Plonk Skrevet 17. oktober 2004 #1 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har spurt her inne før men prøver meg igjen, jeg, kanskje det er flere som har tips og råd. Plonkeliten er seks uker gammel, og jeg sliter med for lite melk i puppen. Det virker som om det tar veldig lang tid før reservene bygger seg opp igjen etter at jeg har ammet. I bøkene står det at produksjonen er størst den første timen etter amming, men for meg tar det gjerne tre-fire timer før det begynner å monne. Nå har jeg fulgt alle råd jeg har kunnet finne. Jeg drikker masse hele dagen, prøver å spise rikelig og variert, sover mest mulig - også noen lurer på dagtid, og ikke minst, ammer så ofte som jeg greier, til tider hver eller hver annen time. Siden det tar tid å bygge opp reserver betyr det at jeg faktisk ofte ammer på omtrent tom pupp. Jeg vet at sugingen skal stimulere melkeproduksjonen, men hun blir ofte fryktelig utålmodig når puppen er tom og virrer og strever og slipper taket og begynner å gråte, så jeg får henne ikke til å suge så lenge når det er tomt. Det ser altså ikke ut til at jeg slipper unna å gi Plonkeliten en halv til en hel desiliter med tillegg daglig for at hun ikke skal skrike eller sutre av sult. Jeg er IKKE ammefanatiker i det hele tatt og synes ikke det er noe prinsipielt galt i å gi litt morsmelkerstatning, men det er så himla STRESS med pulver og koking av vann og flasker og varming av melk i flaskevarmer og i det hele tatt!! Det verste er at jeg blir nervøs for å gå ut siden jeg ikke vet om hun kan bli mett av det jeg har i puppen, hvis jeg ikke rekker hjem igjen før hun blir sulten neste gang. Å ta med flasker og pulver og flaskevarmer er et alternativ om jeg skal langt av sted, men det er mye mer styrete enn å bare dra fram puppen - og i vårt amme-fikserte land blir det dessuten alltid mange spørsmål dersom du kommer trekkende med melkeflaske. "Ammer du ikke?!" Jeg orker ikke dele ammeproblemene mine med hele verden, for jeg synes det er vondt nok som det er om jeg ikke skal forklare det for gudoghvermann. Jeg har lest at akupunktur kan hjelpe på nivået av hormonet prolaktin, som stimulerer melkeproduksjonen. Noen som har hørt om dette eller prøvd det selv? Hilsen Plonk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kitty Skrevet 17. oktober 2004 #2 Del Skrevet 17. oktober 2004 Heisan Sender en oppmuntringsklem til deg som strever. Du har sikkert prøvd alt som anbefales, så jeg har ikke noen nye gode råd til deg. Har ikke prøvd akkupunktør, men jeg har tro på slikt så det hadde jo vært en mulighet å prøve. Grunne til at jeg svarer på dette allikevel er for å si at jeg har selv strevd med for lite melk i puppen. Resultatet blir at man stresser seg masse opp selv og amming blir noe pes....tror ikke det er bra for økning av melkeproduksjon. Min løsning var å gi gullet MME på kvelden sånn at han roet seg og jeg fikk litt tid til å roe meg også ikke bare stresse med en grinete unge. Lot ham imidlertid alltid tømme begge bryst før MME. Etter en måned med MME begynte min melk å komme også og nå er produksjonen så stor at han alltid er fornøyd. Tror det var fordi at jeg stresset sånn med for lite at den lot vente på seg. Så vær tolmodig og gi MME. Hvis du syns det er stress å ha med MME ut så gi litt av dette hjemme da vel og "spar" puppen til du skal ut. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 17. oktober 2004 #3 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har desverre ingen gode råd og gi deg, men har selv slitt med det samme som deg. Så mine barn har fått flaske fra de var to mnd, seks uker og siste mann var tre uker da jeg sluttet og gi han pupp, men så pumpet jeg meg i tre uker. Jeg vil bare fortelle deg hvordan jeg løser flaskebiten: Lager opp flere flasker om gangen, de skal jo ikke ha mat mere enn hver fjerde time. Så det blir ikke så mange i løpet av et døgn. Flaskene varmer jeg kjapt i microen. Skal vi på tur putter jeg de i en flasketermos. Skal vi på senteret ( er det sjelden, men det hender jo), så varmer de i microen for oss. Jeg vet alltid når minstemann skal ha mat, så her er det ingen bekymringer for om han skal spise og når eller om han har fått nok mat. Når det gjelder alle disse spørsmålene: "HVA....Ammer du virkelig ikke???" Så sier jeg at: "Nei, jeg har ikke nok melk og det går jo desverre utover barnet." Også kommer alle disse gode rådene.... Da sier jeg at: "Joda jeg har prøvd alt du nevner fru Hansen, men det hjalp ingenting, desverre!!" Nå har jeg tre barn da, men "fru Hansen" pleier og bli stille da. Og hvis de ikke gir seg da, så nevner jeg alle fordelene ved at barnet tar flaske. Men skjønner at du gjerne vil amme. Ser alle fordelene. Men det og gi flaske er ikke så mye jobb og styr som alle skal ha det til. Både min mor og svigermor koser seg noe voldsomt når de får gi minstemann mat. Tilogmed pappa har gitt mat til mini. