Gå til innhold

Man er en samfunnstaper om en ikke eier leilighet før fylte 40.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobb, men ikke utdannelse. Og i en alder av 24 føler jeg det er litt for sent å starte på nie..når jeg mest sannsynlig ikke vil klare å stå. Men betaler ned på folkehøgskole lån, leier leilighet og så er det reiseutgifter til/fra jobb. Men er det mulug å kunne eie ila 30 årene med en jibb som utbetaler 20.000 i mnd? 

Anonymkode: d0833...f66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja? Så absolutt. Bare å begynne å spare.

Jeg har utbetalt rundt 20k /mnd, og jeg eier. Jeg har også bil og ting lever godt, altså at jeg ikke trenger å spinke og spare for å få ting til å gå rundt. 

Jeg er 21.

Anonymkode: db699...382

• Liker 5
Skrevet

Om ikke samfunnstaper så er man seint ute i løypa og har gått glipp av en kraftig verdiøkning siste 20år. Å fullfinansiere egen bolig i 40 års alder vil nok gi en mindre robust privat økonomi en mange andre 40 åringer.

Hva med å flytte inn til en ferdig etablert og kjøpe seg inn??. Så har man på en måte sneket i køen. Får lavprisbillett selv om man er seint ute.:tongue:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har utbetalt 25 000, altså knappe 5000 mer enn deg, og jeg har i alle fall mer enn god nok råd til bolig. Det er ikke de siste 5000 det står på, så lenge jeg ellers passer på utgiftene mine.

Anonymkode: db704...63e

• Liker 2
Skrevet

Tja mitt inntrykk er at 20 000 er lite. I alle fall er det lite om man feks engang rammes av arbeidsledighet eller sykdom og går ned til 66 prosent av inntekten..men hadde jeg vært enslig og hadde 20000 i mnd hadde vel dette vært sånn ca budsjett på meg.

Husleie 8000

Studielån 2500

Strøm 500 til 1000

Internett, tv, mobil, netflix, Spotify etc 1000

Mndakort kollektivt 700

Andre reiser.. jeg reiser på besøk til hjembyen min hver mnd  500

Mat og hygieneartikler og mat og utstyr til katt 3000 kr

Forsikring innbo reise og dyr 800

Trening 300

Lege, medisiner 200 i mnd

Tannlege og frisør. Sette av 500 kr per mnd til det ca.

Klær og fritid 1000

Sparing til ferie og uforutsette utgifter 1000

Totalt 18000..

Kunne spart 2500 til 3000 til bolig i mnd.. kanskje mer av og til. 

Skrevet

I resten av Europa er det vanlig å leie.

Anonymkode: 50fe6...283

• Liker 7
Skrevet

Det er absolutt ikke for sent å starte på "noe" utdannelse. Hvis du tenker på det er det viktig å finne akkurat hva du interesserer deg for, da vil det blir mye enklere å stå på eksamen. Det er også lurt å tenke på hva det er bruk for. 

Uansett er det absolutt mulig å spare til bolig ved 20.000 utbetalt i mnd. Som AB over meg skriver. Det er vel kun i Norge det er normen å eie bolig.

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobb, men ikke utdannelse. Og i en alder av 24 føler jeg det er litt for sent å starte på nie..når jeg mest sannsynlig ikke vil klare å stå. Men betaler ned på folkehøgskole lån, leier leilighet og så er det reiseutgifter til/fra jobb. Men er det mulug å kunne eie ila 30 årene med en jibb som utbetaler 20.000 i mnd? 

Anonymkode: d0833...f66

Ikke noe problem å være 40 å ikke eie leilighet. Mange grunner til å ikke gjøre det, men da bør du ha en ganske solid sparekonto tilsvarende egenkapitalen til dem som eier leilighet. 

Skrevet

Du MÅ ikke eie før du er 40! Husk at det er helt uvanlig i andre land!

Og det er IHVERTFALL ikke for sent å ta en utdannelse! Har venner som utdanner seg nå, i 40-årene!

Det er ingen mal for hva som er riktig! Ikke la deg påvirke av standarden, dette velger du selv!

• Liker 3
Skrevet

Du skal ikke se bort fra at du har fått deg en partner til den tiden og da er økonomien mye bedre.

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg tror heller 33 er mer riktig enn 40. Jeg personlig ser ikke på folk som tapere basert på om de eier eller leier, uavhengig av alder.

Skrevet (endret)

I Norge er man det og nå kjøpes leilighet når man er 20 tidligere var det ikke vanlig før man var gift

Endret av makkapakka
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, makkapakka skrev:

I Norge er man det og nå kjøpes leilighet når man er 20 før når man var gift

Standaren er ikke å kjøpe når man er 20, men om man har muligheten er det absolutt greit å begynne å betale ned på boliglånet sitt så fort man har sjansen - så lenge renten ikke er for høy.

Det er ikke noe negativt at noen kommer seg inn på boligmarkedet tidlig, men det betyr ikke at man er en taper om man ikke gjør det samme selv. 

Tullete å mene at man må være gift før man eier. Hva med de som aldri ønsker å gifte seg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom markedet skulle snu (snu vil det alltids gjøre, men ingen vet når det skjer), så er det de som kjøpte bolig som er taperne, og ikke du. Det er alltid to sider av en sak.

Anonymkode: ff378...dc2

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Personlig bærer jeg stempelet som samfunns taper med stolthet. Noe jeg synes alle burde gjøre

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I resten av Europa er det vanlig å leie.

Anonymkode: 50fe6...283

Men vi bor i Norge, så det er vel ganske naturlig å sammenligne seg med andre nordmenn og ikke andre europeere? 

Man er ikke taper om man ikke eier, men økonomien blir jo dårligere enn andre 40-50 åringer ( i Norge, for det er jo her vi bor) som ofte har nedbetalte boliger. 24 er ikke for sent for noe som helst! Begynn på skole eller begynn og spar, 24 er ingen alder...

Skrevet

Mange av de jeg studerer med er 24-30 år :) Så for sent er det ikke! Og om du vil klare å kjøpe deg noe kommer jo helt an på hvor du vil bosette deg. Noen steder holder det med 400 000 kr for en leilighet, altså 60 000 i egenkapital. Det kan alle klare på noen år. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel heller ikke sånn at alle som eier bolig gjør det fordi de har tatt en rekke bra valg i livet og spart penger og vært pliktoppfyllende og dermed kan belønne seg selv med egen bolig og titulere seg som samfunnsvinnere, mange eier takket være foreldre som har stilt opp med arv, egenkapital eller som kausjonister/medlåntagere. At jeg dessverre ikke har foreldre som kan bidra slik at jeg må spare selv får meg ikke til å føle meg som en samfunnstaper.

Anonymkode: a46c8...786

• Liker 4
Skrevet
Den 2/29/2016 at 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt rundt 20k /mnd, og jeg eier. Jeg har også bil og ting lever godt, altså at jeg ikke trenger å spinke og spare for å få ting til å gå rundt. 

Jeg er 21.

Men da har du ikke spart opp egenkapitalen og fått lånet uten hjelp, eller?

AnonymBruker
Skrevet
Den Monday, February 29, 2016 at 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er 21.

Man er ingen raper,  men jeg fatter ikke hvorfor folk er intr i å betale boligen for andre folk. Eller fylle opp bankkontoen til andre.

Kjenner par som betaler 13000 i leie, og jeg vet at eier har låneutgifter på huset på 12000 kr. Da leier han også ut en leilighet til pluss to små hybler. Sånn fikk han kjøpt seg nytt hus selv.....som leietakere på det andre huset finansierer. Sånn holdes leiepriser oppe. Jeg kjøpte leilighet da jeg var 25. Nekter å kaste penger ut av vinduet...i håp om at priser synker.

Anonymkode: 152e4...825

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...