AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #1 Skrevet 29. februar 2016 Dere som har vært på flytur med 1.5 åring, hvilke erfaringer har du? Er det lurest med eget sete eller blir arvingen sittende/kravlende på deg uansett? Har så veldig lyst til å ta med sønnen min til Thailand i desember/januar/februar, har lengta tilbake dit i lang tid. Anonymkode: a6324...b60
Gjest Castielz Skrevet 29. februar 2016 #2 Skrevet 29. februar 2016 På vegne av ALLE som potensielt skal ta samme fly: IKKE GJØR DET. På forhånd takk.
Silfen Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 Jada. Det fungerte helt fint. Tok nattflyvning og han sov gjennom natten som normalt. 1
Gjest Kaffelattn Skrevet 29. februar 2016 #4 Skrevet 29. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som har vært på flytur med 1.5 åring, hvilke erfaringer har du? Er det lurest med eget sete eller blir arvingen sittende/kravlende på deg uansett? Har så veldig lyst til å ta med sønnen min til Thailand i desember/januar/februar, har lengta tilbake dit i lang tid. Anonymkode: a6324...b60 Min erfaring er at en 1,5-åring ønsker å sitte i fanget / sove i barneseng ved flysetet. Videre, ved 2,5-3-årsalderen ønsker barnet å sitte i eget flysete. Her finnes ingen fasit.
solitary shell Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 Dro på flytur med jenta mi til Spania den gangen hun var ett og et halvt år gammel. Hun satt i fanget, og det gikk fint. Hun sovnet også en liten del av turen. Ha med tegnebøker og muligens en Ipad eller et nettbrett hvis du har, for det kan bli kjedelig å sitte i ro over lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Dro til Spania med 1-åringen, hadde eget sete og hadde med bilstol, null problem. Hadde ikke orket å ha henne på fanget hele veien, med bilstolen satt hun fint det meste av tiden, sovnet litt og var litt på fanget innimellom. Anbefales på det sterkeste. Selv om dere ikke skal ha bil i Thailand, så er det verdt det for en såpass lang tur, 10-12 timer med en 1-åring på fanget er mye. Anonymkode: c6d9e...d72
Wisket Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Dro til Egypt da sønnen min var 14 mnd. 6 timers flytur. Gikk Veldig fint og over alle forventninger. Hadde ikke med eget sete.
Synne-Marie Skrevet 1. mars 2016 #8 Skrevet 1. mars 2016 Har reist mye med små barn. Hadde nok vurdert eget sete om jeg skulle reise så langt. Nattflight er også bra, sånn at dere kan sove så mye som mulig. Det går an å få sånn bassinet, men tror de minste barna blir prioritert. Bon Voyage
stan Skrevet 1. mars 2016 #9 Skrevet 1. mars 2016 Det går helt fint å reise med småbarn i fly, særlig om man planlegger litt godt. Stor fordel med eget sete, men det er alderen som avgjør om barnet har eget sete. Er barnet lite er det stor fordel med en slik barneseng til å henge på veggen. Flyselskapene vet ofte ikke selv sine regler knyttet til disse barnesengene, så sjekk nøye. Vi ringte til flyplassen vi skulle reise fra, det hjalp. Ta med ting å leke med, men unngå veldig små leker. Ta gjerne med en pad eller lignende. Ta med mat / fristelser. Det er ofte tiden før landing som er mest krevende, ha noe på lur til da. Husk på noe for dotter i ørene. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #10 Skrevet 1. mars 2016 Ja, jeg har flydd med 1.5åring, og jeg angrer på at vi ikke bestilte eget sete. Men så er hun ekstremt mark og klarer ikke sitte stille i fem min. Går sikkert bra med mange andre barn. Husk å ha med en ny bok, en ny spennende liten leke, tegnesaker og masse småknask (f.eks. ellas kitchen, sånne tørre maisgreier e.l). Og gjerne et tynt teppe til å bre over når ungen skal sove. Anonymkode: 49b82...