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 17. oktober 2004 #4 Del Skrevet 17. oktober 2004 Jeg må si som Kitty; kanskje du stresser for mye med å amme?! Selv ammet jeg guttene mine til de var 10 mnd - da ville de ikke mere. I perioder hadde jeg også mindre melk, da drakk jeg et par kopper med ammete om kvelden og hadde enorme pupper morgenen etter... :-) Prøvde forskjellige amme-teer, men bare den jeg kjøpte på apoteket på Rikshospitalet var god og funket for meg. Man skal ikke amme for alt i verden, gi noe som metter om kvelden, drikk litt te, slapp av og så kommer nok melka! Masse lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg må si som Kitty; kanskje du stresser for mye med å amme?! Jeg stresser egentlig ikke så mye for tiden, og jeg lurer jo litt på hvor lite man egentlig må stresse for at melken skal flyte... Mange spebarnsmødre lider jo av for lite søvn og sikkert ikke verdens sunneste måltider, pluss alle dem som har kolikkbarn som i alle fall ikke gir dem ro. De fleste har jo likevel nok melk, mens jeg som bare diller rundt hjemme med et barn med stort sovehjerte og ikke et eneste mageproblem i verden, mangler melk. Etter at vi begynte å gi litt tillegg har vi jo sluppet unna å ha en grinete unge også og vet at vi kan få henne mett om vi må. Jeg tror det må være noe annet enn akkurat tankene mine som påvirker melkeproduksjonen. I natt hadde jeg ikke engang melkespreng, det har jeg hatt en del før men det varierer masse. Vi måtte faktisk stå opp for å lage tillegg til henne i femtiden i morges, frustrerende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 18. oktober 2004 #6 Del Skrevet 18. oktober 2004 Ettersom jeg har forstått så er det enkelte som ikke får i gang produksjonen uansett... Jeg tror ihvertfall ikke at det hjelper hvis du skal få dårlig samvittighet for det... Jeg har ikke noen gode råd for at melken skal komme...da jeg fikk første min hadde jeg moren min hengene over meg når det gjaldt amming. Og sønnen min brakk seg hver gang han fikk flaske, så jeg hadde liksom ikke noe valg den gangen. Så jeg hadde en gutt som "hang i puppen" hele døgnet, og det ga meg ikke noen særlig gode morsfølelser... (de kom selvfølgelig, men ikke av at jeg hatet ammingen) Jeg hadde perioder der det ikke var så mye melk, men moren min hadde rett (!!!), bare han fikk ligge lenge nok ved puppen så kom melka. Men - selv om det passet for meg, så er det ikke sikkert det er slik for andre... Med nr 2 (7 1/2 år senere) hadde jeg faktisk altfor mye melk. Han drakk og drakk til han omtrent sprakk, men han kom aldri inn til den melka som metter over lengre perioder, så han ble mett bare der og da og så skrek han igjen etter en halv time. Jeg ga opp og begynte med flasker til han. Og jeg syns det var så deilig. For det første visste jeg alltid hvor mye han fikk i seg. Jeg visste at han fikk i seg nok næring. Og jeg slapp å sitte med ungen hele tiden selv. Jeg kunne lettere overlate mating til pappa'n eller storebror. Jeg syns det var mye frihet i flaskemating. Hvis du syns det er pes med flasker er det fordi du gjør det til et pes, tror jeg. Når du kommer inn i det så blir du vant til det og det går automatisk etterhvert. Som det ble nevnt over her; du koker flasker for et døgn eller så av gangen og gjør alt ferdig en gang, og da har du maten klar for flere måltider... og alt du trenger å gjøre er å varme den opp... det tar to minutter ca... Men uansett - lykke til med melk...uansett om det er fra pupp eller flaske... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 18. oktober 2004 #7 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg har ikke lest de andre svarene, men vil bare kort gi min erfaring. Jeg har hatt masser av melk (alt for mye), men nå har vi slitt på kvelden i flere uker. Har trodd lillegull ikke vil sove, men så later det til at han får for lite melk. Så jeg har pumpet på morgenen og gitt alt fra 30 til 150 ekstra på kvelden. Jeg vil unngå mme for nesten enhver pris. Men i går så pumpet jeg meg på kvelden og der var nok av melk. Virker som om lillegull er sliten på kvelden og ikke suger godt nok av puppen på kvelden. Skal teste igjen i kveld med å pumpe meg og gi av flaske. Det er et alternativ for de som har for lite på kvelden: å pumpe på morgenen og gi på kvelden. Ellers kan det være at du stresser uten å tenke på det når du ammer og da stopper melka. Jeg prøver å se på TV eller føre en samtale med noen når jeg pumper, for å ikke stresse - og da kommer melka mer (selv om jeg synes jeg ikke stresser når jeg pumper "i ensomhet". Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma20 Skrevet 18. oktober 2004 #8 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hei! Fikk en sønn for tre uker siden og har akkurat samme problem som deg, nesten som jeg skulle skrevet innlegget selv. Har ikke så mang gode råd å gi deg, prøv i hvert fall å amme mest mulig... tar kanskje litt tid med den produksjonen.. og den øker jo ikke dersom du gir erstatning på flaske.. De dagene puppene mine er så godt som tomme og småen hyler som en stukken gris, gir jeg ham bittelitt erstatning. Jeg har sånn ferdigblandet som man bare heller i flaska og varmer i mikroen, praktisk hvis man bare gir flaske sjelden/minst mulig. Og når han er mett og fornød prøver jeg å pumpe de dråpene som måtte være igjen i puppene, liksom for å forsikre meg om at produksjonen ikke settes ned så voldsomt.. Litt av et styr med den matingen, hva? Gleder meg til småen begynner å spise brødskive jeg. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 18. oktober 2004 #9 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg hadde også for lite melk til å begynne med, og fylte på med mme på kvelden. Når jeg skulle ut hadde jeg med varmt vann på flaske og en liten tupperwareboks med pulver til mme - og ga jenta mi flaske ute hvis behovet skulle dukke opp. Kaldt vann var det aldri noe problem å få tak i - for å få riktig temperatur på melka. (jeg vil ikke anbefale deg å blande ferdig melk og ha med det) Og er du ute på café er som regel betjeningen der velvillige når det gjelder å hjelpe til med å varme det du trenger så gullet ditt får mat. Jeg synes at det fungerte greit, og har ikke opplevd å få spm om hvorfor jeg har gitt fra flaske. Du behøver ikke koke flaskene for hver gang hvis du vasker dem i oppvaskmaskin. Forresten - hvis du "bare" trenger 0,5 - 1 dl med mme, så har du ganske mye melk selv! En baby på 6uker veier vel kanskje 4-5 kg, og trenger borti 7dl melk i døgnet, så du gjør en kjempejobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 18. oktober 2004 #10 Del Skrevet 18. oktober 2004 Denne gangen hadde jeg bare nok melk til fullamming i 6 uker. Da begynte vi med tillegg, og jeg merket at jeg fikk ett mer fornøyd barn. Min melkproduksjon gikk bare nedover, og for en måneds tid siden (MiniMy ca 5 mnd) var det helt slutt. DET SYNES FAKTISK JEG ER HELT HERLIG!!!!! Men jeg slipper mat-mas om natten, da - hun sover gjennom. Jeg er friere, hun er blidere og mettere, og andre kan bidra med å gi mat. Og jeg føler meg IKKE som noe dårligere mor enn alle andre fordi jeg gir min datter tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 19. oktober 2004 Takk for råd og oppmuntring alle sammen! Det svinger stadig like mye - noen ganger er det komplett tomt uansett hvor mye jeg ammer, og plutselig er det full pupp og melkespreng, og så går det brått ned igjen. Men du verden så deilig det er når puppen er full og Plonkeliten kan kose seg og spise seg mett, det er virkelig verd alt strevet! Skal besøke Ammepoliklinikken om et par dager og se om jeg kan få noen råd der, og så har jeg fått tips om en jordmor som også er akupunktør og kanskje kan hjelpe meg. Er villig til å prøve en del flere triks fortsatt før jeg eventuelt stikker fingrene i jorda og innser at det bare ER for lite. Har gått til innkjøp av ammete på apoteket, noen som kjenner til det? Virker det virkelig på melkemengden? Den inneholder karve, fennikel, brennesle og anis, og i matleksikonet mitt har tre av dem fordøyelseseffekter, står ingenting om amming. Så jeg begynte å lure på om ammete kanskje er noe for mødre med kolikkbarn..? Det har i alle fall ikke jeg, heldigvis. Hun har ikke engang antydning til vondt i magen, er stort sett bare sulten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3 barns mamma Skrevet 19. oktober 2004 #12 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hei jeg ville bare si det at jeg kjenner meg absolutt igjen i innlegget ditt. Dette er de råd jeg kan gi deg som kanskje kan hjelpe deg. For det første så må du ikke tenke på at du har for lite melk, du må tenke at du har mye mye mye melk . Og dette fordi det er litt psykisk også. amme te kan ha en gunstig virkning, men drikk 3 kopper fordelt om dagen(morgen,ettermiddag og kveld rett før du legger deg) i steden for 2 og bruk et krus. legg gjerne en skål over kruset og la det trekke ihvertfall i 10 min( så bruk nykokt vann) også kan du også kjøpe noen tabletter på helsekosten som heter mangan disse kan også være gunstige på produksjonen. Ellers så må du bare spise godt, ta deg en lufte tur og sove når du kan. Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå