet
1 minutt siden, lingua franca skrev:

:fnise: 
Jeg ble "forlovet" som 17åring..
Hadde bursdag og kjæresten min - 2måneder sammen- Gav meg en ring i bursdagsgave.
Takket og gav ham en klem og uten noe frieri eller hint om det, så ringte han hele familien og sa han var blitt forlovet ._.

Jeg brøt med ham ett par uker etterpå.. Etter at han ville at jeg skulle flytte inn med ham, starte med å planlegge bryllup og på tide med barn osv..
Snakk om å være i ett rush! (Han var 19 da)

• Liker 4
Skrevet

Ser for meg en slik "kan vi ikke bare være forlovet, da", så er de det, uten frieri. Sikkert mange som tar den enkle utveien der (kanskje fordi den ene maser?). :fnise:

Skrevet

En gjensidig avtale om "la oss gifte oss" er da like mye en forlovelse som å gå ned på kne og fri etter min mening. Er man enige om at man vil gifte seg, er man forlovet, selv om det ikke har vært noe klassisk frieri.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. De parene jeg kjenner til, er alle i tredveårene! Så det er ikke en tenåringsgreie heller... De mener altså hardnakket at å være forlovet er noe annet enn å fri... Jeg har snakket med et par av dem om det og forsiktig hintet at en forlovelse er jo et frieri og et løfte om at man skal gifte seg, men får da til svar "nei, ikke for oss". Så de ser på forlovelse (mao spørre "Vil du forlove deg med meg?") som en helt separat ting, et annet steg i "seriøs"-prossessen av et forhold, separat fra ekteskaps-steget. For å planlegge ekteskaps-steget må en (les: mannen) ned på kne og spørre "vil du gifte deg med meg".

Skrevet

Forlovelse er jo å "for-love" seg til noen, altså at man lover seg bort til noen i ekteskap. Tullete å være forlovet uten å ha ekteskap som formål. Hva skal man med å være forlovet da? Bare vise at man ikke tør å ta steget fult ut å gifte seg? Barnslig er det det er.

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg kommet så langt som til å gifte meg så hadde jeg vel knapt brydd meg om forlovelse. Et frieri hadde selvsagt vært veldig hyggelig og romantisk, men jeg ser vel heller for meg at at jeg fint kunne gifte meg uten at noen gikk ned på kne. Jeg hadde nok vært mer opptatt av å få et godt ekteskap enn et formelt frieri :-)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes veeldig spesielt ut. Men virker som om ikke alle forstår hva en forlovelse egentlig er. Kan jo ta min egen bror, som forlovet seg med dama si for et par år siden. Jeg gratulerte og spurte når de planla bryllup, da ble han helt i villrede. Han visste helt klart ikke hva en forlovelse var. 

Anonymkode: 6c7d1...e39

Jeg hadde noen venninner som gjorde det samme i tenårene og starten av 20-årene. Forlovelse og ring var et ekstra tegn på at dette var seriøst, at forlovelse innebærer giftemål var nok ikke et tema. Jeg hadde ein venninne som forlovet seg flere ganger. Ved den første forlovelsen da hun var 16 spurte jeg om når de skulle gifte seg, og da fniste hun bare dumt til spørsmålet. Forlovelse nr 3 holdt og endte i ekteskap som fremdeles holder. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, lingua franca skrev:

Høres kjemperomantisk ut :fnise:

he he ja absolutt. Jeg mener hun var fornøyd. Selv redigert frieri er nok romantisk :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. De parene jeg kjenner til, er alle i tredveårene! Så det er ikke en tenåringsgreie heller... De mener altså hardnakket at å være forlovet er noe annet enn å fri... Jeg har snakket med et par av dem om det og forsiktig hintet at en forlovelse er jo et frieri og et løfte om at man skal gifte seg, men får da til svar "nei, ikke for oss". Så de ser på forlovelse (mao spørre "Vil du forlove deg med meg?") som en helt separat ting, et annet steg i "seriøs"-prossessen av et forhold, separat fra ekteskaps-steget. For å planlegge ekteskaps-steget må en (les: mannen) ned på kne og spørre "vil du gifte deg med meg".

Altså det kan jo hendte at det smått er kommet inn flere "Små" -amerikanske skikker hit.

F.eks. "Promise ring"
Det å gi hverandre ett løfte om ett eller annet. Det er ikke en forlovelses ring.
Og jeg ser noen par som bruker slike ringer, med ett løfte om at han vil fri en dag, men ikke enda, eller ett annet løfte som her kan virke som "Jeg gir deg ett løfte om at jeg vil være sammen med deg" -Men ikke en forlovelse eller bryllup. Ikke alle vil jo gifte seg. Og det kan jo da for mange være enklere å bruke "Vi er forlovet" enn å si "Vi har gitt hverandre en løfte ring-hva nå enn denne ringen heter på norsk?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...