Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror du grunnen kan være til at en arver2.mill, mens den andre får 50.000? Hilsen en fra en normal -ikke rik famile, men hvor en i slekten plutselig ble det. 

Anonymkode: f59b7...f80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Testamente.

Anonymkode: 51698...817

Skrevet

En der som ikke fikk nok og begynte å kreve og kreve og den andre gav seg.

Skrevet

Kan jo være en million forskjellige årsaker, det. Noen er griske og har klart å overtale en sårbar slektning. Noen har vært snille og rause med tid og praktisk hjelp og blir belønnet for det. Noen har et spennende forretningskonsept som gale onkel Gustav gjerne ville finansiere. Umulig å si noe spesielt om bakgrunnen, men så lenge arven ikke faller inn under pliktdelingen står arvelater fritt til å gjøre som hun/han vil med sine egne penger :)

Anonymkode: 4e836...f7a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette høres ikke riktig ut.

Pliktdelsarevn er 2/3, (maksimalt 1 mill.), slik at dersom total arv er 2 mill + 50.000 (2.050.000,-) vil pliktdelen være ca 1.400.000,- fordelt på de to gir ca 700.000,- pliktdelsarv på hver. Det er mulig å testamentere slik at den ene da får snaue 700.000,- og den andre ca 1.350.000,-, men ikke slik skjevdeling som du viser til. (har avrundet 2.050.000,- til 2.100.000,- for enkel tredeling av beløpet)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5/KAPITTEL_1-5#§29

Endret av Dr. A. Kula
Link til lovdata, arveloven
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Dette høres ikke riktig ut.

Pliktdelsarevn er 2/3, (maksimalt 1 mill.), slik at dersom total arv er 2 mill + 50.000 (2.050.000,-) vil pliktdelen være ca 1.400.000,- fordelt på de to gir ca 700.000,- pliktdelsarv på hver. Det er mulig å testamentere slik at den ene da får snaue 700.000,- og den andre ca 1.350.000,-, men ikke slik skjevdeling som du viser til. (har avrundet 2.050.000,- til 2.100.000,- for enkel tredeling av beløpet)

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5/KAPITTEL_1-5#§29

TS har ikke opplyst om hvem de har arbet. Pliktdelsarv gjelder ikke for fordeling av all arv. 

Anonymkode: 609de...50f

• Liker 4
Skrevet

Ts her. Nå skal ikke jeg syte. Jeg liker ikke mennesker som altud skal ha sin bit av kaka. Jeg har jobb, og er heldig som har en. Den er ikke veldig godt betalt, men det går. Men jeg har ikke kunnet bruke penger i på alt heller. Det jeg lurer litt på da..er har jeg enkelt og greit bare fått tildelt "fattigkortet"? For jeg klarer ikke høyere utdanning, det er fir mye lesing.  Jeg er praktisk anlagt. For det virker som at folk som harmye fra før, får mer...mens fattige eller "fattige"  blir nermest nektet av livet å få noe til overs.

Skrevet

Den som arver mest hadde kanskje et nærmere og bedre forhold til personen. Hadde jeg hatt et barnebarn jeg hadde mest kontakt med og som jeg så var en intelligent, omsorgsfull og snill person, så kunne jeg godt gitt han mer enn de resterende selvopptatte og falske slektningene

Anonymkode: b34f7...e1e

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har ikke opplyst om hvem de har arbet. Pliktdelsarv gjelder ikke for fordeling av all arv. 

Anonymkode: 609de...50f

Godt obersvert, pliktdelsarv gjelder livsarvinger. Når pliktdelen til annen arvelater er innfridd, kan resterende fordeles etter arvelaterens forgodtbefinnende ved testamente.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som arver mest hadde kanskje et nærmere og bedre forhold til personen. Hadde jeg hatt et barnebarn jeg hadde mest kontakt med og som jeg så var en intelligent, omsorgsfull og snill person, så kunne jeg godt gitt han mer enn de resterende selvopptatte og falske slektningene

Anonymkode: b34f7...e1e

Besteforeldre er også omfattet av pliktdelsarv, så denne skjevdelingen kunne ikke gått for en besteforelder, før pliktdelsarven først var fordelt. Om mellomleddet (far/mor til barnebarn og sønn/datter av besteforelder) er borte, kan slik skjevdeling ikke gjøres som i HI.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du grunnen kan være til at en arver2.mill, mens den andre får 50.000? Hilsen en fra en normal -ikke rik famile, men hvor en i slekten plutselig ble det. 

Har disse to arvingene samme slektskapsforhold til avdøde? Er den som har fått to millioner arveberettiget, mens den som har fått 50k ikke er det, er jo det forklaringen. Det er jo ikke vanlig at hele slekta arver likt. 

Skrevet

Enklere å svare på om du opplyser om slektskapsforhold og også det personlige forholdet mellom personene. 

Anonymkode: d0320...061

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alltid fascinerende å se hvor mye bråk folk klarer å lage av arv..

Skrevet

Kan være en av personene har fått mye forskudd på arv opp gjennom årene

Skrevet

Jeg tenker kanskje at vedkommende har et nærere forhold til den ene enn den andre, men det kan være en million grunner og det er vanskelig for oss å gjette hva grunnen kan være. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...