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #11 Skrevet 1. mars 2016 Jeg har flydd mye med barn under to år, både korte og lange turer. Jeg synes flygninger med barn generelt er uproblematiske, såfremt foreldrene har forberedt seg godt. Kan faktisk ikke komme på ÉN eneste gang der mine barn har skreket ustanselig (eller omtrent skreket i det hele tatt) eller vært til sjenanse for medreisende. Og det til tross for at mine barn, og spesielt sønnen min, ellers er av den viltre og veldig aktive typen. Men så har vi da også alltid med veldig mye forskjellig som kan distrahere og aktivisere barna slik at de ikke skal bli misfornøyde. Ipader, tegnesaker, et par nye (små) leker, smoothies, rosiner, kjeks osv. De sistnevnte tingene får de nærmest fri tilgang mens vi er på flyet, og spesielt hvis vi merker at situasjonen er iferd med å bli slik at det kan ende med mye skriking. Det er også lurt å velge nattflygning hvis man kan, mine har alltid sovet greit, og i mange timer sammenhengende, på fly. Iallfall, til spørsmålet om eget sete. Jeg har flydd fire ganger på langturer (flytur på rundt 13-14 timer) med barn mellom 1 og 2 år, siste gang for en drøy uke siden. Vi har aldri betalt ekstra for sete til barn under 2 år, men på alle disse lange flyturene har likevel flyselskapet greid å fikse et ekstra, ledig sete til oss da vi var vel ankommet på flyet. Det er omtrent alltid NOEN ledige seter på langdistansefly, og disse prioriteres til familier som reiser med barn på fanget. (De ber altså andre folk om å flytte seg slik at man får et ledig sete ved siden av seg). Dette har jeg nå opplevd på fire ulike flyselskaper, så jeg regner med at det er ganske standard praksis. (Dog usikker på hvordan dette evt ville ha vært på charter). Det er til ekstremt stor hjelp å ha et ekstra sete når man reiser med en ettåring, for det er TUNGT å skulle sitte med et barn på fanget/i armene i et trangt sete i så mange timer. På de reisene vi har vært på ville imidlertid et sete til ettåringen ha kostet oss 6-7000 kr, og vi valgte derfor å droppe det (og det har jo uansett også alltid løst seg likevel). Men hadde det kost litt mindre (altså at flyturen var litt billigere enn de vi har vært på) ville jeg nok kanskje ha kostet på meg sete for å være helt sikker på å få det. Bassinet (hengende babyseng) er forøvrig kun beregnet på små babyer, allerede når barnet begynner å nærme seg året begynner krybben å bli for liten. Anonymkode: 4b1da...a69
Gjest Magnifiq Skrevet 1. mars 2016 #12 Skrevet 1. mars 2016 Vi har alltid tatt eget sete til ungene når vi har reist til Thailand. Passer på å ta ettermiddag/kveldsfly, så er det bare noen timer før de har sovet resten av reisen. Thailand med unger er drømmereisemål altså! Helt fantastisk!
Gjest Kaffelattn Skrevet 1. mars 2016 #13 Skrevet 1. mars 2016 29 minutter siden, Magnifiq skrev: Vi har alltid tatt eget sete til ungene når vi har reist til Thailand. Passer på å ta ettermiddag/kveldsfly, så er det bare noen timer før de har sovet resten av reisen. Thailand med unger er drømmereisemål altså! Helt fantastisk! Interessant. Var for mange år siden i Bangkok og på en av ikke-turistifiserte øyene men da hadde jeg ikke barn. Hva er spesielt barnevennlig der og når på året (ikke for varmt)? Mine barn gråter så og si aldri på fly...ser at noen har erfart skriking. Det er ikke hyggelig men...barn er barn.
Gjest Magnifiq Skrevet 1. mars 2016 #14 Skrevet 1. mars 2016 For det først er de aller fleste der nede utrolig glad i barn. Vi har aldri fått et surt blikk når vi har vært på restauranter o.l. Da minstemann var rundt 6mnd husker jeg servitørene på restaurantene mer en gjerne tok han på armen så vi fikk spise i fred. Har vært der både i desember, januar og mars/april. Desember er vel kanskje den mest behagelige måneden med tanke på været. Deilige langgrunne stender, med godt vann. God mat, ikke minst! Nå har vi ikke vært i Bangkok, eller noen av de andre store byene med ungene. Det tror jeg brått blir veldig varmt.
