Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal kjøpe fond, og vil kanskje selge 1-2 ganger i året. Vil man anbefale Investeringskonto zero på nordnet, eller aksjefond konto?

Anonymkode: 68080...6fa

Skrevet

For å prøve å skjønne hva du vil:

Hvis du kjøper fond, hvorfor vil du selge 1-2 ganger i året?

• Liker 1
Skrevet

For at jeg vil følge med litt som en liten hobby, og jeg vil nok selge iløpet av året for så skifte fond. 

Skrevet (endret)

Å følge med på et fond har ikke så mye for seg, sånn læringsmessig.

Fond bruker du mer til langsiktig sparing hvor du har en horisont over flere år.

Vil man lære litt og følge med er aksjer mer tingen. Men her har man og høyere risiko.

Du har og en mellomting som er indeksfond som er fond tettere knyttet til sektorer på børsen, eller indeksen.

Men ingenting i veien med å sette pengene i fond. Sett dem i fond og følg med, men ikke tenk på å ta dem ut de første årene. Opprett gjerne en spareavtale gjennom banken din.

Hvilken kontotype du benytter for slike vanlig fond er ikke så nøye, bare sørg for at du ikke setter dem hvor pengene dine blir spist opp av gebyrer.

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Skrevet

Hvordan kan man spare langsiktig i 100% aksjefond UTEN at forsikringsselskapet/fondsforvalterselskapet definerer det som "et forsikringsprodukt"? Da må man jo betale ENNÅ mer skatt...🙄

Småsparerne er de som alltid må betale for gildet. 🙄😡

Anonymkode: 3ae89...f2c

AnonymBruker
Skrevet

Pga de nye skattereglene som ble innført 1. januar er det blitt ennå gunstigere å benytte seg av en investeringskonto. Skjermingsfradraget er nå som renten er så lav ubetydelig. Hva som skjer om 5-10 år er det ingen som kan si noe om. 

Merk at det kan skille kraftig på størrelsen på forsikringskostnaden. Nordnet er blant de billigste. 

Jeg ville (og har) valgt investeringskonto.

http://www.nordnetbloggen.no/nytt-ar-og-nye-skatteregler-det-er-verdt-a-merke-seg/05/01/2016/

Anonymkode: 2869b...99a

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man spare langsiktig i 100% aksjefond UTEN at forsikringsselskapet/fondsforvalterselskapet definerer det som "et forsikringsprodukt"? Da må man jo betale ENNÅ mer skatt...🙄

Anonymkode: 3ae89...f2c

Kan du utdype dette litt mer?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pga de nye skattereglene som ble innført 1. januar er det blitt ennå gunstigere å benytte seg av en investeringskonto. Skjermingsfradraget er nå som renten er så lav ubetydelig. Hva som skjer om 5-10 år er det ingen som kan si noe om. 

Merk at det kan skille kraftig på størrelsen på forsikringskostnaden. Nordnet er blant de billigste. 

Jeg ville (og har) valgt investeringskonto.

http://www.nordnetbloggen.no/nytt-ar-og-nye-skatteregler-det-er-verdt-a-merke-seg/05/01/2016/

Når vi er i midten av en skattereform og Unit linked produkter, som zero-konto er, spesifikt blir diskutert som et smutthull som det er ønskelig å tette, mener jeg absolutt at en kan ha en mening/si noe om fremtiden til zero-konto...

Anonymkode: a7fd7...fd3

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Skal kjøpe fond, og vil kanskje selge 1-2 ganger i året. Vil man anbefale Investeringskonto zero på nordnet, eller aksjefond konto?

Tror ikke fond er helt tingen for deg fordi som andre har påpekt så er de fleste fond lagt opp til at man skal ha pengene der i minst noen år på grunn av mye opp og ned som vil stabilisere seg. Selvfølgelig kan du prøve deg på børsen som en slags kortsiktig investor, men vis det er sånn at du kan trenge pengene veldig raskt er det heller kanskje ikke så lurt. Jeg investerer aldri penger jeg kan trenge i det daglige men penger som jeg skal spare på lang sikt for å slippe å måtte selge med tap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...