Gå til innhold

Valget mellom to leiligheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon der det står mellom å flytte til en annen leilighet (jeg leier), eller fortsette å bo her jeg bor nå. Jeg deler foreløpig leiligheten med en annen, og har derfor levd billig fram til nå. Når han flytter til sommeren ønsker jeg å bare bo for meg selv. Men jeg er så usikker på hva jeg skal velge! Jeg har allerede tilbud om en leilighet jeg straks må si i fra om jeg vil ta eller ikke.

Den andre leiligheten:

• Sokkel-/kjellerleilighet, og dermed små, høye vindu
  • 8000,- inkludert strøm, TV og internett
  • Egen stooor terrasse
  • Relativt nytt bad og kjøkken
  • Varmekabler i alle gulv
  • 65 kvm
  • Ett stort soverom
  • Veldig liten "bod"
  • Varmekabler i gulv
  • Gåavstand til sentrum, skole, jobb og treningssenter
  • Hyggelige utleiere
  • Trygt område

Nåværende leilighet:

• I første etasje, og mange og store fine vinduer
  • 8500,- pluss strøm (men med vedfyring og gratis ved)
  • Liten, koselig veranda
  • Dårlig standard på kjøkken og bad og ellers, men sjarmerende nostalgisk 50-talls
  • Også 65 kvm
  • To soverom
  • Stor bod i kjeller
  • Seriøs utleier
  • Trygt område
  • Gåavstand til jobb, men må ta buss til skole

Den aller største fordelen med å bli boende er at jeg slipper alt styret med å flytte. Slipper å kjøpe nye møbler og vaskemaskin. I tillegg setter jeg pris på å bo i første etasje med så mye lys og muligheter for å lufte. Samtidig er jo denne leiligheten noe dyrere enn den andre, men med to soverom kan jeg jo ta inn en leieboer til hvis det skulle bli skikkelig krise økonomisk.

Fordelen med å flytte er jo at standarden er mye bedre på spesielt bad, og at jeg slipper å kjøpe busskort.

Likevel aner jeg ikke hva jeg skal gjøre! Ja, jeg har beslutningsallergi, fordi jeg er så redd for å velge feil og angre meg! :grine: Hjelp? Jeg har aldri bodd i sokkelleilighet forresten, noen som har gode erfaringer med det?

Anonymkode: 85124...eee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner deg, men samtidig så tenker jeg at store vinduer er gull verdt, men det er også et relativt nytt bad. Tror jeg hadde gått for den nye faktisk. Mye billigere leie, sparer strøm og busskort. Og stor terrasse da! 

Anonymkode: ad6de...358

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en situasjon der det står mellom å flytte til en annen leilighet (jeg leier), eller fortsette å bo her jeg bor nå. Jeg deler foreløpig leiligheten med en annen, og har derfor levd billig fram til nå. Når han flytter til sommeren ønsker jeg å bare bo for meg selv. Men jeg er så usikker på hva jeg skal velge! Jeg har allerede tilbud om en leilighet jeg straks må si i fra om jeg vil ta eller ikke.

Den andre leiligheten:

• Sokkel-/kjellerleilighet, og dermed små, høye vindu
  • 8000,- inkludert strøm, TV og internett
  • Egen stooor terrasse
  • Relativt nytt bad og kjøkken
  • Varmekabler i alle gulv
  • 65 kvm
  • Ett stort soverom
  • Veldig liten "bod"
  • Varmekabler i gulv
  • Gåavstand til sentrum, skole, jobb og treningssenter
  • Hyggelige utleiere
  • Trygt område

Nåværende leilighet:

• I første etasje, og mange og store fine vinduer
  • 8500,- pluss strøm (men med vedfyring og gratis ved)
  • Liten, koselig veranda
  • Dårlig standard på kjøkken og bad og ellers, men sjarmerende nostalgisk 50-talls
  • Også 65 kvm
  • To soverom
  • Stor bod i kjeller
  • Seriøs utleier
  • Trygt område
  • Gåavstand til jobb, men må ta buss til skole

Den aller største fordelen med å bli boende er at jeg slipper alt styret med å flytte. Slipper å kjøpe nye møbler og vaskemaskin. I tillegg setter jeg pris på å bo i første etasje med så mye lys og muligheter for å lufte. Samtidig er jo denne leiligheten noe dyrere enn den andre, men med to soverom kan jeg jo ta inn en leieboer til hvis det skulle bli skikkelig krise økonomisk.

Fordelen med å flytte er jo at standarden er mye bedre på spesielt bad, og at jeg slipper å kjøpe busskort.

Likevel aner jeg ikke hva jeg skal gjøre! Ja, jeg har beslutningsallergi, fordi jeg er så redd for å velge feil og angre meg! :grine: Hjelp? Jeg har aldri bodd i sokkelleilighet forresten, noen som har gode erfaringer med det?

Det er forskjell på sokkel-leilighet og kjellerleilighet. Bodde for mange år siden i en kjellerleilighet med vinduene under taket, vinduskarmen var 140 cm over gulvet. Vinduene var 50 cm høye og 90 cm brede. 2 i stua og er på hvert soverom. Aldri mer. Lite dagslys, ingen utsikt, annet enn at jeg så døra på bilen min fra soverommet og himmelen fra stua. Et evig sirkus med snømåking, ofte rett før sengetid for å kunne komme meg ut ved en brann. Sokkelleilighet hadde jeg derimot ikke noe i mot. Normale vinduer i stue og soverom. 

Så du må nesten bestemme deg for om det er en sokkel-leilughet eller en kjellerleilighet. 

Anonymkode: dbeee...652

Gjest Krekling
Skrevet (endret)

Med utgangspunkt i det du skriver så hadde jeg nok selv valgt å flytte:). Lykke til med valget:)!

Endret av Krekling
Skrevet

Jeg tror jeg ville bodd der jeg var, pga vinduer og lys. Det er også en fordel å kunne leie ut et rom hvis det er nødvendig. Små vinduer og god standard mot det du har i dag, så betyr etasje mest. Hvis du trives der du er og føler deg hjemme. Du må kjenne etter hva du selv føler.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på sokkel-leilighet og kjellerleilighet. Bodde for mange år siden i en kjellerleilighet med vinduene under taket, vinduskarmen var 140 cm over gulvet. Vinduene var 50 cm høye og 90 cm brede. 2 i stua og er på hvert soverom. Aldri mer. Lite dagslys, ingen utsikt, annet enn at jeg så døra på bilen min fra soverommet og himmelen fra stua. Et evig sirkus med snømåking, ofte rett før sengetid for å kunne komme meg ut ved en brann. Sokkelleilighet hadde jeg derimot ikke noe i mot. Normale vinduer i stue og soverom. 

Så du må nesten bestemme deg for om det er en sokkel-leilughet eller en kjellerleilighet. 

Anonymkode: dbeee...652

Jeg skjønner. Det er vel mer en kjellerleilighet selv om utleier kaller det sokkelleilighet, men med et lite tilbygg der inngangen er. Dette tilbygget fungerer litt som en gang, og er åpent og har to normale vinduer som gir lys inn mot stue/kjøkken. Innendørs trapp ned fra tilbygget til selve leiligheten. Litt vanskelig å forklare, men soverommet har et slikt vindu du beskriver.

Skrevet
13 minutter siden, Serafina. skrev:

Jeg tror jeg ville bodd der jeg var, pga vinduer og lys. Det er også en fordel å kunne leie ut et rom hvis det er nødvendig. Små vinduer og god standard mot det du har i dag, så betyr etasje mest. Hvis du trives der du er og føler deg hjemme. Du må kjenne etter hva du selv føler.

Jeg stoler ikke på mine egne følelser lenger fordi jeg skifter mening hvert femte minutt. :P Jeg føler meg veldig hjemme her, har bodd her i to år. Kjenner både utleier og naboer godt. Det føles trygt å tenke på å fortsette å bo her, jeg bare vet ikke om det er det mest fornuftige. Og samtidig vet jeg jo ikke om jeg kommer til å trives i den andre heller. Kanskje vil jeg trives kjempegodt, kanskje vil jeg sitte der og angre uten faktisk angremulighet.. Ja, jeg tenker for mye.

Skrevet

Hva du bør gå for kommer veldig an på behovet ditt. Økonomisk så vil det kanskje lønne seg å flytte hvis du slipper å bruke tusenvis av kroner på flyttefolk, og i tillegg har tenkt å bo der lenge (for å spare inn eventuelle flyttekostnader).

På den annen side; kjellerleiligheter kan by på fukt og problemer med inneklimaet. Min erfaring er også mye edderkopper. Det kan også være at det er veldig lydt der, og for min del er bare tanken på lite dagslys/små vinduer nok til å la være.

Du vet hva du har, og ikke hva du får. Stabilitet og trygghet er viktig for meg, så jeg hadde valgt å bli værende når jeg likevel trivse så godt :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, 2shy skrev:

Hva du bør gå for kommer veldig an på behovet ditt. Økonomisk så vil det kanskje lønne seg å flytte hvis du slipper å bruke tusenvis av kroner på flyttefolk, og i tillegg har tenkt å bo der lenge (for å spare inn eventuelle flyttekostnader).

På den annen side; kjellerleiligheter kan by på fukt og problemer med inneklimaet. Min erfaring er også mye edderkopper. Det kan også være at det er veldig lydt der, og for min del er bare tanken på lite dagslys/små vinduer nok til å la være.

Du vet hva du har, og ikke hva du får. Stabilitet og trygghet er viktig for meg, så jeg hadde valgt å bli værende når jeg likevel trivse så godt :)

Takk. :) Svarene i denne tråden har hjulpet meg veldig. Det ble sagt at det er veldig lydt der også, gammelt hus. Og jeg er livredd for edderkopper, haha! Jeg kommer nok til å bli boende her i stedet for å flytte til den andre leiligheten. Jeg kan jo alltids flytte senere også, hvis det skulle bli for tøft økonomisk.

Det eneste nå er at jeg har spurt huseier om leieprisen kommer til å øke når jeg eventuelt fornyer kontrakten her, har ikke fått svar enda. :/ Setter de opp leieprisen må jeg flytte uansett.

Skrevet

Stanne der du er. Sokkel/kjeller leiligheter er noe dritt. Bare hatt problemer.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. :) Svarene i denne tråden har hjulpet meg veldig. Det ble sagt at det er veldig lydt der også, gammelt hus. Og jeg er livredd for edderkopper, haha! Jeg kommer nok til å bli boende her i stedet for å flytte til den andre leiligheten. Jeg kan jo alltids flytte senere også, hvis det skulle bli for tøft økonomisk.

Det eneste nå er at jeg har spurt huseier om leieprisen kommer til å øke når jeg eventuelt fornyer kontrakten her, har ikke fått svar enda. :/ Setter de opp leieprisen må jeg flytte uansett.

Er det noe jeg har lært, så er det dumt å ta forhastede avgjørelser. Hvis du finner ut at det blir for dyrt å bli værende, så sett inn annonse selv, og bruk litt tid. Man kan få ned prisen ganske bra når man gjør det den veien. Huseieren bør vel være interessert i at du blir boende mtp at da vet de var de får, og dermed lar prisen være som den er :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal aldri bo i sokkelleilighet igjen. Bodde i en flott leilighet med god standard, men det ble fort mørkt. Vi hadde ikke vindu på alle sider av leiligheten, så gjennomlufting ble veldig vanskelig- matlukt i hele leiligheten. I tillegg trakk det inn mye stankelbein og edderkopper. De leilighetene jeg har bodd i etterpå har hatt langt lavere standard, men har likevel likt bedre å bo steder med mye lys og ingen insekter. Selv om dette ikke er skadedyr er det heller ikke den typen romkamerater jeg ønsker. Insektene (eller araknoidene for pedanter) var egentlig den ekleste erfaringen. Har hørt at det fort kan oppstå fuktproblemer i leiligheter med lav standard.

Jeg ville ha beholdt den du har, selv om gåavstand til alt høres forlokkende ut. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...