Patton Skrevet 1. mars 2016 #15 Skrevet 1. mars 2016 Har flydd med en 1,5 åring til Spania. Uten eget sete. Det gikk helt fint, og hun var ikke til bry for noen. Vi reiste med et ekstra familiemedlem, så vi fylte hele raden på tre seter. Det var litt greit, for da slapp vi å være så tett på en ukjent medpassasjer.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #16 Skrevet 1. mars 2016 Vi har flydd med våre unger fra de var ca.8 mnd og det har stortsett gått veldig fint. Har med tegnesaker, bøker, iPad (laster ned noen nye filmer og spill på forhånd) og forsøker å unngå for mange flybytter (da gangene vi har måtte bytte, har vi ofte hatt forsinkelser og mistet fly videre, og det har vært veldig lite gøy å vente tre timer ekstra på en flyplass etter leggetid til ungene!). Jeg støtter absolutt forslaget om å ha et eget sete til de minste barna også, hvis man har råd til det. Min erfaring er at man har så masse ekstra med seg at det er gull verdt å ha litt ekstra plass! Å sitte det med en aktiv 1-åring på fanget mens man forsøker å finne fram rosiner, tegnesaker, Vannflaske og Gud vet hva...Puh! Vi har hatt en flytur fra helvete med vårt barn som da var 1,5 år. Hun har alltid gitt meget klart uttrykk for sine behov, og ble i tillegg syk mens vi var borte, så hun var små-febril og ikke i form på vei hjem. Hun hyyyyylte store deler av turen og vi så jo at de andre passasjerene var oppgitt. Kabinpersonalet var supre og hjalp oss veldig, så det gikk greit, men det er en krevende alder å fly med barn på. Viljen er så sterk, men det er vanskelig å snakke dem til fornuft. Jeg kan forstå at folk rundt kan bli leie. Samtidig tenker jeg at man faktisk må være forberedt på støy når man reiser på et fly fullt av mange mennesker. Jeg har opplevd å fly fra USA på natta mene to menn snakket non-stop hele j.... veien sånn at vi ikke fikk sove. Jeg var irritert og tenker at de kunne tatt hensyn, men kan jo ikke dermed tenke at man burde forby nattflyvninger for alle menn slik det virker som noen vil gjøre med barnefamilier! Anonymkode: 88e34...81d 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #17 Skrevet 1. mars 2016 Har flydd veldig mye med mine barn, fra de var 6 mnd gamle. Og det har gått veldig bra, men lengste vi har reist er 6 timer på flyet. Har jeg reist alene, men ikke bestilt eget sete til barnet, så har jeg alltid fått det. Har du et barn som sover bra, så reis på natten. Men jeg har vært med på turer, med små barn som har skreket 4 timer i strekk. Og det er forferdelig for de som sitter rundt. Har barnet ditt flydd noe før? Tror nesten jeg hadde tatt en kortere tur først, for å se hvordan det går. Anonymkode: 161e1...51a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #18 Skrevet 1. mars 2016 Har flydd mye med barn, og 1,5 år er dessverre den verste alderen. Store og mobile, og interessert i en bok eller leke i ca 2 minutter. For små for film, aktivitetsbøker, tegning, spill, for store til å ammes i søvn. Men vi fløy allikevel, så: mange små leker som dukker opp etterhvert, godteri/rosiner av typen du kan ta én og én bitteliten bit så det varer uendelig. Anonymkode: c387f...a03 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #19 Skrevet 1. mars 2016 Har flydd langtur med begge mine barn da de var 1 år og 15 mnd. Hele reisen tok vel ca 17 timer, lengste flight 8 timer. Det gikk utrolig bra! De er tålmodige vesener da. -testtur innenlands først for å se hvordan barnet håndterte fly - ta med underholdning, type leker, tegnesaker, bok, ipad - ta med nok bleier, både til vanlig forbruk og litt ekstra i tilfelle magetrøbbel - ta med mat av ulike typer og drikke, og snacks. De må få spise både for næring og distraksjon. Sandwich, fruktbiter, smoothies, babyglass, grøt. Jeg tok med saltkjeks, babykjeks, riskaker osv som barnet ble tilbudt ved hver takeoff og landing for å få til svelging. Drikkekopp er også bra. Amming er verre da barnet skal være beltet inn. -ta med febermål, paracet osv i tilfelle barnet blir sykt med feber osv -skiftetøy + ekstra skift + teppe til soving - den ene turen satt barnet i eget sete med bilstol beltet inn, det var supert! Ga oss litt pauser, og fint for soving på nattflight. Andre turen satt barnet i fanget, og det var veldig tungt, jeg sov svært lite. Billigere men har annen kostnad. Barn betaler ofte redusert pris. Vi fikk ikke tilbud og gratis ledig sete, det har jeg aldri fått. Så det ville jeg ikke satset på. Våre barn synes det var veldig gøy å stå i fanget vårt og humpe, mens de studerte folk på rekkene bak oss. Da fikk de brukt seg litt fysisk også, det funket bra. Han ene skrek 0, han andre skrek en halvtime da han var trøtt-men-ikke-sovnet på de to turene som tilsammen varte 68 timer. Det må være godkjent! Anonymkode: 90ee4...833 1
RompeRusk Skrevet 1. mars 2016 #20 Skrevet 1. mars 2016 Har flydd mye med barn alene (Ca annenhver mnd frem til 1 år, fra 1-2 år ca 4 ganger i året). Var på første utenlandstur ved 1.5 år, 4 timer. Gikk helt fint pga forberedelser Ha med nok vann, skiftetøy (For det BLIR gris, på en eller annen måte), noe å knaske på, underholdning, et teppe siden det fort kan bli kjølig på fly. Har hatt henne på fanget, har gått helt fint selv om hun er av den aktive typen. Har løst det ved å gå turer i midtgangen blant annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå