Gå til innhold

Skal gi blod. Gå på jobb etterpå!

Saral

Anbefalte innlegg

Hei! Har noe jeg lurer litt på i forhold til blodgivning. Har gitt blod en gang tidligere og da gikk det helt fint og jeg følte meg helt normal hele resten av dagen. Nå har jeg ny time til å gi blod og har fått det samme dag som jeg skal på senvakt (jobber som ekstravakt på sykehjem). Timen min til å gi blod er så tidlig som 07.30 og jeg skal ikke på jobb før 14.45 noe som vil si at jeg har ganske mange timer på å slappe av hjemme , sove litt og drikke masse vann og ta det med ro før jeg skal på jobb. Likevel har jeg jo en jobb som til tider kan være litt fysisk tungt så jeg undrer litt på om jeg kanskje burde utsette timen for blodgiving.

Er det noen som kan svare meg på om det er direkte uforsvarlig gå på jobb selv om det er såppas mange timer etter jeg har vært å gitt blod eller om det kan gå fint? Som sagt hadde jeg ingen spesielle reaksjoner sist gang. Jeg har jo hørt at man skal ta det med ro og bl. a ikke trene samme dag men siden det er snakk om bortimot 6 timer hvor jeg bare kan ligge rolig før jobb så tenker jeg at det kan gå bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint, ser ikke problemet. Jeg går på jobb direkte etter å ha gitt blod, aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 5266b...431

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Saral skrev:

Hei! Har noe jeg lurer litt på i forhold til blodgivning. Har gitt blod en gang tidligere og da gikk det helt fint og jeg følte meg helt normal hele resten av dagen. Nå har jeg ny time til å gi blod og har fått det samme dag som jeg skal på senvakt (jobber som ekstravakt på sykehjem). Timen min til å gi blod er så tidlig som 07.30 og jeg skal ikke på jobb før 14.45 noe som vil si at jeg har ganske mange timer på å slappe av hjemme , sove litt og drikke masse vann og ta det med ro før jeg skal på jobb. Likevel har jeg jo en jobb som til tider kan være litt fysisk tungt så jeg undrer litt på om jeg kanskje burde utsette timen for blodgiving.

Er det noen som kan svare meg på om det er direkte uforsvarlig gå på jobb selv om det er såppas mange timer etter jeg har vært å gitt blod eller om det kan gå fint? Som sagt hadde jeg ingen spesielle reaksjoner sist gang. Jeg har jo hørt at man skal ta det med ro og bl. a ikke trene samme dag men siden det er snakk om bortimot 6 timer hvor jeg bare kan ligge rolig før jobb så tenker jeg at det kan gå bra ?

Hvordan tror du leger og sykepleiere og andre på vakt klarer å jobbe videre etter å ha gitt blod i arbeidstiden? 

Med den holdningen din til å gi blod bør du nesten revurdere om du skal fortsette å gi blod. 

Anonymkode: f3659...326

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det selv, stort sett har det gått fint men sist gang så ble jeg veldig dårlig. Ble veldig svimmel, kvalmen og vond i hodet. Så bare vær flink å lytt til kroppen, så lenge du ikke er alene og får hjelp så trenger det ikke å være et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du leger og sykepleiere og andre på vakt klarer å jobbe videre etter å ha gitt blod i arbeidstiden? 

Med den holdningen din til å gi blod bør du nesten revurdere om du skal fortsette å gi blod. 

Unnskyld meg, men det er jo faktisk sånn at man får beskjed om å ta det rolig. 

Anonymkode: d9e4b...69a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du verden. Jeg undret meg bare litt over det siden jeg ikke har gitt blod så mange ganger og får høre hvor viktig det er å slappe av og ikke gjøre fysisk tungt arbeid osv.. Og noen kan bli uvel og svimmel etterpå. Visste heller ikke at det var vanlig å gi blod i arbeidstiden. Forstår ikke helt hvorfor du mener jeg skal slutte å gi blod av den grunn...

Endret av Saral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men det er jo faktisk sånn at man får beskjed om å ta det rolig. 

Anonymkode: d9e4b...69a

Ta det rolig ja, ikke ligge på sofaen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva?! 

Noen blir veldig dårlige etter blodgivning og må hvile lenge etterpå. Selv blir jeg så svimmel at jeg deiser rett ned på gulvet så fort jeg kommer inn døra hjemme etter 15 minutter rolig gange. Vil allikevel gi blod. 

Til ts: jeg er helt fin etter så lang tid, bare spis og drikk veldig godt før timen så går det nok bra :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, mini-mio skrev:

Men du skal jo ikke på jobb etterpå, men mange timer etter

Hehe, ja det er sant. Jeg var jo egentlig rimelig sikker på at dette ikke kunne være noe problem , men følte bare for å forsikre meg. Skjønner det kanskje virket litt dumt for noen. Men takk til alle som har tatt seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS! 

Så fint du gir blod! Det er helt naturlig for deg å spørre om dette. Noen orker ikke tunge løft etter blodgivning og kan bli svimle av dette, selv om det går fint for de aller fleste. Lytt til din egen kropp. 

Og til deg som mente hun burde revurdere å gi blod; Vi har blodmangel i Norge, og trenger alle vi kan få. Vi som jobber i blodbank setter stor pris på at blodgivere tar hensyn til sin egen og pasientens kropp, og setter pris på spørsmål og informasjon fra giveren slik at vi forstår at retningslinjene våre tas på alvor. 

Anonymkode: da4c6...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...